28.07.2018

Honda Civic: už aj diesel s automatickou prevodovkou

Zlepšený úsporný model Honda Civic i-DTEC 1,6 má teraz aj výkonnú deväťstupňovú automatickú prevodovku.

Je to prvýkrát, kedy má Honda Civic k dispozícii kombináciu naftového motora a automatickej prevodovky. Oficiálna priemerná spotreba tejto kombinácie je 4,1 l/100 km, pre štvordverový sedan ako aj päťdverový hatchback.

Vďaka širokému rozsahu prevodových stupňov má deväťstupňová prevodovka vynikajúcu účinnosť: prvý prevodový stupeň s veľmi nízkym pomerom poskytuje hladký rozbeh, zatiaľ čo najvyšší prevodový pomer s vysokým pomerom zaručuje nízke otáčky počas rovnomernej jazdy, čo znižuje spotrebu paliva a hluk.

Pri 4000 ot./min. motor teraz dosahuje výkon 120 koní (88 kW) a pri 2000 ot./min. je krútiaci moment 300 Nm. V kombinácii s deväťstupňovou automatickou prevodovkou sa môže Honda Civic dostať z nuly na 100 km/h za 11 sekúnd, maximálna rýchlosť je 200 km/h.

V rámci kombinovaného cyklu revidovaných testov NEDC sa pri novej Honde Civic s objemom 1,6 l i-DTEC s automatickou prevodovkou zaznamenala impozantne nízka spotreba ako aj nízke emisie CO₂ - 108 g/km pre štvordverový model a 109 g/km pre päťdverový.

Rozloženie pomerov v prevodovke znamená, že automatické radenie prináša hladké preraďovanie prevodových stupňov a pocit lineárnej akcelerácie na všetkých stupňoch. V závislosti od otáčok motora a nastavenia škrtiacej klapky sa na prevodovke môžu „preskočiť“ niektoré prevodové stupne pre zrýchlenie odozvy, napríklad radenie z 9. na 5. stupeň, alebo zo 7. na 4. Prevodovka samozrejme zvláda aj klasické podradenia o 1 alebo 2 stupne.

Najnovší motor i-DTEC Hondy s objemom 1,6 litra je vybavený kovanými oceľovými piestami pre zníženie straty chladenia a super jemným honovaním povrchu valcov. To znižuje trenie medzi piestami a stenami valcov, umožňuje tak plynulý pohyb piestu a znižuje dlhodobé charakteristiky opotrebovania motora.

Revidované turbodúchadlo má meniteľnú geometriu a jeho otáčky presne ovláda elektronika automobilu, ktorá minimalizuje oneskorenia turbodúchadla. Zabezpečuje optimálnu kombináciu ťahu pri nízkych a stredných otáčkach a výkonu pri vysokých otáčkach. Energetické straty v systéme sú vďaka novej konštrukcii kompresora turbodúchadla nižšie ako v predchádzajúcej verzii i-DTEC. Všetky tieto zlepšenia prispievajú k zníženiu spotreby paliva v porovnaní s predchádzajúcou generáciou jednotky i-DTEC.

Nový 1,6-litrový i-DTEC od Hondy patrí k prvým motorom, ktoré sú oficiálne testované podľa postupu pre emisie v reálnej prevádzke (RDE), ktorým sa overujú úrovne emisií NOx a pevných častíc. Naftové hnacie ústrojenstvo má nový systém katalyzátora NOx (NSC) s vyššou hustotou pracovných buniek, ktorý umožňuje rýchlejšiu konverziu a zníženie emisií. Účinnosť spaľovania pevných častíc ešte viac zlepšuje filter pevných častíc s tenkým povlakom striebra, ktorý vďaka kratšej dobe produkcie tepla v príslušnom filtri predlžuje životnosť výfukových komponentov.

Päťdverový hatchback Honda Civic sa vyrába v britskej továrni Honda, v meste Swindon a štvordverový sedan pre európske trhy sa naďalej vyrába v Turecku. Honda Civic s objemom 1,6 litra i-DTEC s automatickou prevodovkou sa bude dodávať v štvordverových aj päťdverových variantoch a dá sa už objednať.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Honda

Komentáre k článku