21.03.2018

TEST: Honda Civic 1,6 i-DTEC – športovcovi naordinovali naftu. Zvládne to?

Nová Honda Civic dostala s ročným oneskorením aj naftový motor. Prepracovaná pohonná jednotka má svoje zbrane.

Honda s naftovým motorom vyčkávala. Nie ani tak pre obavy z klesajúceho záujmu o naftové motory, ale preto, lebo motor potreboval splniť nové emisné normy a vývoj chvíľu trval. Značne prepracovaný motor vložili do úplne nového Civica. Aký je výsledok? Aký by asi tak mohol byť?

Nič to nežerie

Je to akoby ste športovcovi pred súťažou naordinovali prísnu diétu, aby sa zmestil do potrebnej hmotnostnej kategórie. Stále je to športovec. Papá však menej.

Počas testu sa priemerná spotreba pohybovala medzi 4,3 až 6,0 litra nafty na 100 km. Priemer po odjazdení vyše 500 kilometrov v zmiešaných podmienkach bol 5,2 litra na 100 km. Veľmi dobrá spotreba, to musím uznať. Najmä ak si uvedomíme, že všetky opatrenia, ktoré musel výrobca urobiť preto, aby agregát splnil prísnejšie emisné normy idú na vrub spotreby. Dnes sú naftové motory čoraz hladnejšie, najmä ak ich nevyužívate tým spôsobom, pre ktorý sú predurčené. Honda ale dokázala negatívny trend nielen spomaliť, ale úplne vymazať.

S jemnou nohou na plyne na okresných cestách dokáže čerstvo zabehnuté auto jazdiť za 4,3 litra. Zvýšenie dynamiky a časté predbiehanie posunú priemer na 5,3 až 5,6 litra. Podľa toho ako veľmi dynamicky sa vám chce jazdiť. Diaľničné tempo rýchlosťou 120 km/h znamená priemernú spotrebu na úrovni 5,1 až 5,3 litra. Zvýšenie rýchlosti na hraničných 140 km/h posunie úroveň spotreby k šiestim litrom. V nepríjemnom počasí môže ísť aj vyššie, no aj k týmto vplyvom sa motor stavia chrbtom. Dokonca ani v meste sa spotreba bežne nedostane nad 6 litrov. Pravda, všetko záleží od toho ako veľa času strávite v kolónach.

Namerané údaje dynamiky sedia s charakterom motora. Z 80 na 120 km/h zrýchli vozidlo so zaradeným 4. prevodovým stupňom v priemere za 8,9 sekundy. To je o celú sekundu rýchlejšie ako benzínový základ 1,0 Turbo. Ten je pritom pocitovo zábavnejší. Zo 60 na 100 km/h je to za 8,3 sekundy s rovnakým prevodom. Zošliapnutie plynového pedálu takpovediac bez prípravy, je tým dôvodom, prečo je najmä prvý uvedený údaj na danej úrovni. Viac ako pol sekundy trvá, kým sa turbodúchadlo nadýchne a vtlačí do valcov všetko, čo má. Môže za to aj ťažšie, najmä úsporné sprevodovanie manuálnej prevodovky. Pri druhej disciplíne je nábeh záťahu turbodúchadla o málo kratší a ťah výraznejší (pri rýchlostiach nad 100 km/h sa zreteľne prejaví dramaticky sa zvyšujúci odpor vzduchu). Vzhľadom na objem to nie je nič neobvyklé. Hladkanie plynu pred prudkým pružným zrýchlením pomôže reakciu turba zrýchliť. Zrýchlenie bez ťažkostí stačí na predbiehanie aj viacerých vozidiel na prehľadnom úseku a šikovný vodič zvládne manéver aj v náročnejších podmienkach.

Pri rýchlosti 140 km/h má motor necelých 2500 ot/min. Pri jazde mestom rýchlosťou 50 km/h je najvhodnejší tretí stupeň. Motor sa najlepšie cíti nad 1500 ot/min.

Čo sa zmenilo? Charakter

Najviac sa toho zmenilo v motore. Agregát lepšie pracuje s teplom, má nové oceľové piesty, upravený pevnejší blok, vyššie tlaky vstrekovačov, ľahší ale pevnejší kľukový hriadeľ, nové turbodúchadlo, nový DPF filter s vyšším podielom striebra a ďalšie. Pre splnenie normy Euro6d Temp ako jeden z mála nepotrebuje močovinu Ad Blue.

Motor sa v aute správa veľmi kultivovane. Je tichý, v kabíne sa ani vo vysokom zaťažení neozýva viac než u najlepších v triede. Jeho chrchotavý naftový prejav je nepopierateľný, ale vo všeobecnosti je agregát dobre odhlučnený. Vodič je na druhú stranu adekvátne informovaný a bez problémov sa v otáčkach orientuje na základe sluchu. Vibrácie nie sú počas jazdy prítomné, dokonca ani v neutrálnych otáčkach ich takmer necítiť. V kabíne je tak aj v prípade naftového motora pokoj. Samozrejme hlučnosť je vyššia než u benzínových motorizácií, tie však s výnimkou vysokého zaťaženia nepočuť a necítiť vôbec. Dokonca ani trojvalec nie je horší ako naftový motor, práve naopak. Má hladší a príjemnejší chod. Kto by však očakával iné?

Slabosťou spojenia nového Civica s naftovým motorom je ale konflikt medzi autom a agregátom. Ide o konflikt v charaktere. Požičiam si prirovnanie z odsekov vyššie. Nielenže ste športovca prinútili zhodiť pár kilogramov a pcháte doňho menej kalorické a tiež menej chutné žrádlo, ešte ste mu aj bez zjavnej príčiny vyoperovali jeho športové srdce a miesto neho ste mu v hrudi zašili srdce unaveného starca. Síce zdravé, ale staré a tak trochu lenivé.

Pretože Civic je najväčší športovec v segmente. Žiaden vágen, žiaden Kórejčan, ani Japonec, Francúz, ba ani Španiel nemá toľko charakteru v bežných verziách ako práve Civic. Aj s trojvalcom má toľko charakteru, že Golf a ďalší majstri predajov musia stáť minimálne dvakrát toľko, aby mu stačili. Ale naftový Civic? To auto skrátka zošedivelo, upokojilo sa. Ako keď psovi zavriete v aute okno. Jazyk, uši a sliny už nevejú, chvost sa nevrtí. Sadne si na sedadlo a spí. Toto auto skrátka nie je auto pre petrolheada. Pritom trojvalcový Civic ním je, darmo sa niekto vyhovára na nepárne čísla a malý objem. Trojvalec je zábavný, točivý, živý, aj keď v šprintoch na rovnakých prevodoch o kúštik pomalší. Omnoho radšej ale ide do otáčok a tiež znie lepšie. Naftový Civic je usadlejší. 

Stále jazdí krásne, vie aj zrýchliť, vie predbiehať, v zákrutách sedí ozaj dobre, no ak chcete nový Civic, kúpte si radšej trojvalec, alebo ešte lepšie benzínový štvorvalec. Nezožerú vás a pritom majú v sebe toľko života.

Lenže otázku môžeme položiť aj inak. Existuje v segmente vôbec charakternejší a lepšie jazdiaci nafťák? Pretože odpoveď bude súvisieť s cenou a s prípadným vyšším výkonom a pohonom všetkých kolies. Ak ale budeme hľadať auto v rovnakej cenovej relácii, teda do 20-tisíc eur, naftový Civic bude na vrchole rebríčka. Pretože aj keď stratil veľa z charakteru v porovnaní s benzínovými verziami, stále jazdí výborne a stále je to nový Civic. A kto iný ponúkne v tejto cene tak prepracovaný podvozok, ak nie práve Civic?

Špecifické rodinné naftové auto

Nový Civic nehrá len na športovo-charakterovú nôtu, je to tiež praktické a dobre vybavené vozidlo. Navyše nie je tvrdé ale príkladne komfortné a odhlučnené. Odvezie štyroch vyšších, ba až piatich nižších a verzia hatchback úspešne maže takmer všetky dôvody prečo by sa niekomu mohlo cnieť za kombi verziou. Lebo batoh má skutočne poriadny. V aute sa sedí výborne – najmä vpredu. Vzadu už vyšší môžu cítiť problémy na úrovni hlavy a pri vystupovaní. V rámci segmentu je to ale v poriadku. Po treťom Civicu som sa dokonca zžil aj s infotainmentom. Oceňujem dobre informovanú a prekvapivo prehľadnú navigáciu, dobrý zvuk audia. Body však strhávam za intuitívnosť ovládania menu i palubného počítača. Za niečo môže azda aj preklad menu, keďže v menu infotainmentu sa nezávisle od seba na troch rôznych miestach nachádza tlačidlo Zvuk, ktoré vždy znamená niečo iné. Vlastne ani neviem ako som sa po treťom pokuse preklikal do správneho „Zvuku“ ktorý obsahoval to, čo som hľadal – ekvalizér. I práca s ovládaním palubného počítača je mimo misu. Toľko podsekcií v menu a ani v jednej sa nemôžete pohybovať „všetkými smermi“ a nastavovať tam všetky údaje. Zvyknete si, veď človek si zvykne aj na zvieraciu kazajku, ale prečo by ste sa mali takto vytrápiť?

A výhrady mám aj k základným svetlám. Nesvietia dostatočne. Dohľad stretávacích svetiel je taký nízky, že pre zachovanie bezpečnosti by ste v noci mimo mesta nemali ísť rýchlejšie než 60 km/h. Vyššia rýchlosť znamená, že idete viac či menej na slepo a prípadnú zver odhalíte najskôr päť metrov pred vozidlom. Diaľkové svetlá svietia o poznanie lepšie, no ak sa na ceste vyskytne protiidúce vozidlo, jazdíte prakticky naslepo. 90% protiidúcich vozidiel vám vypaľuje do sietnice diery aj bez toho, aby svietili diaľkovými svetlami. Až v Civicu zistíte koľké autá majú zle nastavené stretávacie svetlá. Ale aj na to si zvyknete, aspoň sa naučíte pozerať na pravú krajnicu tak, ako sa to učíme už v autoškole. Nízky posed a slabé základné svetlomety znižujú bezpečnosť pri jazde mimo mesta v noci. Ak častejšie jazdíte po okresných cestách pod lesmi a riziko stretu so zverou je na vašich pravidelných cestách vysoké, Civic kúpte s LED svetlami. Tie svietia slušne.

Naftový Civic je dobrou voľbou v prípade, že hľadáte úsporné, dobre jazdiace a značne originálne rodinné vozidlo v segmente C. Odporúčam investovať do príplatkovej výbavy – najmä do LED svetiel. K naftovému motoru zatiaľ nekúpite automatickú prevodovku. Tá však bude, do ponuky pribudne približne za 3 mesiace (jún). 

Ak ale túžite po Civicu a bojíte sa malého trojvalca a preto radšej zvažujete naftový motor, zahoďte predsudky. Sú úplne zbytočné. 7 z 10 bodov.

 

 

Technické údaje

Model: Honda Civic 1,6 i-DTEC
Počet valcov/ventilov:

4/16 

Zdvihový objem motora (cm3): 1597
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 88/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 201
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,2
Spotreba (l/100 km): 3,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4518/1799/1428
Rázvor náprav (mm): 2697
Objem batožinového priestoru (l): 420-478
Objem palivovej nádrže (l): 46
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1358
   
Základná cenníková cena modelu s naftovým motorom: od 18 490 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku