2014-08-06 11:36:06
Audi A7 - autonómne
Audi A7 - autonómne auto v teste s kalifornským guvernérom Rickom Scottom na mieste spolujazdca.
Zdroj: tbo.com

Audi sa pokazilo autonómne auto pri predvádzaní kalifornskému guvernérovi

Ooops! Zdá sa, že všetky tie úžasné technické vecičky, ktoré nám doba predkladá, nie sú dokonalé...

Autonómne autá sa podľa mnohých informácií stále viac zdokonaľujú a údajne sa blíži aj ich nasadenie do bežného života. Dokonca už v budúcej dekáde. No skeptici tvrdia, že to bude „až“ po roku 2035. Uvidíme. Výrobcovia ich neustále skúšajú, vyvíjajú, zlepšujú a zdokonaľujú ich autonómne riadiace a vyhodnocovacie systémy. Lenže nič nie je dokonalé a otázka úplnej samostatnosti auta sa môže skončiť skôr, ako sa začala.

Bude ako nebolo!

Po poslednej skúsenosti z minulého víkendu je isté, že na zrušenie autonómnosti auta stačí fakt pomerne maličkosť. Presvedčila sa o tom aj značka Audi, ktorá predvádzala svoje poloautonómne auto A7 kalifornskému guvernérovi Rickovi Scottovi. Ten sa najskôr pripojil k šéfinžinierovi Kaushikovi Raghuovi, ktorý mu predviedol, ako funguje systém stop and go a potom zdvihol ruky z volantu a auto ich viezlo samostatne na uzavretej selmonskej diaľnici. Dokáže to až po rýchlosť 64 km (40 míľ) za hodinu. Bolo by to všetko pekné a prezentácia autonómneho auta úspešná a úžasná, keby...

Áno, keby nezlyhala technika a celý pokus dokonca neskôr aj s guvernérom za volantom sa podaril až na tretí raz. Problémom bol snímač.

Drobnosť za pár centov

Ak sa má autonómne auto samostatne pohybovať po cestách, musí mať veľké množstvo rôznych snímačov (laserových aj obrazových). No stačí, aby nefungoval jediný z nich a je po veľkej sláve aj po autonómnosti. Takto to zafungovalo v tej najnevhodnejšej (?) chvíli, keď počas prezentácie poloautonómneho auta Audi A7 s kalifornským guvernérom za volantom došlo k poruche jedného z 22 snímačov. Dokonca hneď „pre veľký úspech“ dva razy. Technikom sa však podarilo chybu odstrániť a Rick Scott sa mohol (nechať) odviezť tiež s rukami nad hlavou počas ukážky systému Traffic Jam Pilot (asistent pre jazdu v zápche).

Zdroj: tbo.com
Zdroj: tbo.com

Odohralo sa to na uzavretej diaľnici, ktorú vybrali ešte dávnejšie, aby simulovali reálnu premávku v horúcom kalifornskom počasí. Systém dokáže v zápche auto zastaviť a znova rozbehnúť. Zároveň ho udržiava vo zvolenom pruhu. Premávku simulovali ďalšie dve autá.

Za 20 rokov bez vodiča?

„Systém, ktorý môže byť k dispozícii do piatich rokov, je prvý krok k plne automatizovanému autu,“ povedal Filip Brabec, riaditeľ produktového manažmentu Audi America. Povedal tiež, že plne automatické auto bez vodiča by mohlo byť k dispozícii za 20 rokov. „Celý systém je manželstvom nemeckej techniky so, sídlom počítačového čarodejníctva v Silicon Valley,“ dodal Brabec. Testovanie na reálnych cestách, aj keď bez skutočnej prevádzky okolo auta, dáva inžinierom možnosť vyladiť technológiu.

No nielen chyba komunikácie snímača s centrálnym počítačom na palube auta môže viesť k zlyhaniu systému. Snímače sa napríklad veľmi nekamarátia s dažďom. Takže ak bude pršať – nebudú autonómne autá jazdiť, alebo sa znova posadíme za volant? Autonómne autá ich vôbec nemusia mať. A keby aj mali, dovtedy už nebude väčšina ľudí vedieť šoférovať, či skôr mať vodičské oprávnenie. Takže ako ďalej?

Zdroj: tbo.com

 

Aký je váš názor? Zverili by ste svoje zdravie a život úplne napospas technike? Kedy, za akých podmienok? Kým si rozmyslíte odpovede, pozrite si, ako si vyskúšal auto s autopilotom kalifornský guvernér:

Jozef Vydra
ZDROJ: jalopnik.com

Komentáre k článku


Stream naživo