2014-02-10 11:53:14
Aston Martin zvoláva do
Aston Martin zvoláva do servisu množstvo vyrobených áut.
Zdroj: Aston Martin

Totálna pohroma? Do dielní zvolávajú vyše 17 000 áut Aston Martin

Problémy sa nevyhýbajú ani prestížnym značkám, teraz dobehli Aston Martin

Čo je drahé, to je dobré v tomto prípade vôbec neplatí. Malo by sa to pritom vzťahovať nielen na drahé veci, ale aj tie, čo stoja iba pár peňazí. V dodávateľskom reťazci pre britské luxusné športové vozidlo značky Aston Martin ale čínsky dodávateľ v priebehu rokov dodával falšované dielce. Iné, ako pôvodne mal.

Chamtivosť neprináša nič dobré, pretože kvôli falzifikátom a neštandardným výrobným dielcom dodávaným z krajiny s nízkymi mzdami – z Číny musí Aston Martin dostať do servisov dve tretiny všetkých vyrobených áut od roku 2007.

Pokiaľ ide o rôzne technické problémy, zdá sa, že aj tie najväčšie spoločnosti sa s nimi stretnú. Musia v takom momente dať nabok všetku hanbu a priznať problémové modely. To na prestíži danej značky vážne nepridá. Známy je prípad značky Toyota, ktorej zákazníci v USA tvrdili, že ich autá začali nekontrolovane zrýchľovať. Hoci sa to v Európe nepotvrdilo (zaujímavé, že...?), dnes je prípad pred doriešením a bude stáť automobilku veľa, naozaj veľa peňazí na odškodnom...

Problémový plynový pedál

Prípad vozidiel Aston Martin sa podľa americkej agentúry pre bezpečnosť premávky National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) týka viac ako 5000 áut rôznych modelov tejto značky. Problém je v tom, že čínsky dodávateľ pedálov akcelerátora Shenzen Kexiang Mould Tool Co. Ltd. odoberal neoriginálny materiál od Synthetic Plastic Raw Material Co. Ltd. z Dongguanu. Možno našiel lacnejšieho subdodávateľa, alebo o tom ani nevedel, ale dodal pedále, ktoré sa môžu zlomiť.

Zdroj: Aston Martin

Podľa NHTSA je problém veľmi vážny (lebo sa týka viac ako 5000 vozidiel). V servisoch Aston Martin našli 22 takýchto pedálov v autách, ktoré boli na pravidelnom servise. Je zaujímavé, že pred časom už raz riešili opravy pedálov, ale ako vidno, nepodarilo sa to vyriešiť. V stanovisku NHTSA sa uvádza: Ak sa rameno plynového pedála zlomí, motor sa vráti do pokojového stavu a vodič nebude schopný udržať alebo zvýšiť otáčky motora, čím sa zvyšuje riziko havárie.

Je teda zrejmé, že automobilka musí chybné súčiastky vymeniť, aby bola zachovaná dôveryhodnosť firmy. Na jej prestíži to nepridá a určite to urobí pekný šrám na ich povesti. Predsa len, priznaných 17 590 áut s ľavostranným riadením vyrobených od novembra 2007 a všetky s pravostranným od mája 2012 - to sú ¾ všetkých vyrobených áut od roku 2006! Ak máte model Vanquish, môžete zostať pokojní - problém sa ho netýka. Pre istotu: pozrite sa na zoznam, či tam nie je práve to vaše auto...

ASTON MARTIN / DB9 (2008-2014)

ASTON MARTIN / DBS ( 2009-2012)

ASTON MARTIN / RAPIDE (2010-2012)

ASTON MARTIN / RAPIDE S (2014)

ASTON MARTIN / V12 VANTAGE COUPE (2011-2012)

ASTON MARTIN / V8 VANTAGE (2008-2014)

ASTON MARTIN / V8 VANTAGE S (2011-2014)

ASTON MARTIN / VIRAGE (2012)

Zdroj: Aston Martin
Zdroj: Aston Martin

Žiadne haló, pritom podobný problém u Chryslera!

Je pritom pozoruhodné, aký veľký problém z celého problému urobila aj NHTSA, ale hlavne médiá. Pri pozornom čítaní posledného hlásenia na stránke americkej agentúry, resp. na safecar.gov sme zistili, že veľmi problém má aj 7935 áut RAM Promaster (v Európe je to Fiat Ducato) vyrobených od 1. júla do 10. decembra 2013, ktorému sa zasa zasekáva plynový pedál. To môže viesť k zvýšeniu rizika nehody. Všimol si to niekto? Ide o úžitkové autá, ktorých sa pohybujú po cestách (aj v USA) desaťtisíce. Je to zaujímavé? Asi až vtedy, keby to viedlo k nejakej naozaj fatálnej nehode...

Ako robia zvolávacie akcie inde (a vo veľkom)

Niektoré automobilky to riešia veľmi sofistikovane. Teda tak, že zvolávajú do svojich servisov autá takmer neustále a priebežne. Servisný interval dva roky a 30 000 kilometrov, ale aj 15 000 a jeden rok neprináša dosť peňazí. Preto si nájdu rôzne dôvody, aby sa autá do servisu „museli“ dostať častejšie. V tom množstve naordinovaných zvolávacích akcií sa skryjú aj niektoré naozaj závažnejšie chyby, o ktorých sa tak majitelia ani nemusia dozvedieť, lebo to im značka opraví (vymení) pod pláštikom iných, menej podstatných. Renomé značky tak neutrpí a majitelia áut majú dokonca pocit, ako intenzívne sa o nich výrobca áut stará.

Čo je podľa vás lepšie?

Jozef Vydra
ZDROJ: NHTSA, autoevolution.com, autoblog.com

Komentáre k článku


Stream naživo