2013-05-25 06:00:00
Renault Twin´Run
Renault Twin´Run predznamenáva, ako bude vyzerať nové Twingo.
Zdroj: Renault

Koncept mestského auta Renault Twin´Run odhalený netradične

Na Veľkej cene Monaka pretekov F1 sa včera predstavil koncept, ktorý odkazuje na slávny model Renault R5 Turbo.

Dokazuje to aj číslo 5 na dverách. Silueta vozidla by mala napovedať, ako bude vyzerať budúca generácia mestského vozidla Twingo. R5 Turbo ale nie je jedinou inšpiráciou konceptu.

Tou druhou je Clio V6, ktoré sa v obmedzenej sérii objavilo vo výrobe v rokoch 2001 až 2005. Obe vozidlá totiž dostali šesťvalcový motor uložený nad zadnou nápravou. Kým Clio z trojlitrového objemu ponúkalo maximálne 187 kW (255 k) pri hmotnosti 1475 kilogramov, koncept Twin'Run kombinuje pohonnú jednotku z Renaultu Mégane Trophy (a Nissanu 370 Z) naladenú na 235 kW (320 k) s iba 950 kilogramami. Twin'Run má minimálne previsy kompaktnej, dynamickej karosérie, kde sú kolesá posadené až do úplných rohov.

Pocta prestížnemu predchodcovi

„Päťka“ na dverách sa odvoláva na model R5 Turbo, ikonické rally auto 80-tych rokov. Niekoľko detailov odkazuje na svojho ikonického predchodcu, vrátane dizajnu predných svetlometov a širokých zadných blatníkov. Štyri dodatočné extra ploché svetlá s LED technológiou sú moderným poňatím svetelných rámp používaných počas nočných rely pretekov. Karoséria z kompozitných materiálov skrýva trubkové šasi poháňané motorom odvodeným z Mégane Trophy.

Zdroj: Renault
Zdroj: Renault

Motor V6 pre preteky

Twin'Run má motor V4Y z Aliancie Renault-Nissan, ktorý sa používal v modeloch Laguna, Espace a Latitude, ale aj na pretekanie v modeli Mégane Trophy. Uložený je pozdĺžne pred osou zadnej nápravy. Motor V6 s objemom 3498 cm3 dosahuje výkon 235 kW (320 k) pri  6800 ot./min. a krútiaci výkon 380 Nm pri 4850 ot./min. Má výkon už pri nízkych otáčkach a lineárnu akceleráciu, pričom poskytuje vynikajúcu trakciu v zákrutách a pri zrýchľovaní. Je  spojený so šesťstupňovou sekvenčnou prevodovkou SADEV a výkon na vozovku prenáša cez samosvorný diferenciál, ktorý zlepšuje stabilitu a trakciu v zákrutách. Dvojtanierová kovová spojka pochádza tiež priamo z pretekárskych automobilov. Nasávače vzduchu sú umiestnené pri zadných oblúkoch kolies. Prieduchy v zadnej časti karosérie pomáhajú účinne odvetrávať teplo od motora. Motor je od posádky oddelený panelom z plexiskla. Aby sa dosiahlo dobré rozloženie hmotnosti, pod prednú kapotu sa presťahovala palivová nádrž, chladič a hydraulický systém. Koncept je vyvážený, s rozložením hmotnosti 43 % vpredu a 57 % vzadu.

Aerodynamika a karoséria z kompozitov

Karoséria zo sklo-polyesterových kompozitov ťaží z pretekárskych skúseností, kde technológia karbónových vlákien kombinuje estetiku s efektívnosťou a drží náklady na uzde. Dvojpriestorová architektúra modelu Twin'Run generuje vztlak pri vysokých rýchlostiach. Aerodynamike teda venovali veľa pozornosti s prieduchmi, ktoré usmerňujú prúdenie vzduchu popod auto a fixným zadným krídlom pre zlepšenie aerodynamických vlastností pri vysokých rýchlostiach.

Zdroj: Renault
Zdroj: Renault

Pretekársky podvozok

Twin'Run stojí na rúrkovom oceľovom ráme odvodenom z letectva a používanom pri pretekoch. Podvozok bol vyvinutý firmou Tork Engineering. Predná aj zadná náprava sú s dvojitými lichobežníkovými ramenami s nezávislými čapmi z hliníka. Twin'Run je vybavený tlmičmi a pružinami OHLINS vpredu aj vzadu. Nápravy obsahujú aj priečne skrutné stabilizátory s priemerom 22 mm vpredu a 25 mm vzadu, čo eliminuje nakláňanie karosérie. Hliníkové kolesá so špeciálnou centrálnou maticou môžu byť rozobraté na tri časti, pričom sa obúvajú do 18“ pneumatík Michelin.

V kabíne orientácia na výkon

Twin'Run má kokpit športového auta, čo naznačuje trubkový výstužný rám a sedadlá SPARCO. Dizajn interiéru prevyšuje hocičo, čo sa normálne vidí vo svete motoristického športu. Panely dverí a palubná doska sú čalúnené čiernym semišom s „alcantara efektom“. Vystielané škrupinové sedadlá sú  čalúnené v troch odtieňoch alcantary a majú podpis Twin'Run. Vodič má pretekársky volant a vysoko umiestnenú sekvenčnú radiacu páku pre rýchle radenie. Aj páka ručnej brzdy je umiestnená v rovnakej výške. Pod nohami vodiča je hliníková konštrukcia pedálov navrhnutá pre jednoduché dávkovanie medziplynov pätou. Panel nástrojov je umiestnený v bielej lakovanej konzole. Obsahuje 5,5 palcový LCD XAP displej hneď za volantom. Červeno-modrý displej s viacerými režimami zobrazuje rýchlosť vozidla, otáčky prevodovky, otáčky motora, ako aj tlak paliva, tlak spojky a tlak oleja. No a dve červené tlakové stupnice s centrálne umiestnenými ručičkami ukazujú teplotu oleja a teplotu vody, čo je posledné pripomenutie modelu R5 Turbo.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo