2013-01-30 16:00:00
Volkswagen pobúril USA: Kritika
Reklama Volkswagenu je pod paľbou kritiky, že je rasistická.
Zdroj: nydailynews.com

Volkswagen pobúril USA: Kritika kvôli rasistickej reklame!

Super Bowl. Finále amerického futbalu, keď je Amerika pred televíznymi obrazovkami. 100 miliónov divákov ženie ceny hore. No i tak tam chcú byť všetci.

Nečudo, veď reklama v tomto čase je najdôležitejšia. Vyrábajú sa špeciálne reklamné spoty, ktoré sa vysielajú počas prestávok. Reklama musí zaujať. A niekedy trocha aj provokovať. Volkswagen pravidelne nasadzuje svoje reklamy, ktoré žnú u divákov úspech. V tomto roku sa o spote, ktorý propaguje model Beetle, rozprúdila vážna kritika. Zlosť kritikov je namierená na výrazný jamajský prízvuk, ktorým biely úradník oslovuje svojich kolegov v práci. Budúcnosť tejto komerčnej reklamy Volkswagenu za 8 miliónov dolárov zaplatených za vysielací čas je tak ohrozená po tom, čo ju nazvali rasistickou.

V kontroverznej reklame je hlavnou postavou žoviálny biely administratívny pracovník, ktorý upokojuje nespokojných kolegov so silným jamajským prízvukom.

Zdroj: nydailynews.com
Zdroj: nydailynews.com

Biely optimistický Jamajčan

V prvom prípade vo výťahu, keď sa sťažujú, že je pondelok, sa im prihovára slovami: "Neboj človeče, všecko bude v porátku." V ďalšej scéne otrávený pracovník búši do automatu. Muž mu povie, "Neboj moja brat, hnusné žemle budú prísť skoro" opäť s jamajským prízvukom. Nebudeme uvádzať všetky jeho hlášky, len ešte spomenieme, že na jednom mieste sa ho kolega pýta, či je z Minnesoty. "Jasan, z krajiny 10 000 jazér, zo štátu hlodavcov," odpovie mu na to. Na konci spotu vezie svojich dvoch kolegov, jeden je „náhodne podobný na Jamajčana“, druhým je (pravdepodobne) jeho nadriadený. Po príchode na miesto určenia, keď ich čakajúci zahriakne že meškajú, "vypustia" všetci traja zopár podobne optimistických fráz - ako inak, tiež s rovnakým jamajským prízvukom.

"Je to tak rasistické," povedala Barbara Lippert, hlavná redaktorka Mediapost.com. "Je to akoby ste povedali: Čierni ľudia sú stále šťastní." Počas relácie CNN Starting Point s Soledadom O'Brienom sa vyjadril publicista Charles Blow, že reklama bola "Akoby to hovoril človek s tmavou pleťou a s bielym hlasom. Nemám to rád.“

Ľudí reklama baví

Zaujímavé je, že na mnohých webových fórach – nielen európskych, ale čo je určite rana pod pás týmto vyjadreniam, tak aj priamo na stránke New York Daily News – sú názory ľudí, ktorým sa táto reklama naopak páči. Naopak nechápu, o čom kritici hovoria. Vraj, akoby na Jamajke neboli bieli ľudia. Reklama ich pobavila. Pár vyjadrení na adresu reklamy a hlavnej postavy: je roztomilý, milujem ho!..., videl som reklamu ráno – absolútne na popučenie od smiechu..., som Jamajčan, nevidím v tom problém, je veľa bielych Jamajčanov s ešte oveľa silnejším prízvukom, takže - kde je problém?..., zábavná a brilantná reklama... a tak ďalej.

Zdroj: nydailynews.com

Zástupca Volkswagenu pre CNN povedal, že spoločnosť spot konzultovala so 100 Jamajčanmi a učiteľmi, aby sa ubezpečila, že použité frázy a prízvuk nie sú urážlivé.

Nuž, ani nám sa nezdá, žeby niekoho chcela urážať, ale naopak pobaviť. Veď nikto sa neurazil, keď Brad Pitt prehovoril po „jamajsky“ vo filme Zoznámte sa: Joe Black (je to v scéne, keď Joe Black hovorí s Jamajčankou, ktorá leží na posteli v nemocnici a chce zomrieť, lebo má veľké bolesti). Nuž, Amerika.

Jozef Vydra
ZDROJ: nydailynews.com

Komentáre k článku


Stream naživo