2012-12-12 09:20:00
Transplantácia sa podarila -
Lev pred kabínou nie je český - je to pôvodný znak firmy Praga
Zdroj: Praga Racing

Transplantácia sa podarila - Praga žije!

Nemáme na mysli zmŕtvychvstanie starej známej "vétriesky", alebo niektoré z neveľmi rozšírených komunálnych vozidiel z 90. rokov, ale poriadne športové delo.

Športový model R1 je navyše dielo (spolu)práce najmä slovenských, ale aj českých rúk. Hoci dnešná značka Praga nemá s bývalou automobilkou v Prahe Vysočanoch nič spoločné - sídli totiž na Slovensku. Za jej vznik „môžu“ Juraj Mitro, Dušan Malý a ďalší, v menežmente firmy ale nechýba ani Čech. Pretekársky tím Praga Racing Cars však má svoje kontakty aj v Beneluxe a dnes už dokonca žije aj pobočka vo Veľkej Británii – kolíske európskeho motoristického športu.

Továreň Praga (pôvodne PAT-PAF) vznikla už v roku 1907 a vyrábala osobné autá už pred prvou svetovou vojnou. Neskôr aj lietadlá, potom nákladiaky aj motorky. Dnes je všetko inak. V polovici roka 2011 sa na okruhu v Spa-Francorchamps objavil prvý pretekársky špeciál R4. V októbri toho istého roka prišiel model R1. Najprv ako model, ale v tomto roku už jazdil na Slovakiaringu. Prototyp nemá pôvodne oznámený litrový motor. Nahradil ho osvedčený starý dobrý atmosférický dvojliter  „transplantovaný“ z Renaultu Clio III RS.

Zdroj: Praga Racing

Tam kde jeden končí...

Keď už bolo takmer nad slnko jasnejšie, že motor od Renault Sport Technologies skončí, Clio darovalo svoj výkonný orgán pre nový život. Motor Pre R1 s výkonom 155 kW (210k) má liatinový blok a hliníkovú hlavu. Oproti Cliu mu pribudlo ďalších 7 koní a jeho krútiaci moment je 220 Nm. Žiadny doping v podobe turba sa nekoná, no čisto atmosférické plnenie s maximom výkonu pri 7500 otáčkach za minútu aj tak cez šesťstupňovú prevodovku Hewland JFR s pneumatickým ovládaním poriadne rozšantí iba 572 kilogramov (bez mazív a paliva) mušej váhy vozidla.

Zdroj: Praga Racing
Zdroj: Praga Racing

Základom je uhlík

Nielen v živých organizmoch na Zemi, ale aj v tomto prípade. Pevný monokok z uhlíkových vlákien je vyrobený s vnútornými výstuhami a priečkami, uhlíkové deformačné zóny v prednej časti a v bočných častiach karosérie absorbujúce energiu nárazu. Tlmiče sú Koni, spojka Sachs, riadiaca jednotka motora MoTeC. Samosvorný diferenciál za príplatok dokáže zlepšiť trakciu.  Predné kolesá sú uchytené na dvojitých ramenách s posuvnou vzperou a vinutými pružinami. Brzdy brzdy AP Racing sú štvorpiestikové s vetranými kotúčmi. Placka podobná prototypom jazdiacim v Le Mans je kratšia, meria 4170 mm. Šírka vozidla je 1800 a výška iba 995 mm, rázvor je 2625 mm. A hoci sa svojim výkonom nemôže porovnávať so špeciálmi v kategóriách LMP1 a LMP2, je to prvé vykročenie do sveta okruhových špeciálov v tejto triede.

Zdroj: Praga Racing
Zdroj: Praga Racing

Zrýchlenie berie dych

Z pokoja sa R1 rozbehne na stovku za 3,7 sekundy – a to už je zážitok, ako sa patrí. Nie je to len také nejaké, ale celkom slušné športové náčinie so šesťbodovými bezpečnostnými pásmi a hasiacim prístrojom v kabíne. Ale – a to je na celej veci zaujímavé, môže to byť aj „len“ celkom obyčajné športové auto. Praga totiž v prípade záujmu dodá záujemcom aj dvojmiestnu verziu na značkách, teda s homologizáciou pre bežnú premávku. Malosériová výroba sa už rozbehla. Je to vlastne skôr manufaktúrna výroba, vozidlá sú vyrábané a skladané ručne. Cena sa začína na 98 000 €. Nemáte na to a chcete si vyskúšať naozaj rýchlu jazdu po Slovakiaringu? Ak máte 320 €, nič nie je nemožné... povozia vás ako spolujazdca.

Jozef Vydra
ZDROJ: Praga Cars, pragaracing.eu

Komentáre k článku


Stream naživo