2012-12-05 12:55:00
Maserati Quattroporte 2013 dosiahne
Pohon budú zabezpečovať šesť a osemvalcové motory s turbom.
Zdroj: Maserati

Maserati Quattroporte 2013 dosiahne 307 km/h

Už pred niekoľkými týždňami sme vám predstavili novú generáciu Quattroporte s poradovým číslom šesť zvonka aj zvnútra. Teraz pridávame ďalšie podrobnosti.

Vieme totiž viac. Novinka narástla na 5 263 milimetrov, čo je viac o 163 mm. Rázvor sa predĺžil na 3 170 mm, limuzína je široká 1 948 mm. Hoci Ouattroporte pekne narástlo, zároveň ho odľahčili takmer o 100 kíl. Toľko na úvod - pridajme ale viac údajov aj o pohonných jednotkách a ich výkonoch. Poznáme ich vďaka tomu, že sa talianska novinka podrobila prvým testovacím jazdám vybraného okruhu médií. Žiaľ, nepatrili sme k nim, ale s informáciami musela automobilka aj tak spod pokrievky von. Tu sú.

Základom bude šesť valcov

Chvalabohu, Maserati je jednou z mála značiek, ktorá „necukla“ pred nariadeniami a reguláciami z Bruselu a podobnými „ochrancami ovzdušia“. Teda aspoň čiastočne, lebo aj „najmenší“ šesťvalec podporí v nádychu k očakávanému výkonu turbo. K tomu objem tri litre – čo si viac želať? Osemvalec? Bude! Ale po poriadku. Šesť „hrnčekov“ pod kapotou odvodených z pohonnej jednotky Chrysler Pentastar a vyladených Talianmi bude vyrábať Ferrari. Ale nezostane to iba medzi týmito dvoma (menami) – ľahko ladená verzia motora sa má v budúcnosti dostať aj do nových modelov Alfa Romeo. V prípade Quattroporte s pohonom zadných kolies umožní jeho 301 kW (410 koní) zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5 sekúnd a jednu desatinu. Maximálka sa končí na 285 km/h.

Zdroj: Maserati

Vrchol a najvyššie blaho

Top model bude podľa očakávania hnať osemvalec s objemom 3,8 litra Aby náhodou nebolo niečoho málo, spolupracuje hneď s dvoma turbodúchadlami. Pôvodne udávané parametre výkonu 390 kW (530 k) Maserati poopravilo: motor má 375 kW (510 k) a jeho krútiaci moment 651 Nm sa dá vďaka funkcii overboost krátkodobo zvýšiť na 721 Nm.  Parametre sú o niečo lepšie ako pri predchádzajúcej stajni pod kapotou: zrýchlenie 0-100 km/h za 4,7 sekundy a navyše sa nové Quattroporte V8 rozbehne až na 307 km/h. To je mimochodom hodnota, vďaka ktorej sa z Quatroporte stalo iba druhé auto značky, ktoré dokáže prekonať kedysi bájnych 300 km/h.

Na štyroch drobné zmeny

Stále sme uvádzali výkony a časy pre pohon zadnej nápravy. Ak uvážime pohon 4x4, uberie pár kilometrov z maximálneho rozbehu a naopak zhorší o nejakú tú desatinku výsledky akcelerácie. Pohon všetkých štyroch kolies bežne smeruje všetok výkon na zadné kolesá. V prípade potreby (čítaj: - v prípade preklzu) však nasmeruje 50 % na prednú nápravu. Dostupnosť tejto technologickej vychytávky nebude na všetkých trhoch. Čo však bude určite, to je osemstupňová automatická prevodovka ZF. Taká, akú majú Audi, BMW, alebo Jaguar. Tu však bude naprogramovaná podľa potrieb a obrazu značky s trojzubcom.

Diesel bude, nebude?

Zástavba dieselového motora pod prednú kapotu ešte stále nie je istá, hoci špekulácií bolo viac než dosť. Lenže takto, vážení: ak chce Maserati naozaj zvýšiť celkový predaj z minuloročných 6 200 áut na očakávaných 50 000 kusov v roku 2015, je viac ako pravdepodobné, že mu nič iné ani nezostane. Čo teda s istotou začína hraničiť, je avizovaná verzia s predĺženým rázvorom. Skrátený rázvor má pre zmenu zdieľať menší sedan Ghibli – a práve preň Maserati zvažuje nasadenie vznetového motora. Čo to má byť? Vraj trojlitrový šesťvalec. Uvidí sa... času je zatiaľ dosť.

Zdroj: Maserati

Základná ponuka je príjemná a čo cena ...?

Novinka má veľmi štedrý batožinový priestor s objemom 530 litrov a už v základe bude stáť na 20 palcových zliatinových kolesách. Oceľový základ karosérie s hliníkovými časťami dostane auto na pohotovostnú hmotnosť cez 1 900 kg. Takže udávaná papierová priemerná spotreba 11,9 l/100 km je skôr z kategórie rozprávok, ako reálne dosiahnuteľných hodnôt. Hlavne ak sa vodič neuskromní, ale využije možnosti, ktoré výkon ponúka. Ako uviedli na stránkach britského magazínu Autocar, hmotnosť auta je v poriadku aj pri jazdení na hrane. Pozitívne to ovplyvňuje nezávislé zavesenie s dvojitými lichobežníkovými ramenami vpredu a viacprvková vzadu. Prvé testovacie jazdy sa konali na technickej trati Balocco, ktorú vlastní koncern Fiat. Budeme ešte musieť chvíľu počkať aj na výsledky z reálnych ciest. Kým k tomu príde, má sa začať výroba v bývalej továrni karosárne Bertone neďaleko Turína. Oficiálne predstavenie je naplánované na januárový autosalón v Detroite a predaj sa začne vo februári. Očakávaná cena modelu s motorom V8 je približne 115 - 120 000 €.

Jozef Vydra
ZDROJ: Maserati

Komentáre k článku


Stream naživo