2012-11-16 08:09:44
Mosler RaptorGTR
Mosler RaptorGTR je auto, ktoré vybočuje z radu aj superšportových vozidiel
Zdroj: Mosler

Výnimočnosť vo výkone aj v cene

Jedinečný, výnimočný, úžasný, extra. Aj takéto prívlastky môžu mať rarity, ktorých uzrelo svetlo sveta iba pár kusov. Napríklad Ferrari P4/5, alebo niektoré superlimitované edície Bugatti Veyron.

Možno sa k nim pridá aj dravec z dielní americkej automobilovej manufaktúry Mosler. RaptorGTR vychádza z modelu automobilky MT 900 R, ktorý má za sebou úspešné vystúpenia na mnohých okruhových podujatiach. No „gétéerko“ zostáva zatiaľ celkom osamotené. A je to isto škoda. Lebo s ním mali zaujímavé plány.

Pretekárske verzie Mosler pritom veľmi dobre reprezentujú malú floridskú značku po celom svete. Modely Mosler zvíťazili dvakrát počas minulých rokov aj v súťaži Lightning Lap renomnovaného magazínu Car & Driver nad najlepšími z Lamborghini a Ferrari. Pretekárska verzia Mosler MT900R drží najväčšie percento umiestnení na počet štartov spomedzi všetkých výrobcov v pretekoch FIA. Ale ani sériový model MT900S s hmotnosťou iba 1 111 kg (a 1 032 kg v odľahčenej verzii Photon) sa takisto nemá za čo hanbiť. Uprostred karbónovo - kevlarovej karosérie je uložený motor LS7 koncernu General Motors. Je to vidlicový osemvalec OHV s objemom 7,0 litra, výkonom 400 kW (537 koní) pri 6 500 otáčkach a s najvyšším krútiacim momentom 700 Nm pri 5 500 ot./min.

„Trocha“ výkonu navyše – krok 1

Mosler už nejaký čas avizoval, že je to pre niektorých zákazníkov málo a preto pridal dve turbodúchadlá Garrett a zmenil meno na RaptorGTR. V základnom vyhotovení potom má takto upravený motor takmer 850 koní (presnejšie 838, čo je 616 kW) a pri hmotnosti 1 173 kg to stačí na akceleráciu z 0-60 míľ/h (0 – 96,6 km/h) za 2,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 386 km/h. Cena takto vyladeného modelu je 700 tisíc dolárov, teda asi 543 tisíc eúr. Turbom prepĺňaný vidlicový 7.0 litrový osemvalec už pri viac ako 4000 otáčkach za minútu prináša zvuk burácajúcej stíhačky, ktorý je jedinečný a odlišný od všetkého doteraz podobného na cestách.

Zdroj: Mosler

Zameranie na techniku

Mosler vždy vyvíjal a vyrábal mimoriadne cestné a pretekárske vozidlá s principiálnym zameraním na ľahké technológie. Základným znakom vozidiel Mosler bolo mohutné využívanie pevných a najdrahších materiálov na svete. Napríklad na strechu použili spolu 20 vrstiev laminátu z uhlíkových vlákien, čím sa z nej stala najbezpečnejšia štruktúra, akú kedy testovali počas nárazových skúšok. Uhlíkové vlákna sú päťnásobne pevnejšie ako oceľ. Bohužiaľ značku Mosler to tiež vtiahlo do víru finančnej krízy a vyrobila iba jeden zo svojich posledných modelov, Mosler RaptorGTR. Vozidlo má veľmi nízku hmotnosť, vysoký výkon a disponuje najvyšším pomerom výkon/hmotnosť spomedzi všetkých továrenských cestných vozidiel, ktoré boli doposiaľ vyrobené: skoro 0,53 kW/kg. Vo výhľade sú síce aj výkonnejšie superautá, ale zatiaľ zväčša len na papieri, či v konštrukčných kanceláriách.

Drahé technológie pod kabátom

Vývoj a testovacie procesy pre vozidlá so špičkovou technológiou sú dlhé a extrémne drahé. Je to šport kráľov. V prípade modelu Mosler MT900s (bol to prvý model Mosler), kde ak zanedbáme skutočne masívny vývoj, crash testy, emisné testy, certifikácie a výdavky na náradie, boli náklady na postavenie každého vozidla na požadovanú úroveň doslova dych berúce. Podľa informácií z prvej ruky o spomínaných procesoch je teda jasné, prečo malosériové časti z uhlíkového vlákna pre takéto vozidlo stoja aj viac ako milión dolárov. Vrcholom vývoja cestných a pretekárskych modelov značky Mosler je RaptorGTR, ktorý kombinuje osvedčenú, crash-testami overenú konštrukciu, s ultraľahkým podvozkom v štýle stavby prototypov LeMans  spolu s naozaj exotickým motorom s viditeľným dvojitým turbom a mnohými zlepšeniami v interiéri a exteriéri. Kombinácia so 616 kW (838 k) motora pri celkovej hmotnosti 1170 kg prináša pomer výkon/hmotnosť 0,526 kW/kg. Je to o vyše 21 % lepšia hodnota, ako má Bugatti Veyron Supersport.

Zdroj: Mosler

Akcelerácia = Sila / Hmotnosť

Vyše 616 kW výkonu modelu RaptorGTR síce neznie ako superlatív v porovnaní s takmer 895 kW (1200 k) Bugatti Veyron SuperSport. Výkon je však v tomto prípade iba polovicou rovnice. Druhým dôležitým faktorom je totiž hmotnosť, ktorú má motor poháňať. V tomto je RaptorGTR so svojimi 1173kilogramami skoro o tonu ľahší ako 2062 kg vážiaci Veyron SuperSport. V jeho prípade je pomer výkon/hmotnosť na úrovni 0,434. Pre porovnanie, Porsche 911 má pomer 0,171 kW/kg. Nasledujúca tabuľka uvádza pomer výkonu k hmotnosti top supercar vozidiel a hyperexotických modelov dostupných v roku 2012.

Model

Výkon kW

Hmotnosť kg

kW/kg

Cena (US $)

Vyrobené približne

Mosler RaptorGTR

616

1170

0,526

700 000

1

Bugatti Veyron SuperSport

895

2062

0,434

2 400 000

100

Pagani Hyuara

544

1347

0,264

1 200 000

100

Ferrari F12

544

1522

0,357

 (*)  450 000

3000

Lamborghini Aventador

300

1575

0,190

425 000

4000

* - odhad, údaje sú zostavené podľa publikovaných údajov

Iba jeden človek, Ezra Dyer z časopisu Automobile, si mohol vyskúšať tento superstroj: "Je to akoby vybuchla bomba za zadným nárazníkom a my sme surfovali na rázovej vlne." Mosler RaptorGTR sa predstavil iba jediný raz: v hoteli Epic v Miami od 12-14 októbra 2012 počas Festivalu rýchlosti. (festivalsofspeed.com)

Virtuálny nový život

Hoci len jediný človek si bude užívať vozidlo s najlepším pomerom výkonu k hmotnosti, milióny nadšencov sa môžu vyblázniť s touto verziou výhradne v nových on-line pretekoch. Prostredníctvom stránky AutoClubRevolution.com vyvinutej inžiniermi pre najväčšie preteky určené pre herné konzoly. Stačí zvoliť pri nastavení vozidla: VPR nad 600.

Zdroj: Mosler

RaptorGTR bol zamýšľaný ako ďalší vývojový krok, ktorý by rozšíril produktovú líniu Mosler. Lenže makroekonomické ukazovatele, ako aj nutnosť zaviesť elektronický stabilizačný systém po 1. septembri 2011 spôsobili v malosériovej výrobe a ďalšie blížiace sa predpisy pre americký trh viedli výrobcu Mosler k zastaveniu činnosti po prvom RaptoreGTR. Model automobilka predala 25. augusta 2011spoločnosti Supercar Engineering. Nuž a odvtedy je RaptorGTR na predaj. Mosler RaptorGTR vyvinula v spolupráci s firmou Mosler spoločnosť Supercar Engineering. Vyvinula a vlastní aj technológie, ktoré sú integrované v tomto aute. Že sa Mosler a Supercar Engineering „naťahujú“ medzi sebou o práva na predaj v Číne, ako aj v Rusku, Spojených arabských emirátoch, Saudskej Arábii a v USA nie je pre nás také dôležité. Jedine ak by ste si RaptorGTR chceli kúpiť... Cena je stanovená na 700 000 amerických dolárov (aktuálne okolo 543 000 €). Za tú cenu vám interiér aj exteriér prispôsobia podľa vašich želaní – ako inak... A keď si ešte trocha priplatíte, pod kapotou pribudne:

Zdroj: Mosler

„Trocha“ výkonu navyše – krok 2

Za približne desať percent navyše z nákupnej ceny, teda za 70 000 dolárov (54 300 €) môžete mať druhý „level“. Úpravy „natlačia“ pri plnom výkone do motora taký objem spaľovacej zmesi, že sa výkon dostane až na 916,5 kW (1 229 koní). Táto brutálna sila by mala zrýchliť kompozitového šprintéra z nuly na 60 míľ/h (cca 97 km/h) za 2,3 sekundy. Pôvodný zámer bol vyrobiť „len“ dvanásť kusov špeciálnej verzie označenej Cubey GTR. Meno dostala podľa speváčky Abby Cubey, ktorá v vrámci marketingovej podpory dostala novinku i do svojho vtedy nového klipu ku skladbe Feel my fire. Či bude aspoň jeden, o tom všetky zainteresované a (ne)zúčastnené strany svorne mlčia.

Jozef Vydra
ZDROJ: Mosler

Komentáre k článku


Stream naživo