2012-12-10 09:40:00
Porsche 911 GT3 Cup
Nové Porsche 911 GT3 Cup vyzerá bojovo naladené
Zdroj: Porsche

Porsche 911 GT3 Cup - ostro nabité

Automobilka Porsche predstavila spomedzi všetkých verzií novej 911-ky svoju najostrejšiu muníciu v podobe pohárovej verzie 911 GT3.

Model Porsche 911 GT3 Cup 2012 (typ 997) nadväzoval na svojich predchodcov a z konštrukcie bežného modelu 911 ponúkal to najlepšie. Teda riešenia, ktoré umožňujú vozidlo používať aj na bežných cestách. V Zuffenhausene tentoraz zvolili opačný postup a z ostrých variant GT3 najprv naservírovali tú naj... určenú pre značkové pohárové preteky.

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Zmeny aj na prvý pohľad

Auto sa oproti sérii dosť zmenilo, technický základ ale zostal. Nová pohárová GT3 síce vychádza z aktuálnej generácie Porsche 911 (991), má však množstvo úplne špecifických riešení. Napríklad taký predný nárazník, je už z uhlíkových vlákien so splitterom a ďalšími aerodynamickými plutvičkami na bokoch, ďalej rozšírené predné blatníky, kryt motora má odtokovú hranu. Čo však určite zaujme, je práve zadná časť karosérie. Vyniká na nej nový nárazník, v ktorého strede ústia koncovky výfuku. Najvýraznejším prvkom je však výrazné prítlačné krídlo nad krytom pohonnej jednotky.

Pribudol výkon aj „krídelká“

Jej stredobodom je plochý šesťvalec s objemom 3,8 l a výkonom 460 koní (338 kW). Pozor, nejde o pretekársku verziu cestného boxera s priamym vstrekovaním paliva, ale je to evolučná verzia slávneho vodou chladeného plochého šesťvalca Hansa Mezgera. Má o celých 10 koní (7 kW) viac, ako mala minuloročná verzia. Je k dispozícii už od 7 500 ot./min., čo je o 1 000 ot./min. menej, ako doteraz. Šesťstupňová sekvenčná prevodovka má po prvý raz v histórii vozidiel nasadených do pohárových pretekov radenie rýchlostí páčkami pod volantom. To umožní, aby si za volant sadol aj „bežný“ (ale bohatý) vodič. Timo Bernhard ako továrenský jazdec pri prezentácii novinky zdôraznil, že sa nová GT3 šoféruje oveľa jednoduchšie, ako doterajší model. A keďže sa technici „pohrali“ aj s nastavením podvozka, hlavne prednej nápravy, mala by byť aj lepšie ovládateľná. Vrodená nedotáčavosť vďaka koncepcii vozidla bola potlačená na minimum, na to sa Bernhard nesťažoval, práve naopak. Oceľové kotúčové brzdy majú priemer 380 mm, vpredu spolupracujú so šesťpiestikovými a vzadu štvorpiestikovými strmeňmi. Keramika, ani karbón sa nekonajú – nemajú v pravidlách povolenie. Je viac než isté, že z tejto verzie produkčný model na značkách nebude. Verziu 911 GT3 má poháňať upravený motor z modelu Carrera S. Mezgerov motor by sa teda mal objaviť buď  pod kapotou verzie GT3 RS, alebo aspoň minimálne jej limitovanou edíciou GTS3 RS 4.0. Podľa reglementu FIA bude potrebné vyrobiť z nej minimálne 300 kusov, aby veria Cup mohla získať homologáciu.  Rozdiel v cene bude asi väčší ako v prechádzajúcej generácii 997. Tak bude značka regulovať dopyt po „civilnejšej“ verzii.

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Vypitvaný interiér

Zo sériového modelu je vnútri auta asi len základný korpus palubnej dosky, klasická stredová konzola a prístrojový štít spolu s tlmiacimi materiálmi museli ustúpiť vzhľadom na maximálne odľahčenie vozidla. V interiéri je okrem predpísanej bezpečnostnej klietky napríklad iba škrupinová pretekárska sedačka, pred pilotom veľký displej a na stredovom paneli vedľa ešte pár nutných spínačov a ovládačov. Malý volant s plochou dolnou časťou má ďalšie „dzindzíky“ (speed limiter, varovania, zapínanie digitálnej obrazovky...a iné). Čo iné by ste ešte chceli – veď je to pretekárske auto! O tom svedčí aj možnosť dostať po ťažkej nehode jazdca z kabíny vrchom – bez nutnosti rezať auto – stačí len otvoriť záchranný poklop. Áno – to, čo vidno na streche, totiž ani náhodou nie je len taká obyčajná otváracia strecha, vážení...

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Pekné „topánočky“

Čo stojí ešte za zmienku, sú desaťlúčové jednodielne disky kolies z ľahkých zliatin s upevnením centrálnou maticou, na ktoré sa obúvajú  hladké pneumatiky Michelin. Vpredu sú široké 270, vzadu 310 mm. Pýtate sa na cenu? V Nemecku si na pohárovú verziu treba prichystať 181 200 eur, ale bez dane. Ak vás už teraz svrbia dlane a chceli by ste popreháňať túto „mašinku“ priamo v pretekoch seriálu Porsche Mobil 1 Supercup , mali by ste načrieť ešte hlbšie do peňaženky. Vozy Porsche 911 GT3 Cup 2013 totiž budú ešte špeciálne upravené pre tieto preteky.

A ešte malý dodatok na záver: Chcete si vybrať farbu auta? Máte smolu! Hoci na obrázkoch je novinka v strieborno-čiernej kombinácii, zákaznícke autá budú iba a len biele. Veď vzhľad si každý tím aj tak upraví podľa želania (a korporátnych farieb) sponzorov.

Jozef Vydra
ZDROJ: Porsche

Komentáre k článku


Stream naživo