2014-06-02 13:40:00
30 km/h
30 km/h
Zdroj: wikimedia

V Paríži znížia maximálnu rýchlosť na 30 km/h na väčšine ulíc

Iba na hlavných ťahoch sa bude dať zákonne jazdiť rýchlejšie – maximálne 50 km/h. Paríž takto bojuje so smogom.

Poznáte tie nariadenia, ktoré umožňujú jazdiť v niektoré dni iba niektorým autám? Zákaz jazdy áut s párnymi, či nepárnymi číslami na značke v niektoré dni je zvláštny a efekt takýchto obmedzení ťažko dokumentovateľný.

Paríž, hlavné mesto Francúzska dlhodobo bojuje proti smogu a hustej doprave. Treba povedať že pomerne neúspešne. Aj napriek metru, bicyklu, elektromobilom a podobným ekologickejším spôsobom dopravy je stále priveľa Francúzov, ktorí jazdia za prácou v hlavnom meste autom. Zažili sme to aj na vlastnej koži. Dopravná zápcha na jednej z hlavných ulíc od štvrtej poobede do pol druhej v noci je niečo čo na Slovensku nezažijete, no v Paríži sa podobné udalosti dejú bežne. Najmä ak sa na hlavnom ťahu zasekne premávka z dôvodu nehody, či uzávery cesty.

Nová primátorka tohto nádherného a zároveň kontrastného mesta Anne Hidalgo chce urobiť všetko preto, aby sa smogová hmla v Paríži nevyskytovala. Radnica si od zníženia maximálnej povolenej rýchlosti sľubuje jednak zníženie nehodovosti a zníženie emisií.

Nuž, zníženie nehodovosti si vieme predstaviť, plynulosť premávky však takéto nariadenie skôr obmedzí, avšak po dobrom plánovaní sa za istých okolností nemusí zhoršiť. Ak by sme sa pustili do utopickej predstavy – 30 km/h je predsa viac než posúvanie sa v nekonečnej zápche, nie? ;).

Maximálna rýchlosť 30 km/h však v Paríži nebude najnižšia. Na viacerých miestach sa maximálna povolená rýchlosť zníži na 20 km/h. Na maximálku si tak bude musieť dávať pozor väčšina cyklistov, ale i rýchlonohí bežci...  

Pravdou je, že zníženie emisií vďaka zníženiu rýchlosti je skôr mylnou predstavou, svedčí o tom viacero výskumov, o ktorých sme sa zmieňovali tu. Zdá sa nám, že tu si pod zámienkou znižovania emisií skôr sľubujú čo najväčšie znevýhodňovanie osobnej dopravy na úkor hromadnej. Čím pomalšie a zdĺhavejšie bude jazdenie mestom v aute, tým viac predností bude mať hromadná doprava a tým menej áut na cesty vyrazí. Teoreticky...

Treba však uznať, že argument o znižovaní emisií je postavený na vode, či v tomto prípade na plyne a skúšať či to pomôže v takej veľkej aglomerácii akou je Paríž sa radnici nemusí vyplatiť...   

Ján Hargaš
ZDROJ: autoblog.com

Komentáre k článku


Stream naživo