2013-11-08 04:55:00
30 km/h
30 km/h
Zdroj: wikimedia

Maximálna rýchlosť v mestách má byť 30 km/h... Čo ste sa úplne pomiatli?!

Petícia žiada plošné zníženie maximálnej povolenej rýchlosti v obci z 50 km/h na 30 km/h. Ak získa dosť podpisov, pôjde do Európskeho parlamentu.

Celoeurópska iniciatíva sa snaží presadiť maximálnu povolenú rýchlosť v obci 30 km/h, a to v rámci celej Európy. Argumentuje zvýšením bezpečnosti na cestách, znížením hluku, znížením emisií a zvýšením záujmu o MHD, cyklistiku a chôdzu.

Tieto argumenty však stoja takmer výhradne na vode. Už pred viac ako desiatimi rokmi vznikla v Nemecku podobná európska iniciatíva s názvom „Heaven,“ ktorá sa snažila predovšetkým o zníženie hluku v uliciach. Aby dokázali, či má zníženie rýchlosti zmysel, na ulici Beusselstraße v Berlíne dočasne znížili rýchlosť na 30 km/h a zároveň zakázali vjazd kamiónom na ulicu. Výsledkom bolo zníženie hluku o 2 decibely cez deň a o 1,2 decibelu v noci. Ľudské ucho však dokáže zachytiť zmenu hlasitosti iba od troch decibelov vyššie.

Zníženie hluku sa nedosiahlo jednoducho preto, lebo motory áut stále bežali, navyše sa zhustila doprava, takže na jednom mieste bolo viac hluku.

A presne o to ide. Podľa nemeckého autoklubu ADAC nepríde ani k zníženiu hluku, ani k výraznému zníženiu emisií. Motoristi sú pri rýchlosti 30 km/h nútení podradiť, a tak sú otáčky motora v podstate rovnaké, ak nie vyššie (záleží od typu auta). Rozdiel medzi rýchlosťami 50 a 30 km/h je z hľadiska emisií iba 2-3 percentá.

Zníženie rýchlosti neprospieva ani k výraznému zvýšeniu bezpečnosti. Pri nižšej rýchlosti áut strácajú chodci rešpekt a vchádzajú na cestu s menšími obavami. V súbehu s hustejšou premávkou to môže byť veľmi nebezpečné.

Väčšina ciest je projektovaná na rýchlosť 50 km/h, a viac. Pri nižšej rýchlosti by dochádzalo k dopravným zápcham, znížila by sa priepustnosť križovatiek, vodiči by boli nervóznejší... A opäť by vznikalo viac dopravných nehôd, aj keď možno s menšími následkami.

Ťažko povedať, či by MHD získala na popularite. Vo veľkých západoeurópskych mestách by MHD využívalo určite viac cestujúcich. Sú však ľudia, pre ktorých MHD nie je alternatívou a cesta autom je jedinou možnosťou. Okrem toho ADAC dokázal, že by sa kvôli tridsiatke autobusovým dopravcom zvýšili náklady na zamestnancov a aj na pohonné látky a prevádzku autobusov.

Rýchlosť 30 km/h nemá zmysel ani z ekonomického hľadiska. Ak by došlo k plošnému celoeurópskemu zníženiu rýchlosti, znamenalo by to nutnosť osádzať veľké množstvo nových dopravných značiek, ktoré by na vhodných úsekoch túto rýchlosť zvyšovali. Tridsiatka má význam v obytných oblastiach, na sídliskách (kde platí ešte nižšia rýchlosť 20 km/h – podľa značenia), ale určite nie plošne, a teda aj na hlavných ťahoch.

Pod petíciu sa do dnešného dňa podpísalo  zhruba 35 000 ľudí. Každá krajina Európskej únie má určený minimálny počet hlasov, aby bola k petícii zaradená. Najbližšie k požadovanému počtu hlasov je zatiaľ Belgicko. Z požadovaných 16 tisíc podpisov získala petícia 3438, čo je cca 20 %. U nás je minimálny limit 9750, vyzbieralo sa 37 podpisov... Na to, aby petícia prešla do parlamentu, potrebuje prekonať minimálny počet hlasov aspoň v sedmičke členských krajín. Petícia je v obehu už rok. Zahlasovať, alebo si len schuti zanadávať, môžete tu: 30kmh.eu

jh
ZDROJ: adac.de, 30kmh.eu

Komentáre k článku


Stream naživo