27.12.2020

EuroNCAP začalo testovať bezpečnosť dodávok: Viaceré úplne prepadli

Osobné autá bez asistenčných systémov už nekúpite. Dodávky aktívnej bezpečnosti veľa nepobrali.

 

Organizácia EuroNCAP dbajúca na bezpečnosť nových vozidiel na európskych cestách si posvietila na aktívne bezpečnostné prvky, obzvlášť asistenčné systémy nových dodávok v kategórii do 3,5 tony (N1). V Európe ide o mimoriadne populárny segment, ktorý zabezpečuje dodávku tovarov a zásielok prakticky kdekoľvek. Stručne a skrátka: kto dnes nevidel bielu dodávku, nech sa hlási u súdruha žinčicu.

Tieto automobily však dlhodobo trpia na absenciu bezpečnostných prvkov, ktorými nielenže disponujú osobné automobily, ale dnes sa bez nich nezaobídu ani nové ťahače.

Pritom sú na cestách veľmi rozšírené, ich vodiči sa prepletajú po cestách a uliciach mnoho hodín denne a všetká bezpečnosť ich jazdy závisí iba na ich pozornosti. A nemusíme si klamať, časová tieseň povolania kuriér a podobných často vodičov dodávok núti do vysokého tempa s multitaskingom za volantom. Podiel nehôd, v ktorých majú prsty práve dodávky N1 je veľký.

EuroNCAP tak prichádza, aby zachránila deň. Otestovala celkovo 19 dodávok, ktoré tvoria 98% trhu kategórie N1 v Európe. Kým tri excelovali, päť ich úplne prepadlo.

Ako tvrdí Michael van Ratingen (s takým menom sa ratingom áut musí venovať), ponuka dodávok do 3,5 tony sa líši medzi krajinami a vyznať sa v dostupných asistenčných systémoch nie je pre užívateľov vôbec jednoduché. A tak v tom NCAP urobí trošku poriadok.

Pre budúcich majiteľov, či správcov vozových parkov LCV-čok platí, že najlepšie čo si môžu kúpiť z hľadiska aktívnej bezpečnosti na cestách, je označené zlatou medailou. Slušná ponuka dostane striebornú, ponuka spĺňajúca základné požiadavky bronzovú a dodávky bez medaily... No tak tie radšej nekupovať. Aspoň kým ich výrobcovia nevybavia žiadanými prvkami z kategórie ADAS (núdzové brzdenie, udržiavanie v pruhoch, atď). Inak pozor, mnohé z týchto áut asistenčné prvky majú už v základe, lenže ich schopnosti sú značne obmedzené. Taký Renault Master napríklad nedokáže adekvátne reagovať núdzovým brzdením pri priblížení k stacionárnemu objektu, dokáže reagovať na pomalšie idúce vozidlo. 

Najlepšími so zlatou medailou sú Ford Transit, Mercedes Vito a Volkswagen Transporter. Najhoršími sú Renault Trafic, Renault Master, Fiat Talento, Opel Movano a Nissan NV400. Viac zistíte tu. 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: EuroNCAP

Komentáre k článku