14.01.2022

BMW iX M60 je najvýkonnejší elektromobil automobilky

Výkon však trochu obmedzuje celkový dojazd na nabitie.

Automobilka BMW v lete minulý rok predstavila nový model iX, ktorý bol prijatý so značnou kontroverziou. Niektorí kritizujú vzhľad a najmä veľkú masku chladiča. Inak veru na aute nie je veľmi čo kritizovať. A už vonkoncom na ňom netreba kritizovať výkon.

Už základná verzia xDrive40 má naozaj slušných 240 kW (326 k). Avšak doteraz bola na vrchole xDrive50, ktorá ponúka 385 kW (523 k). Ale BMW teraz predstavilo novú verziu iX. Tú, ktorá bude kraľovať ponuke tohto naozaj výnimočného, či už v jednom, či druhom zmysle, modelu. Bude to M60. Je to vlastne prvá kombinácia písmen i, X a M. Pritom i znamená elektrické vozidlo, X crossover a M športovú verziu.

Pohon majú na starosti dva elektromotory, ktoré majú celkový maximálny výkon 455 kW (619 k). Avšak to len v krátkodobom časovom horizonte. Reálne, počas normálnej jazdy je k dispozícii 397 kW (540 k).  Aj vďaka zvýšeniu výkonu je možné posunúť maximálnu rýchlosť vyššie ako má xDrive50. To znamená, že z obmedzenia na 200 kilometrov za hodinu je obmedzenie na 250 kilometrov za hodinu.

Krútiaci moment iX M60 je až 1015 Nm, čo znamená, že práve toto je prvé vozidlo BMW, ktoré má krútiaci moment nad 1000 Nm. Podľa štúdií v jednotlivých vývojových štádiách BMW hovorí, že v režime Launch Control je dostupných až 1100 Nm. Toto spôsobuje, že masívne SUV na elektrickú energiu zrýchli z nuly na stovku za 3,9 sekundy. Možno o desatinu skôr.

Rozdielom oproti ostatným verziám je aj dojazd. Kým xDrive50 má maximálny dojazd 630 kilometrov, samozrejme v závislosti od podmienok a výbavy, M60 zvládne pri rovnakom cykle 575 kilometrov. Divízia M však vylepšila nápravy a zadný elektromotor, ktorý nesie špecifické znaky M zvyšuje výkon.

Aj M60 bude mať vzduchové pruženie na oboch nápravách, ktoré je pre športovejšiu verziu trochu inak naladené. Pre túto verziu budú špeciálne disky, ale aj brzdový systém a tiež stabilizátory zadnej nápravy.

O uskladnenie energie sa stará batéria s kapacitou 111,5 kWh. Nabíjať sa dá buď striedavým prúdom s 11 kW, alebo jednosmerným, pričom tu iX M60 zvláda až 200 kW. V prepočte to znamená, že desaťminútová zastávka na takejto nabíjacej stanici pridá dojazd na ďalších až 150 kilometrov. Pre tento model je naviac nová verzia BMW Iconic Sounds, zvukov, ktoré auto vydáva pri jazde. Aj tieto zvuky zložil slávny skladateľ Hans Zimmer, presne ten, ktorý stojí za soundtrackami k mnohým až kultovým filmom.

Navonok sa M60 od ostatných modelov líši nielen odznakom M60 na veku batožinového priestoru, ale aj modrými strmeňmi brzdového systému. Exteriér má tiež doplnky vo farbe Titanium Bronze. V interiéri je logo M súčasťou zobrazenia na širokouhlom displeji so zahnutým povrchom.

Pre iX M60 BMW pridá aj niekoľko prvkov základnej výbavy, čo je tiež rozdiel oproti slabším kusom. Štandardom tak budú laserové svetlomety, BMW Live Cockpit Professional a tiež BMW Natural Interaction, nech už to znamená čokoľvek. Je to použite viacerých foriem interakcie naraz, aby auto niečo vykonalo, čo znamená skĺbenie gestikulácie a hlasových pokynov, napríklad. V základnej výbave M60 bude aj hudobná aparatúra Bowers & Wilkins Diamond Surround System.

V ponuke sa nová verzia objaví už v priebehu tohto roka. O cene zatiaľ nevieme, ale bude určite vyššia ako súčasných 100-tisíc za xDrive50. Skôr bude niekde medzi 130-140 tisícmi eur aj kvôli bohatšej základnej výbave. A aj keď máme vlastné fotky, tak tie sme spravili pri predstavení iX samotného, zatiaľ sme s M60 nejazdili, len doteraz bolo na informácie embargo.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku