2022-01-12 16:25:00
Opel Mokka E
Opel Mokka E
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Opel Mokka-e – jedovatý elektromobil

Manta. Elektrina. Vizor. Mokka. Nový Opel je moderný Opel.

Avšak dbá na minulosť. Vizor sa mi páči. Páči sa mi Mokka. Páči sa mi jedovatá zelená farba a som nadšenec elektromobility. Nie som ale slepý, hluchý a pravdepodobne ani sprostý. Chápem obmedzenia súčasnosti, avšak chápem aj obmedzenia budúcnosti. To len aby sme si to pekne na začiatok vytmavili. Príležitostne totiž naberiem pocit, že keď píšem o elektromobilite, vstupujem na tenký lad. Lebo dnes je toľko vecí, udalostí a vízií, na ktoré môžete mať názor, až sa zdá, že je toho všetkého na priemerného človeka priveľa. Dokonca aj nadpriemerní ľudia zvyknú na množstvo vecí, ku ktorým majú potrebu sa vyjadriť, pristupovať linajkovito, dvojfarebne a zväčša jednostranne. Aby bolo jasné, môj názor na elektromobilitu sa vyvíja a neustále mení. Elektromobil je tu. Tu ma štve, tam sa z nej teším. Nejde o náladovosť, ale fakt, že ani elektromobilita nie je čiernobiela, a keď je jej pozorovanie založené na faktoch, dvojfarebnosť sa rýchlo stráca. Rovnako ako prehľad.  

Zdroj: Ján Hargaš

Kto je Mokka-e?

Mokka-e je jednotlivec. Jednotlivec, ktorý sa bojí budúcnosti. Nie preto, lebo naletel. Preto, lebo nie je slepý, hluchý a ani sprostý. Strach niekto úmyselne vyvoláva, niektorí si na strach zvyknú a prejdú do letargie, výsmechu. Lenže hrozby ľudstvo sprevádzajú od nepamäti. Čím je ľudstvo väčšie, tým sú hrozby väčšie. Pohľad do budúcnosti je preto dosť desivý, zhruba rovnako ako pohľad do minulosti. Môžeme sa sťažovať na elektromobilitu. Na zmysel. Na význam. Na likvidáciu. Na výrobu. Na logistiku. Na použiteľnosť.

A toto všetko víri v hlave jednotlivca menom Mokka-e. Ten jednotlivec má rodinu, bude mať rodinu, jeho rodinu má už iný a možno má len pavúky a sem-tam lastovičku. Raz býva v paneláku, raz na vidieku, väčšinou niekde medzi tým. Má svoje záľuby, koníčky, má električenku, no chce mať aj kľúče od auta. Prečo? Lebo.

Musí si však vybrať. Veď 2022. Výber naoko jednoduchý, v skutočnosti komplikovaný a ďalekosiahly. Zhrnúť sa dá do troch piluliek. Jedna čierna – nafta, druhá červená – benzín. Tretia je modrá. Plný pochybností, plný protirečivých výskumov, názorov a aj celkom jasných blbostí, vyberá modrú. A potom zistí, že si ešte nevybral. Iba postúpil do ďalšieho levelu.

Zdroj: Ján Hargaš

Nakoniec si ale vybral. Z modrej sa stala zelená. Jedovato zelená dvojfarebná Kávovina s bleskom a Vizorom spájajúcim minulosť s budúcnosťou. V súčasnosti je Mokka-e jedno z najnovších a aj najzaujímavejších vozidiel s elektrickým pohonom a to minimálne vo svojej kategórii. Patrí do kategórie elektromobilov s nižšou cenou i s nižším dojazdom. Cena štartuje na úrovni 30 790 eur. Vlastne, toľko to bolo na jeseň v čase realizácie testu. Medzitým je auto drahšie o cca 1000 eur. Pri spaľovákoch to chápem, emisie. Tie sú drahšie pomaly každým žmurknutím. Prečo je však drahší aj elektromobil? No ale dobre.

Dobre vybavenú Mokku-e si kúpite za 34 730 eur 35 620 eur. So všetkým. S doplnkami, s farbou, dvojfarebným lakovaním. Bez zbytočností ale s peknými diskami. Tá výbava sa volá Elegance. Nepotrebujete k nej intelli LUX svetlá, lebo tie Eco LED svietia výborne a máte tam aj hmlovky. Nepotrebujete navigačný systém, lebo nestojí za nič. Je rozkockovaný a ako prvú voľbu pri výbere bodov záujmu (POI) si môžete nájsť čerpaciu stanicu (čo sa pri elektromobile veľmi hodí, môžete ho tam napríklad obliať benzínom a... radšej nič) – voľba hľadania nabíjačiek je asi o pol milióna kliknutí nižšie a zásadne vám dáva nabíjačky v opačnom smere, než ako idete a vôbec netušíte akej značky sú a či sú voľné, otvorené, prípadne po ceste. Navigácia od PSA (dnes už Stellantisu - no zmenil sa len názov) je ako predpoveď počasia. Môžete sa na ňu spoliehať, ale aj tak urobíte lepšie, keď pozriete na oblohu, pretože najistejšia nie je predpoveď, ale popoveď. Aj navigácia od materského PSA najlepšie ukazuje to, čo už bolo, alebo trvá tak dlho, kým ukáže to, čo bude, že to aj tak už bolo. Dôležitejšia je konektivita, respektíve dostatočne pevný držiak na smartfón.

Zdroj: Ján Hargaš

Test dojazdu: diaľnica 100%, obsadenosť vozidla 100%, predvídavosť vodiča 1000%

Elektromobil najlepšie slúži v meste a na okreskách. To všetci vieme. Ešte som zatiaľ nejazdil s elektromobilom, ktorý by dokázal efektívne slúžiť na diaľnici bez kompromisov a bez výrazného dojazdového pádu. Pokiaľ však máte na kompromis čas a tempo 100-115 km/h vám nevadí, potom aj diaľnica sa ako-tak dá. Ja som ale na kompromis nemal čas. Deti na palube. Dlhá cesta pred nami a v cieli hŕstka turistov čakajúcich na spoločný odchod na turistiku. Zvolené tempo: 120-135 km/h. Hustota premávky reálne nikdy nedovolí jazdiť presne stanovenou rýchlosťou. Aspoň nie cez deň a nie v sobotu. 100% nabitie. Trasa po diaľnici obsahovala D2, mestský okruh Bratislavy, D1 a R1. Po nabíjačku na R1 – Beladice to bolo 180 km. Dosiahli sme tento cieľ. S dojazdom 19 km a so spomínanými parametrami jazdy. Posledné kilometre v kopcovitom prostredí okolo Nitry som vynútene znížil tempo na cca 90-105 km/h. Vyžadoval si to palubný počítač.

Zdroj: Ján Hargaš

Ten ma inak hneval tak, ako už dávno nie. Odvykol som si, že palubný počítač neustále prepočítava dojazd a odkrajuje z neho kilometre v úplne absurdnom tempe. Aj keď som držal spotrebu pod kontrolou, plachtil a využíval terén, aj tak sa dojazd neustále zmenšoval 2,5-krát rýchlejšie, než  ubiehala realita. Zasa tie pilulky a matrixový pocit - tak trochu.

 Nejde mi o skutočnosť, že po diaľnici auto toľko nezájde ako po okreske. S tým som bol zmierený. Skôr mi išlo o spôsob komunikácie palubného počítača. Keď sa vyteperím na diaľnicu, stanovím tempo, dojazd by mal po pár kilometroch skokovo klesnúť a následne sa meniť v rozsahu niekoľkých kilometrov. Štýl Mokky je omnoho stresujúcejší a nepríjemnejší a aj starší. Za ukazovateľ dojazdu som to auto počas užívania znenávidel a dojazd sa mi celý čas zdal absurdne malý, aj keď vlastne vôbec nebol a bol očakávateľný. Na Beladiciach som nabíjal aj cestou späť. Kombinácia rýchleho občerstvenia a rýchlonabíjačky je geniálna. Kým deti dojedli svoje nezdravosti, auto malo 90% kapacity batérie. Na miesto som pritom aj pri návrate prichádzal s dojazdom cca 22 km (jeden kopec pod plynom a je z toho 5 km). Nabíjanie vo vrcholnom tempe prebiehalo s výkonom cez 70 kW. Malo by vedieť až 100, ale to sa nedialo.

Opäť sa preukázal tupý ukazovateľ dojazdu. 90% nabitia a dojazd hlásil takmer 270 km. Na základe čoho? Tabuľky v počítači v Russelheime? Alebo skôr na základe posledných metrov pred nabíjaním, keď som sa pohyboval rýchlosťou 1 Flinstone za hodinu? Po 115 km smerom do BA z toho bol dojazd 59 km. Šľak ma triafal. Kým som prišiel domov, znova som nabíjal. Lebo nervy v kýbli.

Zdroj: Ján Hargaš

Podstata predchádzajúceho odseku nie je v kritike dojazdu. Ten je celkom v poriadku, rovnako tak spotreba. Problémom je palubný počítač a dôležitá informácia: vodiča začne v prípade takéhoto správania palubného počítača chytať panika už v momente, keď dojazd klesne pod 100 km. Lebo vďaka absencii schopnej navigácie nemôže pracovať so všetkými premennými a jednoducho netuší, kde auto nabiť. Poviete si: vyrieš to externou apkou. Jasné, vyriešil som. Ale tak to skrátka nemá byť. Ak mám v elektromobile navigáciu, musí ma odbremeniť. Keď mám palubný počítač, musí mi poskytnúť informácie a nie emócie.

Ale. Ale 180 km na jedno nabitie s piatimi členmi posádky a plným kufrom batožiny so spustenou klimatizáciou a v relatívne použiteľnom tempe, to sa dá. Dá, lebo také sú parametre auta. Zázraky nikto nemôže čakať. Lebo sa nedejú.

Na okreskách a v meste je to ozaj iná káva. Z batérie, ktorú rýchlonabíjaním z takmer nuly na 90% nabijete za 35 minút, respektíve z 30% na 80% za 20 minút, máte dojazd 300 km (250 pri nabití na 80%). Pohodové tempo a jazdenie v kolónach. To sú silné stránky elektromobilu a presne tam sa o dojazd báť nemusíte. Iba tie diaľnice sú problémom.

Zdroj: Ján Hargaš

Faktom zostáva, že Mokka-e môže byť braná ako druhé auto v rodine. Ako auto na dochádzanie a domáce pomalé nabíjanie. Tam sa preukazuje aj navyššia životnosť, aj najvyšší zmysel. V porovnaní s verejnou dopravou šetrí čas a umožňuje ľuďom zo satelitov veľkého mesta prekonávať väčšie vzdialenosti bez emisií. S domácimi solárnymi panelmi je to potom skutočne výborné.

Auto aj výborne vyzerá. Tú farbu a celkový imidž mu žeriem aj s navijakom. Je to malé auto rozmermi, ale piati sa odvezú (odskúšané na vyššie uvedenej jazde) a pohodlne štyria i s batožinou. Spaľovacia verzia s automatom navyše môže slúžiť ako jediné rodinné auto. To by zvládla aj elektrická verzia, avšak v prípade, že na dovolenku si požičiate niečo iné, respektíve pôjdete vlakom, či akceptujete, že cesta bude mimo diaľnic a trvať bude niekoľko dní (podľa hesla: cesta je cieľ).

S batériou nabitou na cca 40% auto zrýchľovalo zo 60 na 100 km/h za 5,48 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 7,31 sekundy. Priemerná spotreba bola po odjazdení takmer 900 km 17,8 kWh. Čiže pekná. Bežne som po okreskách jazdil o cca 3 kWh úspornejšie a to bez výrazného obmedzovania tempa avšak s plynulými rozbehmi. V meste to bolo podobné, no tam som na akcelerácii elektrickým štýlom dbal väčšmi.

Zdroj: Ján Hargaš

Celkovo je to prekvapivo priestranné vozidlo na malej zastavanej ploche. Dobre sa v ňom sedí, dobre sa šoféruje. Je tiché, je pružné a v nízkych rýchlostiach skutočne svižné.

V porovnaní so spaľovacou verziou je o niečo tvrdšie, no Opel tvrdí, že sú za tým športové tlmiče, nie len prítomnosť batérie. Tlmiče sú však určite iné, azda aj pružiny. S ťažkým bruchom by inak auto sadlo nižšie.

Je to zaujímavý model, ktorý k elektromobilite pristupuje ako k alternatíve. Mám tendenciu väčšmi fandiť elektromobilom na špeciálne určenej elektrickej platforme. Avšak koncern PSA dotiahol kombinovanú platformu tak ďaleko, že aj elektromobil v pozícii alternatívy dokáže dávať zmysel. 6,5 z 10 bodov. Je to solídne druhé auto. V pozícii jediného auta však naďalej zastáva rolu alternatívy. To však nie je urážka. Iba fakt.  

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model:

Opel Mokka-e

Počet valcov: -
Zdvihový objem motora (cm3): -
Prevodovka: 1-stupňová automatická 
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  100/-
Krútiaci moment (Nm/ot.): 260/-
Maximálna rýchlosť (km/h): 150
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9
Spotreba kombinovaná (kWh/100 km): 17,4-17,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4151/1791/1536
Rázvor náprav (mm): 2561
Objem batožinového priestoru (l): 310
Objem palivovej nádrže (l): -
Svetlá výška (mm):  194
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1598
Užitočná hmotnosť (kg): 417
   
Základná cenníková cena modelu: 34 490 €
Akciová cena modelu: 31 990 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku