28.09.2020

Ford Puma ST – malý diabol s veľkým kufrom, s divokými parametrami a aj farbami

Ford Puma je už s jednolitrovým trojvalcom divoká šelma. S výkonom 200 koní dostane besnotu.

Ale nemyslím tú smrteľnú chorobu. Toto je taká motoristická besnota. Taká hryzavka, hučavka a šialene rýchle pobehovanie sem a tam. Toto auto je európskym začiatkom medzi vozidlami typu SUV, ktoré si zobral na paškál Ford Performance.

Auto má aktívny výfukový ventil (tichší ako Fiesta ST), samosvorný diferenciál Quaife medzi prednými labami (balík Performance), patentované pružiny so smerovaním sily, špeciálne navrhnutú torznú tyč s tuhosťou o 50% vyššou než má štandardná Puma, priečny stabilizátor vpredu i vzadu, upravenú konfiguráciu tlmičov, o 25 % rýchlejšiu odozvu riadenia, o 17% väčšie brzdy a špeciálne pre Pumu vyvinuté pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S. Zaujímavé sú zadné vzájomne nezameniteľné, smerovo vinuté pružiny s neuniformným tvarom, ktoré zámerne usmerňujú sily pôsobiace na zadnú nápravu tak, aby v zákrutách tlačili priamo na pružinu, čo zvyšuje laterálnu tuhosť. Model Puma ST dostal aj nové úchyty motora s obmedzeným skrutom, ktoré minimalizujú nežiaduce pohyby, najmä pri prudkom zatočení, a súčasne prispievajú ku kultivovanosti pri bežnej jazde.

Základom zábavnosti vozidla je 1,5 litrový trojvalec Ecoboost s výkonom 147 kW teda 200 koní pri 6200 ot/min. Zatiaľ je spojený len so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Maximálny krútiaci moment je 320 Nm. Motor je kompletne hliníkový s rozvodom DOHC so 4 ventilmi na valec a s dvojitým nezávislým variabilným časovaním vačiek (reťaz). Motor kombinuje priame a nepriame vstrekovanie, ktoré mu ponúka potenciál dosahovania vyššieho výkonu, nižších emisií a zároveň zmenšuje riziko karbónovania. Kľukový hriadeľ je liatinový, olejové čerpadlo dvojfázové s variabilným zdvihom. Turbodúchadlo je od Continental a ide o radiálno-axiálne turbo s malou zotrvačnosťou a bleskovým nábehom, ktoré profituje aj z integrovaného zberného výfukového potrubia. Motor dokáže pri minimálnom zaťažení vypínať jeden z troch valcov a okrem katalyzátora s rýchlym nábehom sa o emisie stará aj GPF filter.

Auto zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy a maximálna rýchlosť je 220 km/h.

Puma aj vo svojej vrcholnej športovej verzii poskytuje 80-litrový vodeodolný box pod hlavným batožinovým priestorom.   

Jazdné režimy modelu Puma ST umožňujú meniť charakter jazdy podľa potreby alebo nálady – od pretekárskeho režimu Track, v ktorom sa SUV nastaví na maximálnu zábavu za volantom, až po režim Eco, ktorý je prvýkrát k dispozícii v modeli ST.

V režime Normal je mapovanie motora a správanie systému regulácie prekĺzavania kolies, elektronického stabilizačného systému (ESC), aktívneho výfukového ventilu a elektrického posilňovača riadenia (EPAS) nakonfigurované tak, aby poskytovalo prirodzenú živosť a pocit prepojenia medzi vodičom a vozidlom.

V režime Eco sú mapovanie motora a odozva na plynový pedál podriadené maximálnej úspore paliva.

V režime Sport sú mapovanie motora a odozva na plynový pedál ostrejšie, pričom elektrický posilňovač riadenia je nastavený tak, aby poskytoval lepšiu spätnú väzbu a umožňoval jemnejšie ovládanie pri rýchlej jazde na ceste. Ventil aktívneho riadenia hluku sa otvorí, aby sa zosilnil športový zvuk výfuku. Režim Sport možno kedykoľvek aktivovať pomocou špeciálneho tlačidla na volante.

V pretekárskom režime Track sú všetky prvky vplývajúce na jazdné vlastnosti vyladené v záujme čo najrýchlejších časov na pretekárskych okruhoch. Regulácia prekĺzavania kolies je vypnutá a systém ESC zasahuje len v obmedzenom režime „wide-slip“, čo zaručuje ten najrýdzejší pôžitok z jazdy. 

Systém ESC navyše ponúka vodičom tri režimy: zasahovanie v plnej miere, režim „wide-slip“ s obmedzeným zasahovaním a úplnú deaktiváciu systému.

Funkcia regulácie rozjazdu Launch Control, určená len pre pretekárske okruhy a dostupná v rámci voliteľného balíčka Performance, ponúka vodičom pocit maximálneho uspokojenia z konzistentne rýchlych štartov. Po zapnutí systému pomocou ovládacích prvkov na volante sa na 12,3-palcovom digitálnom bloku prístrojov aktivuje špeciálne grafické zobrazenie.

Úplné zošliapnutie plynového pedála systém pochopí ako pokyn na zvýšenie otáčok a ich udržiavanie na maximálnej hodnote. Pripravenosť vozidla na štart signalizuje kompletne vyplnený ukazovateľ na obrazovke. Po úplnom uvoľnení spojkového pedála sa aktivuje optimalizovaná procedúra statického štartu s riadenou distribúciou výkonu krútiaceho momentu vďaka zásahom systému ESC, systému regulácie prekĺzavania kolies, systému smerovania krútiaceho momentu a systému Torque Steer Compensation.

Športový styling modelu Puma so zvažujúcou sa líniou strechy a zvýraznenými blatníkovými oblúkmi bol základom pre ešte výraznejší dizajn modelu Puma ST, v ktorom sa forma snúbi s funkčnosťou.

Do predného nárazníka je zabudovaný rozdeľovač vzduchu s logom Ford Performance, zvyšujúci prítlak na prednú nápravu takmer o 80 percent, čo zlepšuje stabilitu a priľnavosť kolies. K optimalizovanej aerodynamike prispieva aj veľký strešný spojler a nezameniteľný difúzor zakomponovaný do zadného nárazníka. Horná a dolná časť masky chladiča s dizajnom typickým pre rad ST zaručujú zvýšenú schopnosť chladiť motor.

Pre model Puma ST sú k dispozícii štandardné 19-palcové zliatinové disky kolies vo farbe Magnetite alebo so strojovo opracovaným povrchom. Lak karosérie môže mať niektorú zo šiestich farieb vrátane Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic a výrazného odtieňa Mean Green, dostupného len pre rad ST. V štandardnej výbave je takisto lesklá čierna povrchová úprava strechy, lemov masky chladiča, bočných líšt, vonkajších spätných zrkadiel a zadného strešného spojlera, vďaka čomu je tento model ešte ľahšie identifikovateľný.

V kabíne nájdete športové sedadlá Recaro s výrazným bočným vedením, pred vstupom do nej vás zaujme premietanie písmen ST pod predné dvere. Zdobí ich reliéfne logo ST na poťahoch z protišmykového materiálu Miko Dinamica. Vo výbave sú tiež nájazdové štíty z dielne Ford Performance, kožený volant so sploštenou spodnou časťou a hlavica radiacej páky ST. Sedadlá, manžeta radiacej páky a koberčeky s logom ST sú obšité stehmi vo farbe Metal Grey.

Medzi štandardné prvky maximalizujúce komfort a praktickosť patrí aj plocha na bezdrôtové dobíjanie, vyhrievané čelné sklo s technológiou Quickclear, predné a zadné parkovacie senzory, stierače s dažďovým senzorom a komunikačno-zábavný systém Ford SYNC 3, vďaka ktorému môže vodič ovládať audiosystém, navigáciu a pripojené smartfóny pomocou jednoduchých hlasových povelov.

Systém podporuje technológie Apple CarPlay a Android Auto™ bez akéhokoľvek príplatku a využíva 8-palcovú centrálnu dotykovú obrazovku, na ktorej sa po štarte zobrazuje logo Ford Performance. K dispozícii je tiež prémiový audiosystém B&O.

Vďaka štandardne montovanému modemu FordPass Connect5 môže majiteľ vozidla Puma ST prostredníctvom mobilnej aplikácie FordPass6 na diaľku ovládať niekoľko funkcií vrátane zamykania a odomykania dverí či lokalizácie vozidla. Modem zároveň umožňuje využívať cloudový systém informovania o lokálnych nebezpečenstvách.2 Ten dokáže vodičov upozorniť na nebezpečnú situáciu na ceste, aj keď ju ešte nevidno, napríklad pretože sa nachádza za zákrutou alebo pred inými vozidlami.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Ford

Komentáre k článku