2020-08-10 12:00:00
Ford S-Max 2,0 biTDCi
Ford S-Max 2,0 biTDCi - orez 3:2
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Ford S-MAX 2,0 EcoBlue ST Line – Dôkaz, že MPV môže byť lepšie ako SUV

Súboj veľkých áut obvykle vyhrávajú SUV. MPV sú na ústupe, no stále majú čo ponúknuť. S-MAX určite.

Ford dvojici svojich stredne veľkých MPV naďalej verí. Podstatne viac ako ktorýkoľvek iný výrobca automobilov. V ponuke modrého oválu naďalej zostávajú a nielen prežívajú. Naopak, dostali facelift, dostali množstvo dôležitých moderných prvkov a dostali tiež novú generáciu naftových motorov.

Zdroj: Ján Hargaš

Ford S-MAX nie je nové auto. Ani koncepciou, ani plechmi. Je to ten poctivý, ťažký a plne oceľový Ford, na aké sme boli minimálne poslednú dekádu zvyknutí. Jeho hmotnosť v testovanej verzii prevyšuje dve tony. Je to kusisko masívneho autiska s kvantom vnútorného priestoru. Kým ale zvyšok stáda v kategórii MPV ukája zákazníkov jedine priestorovou ponukou a úspornými motormi, S-MAX ide ďalej. Ponúka v tomto segmente vyslovene bezkonkurenčný výkon, nové technológie i pútavý dizajn. Nestáva sa, aby si moji susedia obzerali MPV tak často ako tohto modrého maca. Vlastne sa to ešte nikdy nestalo, aby som bol presný.

Dôvod je okamžite jasný. Auto má veľké disky, v nich svietia červené strmene, sedí nízko, disponuje aerodynamickým bodykitom, má veľkú mriežku chladiča ala Aston Martin a peknú modrú farbu. Pritom za maskou sa skrýva dynamit, ktorý sa k dizajnu skutočne hodí. 

Zdroj: Ján Hargaš

ST Line ponúka v základnej výbave spomínané exteriérové, ale aj interiérové prvky zvýrazňujúce športový naturel vozidla. Vnútri ide o hliníkové športové pedále, čierne čalúnenie stropu a pádielka pod volantom. Ďalej ponúka 18-palcové disky kolies, plný balík airbagov, akustické čelné sklo, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, balík asistentov a ďalšie. Testované auto malo v zozname príplatkov napríklad červené brzdové strmene, balík adaptívneho tempomatu s aktívnym brzdením a udržiavaním v pruhu, sadu Technology s adaptívnymi LED svetlami s funkciou neoslňovania a prispôsobenia na klimatické podmienky i na zákruty. Ďalej mal aktívny parkovací asistent a navigačný systém v balíku Business, elektricky ovládané predné sedadlá a mal tiež sadu Panorma s panoramatickou strechou. Celková cena sa zo základných 42 890 dostala na 52 505 eur. V príplatkoch, ktoré autu chýbali stoja za zmienku azda len dve sedadlá v treťom rade, ktoré by si takto koncipované auto zaslúžilo – pre istotu.

Zdroj: Ján Hargaš

Z výbavy testovaného auta vám neodporúčam presklenú strechu. Auto vďaka nej nesmierne trpí na vŕzganie plastov v okolí strešného okna. Akonáhle sa na ceste vyskytnú väčšie nerovnosti – obrubník pri parkovaní, či kanálový poklop, vrzgoty budú prítomné. S odhrnutou roletou ešte viac - znie to až zábavne, ale roleta pomáha. Pravdepodobne nie pevnosti, ale izolácii určite. Pri S-MAXe treba pochopiť, že je to fakt ťažké autisko a uberať mu z výstuží na streche neprospeje výdrži celej konštrukcie a už vôbec nie pocitu kvality. Lebo áno, aj v tomto Forde nájdete miestami vŕzgajúce plastíky, ale je ich minimum a takmer nestoja za zmienku. Strešné okno je ale no-go. Škoda len, že výborný doplnok – infračervený filter na čelnom skle – nemôžete kúpiť samostatne. Aj tak za to balík panorama nestojí. I keď pripúšťam, že za vŕzganie presklenej strechy môže aj športový podvozok dodávaný ako štandard pri ST Line. Stále platí vyššie zmienené.

S-MAX štartuje na cene 28 990 eur. K dispozícii je jedine s naftovým motorom z generácie EcoBlue. Základný výkon je tak 110 kW (150 k) a vo výbave Trend ho dostanete s manuálnou prevodovkou. Za automat treba priplatiť 2390 eur. Výbava Trend je už sama o sebe veľmi bohatá a väčšine záujemcov o rodinné auto bude úplne stačiť. Skvelé je, že aj Trend ponúkne systém Sync3, horšie, že neponúkne sedadlá v treťom rade a ani si nemôžete prikúpiť výborné LED adaptívne svetlá. Práve preto by som odporučil prinajmenšom Titanium, no ideálne práve ST Line. Presne táto výbava vytiahne z S-MAXu maximum. I keď testovaný motor je skôr pre fajnšmekrov, verzia 2,0 TDCi s výkonom 190 koní je výborná či už budete trvať na pohone všetkých kolies, alebo nie. Skúšal som ju v tomto Mondeu, nič zásadné jej nechýba. Akurát 50 koní navyše v porovnaní s twin turbom.

Zdroj: Ján Hargaš

Najnovší naftový motor s dvojitým prepĺňaním (twin turbo) ponúkne 176,8 kW teda 240 koní. Jeho maximálny krútiaci moment je 500 Nm v rozmedzí otáčok 2000 až 2250. Spojený je s novou 8-stupňovou automatickou prevodovkou priamo od Fordu. Prevodovka má menič a má o kus lepšie reakcie ako (u nás) rovnako nová a rovnako od Fordu – 10-stupňová prevodovka. Aj tu platí, že sa 8-stupňový automat ovláda kolieskom a aj tu platí, že ide o ovládanie bez mechanického spojenia s prevodovkou. Na koliesko sa dá zvyknúť rýchlo. Komu by nestačil športový režim, môže meniť prevody aj pádielkami pod volantom.

Škoda, že najsilnejší motor nie je kombinovaný s pohonom všetkých kolies. Ešte väčšia je škoda, že motor Ford u nás stiahol z ponuky a autá sú dostupné jedine ako skladové, či predvádzacie.

Oboje sa ale dá pochopiť. Absencia pohonu všetkých kolies aj vymazanie verzie iba niekoľko mesiacov po uvedení. V oboch prípadoch hrá hlavnú úlohu snaha o zníženie dopadu nových emisných flotilových noriem. I keď v prvom prípade je to aj o zastavanom priestore, ale oboje je už vlastne aj tak jedno. 

Zdroj: Ján Hargaš

Z môjho pohľadu nie je pre SMAX kombinácia AWD s najvýkonnejším motorom až taká nevyhnutná. Naopak, na to, v čom je tento motor najsilnejší, nepotrebuje pohon všetkých kolies. Výborne jazdí aj bez neho.

Druhá vec je, že MPV v zákrutách jednoducho nebude také rýchle ako napríklad nižšie Mondeo, či s pohonom všetkých kolies, či bez neho. Potrebovalo by technológie, ktoré by auto dramaticky predražili (aktívne stabilizátory napríklad). Auto má vynikajúce jazdné vlastnosti, solídne rozloženie hmotnosti a naozaj dobre odladený podvozok. No a výkonový potenciál motora najlepšie odhalia nie šprinty z pevného štartu, ale pružnosť na cestách, či na diaľnici. A tam je vám pohon všetkých kolies na dve veci...

Zdroj: Ján Hargaš

Pružnosť motora je vynikajúca. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 5,06 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 5,93 sekundy. Ide o údaje bez prípravy, bez športového režimu, bez ručného radenia.

Priemerná spotreba po 550 odjazdených kilometroch bola 7,7 litra nafty na 100 km. Ide o údaj, ktorý zodpovedá nájazdu v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% tvorili mestské presuny. Do spotreby treba zohľadniť aj vyššiu dynamiku jazdenia, rovnako tak studené zimné počasie. Práve tu som si uvedomil, že s pohonom všetkých kolies by spotreba určite nebola nižšia. Dojazd na jednu plnú nádrž sa pohybuje v rozmedzí 750 až 850 km. Čisto diaľničný presun bude znamenať nutnosť tankovať každých cca 650 až 700 km.

Zdroj: Ján Hargaš

Na diaľnici motor vynikajúco čelí aj tempu, ktoré je legálne dostupné jedine na nemeckých diaľniciach. Pružnosť i vo vysokých rýchlostiach je výborná. Prevodovka nemusí zakaždým podradiť a tlačiť z motora plný výkon. Pocitový rozdiel medzi 130 a 150 km/h prakticky nie je. Môže za to jednak motor, ktorý takmer nepočuť – aj vďaka nízkym otáčkam, no tiež akustické čelné sklo.

Športový podvozok zas umožňuje jazdiť s autom v zákrutách s neobvyklou dynamikou. Ide o seriózny Ford, riadenie je presné, pocit z jazdy veľmi solídny. Autu postupom času začnete neoblomne dôverovať a jazdu si naplno užívať. Nechcem byť na SUV priveľmi zlý, no na jazdné vlastnosti S-MAXu sa nechytajú. Auto má síce obdobne vysokú karosériu, no sedí podstatne bližšie k vozovke, má kratší nos, má lepšie rozloženú hmotnosť. No a kto sa chce s SUV porovnávať aj na šmykľavom povrchu, nech sa páči 140 kW + AWD je naďalej v cenníku. 

Zdroj: Ján Hargaš

Nevadil mi ani športový podvozok. Jasné, na veľkých nerovnostiach auto hopsá, ale aj tu cítiť ako neoblomne sa drží asfaltu a kopíruje povrch. Pritom podvozok nie je hlučný, ani vyslovene tvrdý. Teší ma, že auto má „starší“ dizajn. Konkrétne mi ide o kolesá. Dnes je rozmer 18-palcov pomaly málo, no pri SMAXe vyzerajú osemnástky naozaj veľké. Pritom vďaka nim nežerie toľko, ako by mohlo na kolesách s väčším rozmerom.

No a keď už sme prešli všetky tieto benefity S-MAXu vráťme sa k tomu základu. A síce priestrannosti. Do auta sa ľahko nastupuje. Také veľké zadné dvere s takým pohodlným nastupovaním nemá azda žiadne SUV. Ak občas odveziete vzadu rodičov, prarodičov, pochopíte o čom píšem. Neprekonávajú prevýšenie, no nemusia sa ani výrazne skláňať.

 Auto má vzadu tri samostatné sedadlá s jednoduchým sklápaním. Samostatné a rovnako veľké – to je pri deťoch, detských sedačkách a zvyškovom priestore najdôležitejšie. Ani protichodná ani žiadna iná sedačka nebude mať nedostatok miesta po dĺžke, ani po šírke vozidla. Ani v prípade, že za volantom sedí dvojmetrový človek. Ak dozadu umiestnite dve deti v sedačkách, tretí dospelec si medzi nimi pohodlne sadne a na sedadle strávi pohodlne aj dlhú cestu k moru. Aj preto, lebo sedadlá sa dajú samostatne polohovať. No a keď v kufri nemáte ďalšie sedadlá, disponujete naozaj gigantickým úložným priestorom. Aj ten detský kočík s vaničkou sa tam stratí a zostane miesto aj na batožinu...

Zdroj: Ján Hargaš

Veľkým plusom je komfortné a anatomicky tvarované sedenie vpredu. Sedíte vyššie, máte rozhľad. Vďaka rozdelenému stĺpiku nemáte výrazný ani mŕtvy uhol. Najmä sedíte pohodlne, chrbtica si blažene krochká a aj hlavová opierka poslúži. Aj tým, ktorí trpia sedavou prácou a dlhodobo sa hrbia pred počítačom.

Asistenčné systémy idú s dobou. V triede sú naďalej nadpriemerné. Výhradu mám len k pomalšiemu adaptívnemu tempomatu. Ostrejšie brzdí už sto metrov pred priblížením pomalšiemu vozidlu na diaľnici. Nerozmyslí si to, až kým celé auto nepremiestnite do ľavého pruhu. Typické chovanie starších adaptívnych tempomatov, ktoré tradične počítačovo poznali iba A alebo B. Výhodou systému Lane Assist je, že si sami môžete zvoliť režim – upozornenie, alebo zásah, alebo oboje, a tiež intenzitu. Dokonca ani zásah do riadenia nie je natoľko nepríjemný ako u iných výrobcov a celý týždeň som jazdil v režime stredného zásahu bez výhrad. Teší ma ovládanie digitálneho prístrojového panela na volante. Teší ma rýchly a prehľadný Sync3 s vysokou konektivitou a stabilitou. Markantný rozdiel v porovnaní so Sync2. K dispozícii je aj CarPlay – káblový.

Zdroj: Ján Hargaš

Ford S-MAX je jedno z najlepších rodinných áut na trhu. Spolu s Galaxy, spolu s Alhambrou a Sharanom sú dnes už prakticky jediný v kategórii stredne veľkých MPV, ktoré ponúknu „plný balík“. A to pritom obaja najväčší konkurenti Alhambra i Sharan končia. Sharan už len ako skladovka, Alhambra to ešte potiahne s menším benzínovým motorom.

S-MAX a Galaxy dokážu konkurovať ako rodinne ladeným modelom SUV, tak veľkým MPV, ktoré sa dnes tešia možno ešte väčšej popularite. Platí však že zlatá je stredná cesta. S-MAX je vnútri veľký, no parkuje sa s ním ľahko, ovláda sa tiež ľahko a jazdí s dušou. Výborne funguje aj asistent pre parkovanie. Je jednoducho ovládateľný a funguje spoľahlivo. Využíval som ho aj sám. Nie preto, lebo neviem parkovať, ale preto, že niekedy má človek chuť uvoľniť mozgové napätie... Najlepší je pri pozdĺžnom parkovaní. Tam potrebuje naozaj málo miesta a pracuje rýchlo. Výborné auto. 8 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Ford S-MAX  2,0 TDCi biturbo ST Line
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1997
Prevodovka: 8-stupňová dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  176/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/2000-2250
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,6
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,5-7,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4796/1916/1658
Rázvor náprav (mm): 2850
Objem batožinového priestoru po kryt/po strechu/sklopené zadné operadlá (l): 700/1035/2200
Objem palivovej nádrže (l): 66,2
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1876
Rozmer pneumatík: 235/50 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 29 990 €
Základná cena ST Line: 41 980 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku