10.09.2020

TEST: Toyota Corolla Trek – Volanie prírody s obrnenou karosériou

Toyota Corolla Trek je najnovšou verziou kombi modelu Corolla.

Toyota Corolla novej generácie stojí na novej platforme TNGA. Vo verziách hatchback a touring sports (kombi) nahrádza model Auris a vlastne celkom slušne potláča clivosť aj po kombi zvanom Avensis Sports Tourer. Okrem hatchbacku, touring sports je Corolla naďalej dostupná aj ako vábivý sedan. Nová platforma prináša množstvo zlepšení vrátane vyššej tuhosti karosérie, s tým súvisiacimi lepšími jazdnými vlastnosťami, komfortnejším podvozkom, lepším odhlučnením a priestrannejšou kabínou. V porovnaní s minulou generáciou Corolly a Aurisu už neponúkne naftový motor, zato ponúkne hneď dve hybridné verzie. Slabší základný hybrid s výkonom 122 koní a silnejší vrcholný hybrid s výkonom 184 koní tvoria ponuku pri hatchbacku aj pri touring sports. Sedan však s najvýkonnejším motorom nekúpite. Verzia Dynamic Force našla svoje uplatnenie aj Podkapotou testovaného automobilu. Ten bol odetý do bronzovej oxid metalízy, ktorú chránili lišty a ďalšie ochranné doplnky výbavy Trek. Ide o novú výbavu. Jej meno je výsledkom spolupráce s cyklistickým tímom Trek – Segafredo a premiéru mal tento model minulý rok počas cyklistických pretekov Vuelta. Nejde však o prvé kombi od Toyoty s ochrannými prvkami karosérie. Aj Auris TS ste mohli kúpiť s takouto plastovou výzbrojou.

Corolla Trek je teda len vo verzii TS. Najzreteľnejšie ju odlišujú práve vonkajšie plastíky na blatníkoch a pozdĺž celého automobilu. Prírodný fíling autu dodáva aj bronzová metalíza, no najmä špeciálne poťahy v interiéri vo farebnej kombinácii hnedej a sivej farby textilného čalúnenia. Neznie to vábne, ale vyzerá to výborne. Aby prírody nebolo málo, na dverách i naprieč celou palubnou doskou nájdete lištu v drevenom dekore. Isteže ide o imitáciu, ale peknú.

Trek je v porovnaní so štandardným Touring Sports vyššia o 20 milimetrov. Ide o zvýšenie na podvozku, nie prostredníctvom kolies. A práve kolesá by mohli mať väčší rozmer. 17-palcové disky sú síce pekné, no pod zvýraznenými blatníkmi pôsobia utopene a auto si vyslovene pýta väčšie kolesá. Je celkom možné, že by to chcelo úpravu blatníkov a podblatníkov, no aj zmena kolesa by priniesla výraznejší nárast svetlej výšky. A keď nie väčší disk, aspoň širšia bočnica pneumatiky.

Celková svetlá výška je 155 mm. To je v dnešných časoch dobré a takmer toľko ako svetlosť priemerných crossoverov. Tie však obvykle zaberajú menšiu plochu, majú menší rázvor a aj menšie previsy, takže reálne poskytnú v teréne lepšiu priechodnosť.

Verzia Trek neprináša pohon všetkých kolies a naďalej ide o auto s pohonom iba prednej nápravy. Ak chcete štvorkolku, zamierte k RAV4. Elektromotor vzadu by mohol zvýšiť cenu a mohol by tiež zvýšiť úroveň podlahy batožinového priestoru. Jedno, či druhé, alebo oboje naraz spôsobilo, že konštruktéri sa rozhodli len pre „soft“ terénnu verziu tohto kombi. Konkurenti v podobe Octavie Scout a jej podobných tak poskytujú v terénne jasnú výhodu. Na druhú stranu, Corolla Trek nie je jediná outdoorová verzia kombi, ktorá neponúkne pohon všetkých kolies. Jej najbližším konkurentom je tak Ford Focus vo verzii Active. Ten zas neponúkne hybrid. Na druhú stranu disponuje úsporným naftovým motorom.

Corolla Trek disponuje síce lepšou priechodnosťou v terénne ako obyčajný Touring Sports, no ak nechcete riskovať vážnejšie poškodenia, neodporúčam nič horšie než poľné a lesné cesty s menej výrazným sklonom. Mňa po rozmlátenej kedysi spevnenej ceste v smere na záhradu v kopcoch ale odviezla a odviezla by aj v daždi. Komfortný podvozok nespôsoboval nepríjemné rázy do chrbtice ale solídne filtroval aj väčšie diery. Výhodou kolies je naozaj dobrá ochrana hrán diskov prostredníctvom previsu pneumatiky. Poškriabanie diskov je tak menej pravdepodobné. A menej pravdepodobné je aj poškriabanie nárazníkov pri parkovaní v meste. Je to vlastne nadobrubníkový Touring Sports.

Menší rozmer kolies má zreteľné výhody. Okrem spomínaného komfortu jazdy a solídnych jazdných vlastností ide o spotrebu. Trek sa od klasického TS výrazne neodlišuje a priemerná spotreba bola po odjazdení takmer 500 kilometrov 5,4 litra benzínu na 100 km. Išlo o nájazd v pomere 50:40:10 (diaľnica, mimo mesta, mesto). Spotreba je veľmi pekná a zodpovedá dynamickejšiemu jazdnému štýlu. Na okreskách som si okamžitú reakciu na stlačenie plynového pedálu naozaj užil a jazdil s nadšením a radosťou. Isteže nie je zvukový prejav kombinácie eCVT s 2,0 litrovým atmosférickým agregátom nijak ohurujúci, ale zvyknete si. Najmä je príjemnejší ako v minulosti. Prevodovka sa snaží o menšiu mieru „vysávačového“ efektu. To znamená, že do otáčok ide pozvoľnejšie, čím lepšie simuluje efekt radenia prevodových stupňov a prirodzený nárast sily a výkonu motora.

Pružnosť je opäť výborná. Zo 60 na 100 km/h zrýchli auto bez prípravy za 5,73 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,45 sekundy.

Riadenie je podmanivé, jazda zábavná. Auto je pri lámaní chleba nedotáčavé, ale nerobí žiadne psie kusy a pekne sa drží vozovky.

Odhlučnenie je slušné, i keď pre zadných pasažierov iba priemerné. Viac než hluk vetra, či motora počuť hluk odvaľujúcich sa pneumatík. Najmä pri vyšších rýchlostiach a najmä vzadu. Audiosystém je slušný, má prirodzené podanie. Nevyniká, ale v rámci triedy je jedným z lepších.

Posed za volantom je pohodlný. Vodič má dobrý prehľad o dianí naokolo. Sedadlá vzadu taktiež dobre držia telo, majú aj bočné vedenie a sedáky sú dostatočne dlhé. Tu ide o lepší priemer. Batožinový priestor je adekvátne veľký, disponuje dvojitým dnom, dokonca má priestor aj na rezervnú pneumatiku.

S autom sa celkom dobre manévruje, rajd je priemerný a parkovanie v poriadku. Informačno-zábavný systém je skôr podpriemerný. I keď sa s ním človek naučí pracovať celkom rýchlo, niektoré funkcie sú zbytočne porozhadzované po jednodlivých sekciách. Horšia je najmä grafika a konektivita. CarPlay ani Android Auto sú dostupné až v modeloch objednaných od mája tohto roka. Pripojenie cez Bluetooth možno je nazačiatku trošku komplikované, ale neseká, nedrhne a prebieha automaticky pri každej jazde.

Touring Sports vo výbave Trek je dizajnovo vydarená prírodná verzia. Osobne mám tendenciu odporučiť vám túto výbavu viac než iné vyššie výbavové stupne pri Corolle. Tie dva centimetre síce nerobia z auta offroad, ale zvyšujú bezpečnosť podvozku a aj plastová ochrana karosérie sa zíde. Nikdy skrátka neviete, kedy sa asfaltka skončí. S Trekom sa o auto nemusíte báť toľko ako s klasickou verziou. Ak obavy o škriabance nemáte, Trek nepotrebujete. A ešte jeden dôvod prečo zobrať Trek. Interiér vyzerá dobre. 8 z 10 bodov.


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku