29.07.2020

Nový Mercedes Triedy S: opäť na vrchole vďaka inováciám

Mercedes dnes prezentuje ďalšie pokračovanie seriálu Meets Digital.

Tentoraz ide o inovácie, ktoré prináša Trieda S. Tá je synonymom pre bezpečnosť a inovácie už od začiatku svojej existencie. Iné to nebude ani pri najnovšej generácii. Tá prináša množstvo zlepšení. Tie najzaujímavejšie si teraz objasníme. Ešte skôr než prejdeme k tým z nového dielu Meet S-Class Digital 2, vrátim sa ešte na chvíľu k tým z prvého dielu:

Inovácie nového Mercedesu Triedy S v kabíne:

Projekčný displej s rozšírenou realitou (AR-HUD): na želanie sú k dispozícii dva rôzne projekčné displeje (HUD), pričom jeden z nich predstavuje inovatívny variant s mimoriadne veľkým obrazom. Uhol otvorenia obrazovky je 10° horizontálne a 5° zvislo, obraz je vo virtuálnej vzdialenosti 10 metrov. Plocha zobrazenia zodpovedá monitoru s uhlopriečkou 77 palcov. Na projekčnom displeji s rozšírenou realitou sa zobrazuje množstvo obsahov z rozšírenej reality pre asistenčné jazdné systémy, ako aj pre navigačné informácie. Tieto obsahy splynú s okolím, vďaka čomu prispievajú k ďalšiemu zníženiu rozptýlenia. Jednotka vytvárajúca obraz (DMD, Digital Mirror Device od spoločnosti Texas Instruments) sa skladá z matice s vysokým rozlíšením pozostávajúcej z 1,3 milióna jednotlivých zrkadiel a jedného mimoriadne efektívneho svetelného zdroja. Táto technológia je známa z projektorov v kinách. Mercedes-Benz ju na vytvorenie obrazu v projekčnom displeji po prvýkrát použije v Triede S.

3D displej vodiča: dojem z priestorovej hĺbky vzniká vtedy, keď môžu oči pozorovateľa vnímať jednotlivé zobrazované skutočnosti z rôznych pohľadov v závislosti od perspektívy. V prípade nového stereoskopického displeja sa tento efekt dosahuje šikovnou kombináciou konvenčného LCD displeja so špeciálnou štruktúrou pixelov a regulovateľných LCD pásov mriežky (aperture grille). Niekoľko milimetrov od LCD displeja sa nachádza takzvaná bariérová mriežka. Tá sa prispôsobí polohe hlavy pozorovateľa natoľko, že jeho ľavé a pravé oko vidia rôzne pixely LCD displeja. Vďaka tomu vzniká želaný efekt priestorovej hĺbky. V displeji je integrovaný systém stereokamery. Ten zabezpečuje prevzatie presného určenia polohy očí pozorovateľa. S metódami prispôsobenia vzdialenosti z dielne Mercedes-Benz a extrémne nízkou latenciou systému si môže vodič vychutnávať ničím nerušený veľký rozsah pohybu. Zobrazenie sa neustále prispôsobuje v displeji vodiča.

Interiérový asistent MBUX: pomocou kamier v stropnej ovládacej jednotke a algoritmov, ktoré sú schopné učiť sa, rozpozná interiérový asistent MBUX želania a úmysly cestujúcich a dokáže dedukovať ich myšlienkové pochody. Dokáže si interpretovať pohyby hlavou, rukou či reč tela, na ktoré následne reaguje príslušnými funkciami vozidla. Ak sa vodič pozrie cez plece dozadu smerom na zadné sklo, interiérový asistent automaticky odtiahne slnečnú roletu. Ak vodič niečo po tme hľadá na sedadle spolujazdca, asistent automaticky zapne svetlo. Stačí sa pozrieť na jedno z vonkajších zrkadiel a dané zrkadlo môžete nastavovať priamo bez potreby výberu príslušného zrkadla. Asistent rozpozná aj prirodzené pohyby rokou a vodič či spolujazdec môžu bezdotykovo zavrieť posuvnú strechu. Pomocou pózy na vyvolanie obľúbenej položky (ruka, ktorej ukazovák a stredný prst tvoria písmeno V) možno vyvolať preferované funkcie. Vodič a cestujúci si so systémom môžu prepojiť osobné obľúbené funkcie. Okrem zvyšovania komfortu ovládania prispieva interiérový asistent MBUX aj k bezpečnosti. Dokáže napríklad skontrolovať, či je detská sedačka na sedadle spolujazdca pripútaná.

Technológia OLED: skratka OLED znamená organická svetelná dióda (Organic Light Emitting Diode). Na rozdiel od LCD technológie pozostáva OLED displej z viacerých organických vrstiev, ktoré sa nanášajú na plastový substrát. V Triede S sa OLED displej nachádza za sklom a v kombinácii s aktuátormi a snímačmi sily, ktoré sa nachádzajú za samotným displejom, ponúka ucelený zážitok zo zobrazenia a používania. Schopnosť vyhodnocovania tlaku a funkcia taktilného ovládania umožňujú použitie rozšírených funkcií. OLED panely po privedení elektrického napätia emitujú svetlo a na rozdiel od LCD displejov nepotrebujú externé osvetlenie pozadia. Elektrický prúd sa spotrebúva iba tam, kde svietia pixely. Tým sa okrem iného zabezpečuje lepšia hodnota čiernej a ešte silnejšie kontrasty. Pri klasických zobrazeniach videosekvencie vykazuje OLED technológia až o 30 percent nižšiu spotrebu energie ako LCD technológia.

Hlasový asistent Hey Mercedes (Ahoj, Mercedes): tradičné systémy ovládania hlasom v automobiloch požadujú od svojich používateľov konkrétne nemenné príkazy. Hey Mercedes na rozdiel od bežných systémov ovládania hlasom splní takmer každý príkaz vďaka prirodzenému rozpoznávaniu jazyka, dokáže rozpoznať a pochopiť takmer všetky vety týkajúce sa infotainmentu a ovládania vozidla, a to v 27 jazykoch. Systém dokáže rozpoznať aj nepriamu reč, keď používateľ na ovládanie klimatizovania priestoru na nohy vysloví napríklad vetu „Je mi zima“. Používateľ teda nemusí vysloviť jednoznačný príkaz „Nastav teplotu na 24 stupňov“. Ovládanie hlasom je súčasne aj učenlivé. Na jednej strane sa prispôsobí používateľovi a jeho hlasu a dokáže lepšie porozumieť aj používateľom, pre ktorých daný jazyk nie je rodným jazykom, na druhej strane sa softvérové modely na serveri v priebehu času učia nové moderné slová alebo sa prispôsobia zmenenému spôsobu používania jazyka. Systém pritom už neodpovedá stereotypne, ale mení sa aj pri dialógu. Základný princíp fungovania asistenta s hlasovým ovládaním: z hlasových zadaní sa odstránia vedľajšie rušivé zvuky, následne sa skomprimujú a prenesú. Centrálna jednotka vo vozidle a server vyhodnotia tieto údaje a odošlú odpoveď. Systém rozhodne, ktorá odpoveď je pravdepodobnejšia, potom do niekoľkých sekúnd poskytne odpoveď alebo zareaguje. Hlasový asistent preto reaguje aj vtedy, keď nie je k dispozícii žiadne pripojenie.

Minulú lekciu už máme zopakovanú, teraz poďme k tej novej. Tu ide o inovácie z oblasti bezpečnosti a komfortu.

Spomeniete si ktoré auto malo ako prvé sériovo airbag? Veru, bola to Trieda S, respektíve jej dávny predchodca (126). Podobne to bolo s predpínačmi bezpečnostných pásov.

Nová Trieda S je tiež prvým automobilom, ktorý sériovo ponúkne zadný hlavový airbag. Airbag má špecifický tubulárny (rúrkovitý) tvar a vylezie v prípade skutočne vážnej nehody zo zadnej časti predného operadla. Airbag chráni posádku na zadných sedadlách pred poraneniami hlavy a krku. Doteraz boli pasažieri vzadu chránení iba pred bočným nárazom. O tlmenie predného nárazu sa obvykle postarali operadlá predných sedadiel. Pri nárazoch vo vysokých rýchlostiach ale môžu byť sily pôsobiace na hlavu a krk posádky na zadných sedadlách príliš veľké. Takto sa vyhnú nepríjemným zraneniam. Airbag navyše svojim tvarom pomôže zachytiť zadného pasažiera pri nárazoch v rôznych uhloch a doplní tak bočné airbagy. Tento airbag je doplnkovou výbavou a je nainštalovaný na zadnej časti predných operadiel pre pasažierov na dvoch krajných sedadlách vzadu. Spolu s nafukovacími pásmi tak tvorí úplne novú úroveň ochrany zadných pasažierov.

Medzi prednými pasažiermi sa tiež nachádza stredový airbag znižujúci riziko poranenia pri strete vodiča a spolujazdca pri bočnom náraze.

Ďalšou bezpečnostnou novinkou sú osvetlené upínače pásov pre zjednodušenie zapínania pásov aj za tmy, či inak zhoršenej viditeľnosti. Navyše MBUX dokáže zaznamenať dieťa v sedačke na sedadle spolujazdca a upozorní vodiča na potrebu zapnutia pásov.

Prvýkrát v Triede S bude tiež k dispozícii aktívne riadenie oboch náprav. Zadné kolesá sa budú natáčať v smere, prípadne v protismere natočenia predných kolies (v závislosti od rýchlosti). V prvom rade tak zlepšia manévrovateľnosť auta a priemer otáčania sa aj pri dlhom rázvore dostane pod 11 metrov, čo je úroveň kompaktných vozidiel. Zároveň je to zníženie o 2 metre v porovnaní s predchodcom. Zákazníci si budú môcť vybrať medzi dvoma úrovňami systému riadenia zadnej nápravy. Jeden bude mať maximálny uhol natočenia kolies 4,5°, druhý až 10°.

Ďalšou novinkou na palube Triedy S je vylepšený systém E-Active Body Control s novou funkcionalitou z balíka Pre Safe. Táto funkcia dokáže v prípade hroziaceho bočného nárazu okamžite zdvihnúť celé auto až o 8 cm, a tým doslova nastaviť nárazu tie najpevnejšie súčasti karosérie, ktoré sa nachádzajú v jej spodnej časti. Toto riešenie ako prvý ukázal konkurent Audi A8, tam ale ide o zdvihnutie jednej časti vozidla. S-ko sa zdvihne celé a urobí tak zo seba de facto SUV.

E-active Body Control ale pridáva ďalšie funkcie vrátane vylepšeného sledovania nerovností na ceste a okamžitého upravovania nastavenia podvozku v závilosti od situácie. V komfortnom režime stereo multifunkčná kamera vpredu monitoruje vozovku a okamžite mení nastavenie tlmenia a pruženia pre jednotlivé kolesá s ohľadom na nerovnosti.

Ďalšou funkciou je nakláňanie sa auta do zákrut tak, aby bola jazda plynulejšia a prejazd zákrut rýchlejší.

Aktualizáciou prešli aj asistenčné systémy. Medzi nimi je vylepšený parkovací asistent s novými 12-timi senzormi so zlepšeným výkonom pre presnejšie manévrovanie. Vylepšená je i kamera s uhlom záberu 360°. Zaujímavé je tiež automatické parkovanie do voľného priestoru nie na základe zaparkovaných áut, ale na základe čiar. To doteraz nebolo možné.

Auto dokáže v prípade jazdy v kolóne pomôcť vodičovi správne vytvoriť záchrannú uličku a uvoľniť tak cestu.

Novinkou je tiež systém kontroly mŕtvych uhlov, ktorý jednak upozorní vodiča na premávku pri cúvaní, no tiež upozorní v prípade, že člen posádky siahne na madlo dverí a pokúsi sa vystúpiť, keď to nebude bezpečné. Systém reaguje ešte predtým, než sa dotknete kľučky dverí a zreteľne vás upozorní na premávku vonku a hroziacu kolíziu.

Núdzové brzdenie tiež funguje pri cúvaní a to aj v prípade hrozby kolízie s chodcom.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Mercedes

Komentáre k článku