28.06.2020

Peugeot, Citroen, Opel a Vauxhall – elektrické stredne veľké dodávky, kombi aj VIP

Koncern PSA vo veľkom rozbehol elektrifikáciu úžitkových automobilov.

Trojičky, respektíve štvorčatá, ba pätorčatá... A takto by som mohol pokračovať a vymenúvať množstvo verzií tej istej podstaty. Citroen, Peugeot, Opel a Vaxhall (aj Toyota) vo veľkom elektrifikujú svoje stredne veľké dodávky. Už dnes majú elektrifikované ako úžitkové verzie, tak kombi modely a dokonca aj luxusné VIP Shuttle busy využívané ako luxusné taxi. Štart predaja plne elektrických stredne veľkých dodávok a MPV začne už tento rok. Prvé vozidlá sa k prvým zákazníkom dostanú na začiatku budúceho roka. Ešte tento rok sa do skupiny elektrických úžitkáčov pridajú aj elektrické verzie veľkých dodávok a budúci rok pribudne malá dodávka veľkosti Berlinga.

Už v priebehu nedávnych mesiacov ste mohli o jednotlivých autách počuť samostatne. Tento týždeň koncern PSA predstavil všetky naraz. Urobil tak na tlačovej konferencii, ktorá bola pre koronakrízu dostupná na diaľku pre celú Európu.

Nejde však len o samotné automobily, k uvedeniu elektromobilov sa viaže aj uvedenie množstva nových služieb a zázemia. Pritom pre zákazníka sa reálne zmení málo. Naďalej si bude môcť kúpiť automobil u svojho dílera a naďalej bude vykonávať bežný servis tam, kde doteraz. Akurát bude toho servisu menej a to výrazne. PSA hovorí o 30% úspore nákladov na udržiavanie vozového parku v porovnaní s naftovými verziami.

Tak eJumpy, eExpert, Vivaro-e budú dostupné ako úžitkové, tak kombi modely a tiež ponúknu luxusnejšie verzie. Pritom si zákazníci rovnako ako pri naftových verziách budú môcť vybaviť aj upravené varianty ako napríklad chladiarenské stroje. Úpravy budú k dispozícii a postupom času ich bude čoraz viac.

Pri úžitkových verziách zaujme nosnosť presahujúca 1,2 tony. Presne ide o maximálnu nosnosť 1275 kg, čo je o 115 kg menej ako má naftová verzia.

Na výber budú od začiatku dve veľkosti batérie. Menšia s kapacitou 50 kWh, väčšia s kapacitou 75 kWh. V prvom prípade ponúkne dojazd 220 km, v druhom 330 km. Menšia batéria má hmotnosť 330 kg, pričom reálna dostupná kapacita je o 7-8% nižšia ako je celková – z dôvodu bezpečnostnej rezervy. Autá budú môcť užívatelia nabíjať 11 kWh na troch fázach, no dostupné bude aj rýchlonabíjanie s výkonom až 100 kW. To zabezpečí nabitie na 80% za cca 30 minút.

Pre takúto kapacitu batérií sa koncern nerozhodol náhodou. Prieskum vykonaný na zákazníkoch koncernu hovorí jasne: až 80% zákazníkov s vozidlami reálne nenajazdí denne viac ako 200 km a 44% zákazníkov nikdy neprejde viac ako 300 km.

Keď som ale spomínal, že k elektromobilom patria aj doplnkové služby. Ak by napríklad zákazník predsa len potreboval vykonať dlhšiu trasu, môže si jednoducho vymeniť svoje vozidlo a zabezpečiť si termickú verziu. Ak by sa pri jazde neočakávane vybila batéria elektromobilu, spolu s elektromobilom si kupujete záruku mobility. Jednoducho si po vás príde odťahovka a odvezie vás k najbližšej nabíjacej stanici. PSA zároveň spúšťa aplikáciu, kde okrem vyššie uvedenej služby nájdete aj možnosť plánovania trasy, kde si nastavíte ako často chcete nabíjať a ako dlho chcete pri jazde pauzovať. Cez aplikáciu môžete sledovať stav vozidla, jeho nabíjanie a môžete na diaľku zastaviť nabíjanie, spustiť nabíjanie, či spustiť chladenie, alebo vyhrievanie – to sa zíde najmä preto, lebo predchladenie či predhriatie vozidla pripojeného na nabíjačke neovplyvňuje dojazd.

Na automobil platí štandardná záruka, pri batérii ide o záruku 8 rokov, respektíve 160 000 km a kapacitu 70%.

Automobily majú motor umiestnený vpredu, batérie v podvozku medzi nápravami. Elektrické vany disponujú motorom s výkonom 100 kW (260 Nm) a maximálnou rýchlosťou 130 km/h.

Cena elektrických vozidiel bude o niekoľko tisíc eur vyššia (cca o 10 000) ako pri porovnateľných verziách s naftovým motorom. Je jasné, že sa z elektrických dodávok a veľkých MPV nestane okamžite predajný hit, no zároveň je jasné, že sa predávať budú. Najmä tam, kde funguje dotačný program a tam, kde majú elektrické verzie rôzne benefity ako napríklad povolený vjazd do centier miest, úľavy na parkovnom a podobne. Ak by u nás prišlo k predĺženiu platnosti dotácií, znamenalo by to, že elektrická verzia by bola len o 2000 drahšia ako naftová.

PSA odhaduje, že elektrické verzie úžitkových automobilov budú v budúcom roku tvoriť 5% predajov, cieľom je do 5-tich rokov zvýšiť toto číslo na 15%.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: PSA

Komentáre k článku