2020-05-10 13:25:00
Opel Vivaro-e
Opel Vivaro-e
Zdroj: Opel

Silná výzva: nový Opel Vivaro-e prejde na jedno nabitie až 330 km

Opel Vivaro-e je prvé plne elektrické úžitkové vozidlo od značky Opel.

Prichádza na trh prichádza práve v čase, keď sa bezemisná dodávka tovaru a služieb stáva v mnohých oblastiach nevyhnutnosťou. Nové batériové elektrické vozidlo Vivaro-e je v ponuke v troch dĺžkach a mnohých variantoch karosérie. Profesionálni vodiči môžu využívať výhody jeho bezkonkurenčnej bezemisnej mobility.

Úplne nový Opel Vivaro-e je plne funkčné ľahké úžitkové vozidlo (LCV) pre podniky s najvyššími nárokmi, ktoré od vozidiel očakávajú, že hladko zapadnú do ich optimalizovaných pracovných procesov. Knihy objednávok sa otvoria už v lete a v priebehu zvyšnej časti roka budú nasledovať prvé dodávky vozidiel. Model Vivaro-e sa vyrába v tom istom závode a na tej istej linke ako verzie so vznetovými motormi.

Zdroj: Opel

Aj keď je Opel Vivaro-e rovnako univerzálny a flexibilný ako ktorýkoľvek iný model Vivaro, hodnoty jeho užitočného zaťaženia sú porovnateľné s hodnotami podobných vozidiel LCV so spaľovacím motorom: užitočné zaťaženie 1 275 kg, ktoré ponúka Vivaro-e, je takmer rovnako vysoké ako užitočné zaťaženie verzie Cargo S s 2,0-litrovým vznetovým motorom (maximálne užitočné zaťaženie 1 405 kg). Táto elektrická dodávka je zároveň jediným elektrifikovaným vozidlom od akéhokoľvek výrobcu automobilov, ktorá už z výroby ponúka voliteľné ťažné zariadenie s maximálnou ťažnou kapacitou 1 000 kg.

Zákazníci, ktorí majú záujem o model Vivaro-e, si môžu podľa svojich potrieb vybrať z dvoch veľkostí lítiovo-iónového akumulátora: s kapacitou 75 kWh a dojazdom až 330 km, alebo tí, ktorí svoje vozidlo používajú menej intenzívne – s kapacitou 50 kWh a dojazdom 230 km, obe hodnoty platia v skúšobnom cykle WLTP. Akumulátory sú zložené z 18, resp. 27 modulov v uvedenom poradí. Keďže verzia batériového elektrického vozidla bola plánovaná už od začiatku, akumulátory sú umiestnené pod ložným priestorom tak, aby neobmedzovali jeho používanie. Energetickú účinnosť zvyšuje aj dômyselný systém rekuperačného brzdenia, ktorý akumuluje energiu vznikajúcu pri brzdení alebo spomaľovaní.

Zdroj: Opel

Elektrický systém pohonu s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 260 Nm zaisťuje modelu Vivaro-e vyššiu výkonnosť v porovnaní s väčšinou ostatných elektrických úžitkových vozidiel. Najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 130 km/h. Vďaka tomu môže Vivaro-e jazdiť po diaľnici a zároveň si zachovávať svoj elektrický dojazd. Umiestnením akumulátora pod ložný priestor sa znížilo ťažisko. Prispieva to k stabilite vozidla pri zatáčaní a pri jazde vo vetre aj v prípade, že je plne naložené.

Rôzne možnosti nabíjania, elektronické služby OpelConnect

Vivaro-e dokonale plní svoju úlohu spoľahlivého partnera pre veľké aj malé vozové parky, remeselníkov či podniky. Má jednoduché nabíjanie aj používanie. Každé Vivaro-e má rôzne možnosti nabíjania: dá sa nabiť prostredníctvom nástennej nabíjačky, cez nabíjanie, či v prípade potreby aj pomocou nabíjacieho kábla z domácej elektrickej zásuvky.

Pri použití verejnej nabíjacej stanice s jednosmerným prúdom a kapacitou nabíjania 100 kW trvá nabitie akumulátora s kapacitou 50 kWh na 80 percent približne len 30 minút (v prípade akumulátora s kapacitou 75 kWh približne 45 minút). Spoločnosť Opel ponúka palubné nabíjačky, ktoré zabezpečujú čo najkratší čas nabíjania a dlhú životnosť akumulátora (na ktorý sa vzťahuje záruka osem rokov/160 000 km). V závislosti od trhu a infraštruktúry má model Vivaro-e v štandardnej výbave výkonnú trojfázovú palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW alebo jednofázovú s výkonom 7,4 kW.

Zdroj: Opel

Ponuka káblov a nástenných nabíjačiek sa líši podľa energetickej infraštruktúry každého trhu, vďaka čomu budú majitelia vozidla Vivaro-e vedieť nájsť a použiť nabíjaciu stanicu takmer všade. Aby bolo používanie vozidla Vivaro-e ešte praktickejšie, k dispozícii sú služby OpelConnect a aplikácie myOpel, ktoré ponúkajú špeciálne riešenia pre elektrické vozidlá. Služby sú dostupné prostredníctvom aplikácií. Vďaka funkciám elektronického diaľkového ovládania OpelConnect si môžu majitelia vozidla pomocou smartfónu skontrolovať stav nabitia akumulátora alebo naprogramovať čas nabíjania či klimatizáciu.

Portfólio OpelConnect okrem toho obsahuje celý rad služieb od tiesňového volania eCall cez pomoc v prípade poruchy až po množstvo iných služieb, ako je napríklad stav vozidla a príslušné informácie. Navigácia LIVE (navigačné služby LIVE sú bezplatné po dobu 36 mesiacov od aktivácie. Po uplynutí tejto lehoty sú spoplatnené) poskytuje online aktuálne dopravné informácie v reálnom čase.

Dvojkabína,  podvozok s kabínou, či mikrobus – s objemom nákladového priestoru až 6,6 m3

Spoločnosť Opel prispôsobila model Vivaro-e tak, aby vyhovoval rôznym potrebám zákazníkov. Ponúka ho vo verzii dvojkabíny, podvozka s kabínou aj ako mikrobus, pričom užitočné zaťaženie dosahuje až 1 275 kg a celková hmotnosť vozidla sa pohybuje od 2 800 do 3 100 kg. Zvlášť kompaktná verzia s dĺžkou 4,6 metra vypĺňa medzeru medzi segmentom dodávok a prepravných vozidiel a vďaka priemeru otáčania len 11,3 m je zároveň veľmi obratná v stiesnených priestoroch. Keďže väčšina variantov má výšku približne 1,9 m, Vivaro-e dokáže parkovať aj v podzemných garážach či nákupných centrách s nízkym stropom.

Zdroj: Opel

Vďaka praktickej deliacej priečke s otvorom FlexCargo na strane spolujazdca možno kapacitu nákladového priestoru vo verzii S zvýšiť zo 4,6 m3 na 5,1 m3, čo umožňuje prepravu predmetov dlhých až 3,32 metra.

Verzia M s dĺžkou 4,95 m má maximálnu kapacitu nákladového priestoru 5,8 m3a verzia L s dĺžkou 5,3 m až 6,6 m3. Možno v nich bezpečne uložiť rebrík alebo panely dlhé až 3,67 m alebo 4,02 m. Do početných úložných priestorov v kokpite (ktorý je vybavený elektrickou parkovacou brzdou) sa zasa pohodlne vojde množstvo drobných predmetov. Široké zadné a bočné posuvné dvere modelu Vivaro-e zaisťujú voľný prístup do nákladového priestoru alebo do priestoru pre cestujúcich. Zvlášť praktické sú elektrické bočné posuvné dvere s automatickým otváraním – stačí pohyb nohy a dvere sa samy otvoria zvonku vozidla.

Množstvo asistenčných systémov

Podobne ako jeho súrodenci so spaľovacím motorom, aj Vivaro-e ponúka nezvyčajne širokú paletu asistenčných systémov, ktoré zvyšujú bezpečnosť profesionálnych vodičov. Okrem projekčného displeja obsahuje asistenčný systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu, rozšírený systém rozpoznávania dopravných značiek, systém sledovania únavy vodiča, inteligentný tempomat, systém upozornenia na hroziacu čelnú zrážku a systém automatického núdzového brzdenia.

Zdroj: Opel

Ultrazvukové snímače v prednom a zadnom nárazníku upozorňujú vodiča na prekážky pri parkovaní a sledujú oblasť mŕtveho uhla. V závislosti od úrovne vybavenia sa na sedempalcovej dotykovej obrazovke zobrazuje 180-stupňový obraz zo zadnej kamery.

Informačno-zábavné systémy Multimedia Radio a Multimedia Navi Pro, ktoré ponúka model Vivaro-e, sa dodávajú s veľkou 7,0-palcovou dotykovou obrazovkou. Oba ponúkajú možnosť integrácie mobilných telefónov prostredníctvom systémov Apple CarPlay a Android Auto. Systém Multimedia Navi Pro okrem toho obsahuje európsku navigáciu s 3D zobrazením.

Vivaro-e pokračuje nielen v ofenzíve elektrifikácie vozidiel spoločnosti Opel, ale aj v písaní úspešného príbehu modelu Vivaro, ktorý sa začal jeho prvou generáciou v roku 2001.

V roku 2021 prinesie značka Opel na trh ďalšie elektrické ľahké úžitkové vozidlo (LCV), Combo-e. Do roku 2024 bude mať spoločnosť Opel v ponuke elektrifikovanú verziu každého svojho osobného automobilu aj modelu LCV.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Opel

Komentáre k článku


Stream naživo