25.01.2020

Nová Škoda Octavia RS sa blíži. K RS pribudne iV

Nová Škoda Octavia RS príde už do Ženevy v marci. Bude dostupná aj ako plug-in hybrid.

Škoda hovorí o písmenách RS ako o doslova elektrizujúcom označení. Najmä pre fanúšikov značky, pre ktorú je práve RS nielen tým najšportovejším v modelovej ponuke, nesie v sebe kusisko histórie. No a elektrizujúce písmená RS dostanú v Ženeve ďalší rozmer. Aj ten sa dá vyjadriť písmenami – iV. Octavia RS by si však (aspoň zatiaľ) mala ponechať aj verzie tankujúce iba benzín, alebo iba naftu.

So svojou RS rodinou oslavuje Škoda už viac ako 45 rokov úspechy na súťažných tratiach a pretekárskych okruhoch. História skratky „RS“ začala v roku 1974. Vtedy automobilka použila skratku pre „Rally Sport“ po prvý raz ako modelové označenie vtedajších súťažných prototypov Škoda 180 RS a 200 RS. Táto dynamická skratka sa aj vďaka veľkým úspechom vozidla Škoda 130 RS v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch minulého storočia stala synonymom motoristického športu. Od roku 2000 v tejto histórii pokračovali dôsledne športovo ladené sériové modely RS – v modelovej palete sa tak objavili verzie Octavia RS, Fabia RS či Kodiaq RS.

Začiatok: Škoda 130 RS

Po úspešných skúškach so súťažnými prototypmi 180 RS a 200 RS predstavila Škoda v roku 1975 vozidlo Škoda 130 RS, vyvinuté pre pravidelné nasadzovanie v pretekoch. Dvojdverové kupé, vychádzajúce zo sériového modelu Škoda 110 R, vďaka dôsledne odľahčenej konštrukcii z hliníka (strecha a vonkajšie panely dverí) a laminátu (blatníky a kapota) vážilo iba 720 kilogramov a stalo sa úspešným vozidlom. Pretekársky špeciál s pohonom zadných kolies disponoval motorom s objemom 1,3 litra s výkonom 140 konských síl a do roku 1983 oslávil rad úspechov na medzinárodných súťažných tratiach a pretekárskych okruhoch. V roku 1977 prišiel špeciál 130 RS na legendárnu Rally Monte Carlo na prvých dvoch miestach vo svojej kategórii a vyhral aj na Rallye Akropolis. Na okruhoch bolo toto vozidlo v roku 1981 víťazom celkového hodnotenia Majstrovstiev Európy cestných vozidiel.

Hviezda: Škoda Octavia RS

V roku 2000 vstúpila Škoda do majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach s vozidlom Octavia WRC a skratku RS súčasne po prvý raz použila pre sériový model. Kombinácia písmen od tej doby označovala vždy najšportovejší variant príslušného modelového radu. Prvým modelom tejto rodiny bola pred 20 rokmi Škoda Octavia RS. O športové jazdné vlastnosti sa vtedy postaral preplňovaný motor s objemom 1,8 litra s výkonom 132 kW (180 k). Ponúkal sa najprv ako liftback, o rok neskôr tiež vo verzii COMBI, do roku 2005 bolo vyrobených viac než 17 600 vozidiel. V druhej generácii modelu Octavia RS mal preplňovaný benzínový motor s objemom 2,0 litra výkon už 147 kW (200 k), po prvý raz sa pod kapotou objavil aj motor vznetový: agregát 2,0 TDI mal výkon 125 kW (170 k). Zákazník si mohol aj tu voliť medzi karosárskymi variantmi liftback alebo kombi. Celkovo z linky zišlo viac než 87 800 exemplárov, čím Octavia RS už vo svojej druhej generácii prekonala hranicu 100 000 vyrobených vozidiel.

Ešte úspešnejšia je od roku 2013 vyrábaná Octavia RS tretej generácie, ktorá ako prvá mala červenú odrazku cez celú šírku zadného nárazníka, ktorá je od tej doby pre modely verzie RS charakteristická. Motor 2,0 TSI mal najprv výkon 162 kW (220 k), motor 2,0 TDI mal výkon 135 kW (184 k) a po prvý raz bol k dispozícii aj s pohonom všetkých štyroch kolies. Výkon benzínového motoru neskôr vzrástol na 169 kW (230 k), vo verzii Octavia RS 245 dokonca až na 180 kW (245 k). Aj tretia generácia bola k dispozícii v karosárskom variante liftback a kombi a tešila sa veľkej obľube medzi fanúšikmi. V Nemecku, Veľkej Británii a Švajčiarsku tvorí verzia RS viac než 20 % predajov modelového radu Octavia. Celkovo Škoda vyrobila 172 000 exemplárov modelu Octavia RS tretej generácie.

V roku 2003 rozšírila Škoda svoju rodinu verzie RS o model Fabia RS. Tento model bol predstavený na ženevskom autosalóne a bol základným modelom súčasne predstaveného súťažného špeciálu Fabia WRC. Motor 1,9 TDI mal výkon 96 kW (130 k). Štandardné zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládala Fabia RS za 9,6 s, maximálna rýchlosť predstavovala 204 km/h. V roku 2010 bola uvedená druhá generácia modelu Fabia vo variante RS s benzínovým motorom s objemom 1,4 litra s výkonom 132 kW (180 k), kombinovaným preplňovaným turbodúchadlom a kompresorom a sedemstupňovou prevodovkou DSG. Po prvý raz bola Fabia RS k dispozícii dokonca aj vo verzii COMBI.

Kodiaq RS, predstavený v roku 2018, je prvým SUV v rodine RS. Svoj športový charakter preukázal rekordným časom sedemmiestneho SUV na 20,832 kilometrov dlhej legendárnej Severnej slučke Nürburgringu – 9:29,84 minúty. Podkapotou mal motor 2,0 TDI s výkonom 176 kW (240 k) spojený s DSG prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Typickým prvkom Kodiaqu RS je výrazne pretvorený zvuk vďaka pomocníkovi vo výfukovom potrubí.


 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: SKoda

Komentáre k článku