FOTO: Audi RS Q8 – bratislavské super SUV s výkonom 600 koní
Audi Q8 dostalo už aj vrcholnú športovú verziu. Predstavila sa v Los Angeles.
Veľké, výkonné, zelené a poriadne vybavené. Také je Audi RS Q8 ako vrcholný model série Q. Prichádza s benzínovým motorom V8 s maximálnym výkonom 441 kW (600 k) a s maximálnym krútiacim momentom až 800 Nm v rozmedzí 2200 až 4500 ot/min. V základe má osemstupňovú automatickú prevodovku s meničom a permanentný pohon všetkých kolies Quattro s uprednosťňovanou zadnou nápravou a s možnosťou pridania samosvorného diferenciálu na zadnej náprave. Zo štandardného rozdelenia 40:60 v prospech zadnej nápravy sa môže pomer zmeniť na 70:30 respektíve 15:85. Automobil dosiahne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je štandardne obmedzená na 250 km/h. Každopádne s doplnkovým balíčkom dynamic môže byť maximálna rýchlosť až 305 km/h.
Motor 4,0 TFSI vďačí za mimoriadne charakterný zvuk zapaľovacej sekvencii 1-3-7-2-6-5-4-8, no tiež poriadnym koncovkám výfukov, ktoré môžu byť ešte charakternejšie a to ako vizážou s čiernym finišom, tak ostrejším zvukom. Zvukový prejav môže ovplyvniť vodič cez jazdné režimy.
Motor má nielen vysoký výkon, je tiež ekologický a teda úsporný. Ide o mild-hybrid s remeňovým štartér-generátorom s výkonom 12 kW, ktorý dokáže ako rekuperovať energiu, tak ju preniesť späť na kolesá, zároveň dokáže poľahky vypnúť a znova zapnúť motor aj za jazdy bez stlačenia plynového pedálu a to v rýchlostiach od 50 do 160 km/h. Motor môže byť za jazdy vypnutý až na 40 sekúnd. Okrem toho má motor systém COD – cylinder on demand, teda vypínanie valcov 2,3,5,8. Vypínanie prebieha uzavretím ventilov a vypnutím zapaľovania. O prvotriedne jazdné vlastnosti sa stará tiež päťprvkové predné i zadné zavesenie s kľúčovými prvkami z hliníka a s pneumatickým podvozkom už v základe. V základe je tiež aktívne riadenie oboch náprav starajúce sa o výnimočnú obratnosť veľkého vozidla. Pneumatický podvozok vo verzii Sport je ďalšou silnou stránkou auta, ktorá podčiarkuje jeho univerzálnosť.
Systém môže zmeniť svetlosť automobilu v rozmedzí 90 milimetrov v závislosti od jazdnej situácie. Auto má tiež k dispozícii doplnkový systém EAWS aktívne potláčajúci náklony vozidla pri ostrých manévroch, obzvlášť v zákrutách s vysokou prejazdovou rýchlosťou. Tak ako pri iných RS modeloch, aj tu obsahuje Audi drive select dva nastaviteľné režimy jazdy RS1 a RS2, kde si môže užívateľ špecifikovať konkrétne nastavenie množstva prvkov tak, aby mu v danej situácii vyhovovali najviac. Udržať všetkú tú techniku i hmotnosť na ceste majú za úlohu obrovské pneumatiky s rozmerom 295/40 na základných 22-palcových kolesách. Dostupné sú však aj 23-palcové disky. Aj brzdy sú obdivuhodné. Vpredu nájdete 420 milimetrové a vzadu 370 milimetrové vnútorne chladené kompozitné kotúče a 10-piestikové strmene v základnej čiernej, alebo príplatkovej červenej farbe. Keramické RS brzdy sú dostupné so sivými alebo modrými strmeňmi.
Dizajn auta je jasne odlíšiteľný od štandardných modelov vďaka väčšej čiernej ploche prednej masky, no tiež vďaka veľkým diskom, aerodynamickým doplnkom i vďaka špeciálnym farbám lakov. V kabíne nájdete mimoriadne bohatú výbavu, no zároveň dostatok priestoru pre piatich a ich batožinu. Na palube sa nachádza kvantum asistenčných systémov vrátane asistenta pre jazdu v kolónach a mnoho ďalších. Aj v interiéri je jasne viditeľná príslušnosť k modelom RS. Preklikajte si to v galérii. Na záver pridám, že cena tohto auta štartuje na úrovni 127-tisíc eur a prvé kúsky sa u zákazníkov objavia v prvom štvrťroku 2020.
AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Audi
Komentáre k článku