04.09.2019

FOTO: Lamborghini Sián – Prvý hybrid značky. V12 a bez lítiových batérií!

Keď hybrid, tak Lamborghini! Ak si toto môžete povedať, gratulujeme. Patríte medzi 63 šťastlivcov.

Pretože iba 63 Siánov vyjde z fabriky. Presne toľko, koľko uplynulo rokov od založenia tejto slávnej značky. A presne toľko áut už je rezervovaných. Sián – v bolonskom dialekte niečo ako záblesk, či blesk je prvým hybridným modelom Lamborghini. Automobil kombinuje dobre známy motor V12 s objemom 6,5 litra s elektromotorom. Celá elektrická sústava vrátane batérii (kapacitorov) má neuveriteľných 34 kilogramov. To znamená, že elektrická sústava má toľko kíl, koľko má koní (34 koní, 34 kilogramov) a to je pre elektrickú sústavu istotne rekord. No a koľko má celkovo koní? Celkový maximálny výkon je 819 koní (602 kW). Z toho 785 koní patrí najnovšej verzii motora V12, ktorá má maximálny výkon pri 8500 ot/min a po novom má nasávanie z titánovej zliatiny. Inak, keď už sa tu ideme ukoňovať, nemal by sa pri Lamborghini uvádzať výkon v býkoch? Viete vyrátať koľko je tých 819 koní býkov? To len tak na okraj, veď kone patria skôr k Ferrari. Zato história Lamborghini je plná poriadne vytočených býkov...

Superkapacitor je pojem, ktorý Lamborghini prvýkrát spomína pri modeli Aventador. Tu je ale schopný uložiť desakrát viac energie. Nejde o klasickú hybridnú lítium-iónovú batériu. Superkapacitor je pri rovnakej hmotnosti 3-krát výkonnejší a zároveň má trikrát väčšiu kapacitu ako lítium-iónová batéria. Navyše má potenciál vydržať násobne viac cyklov nabitia a vybitia než batéria a je celkom možné, že vďaka absencii lítia a chemickej reakcie ako takej bude aj menej náchylný k požiaru (to pri Lamborghini určite poteší, najmä ak ho chcete túrovať pred hotelom tak, aby z výfukov šlahali plamene).

A čo je ten kapacitor? Nuž je to nádejná technológia, ktorá by jedného dňa mohla nahradiť klasické lítium-iónové batérie (a pri Lamborghini sa tak už deje). Narozdiel od batérie kapacitor ukladá statickú energiu. Konštrukčne môže byť extrémne jednoduchý (v podstate dva pláty kovu spojené káblami), môže sa nabiť prakticky okamžite a rovnako rýchlo sa môže energie zbaviť. Superkapacitory majú svoj tromf v polyméroch. Presne tieto veci využíva Lamborghini pri Siáne. Energiu do superkapacitora dodáva rekuperáciou, rekuperácia zabezpečí plné nabitie superkapacitora pri prakticky každom brzdení a pri každom zrýchlení danú enegiu môže pustiť do elektromotora. Ten je súčasťou prevodovky a svoj boost dokáže dodať do rýchlosti 130 km/h. Ide teda o efekt, ktorý by sme mohli pripodobniť ku Kersu v F1. Tu ale ide o boost iba v nižších rýchlostiach, pre ešte prudšiu akceleráciu a pružnosť. Čísla sú jasné. Sián zrýchli z 0 na 100 km/h aj vďaka elektromotoru za 2,8 sekundy. Pružnosť zo 70 na 120 km/h sa v porovnaní s beštiálnym Aventadorom SVJ zlepšila až o 1,2 sekundy. Keď si spomeniete čo za monštrum je SVJ, tých 34 koní navyše sa vám nebude zdať málo.

Dizajn, podobne ako pohon predznamenáva budúce modely značky. Auto stojí na platforme Aventadora, no prešlo mnohými úpravami. Dizajn je presne taký, aký by ste od limitovanej série auta značky Lamborghini očakávali. Typické tvary, ich moderné poňatie, najnovšie ultraľahké materiály a celkový vizuál, ktorý pripomína ako staré autá značky, tak najmodernejšie malosériové vozidlá. V tvaroch auta a v jednotlivých riešeniach môžete vidieť napríklad Countach, či Terzo Millennio. Auto sa predstaví na autosalóne vo Frankfurte.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Lamborhini

Komentáre k článku