27.08.2019

Zomrel Ferdinand Piëch, koncern Volkswagen dostal na svetovú úroveň

Ferdinand Karl Piëch bol významný automobilový konštruktér a vplyvná osobnosť nemeckého automobilového priemyslu.

      Pod jeho vedením sa koncern Volkswagen AG stal najväčším výrobcom automobilov. Ako informovali v pondelok tlačové agentúry DPA a AP, Rakúšan Piëch zomrel v nedeľu. Mal 82 rokov.

      Jeho manželka Ursula Piëchová pre agentúru DPA vo vyhlásení uviedla, že jej manžel skonal v nedeľu „náhle a nečakane“, ale príčinu nespresnila. „Život Ferdinanda Piëcha bol naplnený vášňou k automobilom a k pracovníkom, ktorí ich konštruovali,“ napísala vdova. Ako dodala, „až do konca bol nadšeným inžinierom a milovníkom áut.“

      Podľa nemeckého denníka Bild magnát skolaboval, keď bol s manželkou v reštaurácii v nemeckej spolkovej krajine Bavorsko. Previezli ho do nemocnice v Rosenheime, kde neskôr zomrel.

      Piëch bol vnukom Ferdinanda Porscheho, zakladateľa spoločnosti, ktorá nesie jeho meno, a tvorcu prvého typu legendárneho ľudového vozidla Volkswagen známeho ako VW Chrobák. Samotný Piëch bol vyše štyri desaťročia oporou automobilového priemyslu.

      Sám o sebe hovoril, že jeho záľubou je stavať autá a v podstate to celý život robil. Nebol to iba nadšený a schopný konštruktér, ale tiež tvrdý manažér a megaloman. Priaznivci tímovej práce radi hovoria, že jednotlivcom nemožno prisudzovať také zásluhy, aké sa im pripisujú. No v prípade Ferdinanda Piëcha niet pochýb, že tisíc a jedna jednotlivá vec, ktoré sa objavili v autách postavených pod jeho vedením, vznikli priamo alebo nepriamo jeho zásluhou. Dokázal doslova „nakaziť“ ľudí v ním riadených firmách a zaviesť v nich kultúru, ktorá sa prejavila aj v detailoch, na ktoré nemal žiadny priamy vplyv. Nikdy nechcel riadiť spoločnosť, ktorá bude štvrtá v Európe, chcel šéfovať firme, ktorá bude prvá na svete. Nechcel stáť za zrodom auta, ktoré konkurenciu „iba“ prekoná, chcel, aby to bolo auto, ktoré ju zašliape do zeme a vysmeje sa jej. No hlavne chcel robiť výnimočné veci, ktoré sú síce v podstate zbytočné, fungujú však ako tvorcovia image a prvky psychologickej vojny. V súboji museli vidieť, že kráľ je iba jeden.

      Ferdinand Karl Piëch bol výkonným riaditeľom Volkswagenu v rokoch 1993-2002 a v tomto krízovom období dokázal firmu opäť zmeniť na ziskový koncern. Dnes je Volkswagen jednou z najväčších automobiliek sveta, začiatkom 90. rokov však bol na pokraji krachu. V roku 1993 nastúpil Piëch na miesto predsedu predstavenstva, kde nahradil Carla Hahna a okamžite začal s obratom. Dokázal skoro nemožné - bez prepúšťanie priviedol firmu za pár pár rokov k vysokej ziskovosti a mohol masívne investovať nielen do vývoja nových modelov, ale aj do nákupov ďalších značiek. Škodovky sa VW zmocnil ešte pred jeho nástupom k moci, Lamborghini, Bentley, Bugatti a Ducati už ale boli jeho akvizície. Hoci bol pre svoj autoritatívny štýl riadenia obávaným zamestnávateľom, všeobecne sa mu pripisujú zásluhy za to, že spoločnosť sa stala najväčším výrobcom automobilov v Európe. Potom sa stal predsedom dozornej rady koncernu Volkswagen a aj na tomto poste si udržiaval silný strategický vplyv. Nakoniec z postu odstúpil v roku 2015, keď prehral boj o vplyv s vtedajším výkonným riaditeľom Volkswagenu Martinom Winterkornom, len niekoľko mesiacov pred vypuknutím škandálu „dieselgate“ s falšovaním emisných testov. Ten vyústil do odstúpenia Winterkorna.

      Piëch sa narodil vo Viedni 17. apríla 1937. Jeho matkou bola Louise Porsche, dcéra zakladateľa automobilky Porsche, Ferdinanda Porscheho, otcom bol viedenský právnik Anton Piëch, jeden z prvých manažérov hlavnej továrne firmy Volkswagen v nemeckom meste Wolfsburg. Ferdinand Piëch bol predurčený pracovať v rodinnej firme. V roku 1963 začal pracovať v automobilke Porsche vyrábajúcej luxusné športové autá po vyštudovaní technickej univerzity s diplomovou prácou na tému vývoja motora Formule 1 a mal zodpovednosť za testovanie a vývoj - pracoval okrem iných modelov aj na pretekárskom aute Porsche 917.

      V roku 1972 odišiel do Audi, kde zostal dve desaťročia, hoci vďaka rodine mu zostal záujem o Porsche. V roku 1988 sa stal výkonným riaditeľom Audi a presadzoval program úspory nákladov, čo zlepšilo výsledky tohto výrobcu luxusných áut. Bol otcom myšlienky spojenia päťvalcového motora a pohonu všetkých kolies Audi Quattro.

      V januári 1993 sa stal výkonným riaditeľom spoločnosti Volkswagen, kam patrí aj Audi, a vyviedol ju z krízy. Napríklad skrátil pracovný týždeň z piatich dní na štyri a postaral sa o úspech populárnych nových modelov Golf a Passat. Ignoroval hlasy pochybovačov a pretvoril model Volkswagen Beetle (Chrobák) zo 60. rokov minulého storočia na nový model New Beetle. Hoci nebol ani zďaleka taký dobrý ako Golf IV a bol aj drahší, stal sa hitom na kľúčovom severoamerickom trhu a prestal sa vyrábať iba nedávno.

      Piëch mal 13 detí z niekoľkých vzťahov a dvakrát toľko vnúčat. Druhú manželku Ursulu si vzal v roku 1984. Keď sa Piëch vzdal postu výkonného riaditeľa Volkswagenu, dvojica sa presťahovala do rakúskeho Salzburgu.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: TASR, Handelsblatt

Komentáre k článku