08.01.2019

FOTO: Nový Mercedes-Benz CLA sa práve predstavil. Väčší a inteligentnejší

Nové kupé Mercedes-Benz CLA sa práve ukázalo svetu. Chce priniesť ešte viac emócii, dynamiky a inteligencie.

Nové kupé Mercedes-Benz CLA ponúka množstvo inteligentných riešení od interiérového asistenta MBUX, ovládania prostredníctvom rozpoznania pohybov, cez rozšírenú realitu v rámci navigácie a pochopenia nepriamych hlasových príkazov až po funkciu KOUČ ENERGIZING s individuálnymi odporúčaniami z hľadiska fitness. Navyše sú k dispozícii premyslené detaily v rámci aerodynamiky a nové funkcie balíka asistenčných jazdných systémov inteligentného jazdenia. Dizajn zvýrazňuje charakter kupé vďaka pretiahnutému tvaru a dizajnovým prvkom, ako kapota motora s charakteristickými prelismi (Powerdomes) alebo nižšie umiestnená tabuľka s evidenčným číslom.

S prvou CLA sa nám podarilo osláviť obrovský úspech približne 750 000 predaných vozidiel a so 4-dverovým kupé sme sprístupnili úplne nový segment,“ tvrdí Britta Seeger, členka predstavenstva Daimler, zodpovedná za predaj divízie Mercedes-Benz Cars. „Novú CLA sme inteligentným spôsobom zdokonalili, je ešte emocionálnejšia a športovejšia ako jej predchodca. V kombinácii s novými ovládacími systémami stanovuje nové kritériá pre celú triedu.“

Mercedes CLA ako magnet vyťahujúci mladých zákazníkov z pazúrov konkurencie

Nová generácia kompaktných vozidiel podstatne prispela k omladnutiu a zmene imidžu značky Mercedes-Benz. Model CLA je dôležitý predovšetkým z hľadiska získania a udržania nových zákazníkov. V USA bolo kupé CLA zavedené v roku 2013. Tým bolo na americký trh uvedené prvé kompaktné vozidlo z dielne Mercedes Benz. V dobe vrcholu prišli v USA viac ako dve tretiny zákazníkov vozidla CLA od konkurencie. V priemere sú zákazníci s vozidlom CLA v USA približne o desať rokov mladší ako priemerný zákazník značky Mercedes-Benz. Aj v Európe patria zákazníci s vozidlom CLA k najmladším v rámci portfólia Mercedes. V roku 2017 jazdil predtým v Európe každý druhý zákazník vo vozidle konkurencie. Viac ako 75 percent európskych zákazníkov, ktorí pred CLA jazdili vo vozidlách kupé alebo Shooting Brake, sa v prípade ďalšieho vozidla rozhodlo opäť pre značku Mercedes-Benz. K úspechu kompaktného vozidla podstatne prispelo približne 750 000 exemplárov prvej generácie vozidiel CLA kupé a CLA Shooting Brake.

V prvom roku sa nová CLA ponúka aj ako model Edition 1. Tak v exteriéri ako aj v interiéri vyniká tento mimoriadny model početnými vizuálnymi zvýrazňovacími prvkami, ktoré podčiarkujú jeho exkluzivitu. Nová CLA sa vyrába v závode Kecskemét (Maďarsko) a na trh príde v máji 2019.

Dizajn a aerodynamika: čisté emócie, extrémne nízky odpor vzduchu

Ako 4-dverové kupé sa nová CLA vyznačuje svojím puristickým a lákavým dizajnom a stanovuje nové kritériá v rámci DNA dizajnu zmyselnej čistoty (sensual purity). Výrazne presviedča dokonalými tvarmi už na prvých dizajnových náčrtoch: natiahnutá kapota, kompaktná kabína, široký rozchod kolies s vytiahnutými podbehmi kolies a naša typická zadná časť GT s výraznými ‘plecami podobnými fľaške koly’," tvrdí Gorden Wagener, vedúci dizajnu spoločnosti Daimler. „Kupé CLA má skrátka potenciál stať sa modernou dizajnovou ikonou.“

Typickým dizajnovým prvkom je výrazná a dopredu naklonená predná časť, takzvaný žraločí nos s natiahnutou kapotou motora štrukturovanou charakteristickými prelismi.

Zmeny možno badať ako na prednej maske a dizajne svetiel, tak i vzadu. Výrazné sú dvojdielne úzke zadné svetlá a tabuľka s evidenčným číslom, ktorá je umiestnená na nárazníku. Aj vďaka tomu auto pôsobí širokým postojom.

V interiéri sa všetky prvky podriaďujú dizajnovým témam „High Tech“ a „mladistvá avantgarda“ – či už v prípade volantu, ovládacieho modulu kľučky dverí, stredovej konzoly alebo sedadiel. Špecifická priestorová architektúra vzniká tak ako v Triede A predovšetkým vďaka avantgardne tvarovanej prístrojovej doske: nad prístrojovou doskou sa vôbec nenachádza klenutie. Prístrojová doska v tvare krídla sa tak bez formálneho prerušenia klenie od predných dverí k ďalším dverám. Širokouhlý displej stojí v priestore samostatne. Spodná časť je od hlavnej časti vizuálne oddelená priehlbinou a pôsobí tak, akoby sa vznášala pred prístrojovou doskou. Náladové osvetlenie tento efekt ešte umocňuje. Ďalším zaujímavým prvkom sú ventilačné dýzy so športovým vzhľadom turbín.

Dizajn karosérie kráča ruka v ruke s aerodynamikou ako kľúčovým parametrom z hľadiska spotreby paliva a tiež jazdnej dynamiky.

Kým boli vykonané prvé merania modelov v aerodynamickom tuneli, prešla aerodynamika novej CLA na ceste k sériovej výrobe v porovnaní s predchodcom výrazne dlhšou fázou optimalizácie prostredníctvom simulácií. Umožnili to väčšie počítačové kapacity, najmä však väčšie skúsenosti s nástrojmi simulácie a ich optimálne a najefektívnejšie využitie v procese vývoja.

Významnou výhodou procesu simulácie je jednoduché stanovenie presných rozmerov tvaru a skúmanie účinkov zmeny tvaru na obtekanie iného miesta, ktoré sa v smere prúdenia nachádza vpredu alebo vzadu, bez toho, aby bolo nevyhnutné vykonať zmeny na fyzickom modeli. Výsledok naďalej stanovuje latku: hodnota súčiniteľa odporu vzduchu je cd je 0,23.

Mimoriadne intenzívne boli optimalizačné práce v úzkej spolupráci s dizajnérmi na spojleri zadného nárazníka, maske chladiča, otvoroch na prívod vzduchu v oblasti hmlového svetlometu (ktorých reliéfny kosoštvorcový vzor bol vo vozidle CLA z aerodynamických dôvodov redukovaný až na kraj) a na výške difúzora. Úplnou novinkou sú spojlery podbehu kolesa s plutvami v pozdĺžnom smere; pomáhajú dosiahnuť obtekanie kolies podľa možnosti bez strát. Aj v prípade diskov a pneumatík došlo k aerodynamickým úpravám – ako pri bežných kombináciách koleso – pneumatika tak aj pri takzvaných aerodynamických diskoch, ktoré vďaka úplne novej koncepcii dosiahli najlepšie hodnoty a zároveň aj atraktívne vyzerajú. Sériovo je na predku vozidla integrovaný dvojdielny systém žalúzie za maskou chladiča, ktorý reguluje pretekanie vzduchu cez motorový priestor. Takmer kompletné obloženie spodku vozidla zahŕňa motorový priestor, hlavnú podlahu, diely zadnej nápravy a difúzor.

Koncepcia rozmerov: dlhšie, širšie a zdokonalené

    Nová CLA Predchodca Rozdiel
Vonkajšie rozmery:        
Dĺžka mm 4 688 4 640 +48
Šírka mm 1 830 1 777 +53
Šírka vrátane vonkajších zrkadiel mm 1 999 2 032 -33
Výška mm 1 439 1 441 -2
Rázvor mm 2 729 2 699 +30
Rozchod kolies vpredu mm 1 612 1 549 +63
Rozchod kolies vzadu mm 1 602 1 547 +55
Vnútorné rozmery        
Max. priestor nad hlavou vpredu mm 1 023 1 006 +17
Priestor nad hlavou vzadu mm 908 905 +3
Priestor na nohy vpredu mm 1 062 1 063 -1
Priestor na nohy vzadu mm 861 860 +1
Šírka v úrovni lakťov vpredu mm 1 457 1 422 +35
Šírka v úrovni lakťov vzadu mm 1 454 1 410 +44
Šírka v úrovni pliec vpredu mm 1 400 1 391 +9
Šírka v úrovni pliec vzadu mm 1 372 1 350 +22
Šírka ložného priestoru max. mm 1 444 1 331 +113
Hĺbka ložného priestoru max. mm 1 054 1 030 +24
Široký otvor ložného priestoru mm 891 629 +262
Objem batožinového priestoru podľa VDA l 460 470 -10

Podvozok: agilný a napriek tomu komfortný
Aj v oblasti jazdnej dynamiky spĺňa nová CLA prísľub dizajnu: široký rozchod kolies (v porovnaní s predchodcom zväčšený vpredu o 63 mm, vzadu o 55 mm) a nižšie položené ťažisko sú kľúčovými bodmi, ktoré vozidlu CLA umožňujú najšportovejšie jazdné vlastnosti všetkých modelov novej generácie kompaktných vozidiel od značky Mercedes-Benz. K tomu prichádza akusticky a vibračne oddelená viacprvková náprava vzadu, sériovo dodávané priame riadenie a hydraulické ložiská vpredu. Stabilizátor s väčším priemerom obmedzuje bočné nakláňanie. Na želanie je k dispozícii aktívne nastaviteľné tlmenie, ktoré vodičovi umožňuje voliť medzi komfortným alebo nekompromisným športovým nastavením. Ponuka kolies začína na 16 palcoch a siaha až po 19 palcov, rozmery pneumatík siahajú od 205/60 R 16 a končia pri 225/40 R 19. Systém ESP® bol špeciálne prispôsobený možnej vysokej rýchlosti pri prejazdoch zákrut a jazdným vlastnostiam vozidla CLA.

MBUX sa priebežne učí, nenechá sa rušiť posádkou

„V novej CLA možno zažiť najnovšiu verziu ovládania hlasom MBUX –Mercedes-Benz User Experience. Tak dokáže hlasový asistent Hey Mercedes rozpoznať a zodpovedať výrazne komplexnejšie otázky,“ hovorí Sajjad Khan, člen divíznej rady Mercedes-Benz Cars zodpovedný za stratégiu CASE a vedúci oddelenia Digital Vehicle & Mobility. „Asistenta s hlasovým ovládaním okrem toho teraz už viac nerozptyľujú ďalší baviaci sa cestujúci, ale zodpovie príkazy len toho cestujúceho, ktorý systém aktivoval naposledy prostredníctvom hesla Hey Mercedes (Ahoj, Mercedes).“

Mimoriadnou vlastnosťou interiérového asistenta je osobná obľúbená funkcia. Aktivuje sa podržaním ruky s ukazovákom a prostredníkom roztiahnutými v tvare V nad stredovou konzolou. Týmto spôsobom možno každý príkaz ovládateľný prostredníctvom rozhrania MBUX uložiť a celkom jednoducho vyvolať. Typickým obľúbeným príkazom je „naviguj ma domov“. Keďže systém dokáže spoľahlivo rozpoznať, kto ho ovláda, môžu vodič a spolujazdec rovnakým spôsobom držania ruky dokonca priradiť vždy iné obľúbené funkcie.

K dispozícii sú okrem toho ďalšie funkcie, ktoré možno ovládať intuitívne a bez akéhokoľvek nacvičovania gest: tak možno v tme krátkym priblížením ruky k vnútornému zrkadlu zapnúť a vypnúť svietidlo na čítanie. Ak vodič v tme siahne smerom k neobsadenému sedadlu spolujazdca, toto svietidlo sa automaticky rozsvieti. Takto možno ľahšie nájsť predmety, ktoré sú tam uložené. Ak vodič stiahne ruku z tejto oblasti, svetlo sa automaticky opäť zhasne.

Balíky ENERGIZING: ďalší krok v rámci inteligentného komfortu
Novinkou sú balíky ENERGIZING s funkciou KOUČ ENERGIZING. Táto služba založená na inteligentnom algoritme odporúča situačne a individuálne vhodný program z balíkov ENERGIZING. Svetovú premiéru zažili na výstave CES hodinky Mercedes-Benz vivoactive® 3 Smartwatch. Ak sú pripojené hodinky kompatibilné s Garmin® Wearable alebo iné kompatibilné hodinky, osobné hodnoty ako úroveň stresu alebo kvalita spánku optimalizujú precíznosť odporúčania. Cieľom je cítiť sa dobre a prísť zrelaxovaný do cieľa aj v prípade náročnej alebo skôr monotónnej jazdy. Okrem toho sa pulz prenáša z pripojených hodiniek Garmin Wearable na multimediálny displej.

Inteligentné jazdenie: funkcie z Triedy S

CLA má k dispozícii najnovšie asistenčné jazdné systémy s kooperatívnou podporou vodiča vďaka rozsahom funkcií z Triedy S a ponúka v oblasti aktívnej bezpečnosti najvyššiu úroveň v segmente. CLA dokáže v určitých situáciách prvýkrát jazdiť čiastočne automatizovane. Preto má presný prehľad o dopravnom dianí: zlepšené kamerové a radarové systémy dokážu predvídať na vzdialenosť až 500 m. Okrem toho využíva CLA kartografické a navigačné dáta pre funkcie asistenčných systémov. Aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC ako súčasť balíka asistenčných jazdných systémov (na želanie) dokáže na báze trasy podporiť vodiča v mnohých situáciách a predvídavo a komfortne prispôsobiť rýchlosť jazdy napr. pred zákrutami, križovatkami alebo kruhovými objazdmi. K tomu sa pridávajú okrem iného aktívny asistent núdzového zastavenia a intuitívne zrozumiteľnejší aktívny asistent zmeny jazdného pruhu.

Na palube novej CLA je sériovo rozšírený aktívny asistent brzdenia. Dokáže pritom účinne pomôcť, v závislosti od situácie zmierniť závažnosť nehôd alebo dokonca úplne zabrániť nehodám s pomalšie idúcimi vozidlami vpredu, s brzdiacimi alebo stojacimi vozidlami, ako aj s križujúcimi chodcami a cyklistami.

Aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu (tiež sériovo): dokáže vodiča v rozsahu rýchlosti 60 – 200 km/h upozorniť na neúmyselné opustenie jazdného pruhu pulzujúcimi vibráciami volantu a v prípade prejdenia plnej čiary vrátiť vozidlo späť do pruhu jednostranným pribrzdením. V prípade prerušovanej čiary sa tento zásah uskutoční iba vtedy, ak hrozí nebezpečenstvo zrážky vo vedľajšom pruhu (aj s protiidúcimi vozidlami).

PRE-SAFE® PLUS dokáže rozpoznať nebezpečenstvo nárazu zozadu. V prípade pretrvávajúceho nebezpečenstva kolízie systém dokáže stojace vozidlo pred nárazom zozadu zabrzdiť, a tým znížiť nebezpečenstvo zranenia znížením trhnutia telom cestujúcich smerom vpred podmieneného nárazom.

Štart s najvýkonnejším motorom

Pri prezentácii na veľtrhu v Las Vegas je CLA vystavená s výkonným štvorvalcovým benzínovým motorom ako CLA 250 (165 kW/225 k, 350 Nm) s dvojspojkovou prevodovkou 7G-DCT.

K termínu uvedenia na trh v máji bude k dispozícii široká paleta dieselových aj benzínových motorov, s manuálnou alebo dvojspojkovou prevodovkou a s náhonom na všetky kolesá 4MATIC.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Mercedes

Komentáre k článku