TEST: BMW 430i Cabrio –Leto si treba užiť! Kabriolet ako sa patrí
BMW radu 4 vo verzii kabriolet sme už testovali. Tak prečo znova? Pre nič, iba pre maličkosť – pre označenie.
Na ten test si pamätám veľmi dobre, dokonca ešte stále cítim vôňu kože, počujem zvuk jeho motora a pohľad na fotografie vyvolá pocitové dejavu. A pritom som to auto nijak zvlášť neobdivoval, nezaľúbil som sa doň. Napriek tomu zanechalo stopu. Strávil som s ním posledné slnečné dni na jeseň pred dvoma rokmi. Bolo už celkom chladno, farby jesene všade kam oko dohliadlo.
O to viac potešili prieduchy ventilátorov fúkajúce teplý vzduch za krk i vyhrievané sedadlá. Lebo jazdiť s kabrioletom bez toho, aby som dal dolu strechu mi vtedy pripadalo ako hriech. Dnes už nie, môže za to 430i Cabrio.
S autom som najazdil stovky kilometrov so zatiahnutou strechou. Dôvod? Priveľké teplo. Jazdil som s ním v typických letných horúčavách a najmä po diaľnici. Strecha šla dole až na pekných kľukatých cestičkách medzi dedinami.
O to viac potešila skutočnosť, že auto je výborným spoločníkom aj so strechou zatiahnutou. Vďaka pevnej elektricky ovládanej a elektricky sklápateľnej streche s dobrou izoláciou je vozidlo schopné jazdiť ako v príjemnom počasí, tak i v horších podmienkach, ba dokonca v zime.
Keďže sme sa modelom z radu 4 venovali dostatočne, tu a teraz sa budem venovať najmä a predovšetkým zmenám, ktoré model s označením 430i prináša. Ak si chcete prečítať viac o kupé so silným benzínovým šesťvalcom, zájdite sem. Ak vás skôr zaujíma vyššie spomínané kupé v krásnej modrej metalíze s bielou kožou v interiéri, zájdite sem. Ak vás zaujíma menší braček tejto dvojice z radu 2, pochopiteľne tiež bez strechy, nájdete ho tu.
Zabudnite na označovanie podľa objemu
Ak ste nezabudli doteraz a písmenká v názvoch modelov BMW pre vás boli smerodajné, teraz na to zabudnite definitívne. Už roky vieme, že BMW X5 40d nemá Podkapotou štvorlitrový osemvalec ale výkonnejšiu verziu radového šesťvalca. Už roky vieme, že označenie 18d neznamená, že Podkapotou je naftový štvorvalec s objemom 1,8 litra, ale dvojliter so základným výkonom. Podobné je to v prípade označenia modelu 118i. Podkapotou je skrátka menej než sa zdá. Takže zmätok, panika?
Nie, iba fakt, že BMW svoje modely označuje podľa výkonu a dynamiky, nie objemu.
Takže motor 18i má 180 koní?
Nie.
Takže? Takže tak... Po viac ako dekáde s takýmto označovaním si veľká časť z nás zvykla, že bez ohľadu na to koľko valcov a aký výkon má dané auto Podkapotou, vieme, že ak má označenie napr. 18i ide o menší výkon, ale keď má 25i ide o vyšší výkon, pravdepodobne toho istého motora. Číselká postupne stúpajú, takže pri rade 5 je označenie 520i základ, i keď ide o celkom slušne výkonný motor.
V súčasnosti ale padá posledné „staré dobré“ pravidlo. Ak naďabíte na nový model označený 30i s veľkou pravdepodobnosťou to nebude šesťvalec s objemom 3,0 litra.
430i má Podkapotou benzínový štvorvalec s maximálnym výkonom 185 kW (252 k) pri 5200 ot/min a s krútiacim momentom 350 Nm pri 1480 až 4800 ot/min. To vo výsledku znamená, že cabrio zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h.
Model 430i nahrádza model 428i. Dôvod na zmenu označovania predstavuje nový motor s výkonom vyšším o 7 koní. To zlepšilo zrýchlenie o zanedbateľnú 1 desatinu sekundy.
Jazda
Ako som už naznačil, 430i Cabrio je výborný spoločník bez ohľadu na počasie. Ak je veľmi teplo, klimatizácia si s tým v prípade uzatvorenej strechy bez problémov poradí. Ak je zima, vykurovanie dokáže zdvihnúť vnútornú teplotu aj o viac ako 5 stupňov.
Automobil s týmto motorom má skutočne dosť výkonu na ostrú jazdu a predbiehanie na krátkych úsekoch. Dá sa s ním jazdiť pekne dynamicky a tiež na poriadne hovädo, záleží na vašom vkuse. Auto pritom dobre znie a nielen so zavretou strechou. O zvuk sa starajú dve koncovky výfuku a klapka vo výfukovom potrubí. Vozidlo je veľmi vyrovnané, v prípade väčšej snahy a deaktivácie stabilizačného programu sa dá relatívne ľahko odtrhnúť zadok, na veľké drifty si ale nechajte zájsť chuť. Automobil svojim nastavením uprednostňuje štýl jazdy v rozpätí od ekonomickej, cez pohodlnú až po dynamickú a športovú, no vrcholné športové zážitky aj vďaka streche a nárastu hmotnosti s ňou súvisiacej a veľkosti auta neposkytne. Poteší, že v prípade jazdy so zatiahnutou strechou nespozorujete žiadne vlnenie konštrukcie známe z kabrioletov a aj v prípade jazdy bez strechy je vlnenie minimálne a viac sa zavlní mnoho nových áut so strechou než tento Bavor.
Prekvapila ma najmä jazda po diaľnici. 430i Cabrio ju zvláda s veľkým prehľadom a služobná cesta v ňom bola komfortná aj napriek dlhým hodinám za volantom. Za to celkom pochopiteľne mohla najmä ergonómia, no k nej prejdem neskôr. Skôr zaujme komfortne nastavený podvozok, ktorý začne pôsobiť tvrdšie iba na veľmi rozbitých cestách, ktorých našťastie na Slovensku nie je až tak veľa (píšem to pri plnom vedomí, skúste ísť do Česka na vidiek, dáte mi za pravdu).
Zaujímavé tiež bolo, že jazdu z Bratislavy do Prahy a späť zvládlo auto na jednu nádrž a to bez obáv o dojazd a bez náznaku ekonomickej jazdy. Ukazovateľ paliva ukazoval bavorsky presne, nevystrašil sa ani pri poslednej štvrtine nádrže, kde už veľká časť ukazovateľov začne panikáriť.
Jazda preukázala viacúčelovosť vozidla. Pri jeho kúpe tak máte v rukách pohodlné „služobné auto“ reprezentujúce štýl, pekné športové kupé a tiež luxusný kabriolet.
Automobil pohodlne odvezie dvojicu cestujúcich, v prípade veľkej nutnosti ho možno využiť aj ako 2+2, no zmysel zadných sedadiel dokonale vystihuje deflektor, ktorý sa umiestňuje nad zadné sedadlá...
Batožinový priestor je adekvátny najmä v prípade jazdy so zatiahnutou strechou. Dvojica sa poľahky zbalí i na dlhšiu dovolenku. Keď z auta vyloží väčšie kufre, môže sklopiť aj strechu.
Spotreba pri trase Bratislava – Praha a späť bola 7,2 litra benzínu na 100 km. Vážne, 7,2 litra. Pohodlná jazda medzi dedinami bez strechy znamená priemer ešte o desatinku-dve nižší. So zatiahnutou strechou som pri ekonomickej jazde atakoval údaj 6,4 litra. Dynamickejšie jazdenie priemer rýchlo vytlačí nad 10 litrov. K ekonomickosti prevádzky pomáha klasická 8-stupňová automatická prevodovka od ZF vyznačujúca sa výborným radením bez snahy o podtáčanie motora.
Pre mňa je 430i Cabrio výborným spoločníkom. Dokonca môže byť ešte lepší ako 335i cabrio so šesťvalcom. Kabriolety jednoducho nie sú vrcholné športové autá a hľadať extra výkonný kabriolet nemá ani zmysel. Kabrio je na zážitok z jazdy, užívanie si života a nie besnenie na okruhu. Kto to pochopí a kúpi 430i dostane za odmenu viacúčelové vozidlo schopné slúžiť celoročne. Počet valcov v tomto prípade nehrá veľkú úlohu a je len o názore vodiča. Musím priznať, že ak by išlo o kupé, menej valcov by ma mrzelo výrazne viac. 8,5 z 10.
PS: Všimnite si zvláštnu farbu tohto automobilu. Neustále prekvapuje iným odtieňom a odleskami. Raz vyzerá modrá, raz bronzová, raz hnedá. Česť práci BMW Individual. Toto vyšlo.
|
Komentáre k článku