05.11.2014

TEST: BMW 435i Cabrio je rozlúčka s dobrý počasím na úrovni. Nadchne rýchlo

Možno posledné slnečné dni s príjemnou teplotou sú poslednou šancou užiť si vietor vo vlasoch a neprechladnúť.

BMW s benzínovým radovým šesťvalcom je zárukou športovosti. Avšak koncepcia kabrioletu nikdy športovosti nepriala. Vyhrá šesťvalec, alebo potreba tuhej konštrukcie?

Modely s otvorenou strechou môžete považovať za športové iba do chvíle, kým si s nimi nepojazdíte, prípadne, kým nevyskúšate ten istý model s pevnou strechou. Výnimku tvoria autá s cenovkami, na ktoré si môžu dovoliť pozerať iba veľké výnimky.

Najreálnejšou voľbou vždy boli dve autá v garáži – jedno, ktoré poskytne jazdu s vetrom vo vlasoch a druhé, ktoré poskytne jazdu s časom o preteky. Niečo medzi tým sa hľadá ťažko a vždy je to o kompromise.

V tomto prípade nejde o počet kompromisov, sú iba dva.

BMW 4 Cabrio sa predstavil už pred vyše rokom v USA. Automobilka sa snažila vytvoriť kabriolet, ktorý poskytne radosť s jazdy bez strechy a zároveň minimalizuje stratu športového zážitku z triedy štyri, radového šesťvalca a zo značky ako takej. Namiesto obľúbenej plátenej strechy siahla po pevnej sklápateľnej a bola to správna cesta. O aute vďaka tomu možno hovoriť ako o športiaku (so zatiahnutou strechou) a o kabriolete (s otvorenou strechou).

Najväčším problémom vozidiel s otvorenou strechou –  kabrio, je tuhosť karosérie. Ak totiž odnímete strechu a nahradíte ju nejakou plátenou atrapou, významne tým zhoršíte torznú tuhosť konštrukcie vozidla, čím spôsobíte, že po niekoľkých ostrých kolách na okruhu by sa auto začalo postupne trhať na kusy. Zjednodušene to možno vysvetliť tak, že prednú a zadnú časť auta v kabriolete spája iba jeden jediný oporný bod – podvozok. Čo v časoch samonosných nie je dvakrát výhra.

Zastaviť krútiace sily pri ostrejšej jazde by nespevnený samonosný podvozok jednoducho nedokázal. Práve preto musia konštruktéri podvozok a celú karosériu spevniť, čo znamená rapídny nárast hmotnosti. Nemôžu však spevňovať donekonečna, inak by bolo auto príliš ťažké a príliš hladné, aby ho mohli vyslať do premávky. Najlepším možným riešením, okrem samotného spevnenia konštrukcie, je neodrezať strechu úplne ale plátno nahradiť sklápateľným „kovom,“ prípadne s použitím ultra moderných materiálov čo najviac zväčšiť „plechy“ na úkor okien. Aj v tomto prípade však prichádza viacero problémov, medzi ktorými vyčnieva zmena ťažiska (pri otvorenej a zatvorenej streche) ako i ďalší nárast hmotnosti o mechanizmus otvárania strechy a strechu samotnú. Navyše použitím zasúvateľnej pevnej strechy poriadne ubudne z batožinového priestoru. Takže?

Keď si predchádzajúci odsek preložíte a zhrniete, pochopíte, že kabriolet je sám o sebe hlúposť, ktorá ničí auto a skracuje jeho životnosť (ak chcete jazdiť bez strechy, kúpte si bicykel). Lenže ľudia kabriolety chcú a je tak na automobilke ako tieto problémy vyriešiť k obojstrannej spokojnosti. A v tom prípade platí, že čím hlbšie siahnete do vrecka, tým lepšie sú neduhy kabrioletu vyriešené. Ono to totiž vyžaduje veľa normohodín, inovatívnych technických riešení a hlavne veľa drahého materiálu...

BMW 4 Cabrio je približne stredná trieda v ponuke kabrioletov, aj keď medzi autami patrí k tomu luxusnému.

BMW však svoju prácu odviedlo bravúrne a cieľ minimalizovať stratu jazdného zážitku vyšiel, ba čo viac. Je to vôbec prvý kabriolet v mojich rukách, ktorý namiesto uberania zo zážitku ešte niečo pridáva. Pravda, treba pochopiť hodnotiace parametre.

Motor

V prípade modelov BMW, ktoré majú posledné tri číslice v označení modelu v podobe ..35i odo mňa nemôžete očakávať nič iné ako chválospevy. Stručne a skrátka: ten motor je božský. Radový šesťvalcový trojliter s výkonom minimálne 306 koní patrí k mojim srdcovkám a takpovediac posledným mohykánom na našom trhu, ktorý odolal znižovaniu počtu valcov.

Je to motor s veľkým M (bez BMW M), s tak plynulým a vyváženým chodom, s takou tichosťou a elegantnou silou, že vždy keď v ponuke testovacích vozidiel uvidím práve túto koncovku ..35i, rozbúši sa mi srdce. Nielenže skvelo znie, nielenže má vrchol krútiaceho momentu takmer pri voľnobežných otáčkach, je zároveň pružný aj ekonomický bez prehnaných nárokov na čerpacie stanice v okolí. Pritom dokáže pokojne dýchať pri 1200 otáčkach a papkať ako downsizingovaný pridusený trojvalec, no zároveň vás zatlačí do sedadla tak ako jeho naftové alterego radový šesťvalec s koncovkou d. A ešte k tomu dopĺňa ťah a rev až k červenému poľu a pocit, že máte pod zadkom to ozajstné BMW (v súčasnej podobe).

A presne taký je aj v 435i Cabrio, s tým rozdielom, že priemerne papká zhruba o liter viac a že je pri maximálnom zaťažení o 10% menej výrazný. On síce reve a trhá asfalt, no kilá, ktoré musí ťahať zo sebou mu z potenciálu mierne uberajú. I tak som sa na vhodných cestách vybláznil do sýta a nič mi nechýbalo.

Prevodovka

Toto je č.2 vo výpočte najlepších vlastností daného vozidla. Osemstupňový automat je skrátka TOP, skutočnosť, že automat preraďuje viete iba pri športovej jazde (streľba z výfuku) a pri prvých metroch za studeného rána, keď je prevodovka a motor ozaj veľmi studená dvojica. Jemné trhavé pohyby pri radení podchladenej prevodovky však nevadia a akurát pripomínajú tie najlepšie automaty o triedu nižšie. Keď sa olej ako tak zahreje (čo prichádza rýchlo) je radenie hladunké ako ... (doplňte si niečo hladké).

Aj vďaka jej radeniu môže byť jazda v 1,8 tonovom kabriolete úsporná.

Spotreba

Spotreba pri takomto aute nehrá priveľkú úlohu, no predsa len zaujíma a nemôžem ju obísť. Ekonomicky vyrovnaná jazda, ktorá sa v kabriolete zároveň rovná pôžitkárskej jazde s vetrom vo vlasoch, znamená priemer okolo 7-ich litrov paliva. Po otvorení strechy nie je nárast spotreby výrazný a v našich nelaboratórnych podmienkach dosiahol tak pol litra na sto (záleží od konkrétnej trasy). V istých úsekoch na rovinke (dolná zem) mimo mesta som jazdil aj pod sedem litrov. Môj priemer bol 10,8 a niekedy aj o liter viac. Dôvod? To sa ozaj pýtate? Tak to zopakujem: ...35i

Motor si skrátka žiada dynamickú jazdu a nikto normálny sa v takomto aute nebude pohybovať v rovine pod sedem litrov priemeru. To by totiž musel zásadne nepochopiť princíp jazdy s takýmto vozidlom (dynamicky, ale v rámci predpisov).

Interiér

V prípade tohto konkrétneho vozidla som sa miestami cítil ako v Rolls Royce Wraith. Mohla za to čisto biela koža v kombinácii s drevenou dyhou. Interiér bol skrátka veľmi pekný a luxusný. Nevýhodou bielej kože je, že ju ľahko zafarbíte, a síce vyzerá veľmi pekne, radšej by som sa poobzeral po tmavšom odtieni. Sedadlá boli vplyvom namontovaných fúkačov o stupeň horšie nastaviteľné. Keďže sa výrobca posnažil urobiť ich čo najuniverzálnejšie, polohu si aj bez možnosti upravovania hornej časti operadla a bez nastaviteľnej bedernej opierky nájdu menšie aj väčšie postavy. Nastavovať sa dá sklon sedáku, šírka sedadla a pochopiteľne výška a vzdialenosť od volantu. Všetko bolo v tejto verzii nastaviteľné elektronicky. Keďže sme už mali tú česť s BMW 4 (kupé), vieme, že na zadné sedadlá sa zmestia dvaja pasažieri do 185 cm plnohodnotne.

Nad túto výšku už len núdzovo. Vystupovanie zozadu je v prípade otvorenej strechy o niečo jednoduchšie, na staré kosti však nie je. Úplne nedostatkovým tovarom je miesto v kufri. Údajných 220 litrov je naozaj ťažké nájsť a hlavne využiť. Pevná strecha skrátka zaberá priveľa miesta, no pri kabriolete to až tak nevadí. Dôležitejší je pocit z jazdy než priestor v kufri. A to našťastie, lebo menší kufor má snáď len Ferrari (čo sa tiež dá brať ako pozitívum :) )

Kabrio, či nekabrio?

Celý zážitok z kabrioletu je najvýraznejší pri dobrom počasí, pri jazde malebnou krajinou, mimo frekventovaných ciest. To sú miesta, ktoré s kabrioletom treba vyhľadávať a zároveň sú to miesta, ktoré z človeka robia pôžitkára, ba priam automobilového gurmána.

BMW 4 Cabrio však dokáže aj zo zamračeného a studeného jesenného dňa urobiť niečo viac i pri otvorenej streche. Netreba na to hollywoodsky šál, stačí aktivovať „fúkače“ na sedadlách, ktoré vám nežne dýchajú teplý vzduch na krk. Smer prúdenia sa síce nastavovať nedá, dá sa nastaviť intenzita a teplota. To úplne stačí. Limity tohto zariadenia spoznajú „nekonfekčné“ postavy. Tí veľmi nízki si uvedomia, že auto im namiesto na krk fúka na plešinu/vlasy a tí veľmi vysokí zas zistia, že fúkač fúka na chrbát.

Strecha sa otvára takmer pol minúty, čo sa rozhodne neradí k rekordným výkonom. Je však rozdiel sťahovať plátenú strechu a „pevnú.“ Ževraj strechu môžete otvárať „až“ do rýchlosti 18 km/h. V podstate to znamená, že strechu môžete otvárať a zatvárať pri parkovaní, alebo státí. Pri parkovaní nepoteší, že vám jednu ruku zamestnáva otváranie strechy a kým sa neotvorí/nezatvorí úplne, ručičku nemôžete použiť inak.

Jazda s otvorenou strechou je v prípade vhodných podmienok fantastická. Obzvlášť ak si dovolíte dupnúť na plyn. S roztiahnutým plastovým difúzorom nad zadnými sedadlami na vás takmer nefúka, počas horúcich dní nemusíte zapínať klimatizáciu a v kabíne je stále príjemne. Čo je podstatnejšie, vďaka stiahnutej streche omnoho lepšie počujete ten koncert, ktorý vytvára radový šesťvalec. Výstrely z výfuku, tlkot vlacov, hukot motora sú jednoducho intenzívnejšie. 4 Cabrio zvláda jazdu bez strechy aj nad limit maximálnej povolenej diaľničnej rýchlosti u nás bez výraznejšieho obťažovania, čo sa napr. o Cascade povedať nedalo. Ale tá má o polovicu nižšiu cenu, takže...

435i Cabrio mi umožnil užiť si cestu po okreskách ešte viac ako s 435i Cupé. Pochopiteľne by stojac proti sebe Cabrio nedokázalo Cupé vzdorovať, ale o to nešlo, rýchlosť bola skrátka omnoho citeľnejšia. Cabrio sa pri ostrejšej jazde nijak zvlášť nekrútilo. Lepšie výsledky pochopiteľne dosahuje so zatvorenou strechou. Ani s otvorenou sa nedostaví vŕzganie vnútorných plastov, ktoré najviac prezrádza menej tuhú konštrukciu. Bude to však aj prvotriednym spracovaním interiéru a absolútnym nedostatkom tvrdých plastov, ktoré by mohli vŕzgať.

Cabrio si zároveň užijete aj pri pokojnej jazde. Keď strechu zavriete, z Cabria sa razom stáva kupé s miernou nadváhou, ktorú cítiť minimálne. Pevná sklápateľná strecha má oproti plátenej výhodu aj v tom, že omnoho lepšie tlmí ruchy vonkajšieho prostredia. Ako náhle zavriete strechu, v kabíne nastane ohlušujúce ticho. To oceníte najmä vtedy, keď sa ocitnete v rušnom meste, či v kolóne áut. Nehovoriac o situácii, keď sa pred vami „šušní“ stará smradľavá Tatrovka a s otvorenou strechou by vás poriadne pridusila. Tu je najviac cítiť nevýhodu, že strechu nemôžete otvárať/zatvárať pri vyšších rýchlostiach. Musíte zastať, zavrieť strechu a až potom pokračovať v jazde.

Záver

BMW 435iCabrio je fantastický stroj. Ponúka zážitok z kabrioletu a zároveň uspokojí potreby mužov a žien so športovým duchom. Neočarí tak ako vo verzii Cupé, viac než dvesto kíl navyše je sakra dosť, ale mohutný šesťvalec si aj s týmto nákladom dokáže poradiť a s autom sa vďaka nemu dá driftovať, i riadne uháňať. Je to viac áut v jednom, a keď si odmyslíte prirodzené nevýhody, zamilujete sa doň. No ak by som sa mal postaviť pred otázku, či 4 Cupé alebo 4 Cabrio, zvolil by som Cupé. Asi... vlastne neviem... obe majú svoje silné pozitíva a som aj trochu rád, že sa pred takú dilemu nikdy nepostavím. Teda, som rád? Bol by niekto...?!

Technické údaje

Model: BMW 435i Cabrio
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2979
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 225/5800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1200
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 11,4/6,2/8,1
Dĺžka/šírka v predu/výška (mm): 4638/1825/1377
Rázvor náprav (mm): 2810
Objem batožinového priestoru (l): 445
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1815
Užitočná hmotnosť (kg): 460
Rozmer pneumatík: 255/35 R19
   
Základná cenníková cena modelu: od 44 000 €
Základná cena špecifikácie: 55 200 €
Cena testovaného vozidla: 81 863 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku