24.03.2016

TEST: Mini Cooper John Cooper Works – JCW je zabijak gúm a widowmaker

Najnovšie JCW od Mini je typické Mini, typický buldog a dokáže vyrábať vdovy na počkanie. Skrátka, keď sa zahryzne, nepustí.

A je úplne jedno, či sa zahryzol do asfaltu, do vášho srdca, ega, alebo do najbližšieho stromu/stĺpu. Jednoducho nepustí. Pri každom z vyrobených modelov Mini Cooper v špecifikácii JCW by mal byť dodaný aj príbalový leták s takýmto slovenským textom: Varovanie, toto auto je návykové. Tento návyk môže zabíjať.

Skratka JCW znamená pri Mini niečo ako M pri BMW. John Cooper Works je nielen spomienka na zakladateľa pravej myšlienky extra šikovného rely auta Mini – Johna Coopera, ale aj oslava výkonu v  malom aute, ktorý je prenášaný výhradne na prednú nápravu.

Keď som JCW preberal, kusisko z odhodlania vytlačiť z auta maximum uletel. Jednoducho mi toho auta prišlo ľúto. Pri prehliadke som zočil takmer hladké gumy, doškriabané disky, lak, skrátka šrámy, ktoré si takéto auto nezaslúži. Resp. áno, gumy bude majiteľ auta meniť častejšie než iný, no predsa len ten pohľad stisol srdce. To chúďa auto muselo zažívať peklo. Sľúbil som mu, že so mnou to bude raj.

Aj predchádzajúci odsek je dôkazom, že Mini JCW novej generácie je láska na prvý pohľad. Tá malá potvorka s najtypickejším vzhľadom Mini, aký dnes môžete dostať naozaj chytí za srdce. A len tak nepustí.

Mini JCW je o šoférskych zážitkoch. Je to auto, ku ktorému pasuje slovo egoista. Človek si ho nemôže kupovať preto, aby zapôsobil, na to sú rôzne GLE Coupe, X6-tky, M6-tky a podobne. Nie, toto auto je na to, aby si ho užil vodič. Vodič, on sám, on, možno maximálne chápavá manželka/milenka. Zatiaľ čo na premiére modelu Mini cabrio stáli pri čerstvo predstavenom modeli v Japonsku modeli (oni, muži), JCW nie je pre dievčatá. Je pre chlapov. Chlapov s poriadnymi schopnosťami v rukách a egom veľkým ako samotné auto.

Dizajn

Práve popísanie dizajnu popiera vyššie uvedené. Dizajn auta nie je možné opísať chlapsky. Nie je to žiaden drevorubač vlastnými vetrami ošľahaný, Mini JCW nemá dvojtýždňové strnisko, ani chlapsky nesmrdí. Nie Mini JCW je také isté zlatíčko ako iné malé Mini. Je podarené, usmiate, veselé a červená čiapočka spolu s retrodiskami skoro popierajú jeho ostrosť. Tú naznačuje iba pekne vyladený bodykit a všadeprítomné značky JCW. Tie ale niečo o výnimočnosti opäť šepkajú iba dobre informovaným ušiam.

Interiér

Kabína automobilu sa jednoznačne nesie v štýle najmodernejších Mini. Okamžite padne do oka kruhový stredový panel skrývajúci infotainment, tlačidlo štartovania ala spínač stíhačky, multifunkčný volant, krásne športové predné sedadlá a v tomto prípade aj radič automatickej prevodovky. Zaujímavým detailom je otočný ovládač jazdného profilu – od eko až po šport, množstvo náladových led svetiel, ktoré v prípade eko jazdy ozelenejú, v prípade športovej zasa chytia namosúrený červený odtieň. Skromný otočný ovládač pod ručnou brzdou medzigeneračne nahradil väčší dotykový ovládač pod ručnou brzdou odvodený z modelov BMW. Zaujímavé sú tiež (pochopiteľne) kruhové výduchy vzduchotechniky, i budíky. Menej kvalitné plasty ako vo väčšine áut tejto veľkosti nenájdete, rovnako tak funkčné spracovanie a lícovanie sú na veľmi vysokej úrovni. Na miestach, kde často zavítate svojimi údmi najčastejšie naďabíte na mäkčené plasty, kožu, koženku a podobne. Posed za volantom opäť ďaleko prevyšuje všetkých konkurentov a je nielenže športový, ide z neho i BMW fíling. Do kabíny sa bez problémov vložia aj dvojmetrové kusy vodičov, v prípade dobrého nastavenia sedadla ich nebude nič tlačiť. Lakte si môžu pohodlne oprieť o opierky a obe ruky položiť na volant v správnej pozícii tak ako to v Mini (rozhodne) treba.

Ak sa teda za volantom ocitne vodič s výškou nad 190 cm, za ním bude môcť sedieť maximálne dieťa netrpiace klaustrofóbiou a najlepšie s vysokým prahom bolesti. Ak sa takto vysoký vodič uskromní, nebude ho po jazde sociálka obviňovať z týrania dieťaťa, pretože modrinám v oblasti kolien sa špunt pravdepodobne vyhne. Trojdverové Mini vyznáva koncepciu 2+(2). Štyria sa v ňom odvezú iba núdzovo, aj traja. Ani batožinový priestor nevyhrá cenu za najlepšie čarovanie s litrami a litríkmi, i keď treba povedať, že ovplýva adekvátnym priestorom pre dvoch cestujúcich (211), najmä vďaka možnosti sklopiť zadné operadlá (713 l). Inak je kufor rozdelený na dve časti podlahou, pod ktorú sa zmestí zopár drobností. Kufor by však pri štandardnom jazdení s Mini mal radšej zostať prázdny...

To, že sedíte v malom aute zistíte aj vďaka menšiemu počtu odkladacích priestorov a spomínanému minimu miesta na ovládanie infotainmentu cez kruhový ovládač neďaleko radiacej páky. Keďže nejde o rodinné auto, počet a rozmiestnenie odkladacích miest je nadpriemerný. To platí najmä o možnosti uložiť si maličkosti, nejaký ten pohárik, flaštičku tak, aby boli vždy pri ruke.

Motor, prevodovka – dva litre vám v mini aute neponúkne nikto iný.

Nuž objem neoklameš. Zatiaľ čo aj športovejšie ladené autá rozmerov tohto Mini tlačia do motorového priestoru motory z kosačky, Mini to po novom vedie úplne naopak. Namiesto vytuneného štvorvalca s objemom 1,6 litra pochádzajúceho ešte zo spolupráce s PSA do nových áut aktuálnej generácie Mini vkladá už len vlastné motory. Tak ako verzia Cooper S aj JCW má Podkapotou prepĺňaný štvorvalcový dvojlitrový benzínový agregát, avšak JCW má ešte o pár koníkov a Nm viac.

Mini JCW má maximálny dostupný výkon 170 kW (231 k) pri 5200-6000 ot/min a maximálny krútiaci moment 320 Nm pri 1250 až 4000 ot/min. To je v porovnaní s Cooper S nárast o 39 kW a 40 Nm. Nárast je to teda poriadny a je ho aj patrične cítiť. Motor má pritom na úrovni 3000 ot/min výkon už 100 kW, ľahko teda pochopíte, že ide o riadnu beštiu. O tom svedčia aj údaje štandardných disciplín.

Zatiaľ čo Cooper S zrýchli z 0-100 km/h za 6,7 s, JCW to zvládne za 6,1. Rozdiel sa zväčší pri porovnaní pružnosti na piatom prevodovom stupni, kde Cooper S zrýchli z 80 na 120 km/h za 6,4 s a JCW za 5,6 sekundy. Obe autá pritom v pružnosti vynikajú a pri zvolení nižšieho prevodu dokážu vystreliť ešte rýchlejšie.

JCW má maximálnu rýchlosť 246 km/h. Spojenie kolies s motorom zabezpečuje automatická šesťstupňová športová prevodovka s bleskurýchlymi reakciami a s ochotou umožniť motoru pľuť do výfuku. Preraďovanie pri zaťažení znie a pôsobí skutočne výborne a ťažko ho odlíšiť od dvojspojkového. Naopak pri pokojnom prejazde mestom, či šetrení paliva pred vzdialenou čerpacou stanicou vie radiť tak plynulo ako len štandardný automat. Prevodovka silný motor nepodtáča, to by musela preraďovať pod 1000 ot/min, pretože už tu si motor s malým autom poľahky poradí. Naopak ani nevytáča a nemá tendenciu tak ako v minulosti zbytočne dlho ponechávať vyššie otáčky. Systém je veľmi podobný radeniu v BMW. Mini JCW sa v prípade eko režimu snaží držať otáčky medzi 1400 až 2000 ot/min, radí veľmi rýchlo a hneď ako je to možné. Štandardný režim je ideálny pre dynamickejšie jazdenie, ten športový zas umožňuje skutočne ostrú jazdu bez potreby manuálneho radenia. Avšak pádla pod volantom tam nie sú pre parádu a v mnohých situáciách ani tá najinteligentnejšia prevodovka nedokáže predvídať vodičov úmysel tak ako to dokáže on sám.

Na diaľnici má auto pri rýchlosti 140 km/h cca 3000 ot/min tak, aby aj bez podradenia dokázalo kedykoľvek vyraziť vpred. A verte, naozaj to dokáže a to s obdivuhodným odhodlaním. Počas testu som mal priemernú spotrebu rovných 8,0 litrov na 100 km, čo považujem za veľmi dobrú hodnotu. Na diaľnici sa pri spomínanej rýchlosti pohybuje spotreba v rozmedzí 7,5 až 8,5 litra. Podobné je to i v meste. V prípade, že naozaj šetríte kilometre a predlžujete dojazd, spotreba vie klesnúť pod 7 litrov v prípade jazdy mimo mesta.

Malý ukričaný psychopat, ktorý aj z jazdy na nákup robí úsek rely

Všetka sila motora je prenášaná výhradne na predné kolesá. Pre udržanie energickosti a prenosu potenciálu motora na asfalt sa konštruktéri pohrali s pružením a tlmičmi, odľahčili a zosilnili nápravy ako vpredu tak i vzadu, zosilnili stabilizátory a ďalšie. Spolu s výrazným stuhnutím celkovej konštrukcie auta docielili neuveriteľne tuhý prejav auta, ktoré sa doslova zahryzne do asfaltu a nepustí. Teda pustí, tak ako Cooper S. Práve vďaka absencii mechanického samosvorného diferenciálu, ktorý nahradzuje pribrzďovanie kolies. 

Nuž asi človek nemôže mať všetko, pretože so samosvorným diferenciálom by to bolo auto za všetky peniaze. Takto je len... ale čo by. Konštruktéri Mini vedeli čo robia a síce do auta nepridali samosvor, podvozok je tak dobre nastavený a auto sa správa tak dobre, že by tým získali len povestnú čerešničku na torte a možno ani to nie, veď vodič si môže pomôcť ručkou... JCW dokáže v zákrutách divy. Absencia samosvoru umožňuje autu stať sa úplným šialencom so schopnosťou drať gumy viac ako pretekársky špeciál.

Krátky rázvor a široký posed, no najmä výborné rozloženie hmotnosti nielenže robia z auta vyrovnanú motokáru, JCW ide ešte ďalej a stáva sa motorkou. Prepojenie medzi vodičom autom a kolesami je také silné až z neho naskakujú zimomriavky. Mozog dostáva informácie o jazde celým telom, doslova splynie s autom a má pocity veľmi blízke tým v pretekárskych autách. Vodič vie o každej diere, vie ktoré koleso nadskočilo, ktoré stratilo priľnavosť, vie kedy môže pridať plyn, vie, že motor i prevodovka zareagujú keď im to rozkáže a reakcia to bude rýchla a surová. Navyše ak chce vodič vtlačiť auto do zákruty ešte viac než mu to umožňuje výborné rozloženie hmotnosti, famózny podvozok, môže si pomôcť ručnou brzdou a verte mi, takto prejdená zákruta je ako z ríše divov a je to ten moment, keď aj naozaj vytrvalý spolujazdec nad vami zlomí palicu a pochopí, že váš život sa nemeria na roky, ale kilometre.

Mini Cooper JCW je nastavený tak, aby boli pneumatiky spotrebný materiál. Keď režete zákrutu pod plynom, auto sa kĺže von z oblúka celé a účinok pribrzďovania vnútorných kolies akoby ani nebol, aby ste sa opäť vrátili do zákruty môžete buď uvoľniť nohu z plynu, alebo si pomôcť ručnou brzdou. Auto sa podobe ako Cooper S rýchlo dostáva k limitu pneumatík a tie vedia pískať aj pri zákrute v 40 km/h, no prípadný šmyk je ešte intenzívnejší, ešte šialenejší. Zákruty i prudká akcelerácia sú pre toto malé auto najväčšou zbraňou, zbraňou hromadného ničenia.

Záverom by som chcel takto prerozdeliť svoje hmotné statky...

Mini Cooper JCW trojdverák je ozajstný automobilový zabijak. Je to auto, ktoré nepatrí do rúk neskúsených, ktoré totálna väčšina vodičov nazve až moc, či dokonca zbytočný premotorovaný predohrab. To auto nie je kamarát, neodpúšťa a síce je vysoko bezpečné a bdie nad vami prostredníctvom všakovakých asistentov, ak na to dupnete a spanikárite, ste veľmi blízko nehode, ktorá môže skončiť naozaj zle.

Na druhú stranu, ak to máte v rukách, či sa aspoň viete kontrolovať a naberať skúsenosti postupne, Mini JCW je fantastické auto. Je to auto, ktoré nepatrí na okruh, patrí do úzkych serpentín v kopcoch nad Monakom,, či aspoň nad Pezinkom, do cestnej rely, skrátka tam, kde sa Mini stalo zárukou úspechu už pred polstoročím. Mini JCW je skutočné Mini reinkarnované do extrémistu podľa dnešných parametrov. Je to šialenec, zabijak, ktorý vám zoberie dych, nakope zadok a spôsobí šok. JCW by mohlo byť viac okruhové, mohlo mať samosvor a pre vrtákov by mohlo byť aj lacnejšie. Ale nie je, je výnimočné a je to jednoznačne najzábavnejšia predokolka na svete, i keď nie najrýchlejšia ani najlepšia v zákrutách. Treba vyskúšať, alebo radšej nie... ?

Je pre mňa ťažké vyjadriť hodnotenie číselne. Aj keď je auto mimoriadne zábavné, dravé, dosť šialené a navyše výnimočné, v štandardných kategóriách mimo jazdných vlastností a športovosti nepatrí k najlepším. 7 z 10.

 

Technické údaje

Model: Mini Cooper JCW
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 170/5200-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1250-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 246
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 9,2/5,3/6,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3850 / 1727 / 1414
Rázvor náprav (mm): 2495
Objem batožinového priestoru (l): 210
Objem palivovej nádrže (l): 44
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1235
Užitočná hmotnosť (kg): 470
Rozmer pneumatík: 205/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 30 500 €
   
Cena testovaného vozidla: 43 058 €

 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.