2015-08-27 04:00:00
BMW 220i Cabrio 2015
BMW 220i Cabrio 2015
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 220i Cabrio – malý a živý kabriolet s benzínovým srdcom

Konečne sme sa dopracovali k benzínovej verzii nového modelového radu BMW 2 kupé. Stojí toto auto za to?

BMW radu 2 hádam netreba nijak zvlášť pripomínať. Kupé s týmto označením je pokrokom v porovnaní s kupé radu 1 a to ako v prípade cabrio tak i samotné coupe. Rad 2 je v tomto prípade zadnokolka s motorom vpredu, prípadne si môžete priplatiť xDrive. Coupe má blízko k športovým koreňom značky, čo však urobí, ak pevnú strechu nahradíte plátenou? Bude to ešte športovec, alebo o časť svojej obratnosti príde?

Nuž, hneď môžem napísať, že o časť obratnosti a ostrosti auto príde. Je to pochopiteľné, hmotnostný rozdiel medzi kupé a kabrio s rovnakým motorom 220i je vyššia o 160 kilogramov a to veru nie je málo. Dôvodom je potreba spevniť konštrukciu auta po odňatí pevnej strechy. Presne o tých 160 kg je auto menej živé, menej energické. Otázka teda znie, či je to veľa, alebo málo a či v prípade záujmu o cabrio treba ísť do väčšieho motora.

A musí to byť cabrio?

Práve v odpovedi na túto otázku je medveď, či v tomto prípade Bavor zakopaný. Ak si totiž nie ste istí, či cabrio, alebo kupé, vedzte, že lepšie je zvoliť si kupé. Ak to však naozaj musí byť kabrio, otázka znie, či chcete pravý kabriolet, alebo chcete všetko naraz – aj kabrio, aj ozajstný športiak.

Zdroj: Ján Hargaš

Pri testovaní viacerých kabrioletov sme sa totiž dopracovali k nevyhnutnému poznatku, a síce, že športovanie s kabrioletom nikdy nebude to pravé orechové a že taký kabriolet znesie aj slabší motor, pretože auto je prioritne určené na svižnú jazdu po pekných cestách. Zbytočne tak budete do kabrioletu zháňať šesťvalec, či výkonnejší motor, keď aj tak budete jazdiť zväčša pomalšie.

Jednoducho neplatí rovnica, že kabrio a kupé toho istého modelu s tým istým motorom sú rovnaké autá. Nie sú, i keď by mohli tabuľkové info vravieť inak. Napriek tomu tvrdím, že základný prepĺňaný štvorvalec 220i je pre kabriolet viac ako postačujúci. Ale taká 228i...

Jazda

Už tabuľkové informácie dávajú najavo, že 160 kilogramov plus sa musí prejaviť aj v dynamike. 220i kabrio je o 0,5 sekundy pomalšie pri zrýchlení na stovku, maximálnu rýchlosť má „len“ 231 km/h, čo je o 4 km/h menej ako v prípade kupé.

Auto je skutočne o niečo lenivšie než by bolo ideálne pre športovanie, avšak v prípade potreby vie vyraziť veľmi svižne. K dynamike prispieva okrem iného aj skutočnosť, že motor je schopný ponúkať výkon až nad hranicu 7000 ot/min, čo v prípade benzínových turbomotorov nie je až také obvyklé. Navyše má motor maximálny krútiaci moment 270 Nm dostupný v širokom spektre otáčok od 1250 do 4500. Maximum výkonu 135 kW (184 k) potom nastupuje od 5000 do 6250 ot/min.

Zdroj: Ján Hargaš

Dvojlitrový benzínový štvorvalec je pre kabrio výborný, rovnako ako pre kupé. I keď v každej z karosárskych verzií slúži na niečo iné. Má krásny lineárny nástup výkonu, nezatlačí do sedadla, ale vie potešiť pri pružnom zrýchlení a má peknú dávku výkonu dostupnú pri pružnom zrýchlení. Samozrejme, treba správne podradiť. V tomto prípade sa o radenie stará automatická 8-stupňová prevodovka ZF. Tá sa v prípade testovaných áut stala akýmsi štandardom a treba povedať, že je skvelá. Rýchla, plynulá a zároveň si vie krásne odpluť do výfuku. Lenže...

Lenže ani dokonalá prevodovka nepasuje ku každému autu a niekedy je takáto prevodovka priveľa na dané auto a to nielen z hľadiska financií. Už dlhšie si všímam, že zatiaľ čo v BMW pri šesťvalcoch je tento automat vynikajúci, využitie automatu pri štvorvalci si treba dobre rozmyslieť. Nezáleží pritom, či prevodovku kombinujete s benzínovým, alebo naftovým štvorvalcom, skôr ide o pomer výkonu a hmotnosti vozidla. Ak je totiž výkon motora zodpovedajúci veľkosti auta, automat je vhodný. Problém nastane ak je vo väčšom/ťažšom aute umiestnený motor s výkonom, ktorý autu nezodpovedá. Síce je väčšina situácii v poriadku a užívateľ sa sťažovať nebude, problém nastane pri vyrovnanej pomalšej jazde, keď automat štandardne radí vyšší prevodový stupeň a je ochotný znížiť otáčky až na úroveň 1100 až 1200 ot/min. V takom prípade sa prejaví vyššia hmotnosť. Tak ako v X3 s naftovým štvorvalcom, tak aj v 220i Cabrio začal motor dunieť a protestovať, čo životnosti neprospieva. Iste, stačí podradiť, no automat sa aj tak po čase vráti do daného pásma.  Dvojlitrový naftový štvorvalec 2,0 d v prípade X3, alebo dvojlitrový benzínový štvorvalec v prípade 2 cabrio je lepšie spojiť s manuálnou prevodovkou. Pri cabriu to platí dvojnásobne. Vďaka tomu sa užívateľovi zintenzívni športový pocit z auta a nemusí tak siahať po drahšom motore (teoreticky).

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Celkovo je auto stále obratné, zábavné a plné sily. Dokonca s ním v istých momentoch dokážete jazdiť bokom, samozrejme sa ale treba snažiť viac než pri štandardnom kupé.

Spotreba

Vyššia hmotnosť sa môže prejaviť aj pri spotrebe, no daný štvorvalec je bežne veľmi úsporný, takže nárast spotreby nie je dramatický. Bežnou jazdou dokážete držať priemer bezproblémov v oblasti 7 litrov na 100 km. O pár deci priemer zvýši jazda s otvorenou strechou tak ako klimatizácia v prípade uzavretej strechy. Jazda po diaľnici znamená nárast na úroveň 8 až 8,5 litra, čo stále možno považovať za príjemný údaj.

Vzhľad, strecha

Model 2 cupé považujem za mimoriadne pekné vozidlo, s dravými krivkami a pritom kompaktnými rozmermi. Kabrio je na tom veľmi podobne. Na kabriolet vyzerá celkom slušne, s otvorenou strechou to tiež nie je zlé, no typickú dravosť kupé nájdete ťažšie a najmä na prednej časti auta.

Plátená strecha je skrátka plátená strecha a z hľadiska dizajnu k nej nie je čo povedať. Skôr je dôležitá rýchlosť jej sklopenia a tiež tepelná izolácia. Z prvého hľadiska je na tom auto veľmi dobre. Naposledy testovaný kabriolet od BMW 435i Cabrio zatváral strechu dosť pomaly a môžete sa maximálne plaziť rýchlosťou do 20 km/h inak sa strecha nezavrie. 2 Cabrio stiahne strechu približne rovnako rýchlo (cca 18 sekúnd), no stiahnuť ju môžete až do rýchlosti 60 km/h a to je poriadny rozdiel. Na druhú stranu, 4 Cabrio má pevnú sklápateľnú strechu...

Zdroj: Ján Hargaš

V prípade tepelnej izolácie treba podotknúť, že je strecha v poriadku, no nemali sme tú česť testovať ju v zimnom období (načo aj). V prípade letných mesiacov a typických extrémnych horúčav je však plátená strecha deficitom. Darmo ju stiahnete ak je vonkajší vzduch suchý a horúci a ešte k tomu vám na hlavu pečie slnko. Pred extrémom treba strechu zatiahnuť a pustiť klímu na maximum.

Problém v tomto smere predstavuje farba strechy a aj červená koža, ktorá sa tak ako takmer každý iný odtieň kože dokáže pekelne rozpáliť a potlačiť účinok chladenia. Rozumnejšia voľba tak bude aspoň biela koža, no najlepšie sú štandardné textilné poťahy. 

V prípade jazdy so strechou dolu poteší deflektor, ktorý môžete rozprestrieť nad zadnými sedadlami. Vďaka nemu je možné jazdiť rýchlosťou až 140 km/h bez pocitu, že vám vietor odfúkne hlavu. V takej rýchlosti je ale hluk ozaj nepríjemný a audio už príliš nepočuť.

Zdroj: Ján Hargaš

V prípade absencie deflektora je vhodné jazdiť do 90 km/h. Už i pri tejto rýchlosti vám rotujúce prúdenie vzduchu poriadne rozfúka účes. Avšak jazda s kabrioletom, navyše dobrým kabrioletom v dobrom počasí je skutočne zážitok. S M-volantom a pekným zvukom z výfukov je to ešte lepšie.

Konštruktéri sa navyše postarali o to, aby v aute nič nevŕzgalo a aby sa konštrukcia krútila len skutočne minimálne. To tiež nevie každé kabrio.

Interiér

Vo vnútri je to štandardné BMW so všetkým čo k tomu patrí. V tomto prípade je interiér doplnený červenou kožou a ozdobnými lištami. Sedadlá vpredu sú pohodlné, nastavované manuálne, so slušným bočným vedením. Sedadlá vzadu sú skôr núdzové a naznačujú to aj sklonom operadiel, rovnako tak veľkosťou priestoru pre pasažierov vzadu. Sedadlá ustúpili streche a kufru. Kufor nenaplní očakávania tých, ktorí by s autom chceli ísť k moru paštétovým štýlom, no skromnú batožinu pojme. Mne sa doň podarilo natlačiť aj konštrukciu kočiaru.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Palubný počítač síce neposkytuje údaj o aktuálnej teplote motora, no inak má všetky ďalšie informácie a práca s ním je jednoduchá. To isté platí aj o infotainmente, ktorý je tak ako vždy výborný a ľahko ovládateľný. Rovnako možno iba chváliť navigáciu, ktorá je rýchla, inteligentná a ako sa ľahko zapína a nastavuje, tak sa ľahko aj vypína. Audio sústava Harman Kardon očarí čistým zvukom a schopnosťou zakryť nedokonalosti technicky zaostalého vysielania slovenských rádii (kedy bude u nás DAB?!). 

Poloha za volantom je výborná a ľahko prispôsobiteľná takmer všetkým ľudským rozmerom. Poteší nižší športový posed typický pre BMW, rovnako tak široký veniec krásneho M-volantu, ktorý dozaista patrí k tomu najlepšiemu a najkrajšiemu, čím dnes možno ovládať auto, a to naprieč všetkými značkami.

Záver

220i Cabrio je veľmi prijemný spoločník na výlety, kde možno obdivovať okolie s vetrom vo vlasoch. Auto vyzerá dobre a to aj napriek odrezaniu strechy. Je to malý zaujímavý kabriolet s výbornou technikou. Zároveň dokáže zabaviť športovými vlastnosťami, poľahky si poradí s diaľnicou i jazdou mestom. Základný dvojlitrový benzínový štvorvalec (môžete mať aj trojvalec) je výbornou voľbou, no v prípade, že chcete s daným kabrioletom aj poriadne športovať a jazdiť bokom všade, kde to ide, radšej si zvoľte silnejšiu verziu.

Model: BMW 220i Coupe Cabrio
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1997
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 135/5000-6250
Krútiaci moment (Nm/ot.): 270/1250-4500
Maximálna rýchlosť (km/h): 226
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,9/5,1/6,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4432/1774/1413
Rázvor náprav (mm): 2690
Objem palivovej nádrže (l): 52
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1605
Užitočná hmotnosť (kg): 470
Rozmer pneumatík: 255/35 R17
Základná cenníková cena modelu: od 33 000 €
   
Základná cena verzie: 32 100 €
Cena testovaného vozidla: 36 400 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku