2017-01-29 05:15:00
Predaj jazdeného auta
Predaj jazdeného auta

Keď kupujete ojazdené auto, dobre si prečítajte čo podpisujete!

Čítať, čítať a hlavne čítať s porozumením. To platí pri všetkých zmluvách, pri kúpe vozidla obzvlášť.

Študovať mnohostranové zmluvy pred kúpou automobilu sa takmer nikomu nechce. Kým pri kúpe nového vozidla idete v podstate na istotu a prekvapiť vás môžu v podstate iba lahôdky v štýle neuznania výrobnej vady a podobne, kúpa jazdeného automobilu so sebou prináša mnoho špecifík.

Komu by sa chcelo čítať zmluvu, keď ho vonku čaká práve zakúpené auto za zlomok ceny nového? Potešiť sa pohľadom, dotknúť sa ho a odísť s ním domov je predsa tak lákavé a najmä zaslúžené, veď nebolo zadarmo a na jeho kúpu človek musel dlho pracovať. Lenže nevedieť čo je v zmluve, je chyba. V mnohých prípadoch vám pri kúpe jazdeného auta bez podrobného naštudovania kupno-predajnej zmluvy (a jej poctivom vyplnení a formulácii, ak ide o kúpu z rúk do rúk medzi fyzickými osobami) ostanú len oči pre plač. Ak zistíte nejakú chybu, či nezrovnalosť môžete si len trieskať hlavu o stenu. Často sa s vami nikto ani nebude baviť, serióznejší predajcovia vašu reklamáciu aspoň zvážia, no veľkú šancu na úspech nemáte. Čo je napísané, to platí.

Práve pre obavy z nedostatočnej starostlivosti o zákazníka po samotnej kúpe vozidla vytvorila spoločnosť AAA Auto post Ombudsmana. Pri jeho predstavení minulý rok som o jeho možnostiach niečo vyriešiť pochyboval. Bral som ho ako reklamný ťah a ako krátkodobú záležitosť - slušné PR. Keďže sa však ombudsmanom stal Alex Štefuca a mali sme chvíľku na rozhovor, pochopil som, že nejde len o vyslovene reklamný ťah a minimálne Alex to myslí smrteľne vážne.

Dnes prišiel čas na prvé bilancovanie a podľa informácii spoločnosti, ombudsman minulý rok vyriešil 65 podnetov od zákazníkov za približne 6 mesiacov od štartu činnosti. To nie je málo.

Zákazníci sa na ombudsmana najčastejšie obracali kvôli technickým nedostatkom automobilov, konkrétne motora, chýbajúcim častiam vybavenia (napríklad kód rádia), dokumentom a administratívnym chybám. Motoristi sa na ombudsmana obracali i so žiadosťami o kontakt. „Mnoho reklamácií či sťažností vychádza z nedostatočného preštudovania zmluvných dokumentov. Preto musím apelovať na všetkých záujemcov o kúpu ojazdeného vozidla, aby nezabúdali na dôkladné porozumenie a kontrolu všetkých dokumentov ešte pred samotným podpisom a pýtali sa predajcov, ak niečomu nerozumejú,“ radí ombudsman Alexander Štefuca.

Ombudsman rieši za mesiac v priemere 7 podnetov. Prevažná väčšina prípadov je riešiteľná emailom alebo telefonicky. „Niektoré prípady som odporučil na osobné riešenie na príslušnej pobočke. Vždy sa snažím urobiť maximum pre nájdenie zmierlivého riešenia,“ komentuje svoju činnosť Štefuca.

Najväčší podiel podnetov tvorili reklamácie a sťažnosti, ktorých zákazníci zaslali 55, zvyšok boli iné otázky. „Z celkového počtu takmer 17 000 predaných áut za rok 2016 hodnotím tieto čísla ako dobrý výsledok. I napriek tomu však s pánom Štefucom vzájomne spolupracujeme. Podnety, ktoré rieši a taktiež jeho návrhy slúžia na zlepšovanie našich služieb zákazníkom. Z prípadov vyvodzujeme i osobnú zodpovednosť konkrétnych pracovníkov,“ komentuje spoluprácu s ombudsmanom generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová.

Ombudsmana môžu zákazníci kontaktovať prostredníctvom formulára na stránkach spoločnosti. „Prosím zákazníkov uvádzať v ňom čo najviac informácií, aby som mohol prípady detailne posúdiť,“ apeluje Štefuca.

jh

Komentáre k článku


Stream naživo