2017-01-26 04:35:00
Citroen SpaceTourer
Citroen SpaceTourer
Zdroj: Ján Hargaš

PRVÁ JAZDA: Citroen SpaceTourer – prekvapil pohodlím a jazdnými vlastnosťami

Cez víkend som mal príležitosť okoštovať nový model značky Citroen. SpaceTourer príjemne prekvapil.

O genetický prepojenej trojici modelov Citroen SpaceTourer, Peugeot Traveller a Toyota Proace sme už písali pri ich svetovom i slovenskom predstavení. Automobily Citroen SpaceTourer a i Peugeot Traveller pol roka brázdili Slovensko a najbližšie okolie pri príležitosti slovenského predsedníctva EÚ. Kým sa s modelom zoznamovali zahraničné i domáce delegácie počas predsedníctva, novinárska obec nemala veľa príležitostí spoznať tieto vozidlá naživo a zobrať ich do vlastných rúk. Mne sa táto príležitosť ponúkla až tento víkend v Tatrách.

Automobil som vytiahol von, okoštoval na tatranských dobrých ale aj veľmi zlých cestách a prinášam vám niekoľko prvých dojmov z tohto automobilu.

Citroen, Peugeot i Toyota majú v trojlístku modelov tromf na konkurenciu. Spájanie síl automobiliek obvykle znamená snahu ušetriť a na výsledných produktoch to často cítiť. Prístup k tomuto projektu bol ale od začiatku odlišný. Cieľom bolo vytvoriť tri relatívne samostatné modely, z ktorých každý bude ponúkať nielenže niečo (trošku) iné ako súrodenci, ponúkne tiež mimoriadne silný balík vlastností a schopností, ktorý pomôže trom značkám dotiahnuť sa na najväčšiu konkurenciu v tom, čo zákazníkov zaujíma najviac pri zachovaní nižšej ceny.

Zdroj: Ján Hargaš

SpaceTourer, Traveller i Proace pôsobia na prvý dojem relatívne kompaktným dojmom, a to najmä a predovšetkým na obrázkoch. Keď ale k autám prídete naživo a môžete ich porovnať s bežnými osobnými vozidlami, zistíte, že úspešne klamú telom, pretože medzi malých naozaj nepatria.

SpaceTourer, s ktorým som sa povozil, bol vybavený najsilnejším naftovým motorom 2,0 BlueHDI s výkonom 180 koní, krútiacim momentom 400 Nm pri 2000 ot/min, ktorý bol spojený s automatickou šesťstupňovou prevodovkou EAT6. Auto malo ozaj bohatú výbavu vrátane navigačného systému a viacerých bezpečnostných asistenčných systémov. Vozidlo malo jedny posuvné plne elektrické dvere.

Zdroj: Ján Hargaš

Automobil už na prvý pohľad pôsobí robustne. Ani plechy sa na dotyk netvária papierovo, rušivé je azda len veko nádrže umiestnené nakrivo tesne nad kolesom. Posed za volantom je nadpriemerne vysoký, vodič sedí vzpriamene, no pohodlne, má veľmi dobrý výhľad vpred, avšak výrazne horší je výhľad na karosériu vozidla. Spätné zrkadlá neposkytujú dostatok informácií o pohybe vozidla, čo predstavuje problém najmä pri parkovaní. Situáciu zachraňuje parkovacia kamera a senzory, ktoré sú pri takomto automobile takmer nevyhnutnosťou.

Automobil prekvapil komfortným naladením podvozku, je to Citroen ako ho poznáme. S prehľadom filtruje nerovnosti, konštrukciou zatrasú iba veľké diery, no hmotnosť vozidlo udrží bezpečne na mieste. Jazda vyššou rýchlosťou cez rozbitú zaplátanú cestu už zvýši hlučnosť, ale počas niekoľkých kilometrov za volantom som nespozoroval nič vyslovene rušiace. Auto sa pekne húpe, no vďaka nízkemu postoju nepôsobí neisto.

Už pri uvádzaní modelu na trh, som len ťažko akceptoval motorizácie s nižším objemom a výkonom. Základom pre toto vozidlo je motor 1,6 BlueHDi s maximálnym výkonom skromných 95 koní, krútiacim momentom 210 Nm a 5-stupňovou prevodovkou (Toyota túto verziu neponúka). To je pre takéhoto obra pomerne málo. Svedčí o tom zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 15,9 sekundy. Najvýkonnejší dvojliter na mňa pôsobil ako motor akurát – dalo sa s ním predbiehať i na kratších úsekoch, nemal problém udržiavať i vyššiu rýchlosť a adekvátny krútiaci moment umožňoval bezproblémovú jazdu vo všetkých vyskúšaných situáciách. Ak plánujete kúpu tohto automobilu, menej ako dvojliter – 2,0 BlueHDI s výkonom 150 koní a manuálnou prevodovkou vám neodporúčam. Nižšie motorizácie tiež poslúžia, no budete sa musieť uspokojiť najmä s defenzívnym jazdením.

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaný model zaznamenal dlhodobú spotrebu 8,7 litra paliva, spotreba počas mojich pár kilometrov by bola irelevantná.

SpaceTourer pôsobí solídnym dojmom. Pozitívne hodnotím komfortný podvozok, s ktorým je možné jazdiť aj ostrejšie na okresných cestách, dobre nastavené stabilizačné systémy, ktoré na zľadovatenom povrchu nepanikárili, a tiež silný motor. Negatívom ponuky je určite menšie rozšírenie automatických prevodoviek, a tiež absencia vrcholnej motorizácie schopnej konkurovať tým najsilnejším hráčom (napr. biturbo nafta). Na druhú stranu je veľkým plusom, že Citroen (výrazne) znížil uvádzacie ceny a dnes môžete tento automobil kúpiť za viac ako konkurencieschopnú cenu (viac prezradí konfigurátor).

Trojica automobiliek sa pri vývoji a nastavovaní automobilu jednoznačne inšpirovala u lídra trhu, avšak finálny produkt nastavili podľa svojich požiadaviek. Inšpirovať sa najlepšími z hľadiska bezpečnosti, jazdných vlastností a praktických riešení nemôžeme považovať za zlé. Podstatné je, že každé z trojice áut má svojský dizajn a je na zákazníkovi pre ktoré riešenie a financovanie sa rozhodne. Z tých krátkych chvíľ za volantom Citroenu SpaceTourer môžem prehlásiť, že ide o dobrý produkt, viac a konkrétnejšie však zistí jedine plnohodnotný redakčný test. 

Zdroj: Ján Hargaš

Komentáre k článku