2023-05-18 10:30:00
Vodík do Madridu vďaka
Vodík do Madridu vďaka CaetanoBus a Toyota
Zdroj: CaetanoBus/Toyota

10 vodíkových autobusov v meste bude vodík získavať priamo z generátora poháňaného slnkom

10 autobusov, čerpačka a k tomu vodíkový generátor a fotovoltaická farma.

Tak vyzerá výbavička madridského autobusového podniku, ktorý si zaobstaral 10 nových vodíkových autobusov od CaetanoBus. Autobusy využívajú moduly palivových článkov od Toyoty, ktoré sú v novej generácii ešte kompaktnejšie a ponúkajú stály výkon 70 kW. Autobusy začnú jazdiť v Madride do roku 2024.

Madrid sa po Barcelone stáva druhou metropolou Španielska, kde budú cestujúcich v MHD prepravovať vodíkové autobusy H2.City Gold.

Model H2.City Gold je nízkopodlažný autobus s hliníkovou karosériou s dojazdom 350 (v zime) až 550 km (v lete) na jednu nádrž vodíka. Madrid žiadal v súťaži denný dojazd pre autobus na úrovni 280 km, teda dojazd na 20 hodín služby za deň. Vodíkové palivové články od Toyoty sú kompaktnejšie, ľahšie a efektívnejšie, takže zaberú menej miesta a znížia zaťaženie strechy autobusu. Navyše majú vyššiu energetickú hustotu ako doteraz. Nové moduly palivových článkov sa vyrábajú v Európe vo výskumnom a vývojovom centre Toyota Motor Europe (TME) v Zaventem pri Bruseli.

Zdroj: CaetanoBus/Toyota

Inštaláciou týchto palivových článkov zaviedol tím výskumu a vývoja CaetanoBus do modelu H2. CityGold niekoľko vylepšení. Elektrický pohon je vďaka nim lepšie integrovaný a  efektívnejší, poskytuje vyšší komfort z jazdy a nižšiu spotrebu vodíka. Okrem toho nainštalovali systém na spätné získavanie tepla generovaného palivovými článkami, ktoré sa používa na vykurovanie interiéru autobusu. Odhad ceny jedného takého autobusu bol podľa zadania 640-tisíc eur.

Na zabezpečenie bezemisných autobusov investoval dopravný podnik EMT Madrid 10,8 milióna eur do výstavby vodíkového generátora a fotovoltaickej inštalácie, ktorá ho poháňa. Tým tak v konečnom dôsledku nielen ušetrí na získavaní a preprave vodíka, zároveň zabezpečuje vodík pre svoju spotrebu ekologickou cestou a jeho výrobou nezaťažuje elektrickú sieť. Investícia dopravného podniku je z veľkej časti krytá eurofondami. Výstavba vodíkového generátora a nádrží na uskladnenie vodíka a fotovoltaickej farmy na jeho poháňanie už začala. Zahŕňa čerpaciu stanicu s tlakom 350 barov, elektrolyzér s výkonom 18 kg vodíka za hodinu a 2780 fotovoltaických panelov s plným výkonom 550 Wattov, čo celkový maximálny výkon farmy vytiahne na masívnych 1,5 MW. Táto inštalácia bude schopná kŕmiť len daných 10 autobusov denne – zatiaľ. Maximum je vodík pre celkovo 20 autobusov, na ktoré sa neskôr flotila EMT Madrid má zväčšiť.

Zdroj: CaetanoBus/Toyota

Údaje sú pomerne odradzujúce, no pravda je, že efektivita vodíka ešte nie je taká, aká by mala byť a na jeho výrobu naozaj treba veľmi veľa energie. Aj to sa ale postupom času mení a čím viac investícií do toho ide, tým silnejší a rýchlejší je výskum a pokrok.

Madrid sa samozrejme pri znižovaní emisií z verejnej dopravy nespolieha len na 10 vodíkových autobusov, gro lokálne bezemisnej výbavy v meste má tvoriť flotila elektrických busov. Tých nedávno EMT Madrid objednal 150 kusov. Autobusový dopravca v Madride odhaduje, že jeho flotila elektrických autobusov bude do konca tohto roka tvorená z celkovo 329 vozidiel. Vodíkové vozidlá sú tak len doplnkom a krokom do budúcnosti v dlhšom časovom horizonte.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Toyota, CaetanoBus, ev-riders.com

Komentáre k článku


Stream naživo