2021-10-02 01:00:00
Autobusy pre Bratislavský kraj.
Autobusy pre Bratislavský kraj.
Zdroj: arriva

Arriva súperí s časom, nie so Slovak Lines. Najväčším problémom sú vodiči

Súťaž o nového dopravcu v BSK vyhrala Arriva. Zmluvu zatiaľ nemá podpísanú.

To, že Arriva predložila v súťaži cenovo najnižšiu ponuku bolo známe už v apríli tohto roka. Táto informácia sa objavila vo výsledkoch vyhodnotenia ponúk, zverejnených vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Na druhom mieste skončilo Konzorcium Bratislava (tvoria ho spoločnosti Slovak Lines a TD Transport SK) a na treťom mieste spoločnosť Autobusy Karlovy Vary. Výsledky tendra však boli zo strany iných súťažiacich namietané.

"Súťaž na nového poskytovateľa prímestskej dopravy vyhlásil BSK ešte v apríli minulého roka, teda s veľkým časovým predstihom. Žiaľ, obštrukcie zo strany uchádzačov a následne námietky, ktoré neúspešný uchádzač adresoval na ÚVO, celý proces neúmerne predĺžili," skonštatoval Feik.

Súťaž bola podľa kraja uzavretá definitívne až 9. septembra. V tento deň totiž rozhodla Rada ÚVO o tom, že zamieta námietky voči výsledkom tendra, a to aj voči nízkej cenovej ponuke víťazného uchádzača. "Je plne v kompetencii verejného obstarávateľa posúdiť ponuky predložené vo verejnom obstarávaní z hľadiska existencie mimoriadne nízkej ponuky," skonštatoval úrad vo svojom rozhodnutí.

Hovorkyňa ÚVO Janka Zvončeková pre TASR uviedla, že po tomto rozhodnutí je uzavretie zmluvy vo výlučnej kompetencii BSK. "Dôvody, pre ktoré BSK nepristúpilo k uzavretiu zmluvy s uchádzačom, ktorého vyhodnotilo ako úspešného, úradu nie sú známe," podotkla. Ako poznamenala, v právoplatnom rozhodnutí rady bol samosprávny kraj upozornený aj na nemožnosť podpisovania následných dodatkov k zmluve s uchádzačom, ktorého vyhodnotil ako úspešného.

Zdroj: arriva

"Medzi krajom a víťazom tendra prebiehajú intenzívne rokovania. Výsledky rokovaní by mali byť známe budúci týždeň," povedal pre TASR riaditeľ komunikačného odboru BSK Michal Feik. Arriva pritom vo štvrtok prostredníctvom tlačovej správy informovala o spustení náborovej kampane pre vodičov v Bratislavskom kraji. "Na zabezpečenie prímestskej autobusovej dopravy v BSK hľadáme až 400 nových kolegov," uviedla v tlačovej správe spoločnosť.

Víťaz súťaže o poskytovateľa služieb prímestskej autobusovej dopravy v Bratislavskom samosprávnom kraji – spoločnosť ARRIVA – deklaruje, že má pre cestujúcich v Bratislavskom samosprávnom kraji pripravených dostatok autobusov. Úplne nové červené autobusy tvoria viac ako polovicu z tých, ktoré sú pripravené 15. novembra vyraziť na cesty v okolí Bratislavy. ARRIVA tiež spustila náborovú kampaň na vodičov a vodičky autobusov, ktorým ponúka trvalý pracovný pomer, základnú hodinovú mzdu 6,10 eura na hodinu, k nej pohyblivú zložku mzdy a príplatky. Priemerná mzda vodičov tak dosiahne výšku 1 500 eur. Nad rámec mzdy dostanú ešte vodiči vyplatené cestovné náhrady. Od doterajšieho poskytovateľa služieb očakáva ARRIVA zodpovedný prístup k cestujúcim, objednávateľovi i doterajším zamestnancom.

ARRIVA dostala výzvu na uzavretie novej zmluvy na poskytovanie prímestskej dopravy v Bratislavskom kraji 21. septembra 2021. Nová zmluva bude platiť od 15. novembra 2021. Dovtedy je potrebné zabezpečiť stovky autobusov, no najmä pracovníkov. „ARRIVA má pripravený dostatok autobusov. 15. novembra môže po Bratislavskom kraji jazdiť viac ako 120 úplne nových červených autobusov,“ potvrdil László Ivan, generálny riaditeľ spoločností ARRIVA na Slovensku.

Najväčšou výzvou tak zostáva zabezpečiť až 400 vodičov a vodičiek autobusov i ďalších zamestnancov na pozície potrebné pre zabezpečenie plnohodnotnej služby verejnej autobusovej dopravy v kraji. „Výpovedná lehota na Slovensku je dva mesiace. Aj keď sme s náborovou kampaňou na pracovníkov začali v septembri, je pravdepodobné, že časť záujemcov nebude vedieť kvôli dvojmesačnej výpovednej dobe nastúpiť skôr, ako od 1. decembra. Samozrejme – najprijateľnejšie by bolo, keby mohla väčšina súčasných vodičov pokračovať a jazdiť na tých istých linkách v Bratislavskom samosprávnom kraji. Bude to záležať najmä od spoločenskej zodpovednosti súčasného poskytovateľa služieb voči obyvateľom Bratislavského kraja, objednávateľovi a aj voči svojim súčasným zamestnancom. Stručne povedané – dnes súperíme s časom, nie so Slovak Lines. V záujme cestujúcich verím, že zodpovedný prístup zvíťazí a objednávateľ, cestujúci aj vodiči budú spokojní,“ dodal L. Ivan.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR, Arriva

Komentáre k článku


Stream naživo