2025-05-06 11:48:00
Škoda Octavia Drive
Škoda Octavia Drive
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Škoda Octavia Drive - Nehovor jej socka, má všetko, čo treba

Škoda výrazne zmenila to ako funguje ponúka automobilu Octavia.

Výrazná zmena sa udiala nielen v pomenovaní vybav, ale aj v tom ako auto vyzerá a aké má motory. Čo je úplne tou čerešničkou na torte zmien? Predsa výmena základného agregátu. Už to nie je litrový trojvalec, automobilka prešla rovnakým prerodom ako Seat Leon, či Volkswagen Golf.

Aktuálna situácia je taká, že obľúbené vozidlo, ktoré sa pravidelne umiestňuje na prvých miestach rebríčkov predajov, má u nás aktuálne špeciálnou zvýhodnenú sériu s názvom Drive. Je odvodená od základnej výbavy, ale prináša niekoľko ďalších prvkov a hlavne cenovú výhodou. Dá sa povedať, že aj Octavia je zrazu dostupnejšia a dá sa kúpiť dokonca aj po zvýšení dane z pridanej hodnoty. Hovorím teraz, samozrejme, o súkromných osobách, ktoré si auto kupujú za plnú cenu a vo finálnom ročnom zhodnotení si neodčítavajú daň.

Zdroj: Jozef Murárik

Ak by ste chceli základ, ale so všetkým, čo môžete potrebovať, tak výbava Drive je tá správna. Vlastne, ak sa priznám kriticky, tak mi absolútne nič nechýbalo. Auto má predsa bezkľúčové štartovanie, dvojzónovú automatickú klímu, LED predné svetlá. Má vlastne takmer všetko, čo od auta môžete chcieť. Všetko ostatné najviac, čo si myslíte, že vám chýba, už nepotrebujete. Všetko naviac sú už len body svedčiace o rozhýčkaností. Áno, priznám sa, mne chýbalo bezkľúčové otváranie a adaptívna funkcia svetiel, ale reálne nič iné ako toto vlastne potrebovať nebudete. Ak nie ste na najnovšie vymoženosti zvyknutí, tak vám asi nebude chýbať ani vyhrievaný volant. Vyhrievané sedadlá sú našťastie v príplatkovej výbave a tento kus ich má.

A takisto má aj pekné zliatinové disky. Vyzerajú malé, lebo malé sú. A malé budú aj náklady na kúpu novej sady pneumatík. Je predsa pravda, že 19-palcové pneumatiky stoja viac ako pneumatiky, ktoré obúvate na disky s priemerom 16 palcov. A až tak zle nevyzerajú. Vyzerajú adekvátne. Ak by ste rozmýšľali, čo je toto za farba, je to tá úplne základná modrá Energy. Jej najväčšou nevýhodou bude, že po nesprávnom umývaní na nej vzniknú lastúrove odlesky, ktoré nebudú vyzerať po rokoch až tak dobre, ako keby zvolíte metalickú farbu. Ale keby sa o lak poriadne staráte, tak vám určite vydrží takto pekný. A ak som niečo hovoril o čistote, tak malé prekvapenie prichádza vzadu. Za jeden prvok sa priplácate tak pri liftback Octavii, ako pri Porsche 911. Neviete čo to je? Je to zadný stierač. V podstate je auto tvarované tak, že zadný stierač takmer netreba. Je to z dôvodu, že vzdušné prúdy sklo nielen vysušia, ale odtrhávajú z neho akékoľvek kvapky. Lenže ak idete pomaly, tak aerodynamika až takto dobre nefunguje. Jednoducho sa ten stierač občas hodí a som prekvapený, že nie je v základnej výbave.

Zdroj: Jozef Murárik

V interiéri treba začať od kufra. Kufor je prístupný cez veko otvárané spolu s oknom, čo je taký liftbackový špeciál, ktorý ako etalón ukazuje práve Škoda Octavia už dlhé roky. V aute s dĺžkou 4 698 milimetrov je batožinový priestor dosahujúci objem 600 litrov. Možno si poviete, že Octavia liftback je menej praktická ako Octavia Combi, ale nie o veľa. Dokonca sa dá povedať, že do Octavie liftback, vďaka obrovskému otváraciemu veku a veľkému nakladaciu priestoru, naložíte väčšie veci ako do kombi. Ale možno nezavriete kvôli tvaru dverí. Riziká podnikania…

Ak by bol bežný kufor málo, tak môžete obetovať niektorého zo zadných pasažierov a sklopiť sedadlá. Vtedy vznikne ešte viac priestoru, ale hľadiac na základnú veľkosť to budete robiť veľmi zriedka. Už som načrel do priestoru pre pasažierov. Pri prvej generácii Škody Octavia sa tradovalo, že priestor na kolena je vzadu veľmi obmedzený. Ale ako generácie postupovali, Škoda Octavia rástla, až narástla na veľkosti, ktorými dokáže zaujať aj z tohto pohľadu. Octavia už je použiteľné auto aj pre štyroch cestujúcich. Každý bude mať tiež dosť miesta na nohy, ale piatim bude prekážať stredový tunel, prípadne je dôležité vedieť, že sedák je tvarovaný najmä pre dvojicu zadných pasažierov. Oproti Combi môže byť zmenšený priestor na hlavu, ale stále je použiteľný. Jediné vlastne, čo vzadu chýba, je tretia zóna klimatizácie, znova luxus, alebo lakťová opierka. Rozhýčkanosť platí aj tu, ale tá lakťová opierka by sa aj tak hodila.

Zdroj: Jozef Murárik

Ak si sadnete dopredu, tak sedíte v relatívne príjemných sedadlách. Sú to síce tie úplne základné, ale už v nich dokážete zvládnuť aj dlhé trasy za obchodnými rokovaniami. Interiér je celkovo veľmi rozumný aj vpredu. Škoda sa neuchýlila ku presunutiu páky radenia pod volant. Pri manuálnej prevodovke by to bolo aktuálne veľmi nezvyklé. V strede je teda klasická páka, pred vami klasický volant s normálnymi tlačidlami a kolieskami, rozumne veľký displej a rovnako veľký displej je v strede. Stále nie je príliš veľký, ale je dobre použiteľný. Určite si priplaťte za bezdrôtové zrkadlenie. Aj keď, teraz nad tým rozmýšľam, možno ani nebude treba. Prečo? Lebo ak zrkadlíte, tak budete musieť nabíjať a musíte mať kábel, lebo nemáte bezdrôtové nabíjanie. Čiže na kábli budete mať telefón tak, či tak, a popri zrkadlení s káblovým prepojením vám teda aj dobije baterku. Znova mi nič nechýba. Nič výrazné. Vyhrievanie sedadiel mám, chýba mi možno iba vyhrievaný volant u, ale to je zase o komforte a zvyku z ostatných vozidiel.

Škoda Octavia sa aj v základnej verzii štartuje tlačidlom. Už neexistuje klasický kľúč, pri ktorom planžetu strkáte do spínacej skrinky. Aj tu vidno pekne ako sa autá postupne posúvajú a ako sú stále ďalej základnou výbavou. Preto, ak si porovnávate koľko stáli auta kedysi a koľko stoja dnes, zahrňte aj to, že aktuálne máme dostupnú výrazne lepšiu nielen komfortnú, ale hlavne bezpečnostnú výbavu. Veď aj základná Octavia má núdzové brzdenie, front assist, stabilizačný systém, armádu airbagov, sledovanie bdelosti, vlastne znova všetko, čo môžete potrebovať. Aj čítanie značiek a pípanie. Jasné, je pár prvkov, ktoré by ešte mohli pribudnúť, ale za túto cenu je bezpečnostná výbava aj tak masívna.

Zdroj: Jozef Murárik

Dobre, dobre, už štartujem. Štartujem 1,5-litrový štvorvalec, ktorý nahradil práve litrovú trojvalcovú pohonnú jednotku. Je to výrazný krok ku kultivovanosti a ku výdrži. Ešte keby sa mu nevypínajú tie dva valce, tak tento motor má šancu byť dlhodobo použiteľný. Veď z 1,5-litrového objemu dostáva iba 85 kW (115 k). Takéto čísla sa niektorým daria aj bez prepĺňania. Veď svojho času malo DPI od Hyundaiu 81 kW (110 k).

Akurát Octavia má niečo naviac. Má krútiaci moment 220 Nm, ktorý ani nedáva tušiť, že na motor znížený výkon. Veď kedysi bol tento výkon práve považovaný za nadpriemerný. Prvá generácia Octavie ťahala rovnaké kW z dvojlitrov.

Ale dosť teórie, reálna reč čísel dáva za pravdu, že ak je auto prázdne, tak vie byť rozumne dynamické. Ak je plné, tak už dynamika trochu trpí. S tým treba rátať a zvoliť kľudnejší štýl. A keď už máte ten kľudný štýl, tak viete jazdiť aj za málo peňazí. V reči čísel to môže znamenať, že na diaľniciach si viete vystačíť s prísunmi okolo 7 litrov a v kombinovanom cykle sa viete dokonca dostať medzi 5,5 až 6 litrov. Určite sú za tým aj lenivé dva valce, ktoré sa vypínajú. Toto by som do budúcna videl ako najväčší problém motora. Ale vzhľadom na náklady je vypnutie valcov vynikajúca správa. Veď mimo obce sa viete dostať aj pod 5 litrov, ak máte rovnako lenivé tempo aj by a nemáte olovené podrážky topánok.

Zdroj: Jozef Murárik

Škoda Octavia Drive je vozidlom, ktoré je za reálne priaznivú cenu. Veď 21 980 eur je suma, ktorú bez akcie dáte pomaly za Fabiu, prípadne iné podobné vozidlo. Necelých 22 000 eur je ale základ. K nemu, v tomto prípade, pribudli príplatkové prvky za 919 eur. Je ich veľa, no sú tam a sú celkom potrebné. Ale stále je to potvrdenie faktu, že autá až tak nedostupné nie sú. Veď aj obľúbená téma maslo zaznamenala nárast. Nemyslím to 60-percentné, ktoré sme určite všetci videli v propagačnom videu zo zahraničia. Myslím to reálne 82-percentné, ktoré sa maslom reálne dá nazývať. Pamätám si, že stalo 1,5 eura a teraz stojí 4 eurá. Takže ak stála Octavia pätnásťtisíc eur, teraz by mala stáť 40 000 eur. Ale nie je to tak. Základná Octavia stojí 24 330 eur a výbava Drive s výraznou cenovou výhodou až 3 050 eur môže byť za spomenutých 21 980 eur.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku