JAZDA: Dacia Bigster je konečne tu a je lepšia ako všetci čakali
Aké boli očakávania od Dacie Bigster? Malo to byť veľké auto, ktoré bude v segmente C, kam určite patrí vozidlo aj dĺžkou 4 570 mm.
Lenže ďalšie očakávania sa až tak veľmi nenaplnili. Auto je síce veľké, ale 7 miest v ňom budete hľadať márne. Je to z dôvodu, že tieto autá tvoria maximálne 5 až 7% predaja podobne veľkých vozidiel. A sedemmiestne auto už automobilka Dacia v ponuke má, to je predsa Jogger.
Poďme sa ale pozrieť najskôr na rozmery, ktoré prináša. O šírke sa ani sa netreba baviť, vychádza z toho, s čím prišiel model Duster, len všetko posúva do masívnejších sfér. Základná charakteristika je dĺžka. Tá je spomenutých 4 570 milimetrov a tým pádom narástla oproti menšiemu bratovi o 227 milimetrov. Rázvor poskočil o 45 milimetrov a dostáva sa na 2 702 mm (2704 mm pre 4x4).
Ostatné rozmery sú vlastne takmer rovnaké. Nová Dacia Bigster vyzerá masívnejšie a je asi zreteľne, že bude mať horšie terénne vlastnosti. Napríklad budem mať horšie nájazdové uhly a prejazdové, ale to sa podobne veľkému autu dá prepáčiť. Kým 4x4 Duster má vpredu iný nárazník a uhol 31 stupňov, Bigster s elegantným nárazníkom má 24 stupňov. Vzadu má Duster 36 stupňov a Bigster 29 stupňov.
Čo sa ale výrazne mení oproti modelu Duster je nielen veľkosť, ale aj tvar predného nárazníka, ktorý pôsobí masívnejšie aj vyzerá drsne najmä s výbavou Extreme, ktorá získala medené prvky na mriežke.
Do interiéru pribudlo tiež niekoľko nových veci. Ale ešte zostaneme vonku. Bigster je prvým autom s logom Dacia, ktoré dokáže využiť disky s priemerom 19 palcov. Doteraz bolo maximum o palec nižšie.
K vyrazným novinkám Dacie Bigster patrí aj použitie elektrického otvárania veka batožinového priestoru, ale tiež aj dvojzónová klimatizácia, či otvárateľná panoramatická strecha. To sú veci, ktoré by ste u automobilky zameranej na lacné auta nečakali. Ale Bigster je trochu iný. Už nepatrí do malých a lacných segmentov, už sa chce uchádzať o zákazníkov segmentu C. To je najvyššie kam Dacia za ostatné historické momenty mierila.
Interiérový priestor je vďaka zväčšenej karosérii dostatočný a priam sa dá povedať, že je štedrý. Najviac to vidno na zadných sedadlách, ktoré sú rozdelené na 3 časti, pričom po sklopení stredného sedadla získate lakťovú opierku s odkladaním na nápoje a na mobily. Chýba tu nastavovanie sklonu operadiel, ale stále sme, aj napriek veľkosti v lacnej sekcii trhu.
Nová Dacia Bigster ale okrem priestoru prináša aj zaujímavé pohonné sústavy. Jedna možnosť je siahnuť po predokolkovej verzii, ktorá má 1,2-litrový trojvalec s výkonom 103 kW (140 k) a prípadne aj LPG prevedenie, alebo môžete mať rovnaký motor, ale s výkonom posunutím nižšie o 7 kW (10 k), ale získate pohon všetkých 4 kolies. Práve túto verziu som si vyskúšal a jazda na nej bola veľmi pohodlná a subjektívne chýbal výkon len v niektorých vážnejších situáciách, kedy by sa ale oplatilo mať skôr niečo s výkonom dvojnásobným. Inak je v každodennom svete Bigster s pohonom všetkých 4 kolies výkonný dostatočne. Má všetky atribúty na to, aby sa mohol stať tým autom, čo je schopné prejsť na chatu a cez týždeň fungovať na spevnených cestách.
Lenže ešte väčšou novinkou je nový Hybrid 155, ktorý má nový 1,8-litrový motor. Tento motor vznikol zväčšením 1,6-litrového a predstavuje novú éru hybridných vozidiel automobilky.
V realite Hybrid 155 funguje čím ďalej tým lepšie a aj zladenie bolo už na prvý pohľad a prvý dotyk výborné. Nedochádzalo k žiadnym trhnutiam a nový hybrid s multimódovou prevodovkou už je zladená kombinácia.
Hybrid je jedinou alternatívou ako sa dostať automatickej prevodovke a pre Bigster to znamená aj zvýšenú stredovú konzolu s malou páčkou Shift By Wire. Vo zvýšenej stredovej konzole je priestor na odloženie mnohých veci, ale aj na nápoje, či peňaženku. Okrem toho prináša Bigster, rovnako ako Duster, niekoľko držiakov a doplnkové háčiky, držiaky nápojov a svetielka. Toto všetko sú rozširujúce prvky, ktorými si viete spraviť vlastnú konfiguráciu interiéru.
Základná cena Dacie Bigster je 21 990 €, ale vozidlá, čo som si vyskúšal stoja jednoducho o kúsok viac ako 30 000 €. Je to dôsledok výbavy a vyšších stupňov v rebríčku pohonných sústav.
AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik
Komentáre k článku