2024-04-03 14:44:00
Mercedes GLA 250e
Mercedes GLA 250e
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Mercedes-Benz GLA 250e - Školský prepravník

Mercedes triedy GLA len nedávno prešiel modernizáciou a napriek tomu si zachoval aj veľmi zaujímavú verziu plug-in hybrid označenú GLA 250e.

 Táto kombinácia písmen a čísel sa javí ako ideálna, ak bývate v meste a v okolí a hlavne, ak máte kde nabíjať, inak je to samozrejme zbytočné vozenie kilogramov naviac. Ale začnem pekne po poriadku. Mercedes-Benz triedy GLA je autom, ktoré je v rovnakom segmente ako Mercedes triedy A, to určuje samotný názov.

Veľkosťou sa teda nevymyká priemeru nižšej strednej triedy, ale pri porovnaní samotnej veľkosti s Kiou Sportage minulej generácie musím konštatovať, že sú obidve autá až príliš podobne veľké. Mercedes GLA po modernizácii trochu zmenil prednú časť a predvádza vylepšený systém v interiéri. Výrazná zmena s modernizáciou prišla na stredovej konzole, kde úplne zmizlo externé ovládanie informačno-zábavného systému a miesto neho je tam len malá vanička. Malá vanička, do ktorej dáte maximálne niečo s dĺžkou do 13 cm. Napríklad iPhone 14 sa tam už nezmesti. A to znamená, že sa tam nezmestia ani podobne veľké predchádzajúce modely.

Zdroj: Jozef Murárik

Interiér vozidla získal aj príjemný a pekný obklad pred spolujazdcom a na dverách pripomínajúci, že sedíte v Mercedese, ak by ste si to zrovna nevšimli na volante. Podklad pred spolujazdcom tvorí sivomodrá plocha s množstvom ornamentov trojcípej hviezdy. A modernizácia priniesla aj inak stvárnený volant. Toto je verzia s balíkom AMG line, preto má až 6 lúčov, pričom na štyroch z nich sú dotykové ovládače a na venci je kapacitné sledovanie prítomnosti rúk. Takže už systém neoklamete vešaním ťažších vecí na padlo za volantom, musíte volant priamo držať, alebo useknúť niekomu ruku a pripnúť ju nejakým spôsobom na kormidlo.

Verzia AMG line prináša vozidlu, aj pre menej výkonné alternatívy, trochu lepšie bočné vedenie najmä v oblasti chrbtovej časti. Sedadlo je naozaj komfortné, ak hovorím o tom vodičovom, ale rovnako je to aj u spolujazdca. Jediný problém mám azda s umiestnením hasiaceho prístroja na časť pod výsuvnou oporou stehien. O držiak tohoto bezpečnostného prvku si škriabem lýtka, čo najmä v lete nie je príjemné, keďže kvôli teplotám sú krátke gate povinnosť. Takisto je celkom ostré aj samotné nastavovanie výsuvnej opierky. Ten, kto vymyslel tieto dve konkrétne veci určite v aute nesedel. Hasiaci prístroj pod sedadlom v takomto usporiadaní je vhodný maximálne pre vozidlá s nižším sedením. Vtedy nesedím ako na stoličke, ale mám nohy vystreté dopredu a s hasiacim prístrojom prídem do kontaktu iba v prípade nasadania a vysadania. Aj keď mi asi vadil aj v triede C.

Zdroj: Jozef Murárik

Poďme ku príjemnejším správam. Trieda GLA má pekne spracované zadné sedadlá a priestor vzadu je dostatočne veľký aj na dospelého človeka. Pri aute s dĺžkou 4410 milimetrov je to celkom prekvapením a prekvapením je aj možnosť nastavenia. Zadné sedadlá sa dajú posúvať a sedáky sú spojené, či skôr rozdelené 60:40. Operadla ale predvádzajú väčšiu variabilitu so sklápaním a nastavovaním operadiel v troch segmentoch v pomere 40:20:40. Ak ste čakali, že v GLA odveziete vzadu bez problému troch pasažierov, tak tu vás musím trochu pribrzdiť. Na toto je veľmi málo vozidiel z daného segmentu a vnútorná šírka je optimálna pre dvoch, aj keď sú pásy tri a v Osvedčení o evidencii je 5 miest.

Po dostatočnom priestore na zadných sedadlách máme aj dostatočný priestor v kufri. Aj keď časť z neho zaberajú dve tašky s káblami, stále sa do neho viete zbaliť a to aj napriek papierovému objemu 385 litrov. Môžete aj vyklopiť podlahu, ale pod ňou nenájdete takmer žiadne miesto na odkladanie vecí, lebo je tam batéria a komponenty auta, ktoré nenašli miesto vpredu. Na rozdiel od plug-in hybridu má štandardná verzia GLA so spaľovacím motorom objem batožinového priestoru 435 litrov.

Zdroj: Jozef Murárik

Ale naspäť dopredu. Páka v strede nie je, radenie je pod volantom na páčke vpravo a už tradične vľavo je ovládanie všetkého ostatného. Jedna páčka vládne všetkým a dáva povely nielen smerovkám, ale aj svetlám a stieračom. Pred vodičom má už štandardne priestor celkom veľký displejový pás s dvoma zobrazovacími jednotkami. Tá pred vodičom je miestami schovaná za volantom, ale všetko je o nastavení. Stredová časť dokonca prináša dotykové ovládanie, lebo ak by ste chceli niečo iné, tak máte smolu a môžete využiť azda iba hlasové povely. Reálne mi všetkými atribútmi Mercedes triedy GLA pripomína Mercedes triedy B. Je len zabalený v trochu viac cool balení a prináša o štipku menej priestoru.

Zvonka sa výbava AMG od bežnej verzie odlíši inými nárazníkmi a inak tvarovanými zliatinovými diskami. Tu treba spomenúť, že majú aerodynamické límce, čím tvoria v diskoch priestor na osádzanie neporiadku. Aerodynamická efektivita tu zjavne predčila všetky ostatné požiadavky. Ak si budete špecifikovať vlastný Mercedes triedy GLA, tak nová generácia, čiže skôr verzia po modernizácii je oproti predchádzajúcej omnoho kvalitnejšie spracovaná a to nielen zvnútra, ale niektoré náznaky sú aj vonku. Zvoľte si však nejakú zaujímavejšiu farbu ako sivú. Takto GLA zanikne a bude autom, za ktorým sa málokedy otočíte na parkovisku. Málokedy sa otočíte aj vďaka tomu, že zamknutie dokážete skontrolovať aj cez aplikáciu v mobilnom telefóne. Cez ňu dokážete spustiť klaksón, ventiláciu, vyhrievanie, vlastne všetko, čo môžete potrebovať.

Zdroj: Jozef Murárik

No a tiež cez ňu dokážete monitorovať nabíjanie. Mercedes dal do vienka verzii GLA 250e nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až 24 kilowattov. To znamená, že za krátky nákup vám v batérií pribudne celkom slušný dojazd. Ak vezmeme do úvahy, že napríklad v Kauflande na niektorých miestach je nabíjanie stále zadarmo a rovnako aj v Billách, tak z obchodné cesty, teda cesty do obchodu za potravinami, môžete mať bez platenia. Veď si zaplatíte hneď na začiatku zvýšenú cenu auta. Takto vybavený Mercedes GLA stojí skoro 68 000 €.

Sústava pohonu pozostáva pozostáva z 1,3-litrového benzínového motora a elektromotora, ktoré dávajú celkovo výkon 160 kW (218 k) smerujúcich osemstupňovú automatickú prevodovku na predné kolesá, výhradne. Batéria je pritom vzadu a má kapacitu 15,6 kWh a na plné nabitie dokážete v reálnom svete prejsť až 70 km. Toto všetko sú pozitivne správy. Trocha negatívna prichádza v prípade jazdných vlastností. Málokedy sa mi podarilo rozbehnúť bez pretáčania kolies, lebo GLA dáva do rozbehu všetko aj pri slabšom stlačení akcelerátora. Určite sú za tým aj pneumatiky Continental Eco Contact, ktoré sú horšie z hľadiska priľnavosti, a to sú šiestej generácie. Nie, toto auto by si zaslúžilo niečo menej eko a viac lepivé gumy. Lenže ku výmene za normálne pneumatiky sa dostanete, podľa mňa, až po najazdení 80 000 km, ak si budete striedať aj zimné pneumatiky. Tieto ekologické gumy vydržia neskutočne dlho otravovať.

Zdroj: Jozef Murárik

Pri jazde je zase cítiť, že auto bolo stavané s ohľadom na väčšiu hmotnosť vpredu a pridaná hmotnosť v zadnej časti úplne rozhadzuje pôsobenie na ceste. Aj preto mi možno pretláčajú kolesá, lebo sú odľahčené.

Lenže stále točím o tom istom, ale na rozbehy sa dá zvyknúť. Proste treba viac dávať pozor na akcelerátor a viac sa sústrediť na plynulý rozbeh bez pískania a kričania od kolies. Zaujímavá situácia je aj pri opačnom procese. Pri brzdení sa auto najprv snaží čo najviac rekuperovať a potom nabehne reálny brzdný účinok. Znamená to, že začnete spomaľovať a spomaľovanie je relatívne slabé, nič, nič, nič, nič, nič a zrazu stlačíte brzdu len o pol milimetra silnejšie a už je to príliš. Aj tu si treba veľa zvykať a musíte sa naučiť s plug-in hybridom žiť. Tak ako musíte zvládnuť nabíjanie v širokom spektre časov, musíte si privyknúť aj na takéto špecifiká jazdy s podobným vozidlom. Ale ak budem hodnotiť celkový výkon, tak ten je relatívne slušný, veď na stovku sa GLA 250e dostane za 7,1 sekundy, ak sa pneumatiky príliš nepretáčajú.

Zdroj: Jozef Murárik

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz GLA 250e
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1332
Prevodovka: 8-stupňová automatická DCT
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 120
Krútiaci moment (Nm): 270
Systémový výkon (kW): 160 
Systémový krútiaci moment max (Nm): 450
Krútiaci moment elektromotora (Nm): 300
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 1,1-1,4
Dojazd v EV móde (km): 69
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4410/1834/1619
Rázvor náprav (mm): 2729
Objem batožinového priestoru (l): 385
Objem palivovej nádrže (l): 35
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1725
Užitočná hmotnosť (kg): 500
Rozmer pneumatík min: 215/65  R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 41 910 €
Základná cena verzie: 51 546 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku