2023-09-21 13:31:00
Fiat 500e 3plus1
Fiat 500e 3plus1
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: FIAT 500e 3+1 – Domáca úloha z matematiky

FIAT 500 naštartoval v päťdesiatych rokoch štvorkolesovú mobiltu celého Talianska.

Po Vespách to bolo konečne prvé štvorkolesové vozidlo, ktoré malo masívnejšiu podporu a hlavne masívnejšie rozšírenie. Odvtedy sa veci vyvinuli do rôznych smerov Aktuálne máme na trhu najnovšiu generáciu FIATu 500, ktorá má tiež šancu stať sa malou revolúciou. Môže sa stať pre Taliansko tým, čím pôvodný model, lebo môže zásadne prispieť ku elektrizácii vozového parku. Privítajte teda už starého známeho, Fiat 500e, ale s karosériou označenou matematickou úlohou 3+1.

Matematická úloha hneď na začiatku hovorí o počte dverí karosérie. Má štandardne 3 dvere ako klasický hatchback, ale pridáva k ním jedny vpravo vzadu, ktoré sa otvárajú proti tým predným. Je to niečo ako má Rolls-Royce, ale bez stĺpika a vo výrazne menšom. Alebo môžeme nájsť paralelu s Mazdou RX-8. Vizuál tohto auta nadväzuje na klasické línie Fiatu 500 z minulých rokov a všetko posúva do budúcnosti. Toto auto je malé, milé, ale pritom retro s futuristickými prvkami. Je to takmer oxymoron, ale veď sa naň pozrite!

Fiat 500e predvádza teda vpredu klasické okrúhle svetlá a vzadu hranaté ako malý Fiat 500 aj doteraz. Veľkostne už trochu narástol, ale stále je dostatočne malý na to, aby sa vopchal do akéhokoľvek parkovacieho miesta a dokázal sa preštrikovať ulicami veľkých miest rýchlejšie ako väčšie autá. Ku celku ladia aj zliatinové disky s dizajnom a veľmi zaujímavým rozdelením lesklých strieborných časti.

Zvonka pôsobí nový Fiat 500 naozaj veľmi milo, ale ešte zaujímavejší je dosah farby. Bledomodrá nemá určite takú pozornosť ako zlato-ružová. Ružová farba je určite šokujúca a okamžite vytvára naratívy o majiteľovi, či skôr šoférovi. Veď skúste zastaviť na nabíjacej stanice pred Lidlom v Turčianskych Tepliciach a budete vidieť tie pohľady o siedmej ráno. Pritom Fiat 500e je stále fantastické auto. Je presne tým, čo potrebujete do mesta a kľudne aj mimo neho. Veď zvláda aj diaľničné presuny.

Ak exteriér vytvára výrazné odkazy na minulosť, inak tomu nie je ani v interiéri. Pred vodičom je veľký kruhový displej. Nie je to klasický ukazovateľ, ale druhé miesto pre zobrazovací panel. Áno vidíte všetko od spotreby až po asistentov, ale môžete zvoliť aj klasický ukazovateľ rýchlosti v kruhovom prevedení. Druhý displej v strede už je modernejší a predvádza systém uConnect. Za celý čas mi vypadol iba jediný raz, čo je celkom príjemná správa. Aj to pri využívaní Apple CarPlay. Bezdrôtového Apple CarPlay, aby bolo každému jasné. Ďalší čas prístrojovej dosky, obklad, imituje vypletanú plochu s odkazom na minulosť. Presne toto auto potrebuje a ovládacích prvkov má relatívne málo. Väčšina je sústredená do displeja, ale časť sa nájde aj na lakťovej opierke, či skôr stredovej konzole, z ktorej sa vyklápa aj držiak na nápoje. Fiat 500e je plný odkazov na minulosť, nie je to len o celkovom tvarovaní, ale aj o línií mesta Turín v podložke na nabíjanie a tiež so siluetou pôvodného Fiatu 500 v mieste, kde v pcháte ruku, aby ste zatvorili dvere.

Zdroj: Jozef Murárik

Predné dvere sa otvárajú výlučne elektricky. Sú v nich spínače vnútri aj vonku a vnútri máte ešte naviac klasické tiahlo, pre prípad, že by elektronika zlyhala. Zadné dvere, tie malé, sa otvárajú klasickým princípom. Stále však musíme mať na pamäti, že Fiat 500e je malé auto. Preto tí vzadu budú relatívne trpieť a batožinový priestor má iba 185 litrov. Predné sedadlá sú však je veľmi príjemné a majú zaujímavé čalúnenie s vyšitým nápisom Fiat. Veľakrát. Tieto sedadlá sa, samozrejme, dajú preklápať dopredu, aby vznikol prístup na zadné sedadlá. Ideálne je toto auto pre dvojicu a jedného pasažiera naviac. Tak sa dá vyriešiť menej miesta za vyšším vodičom a spolujazdec sa môže trošku uskromniť vďaka optimálnemu tvaru prístrojovej dosky.

Až prekvapením je, že pôvodný tvar štartovacieho tlačidla je presne rovnaký ako tvar tlačidla na otváranie dverí. Len je v strede miesto piktogramu auta zvrchu iný nápis. Štartujem a radím režim vpred. Miesto radiacej páky sú 4 tlačidlá s klasickými automatovými písmenami. FIAT má v ponuke dve verzie päťstovky s rôznymi veľkosťami batérie. Táto, s väčšou batériou, má motor dosahujúci výkon 87 kW (118 k) a poháňajúci predné kolesá. Výkonu je absolútne dosť a netreba riešiť, že by niekedy chýbal. Veď toto auto bude maž hlavné teritórium v meste. Na diaľniciach mu dochádza dych nad 140, ale je to z dôvodu maximálnej rýchlosti 150 km/h. Podvozok je, logicky, nastavený trochu tvrdšie, lebo musí niesť relatívne veľkú hmotnosť. Tento Fiat 500e má 1 400 kilogramov, čo je v ostrom kontraste s pôvodnou päťstovkou, ktorá mala 499 kilogramov.

Zdroj: Jozef Murárik

Na stovke je teda toto auto za 9 sekúnd, čo je možné považovať za vynikajúci údaj na malé auto. Poďme sa pozrieť na to, aký je nabíjací systém, batériu a ešte aj samotnú hodnotu dojazdu. Batéria má kapacitu 42 Kw a je väčšia z dvoch. Tá menšia má totiž iba 23,8 kWh. Výrobca tvrdí, že na plné nabitie prejdete 337 kilometrov kombinovane a 479 výlučne v meste. Realita je však taká, že sa v podstate dokážete dostať na hodnoty presahujúce 300 km. Pritom nabíjanie je možné výkonom až 85 kW, čo znamená, že sa z 0 na 80% dostanete približne za 35 minút.

Ja som jazdil za celú dobu s priemernou spotrebou necelých 16 kWh na 100 km. Vždy záležalo od toho aká bola trasa. Ak to bola jazda po meste s výrazným brzdením rekuperáciou, tak som sa vedel dostať výrazne pod štrnástku. Ak som šiel mimo mesta a s rozumom, tak som videl na displeji aj 12,7 kWh na 100 km. Lenže v momente ako auto naháňate a jazdíte napríklad cez horský priesmyk, tak sa pozeráte znova takmer na dvadsiatku. Čiže približne na toľko, koľko by ste mali pri podobnej jazde v rovnakých situáciách s Enyaqom, alebo s Mustangom Mach-E.

Zdroj: Jozef Murárik

Lenže kde je ten režim rekuperácie? Fiat 500e ponúka 3 možnosti nastavenia vozidla. Základný je Normal, v ktorom všetko funguje ako v bežnom aute. Následne je režim Range, ktorý pridáva zruba 15% dojazdu, ale zároveň pridáva masívnu rekuperáciu s naozaj veľkou silou. Úroveň rekuperácie si nemôžete určovať, takéto veci v 500e neexistujú. No a ešte máme režim Sherpa. Režim Sherpa je extrémny v niekoľkých pohľadoch. Všetko vám absolútne obmedzí a tiež vám hneď zvýši dojazd. Tento režim je ale už finálnou destináciou toho, čo môžete nastaviť, keď vám už ubudne komplet celá batéria a potrebujete dôjsť na najbližšiu nabíjačku. Tento režim bežne používať nebudete.

No a ešte tu máme jednu otáznu vec. Koľko toto auto stojí? Stojí 39 790 eur, čo je úplne adekvátna cena za takto veľký elektromobil s podobnou výbavou. Je to ale až šokujúce, lebo za podobné peniaze je už aj Volkswagen ID.4. A ten je omnoho väčší. Lenže Fiat 500e boduje štýlom, vizuálom a najmä reakciami okolia. Žiadny iný elektromobil takto pozitívne reakcie nevyvoláva. Možno teda až na úplne nový Volkswagen ID.Buzz, ktorý využíva úplne rovnaký recept. Tiež navrhovanú budúcnosť pohonov zabalil do retro prvkov.

Zdroj: Jozef Murárik

Technické údaje

Model:

Fiat 500e La Prima

Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 87
Krútiaci moment (Nm/ot.): 220
Maximálna rýchlosť (km/h): 150
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 13,3-15,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3632/1900/1527
Rázvor náprav (mm): 2322
Objem batožinového priestoru (l): 185
Kapacita batérie: 42
Maximálny dojazd WLTP 282-479
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1365-1405
Užitočná hmotnosť (kg): 325
Rozmer pneumatík: 205/45 R17
   
Základná cenníková cena: od 28 990 €
Základná cenníková cena výbavy a motora 39 790 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku