2023-10-10 17:33:00
Mercedes eActros 600
Mercedes eActros 600
Zdroj: Mercedes

Začiatok konca naftových ťahačov? Mercedes predstavil eActros 600 a je to pecka

Mercedes vytiahol svoje nové eso z rukávu a práve predstavil svoj prvý elektrický ťahač na dlhé vzdialenosti.

Elektrické ťahače Mercedes vyrába už nejaký piatok a distribuuje ich aj v Európe. Elektrické verzie modelu Actros sú dostupné vo verziách 300, 400 a z nich odvodených verziách 4x2 a 6x2. 300vky a 400vky sú ťahače so stredne dlhými dojazdami. 400vka je verzia s predĺženým dojazdom do 400 km. Ide o menšie ťahače s nosnosťou do 16,6 tony (celková hmotnosť) a dĺžkou 9600 mm. Nový eActros 600 však ponúka nosnosť bez samotného vozidla na úrovni 22 ton a ide o kompletný ťahač na dlhšie trasy. S povinnou zákonnou prestávkou má denný dojazd cez 1000 km. Na jedno nabitie dokáže pokryť vzdialenosť na úrovni 500 km. Takýto dojazd je podľa Mercedesu dostatočný na to, aby výrazná väčšina súčasných klientov značky mohla rovno prejsť na túto elektrickú alternatívu, keďže bežná dĺžka trasy ťahačov iba výnimočne prekračuje 500 km. Aj vtedy ale dokáže stroj poslúžiť s dobitím počas povinnej pauzy vodiča.

Ťahač je aj napriek masívnym batériam schopný ušetriť až 80% emisií CO2 v porovnaní s naftovou verziou - pri zohľadnení celého životného cykla. To v prípade, ak by čerpal iba čistú energiu. Ak ale zohľadníme súčasný celoeurópsky energetický mix, za svoju životnosť dokáže ušetriť 40% emisií CO2. A ako iste viete, životnosť ťahača nie je malá. Pri eActrose ide o 1,2 milióna najazdených kilometrov počas 10-tich rokov.

No teraz to začne byť zaujímavé, poďme ďalej. Mercedes celkom jasne (narozdiel od rôznych ťahačových startapov) vysvetľuje kedy sa elektrický eActros stane lacnejším ako naftový variant. I keď je to ťažké výhľadovo určiť a všetko závisí na cenách energie, minimálne v krajinách Francúzsko a Nemecko, kde sa už pripravujú na mýto založené na ekologickom dopade vozidla to bude relatívne rýchlo. Konkrétne to má byť po 600-tisíc km, teda po približne 5-tich odjazdených rokoch (nepochybne vedia stroje odjazdiť za päť rokov aj viac, tu ide o európsky priemer), čo predstavuje približne polovicu životného cyklu vozidla. To napriek tomu, že predbežná cena elektrického ťahača bude 2 až 2,5x vyššia ako v prípade naftového vozidla. Pritom sa Mercedes vôbec nebojí, že by sa jeho eActros 600 nestretol so záujmom flítových manažérov. Jednak preto, lebo od začiatku pôjde do predaja v rôznych variáciách, taktiež preto, lebo kalkulácie nákladov budú postupom času čoraz väčšmi zvýhodňovať bezemisné vozidlá, no a na záver preto, lebo už dnes vytvárajú zákazníci čoraz väčší tlak na bezemisnú dopravu tovarov. Firma, ktorá im túto alternatívu nebude vedieť dať, prehrá boj o zákazníka.

Vzorec na výpočet nákladov sa postupom času komplikuje a bude sa komplikovať aj naďalej. Tieto ťahače totiž v spolupráci s vlastným nízkoenergetickým zdrojom napájania (slnečné kolektory a podobne) môžu efektívnosť ťahača výrazne zvýšiť a náklady znížiť. Najmä ak uvážime, že na takéto riešenie môžu dopravcovia získavať masívne dotácie z fondov.

Zdroj: Mercedes

Celková hmotnosť vozidla je 44 ton, 22 ton môže mať náklad. Vozidlo má všetky batérie skryté v konštrukcii a keby nemalo výrazne aerodynamickejšiu prednú časť, ťažko by ste zistili, že má elektrické ústrojenstvo. Ťahač má tri samostatné batérie s kapacitou 207 kWh. Celková inštalovaná kapacita je tak 621 kWh. Od toho je odvodený názov eActros 600. Batérie majú lítium-železo-fosfát chémiu (LFP), čo im zabezpečuje dlhú životnosť. Batérie i ďalšie komponenty boli navrhnuté tak, aby reflektovali životnosť pohonu naftových ťahačov. Po odjazdení 1,2 milióna kilometrov má byť kapacita batérii cez 80%. Zároveň Mercedes uvádza, že z celkovej inštalovanej kapacity práve vďaka LFP chémii môže vozidlo využívať na jazdu až 95% kapacity, čo výrazne zlepšuje celkový dojazd.

800 voltová architektúra s dvomi motormi a štyrmi prevodmi automatickej prevodovky. To všetko pre vysokú záťaž a dlhú životnosť systému, kde každý z motorov má stály výkon až 400 kW a vrcholný výkon 600 kW, pričom je vrcholný výkon dostupný prakticky kedykoľvek. To vozidlu a jeho vodičovi zabezpečuje prakticky nepretržitý prísun krútiaceho momentu, vyššiu dynamiku a jednoduchšiu prácu s vozidlom.

Veľkým benefitom pohonného systému je schopnosť motorov rekuperovať energiu a tým šetriť brzdy. eActros okrem iného ťaží z prepojenia asistenčných systémov s navigáciou, to vodičovi pomáha efektívnejšie jazdiť a využívať plný potenciál motora. Z toho istého ťaží aj bezpečnosť, keďže vozidlo dokáže lepšie strážiť cestu a chrániť seba i okolitých účastníkov premávky. Vozidlo má aktuálne kapacitu nabíjania na úrovni 400 kW, no za príplatok možno auto vybaviť na megawattové nabíjanie. To bude potom následne možné doinštalovať aj do starších vozidiel. V prípade vhodnej megawattovej stanice tak bude automobil schopný nabiť batérie z 20 na 80% za zhruba polhodinu. Prvé eActrosy sa už vyrábajú. Prvotná séria 50 kusov pôjde na ďalšie testy v reálnej premávke a prvým vybraným klientom. V priebehu budúceho roka sa rozbehne sériová výroba. Vzhľadom na to, že EÚ bude jednoznačne tlačiť na znižovanie emisií z nákladnej dopravy je už teraz pre veľké vozové parky vhodné zvážiť objednávku elektrických ťahačov. Tento model môže tak znamenať začiatok konca naftových kamiónov. Koniec to však bude ešte veľmi dlhý. Potrvá roky, kým sa z naftových kamiónov stane menšina a nemusí to byť len smerom k elektrickým vozidlám. Alternatív je viac.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Mercedes

Komentáre k článku


Stream naživo