21.02.2019

Test: Honda Civic Sedan 1,6 i-DTEC – nafta príjemne prekvapila

Momentálne už desiate vydanie Hondy Civic prepísalo pri uvedení vari všetko, čím boli predchádzajúce generácie svojské.

Nie je veľa modelov, ktoré sa dočkajú desiatej generácie. Posledná generácia je na trhu od roku 2016, dostupná najprv vo verzii hatchback a neskôr pribudol aj sedan. Dizajn zostal naďalej avantgardný, ale už to nie je ten „ufónsky“ vzhľad, ktorý vlastne nevyhovoval všetkým. Súčasná generácia je oproti predchádzajúcej dlhšia o slušných 130 mm. Zároveň je aktuálny model nižší o 20 mm a o 30 mm je širší.

Okrem liftbacku , ktorý ale Honda označuje hatchback, sa ponuka karosérií rozšírila aj o štvordverový sedan. Na prvý pohľad sa ale od liftbacku príliš nelíši. Dizajnovo má blízko k liftbacku, čo skôr ku kupé so štyrmi dverami. Je to však ozajstný sedan. Batožinový priestor má objem 519 litrov, jeho kapacita dá sa zväčšiť sklopením zadných sedadiel delených v pomere 40:60. Prístup do neho umožňuje iba relatívne malé veko. Od zvyšku interiéru je oddelený. Otvor do kabíny obmedzuje priečna výstuha karosérie a obmedzením pre naloženie väčších kusov sú vstupné rozmery otvoru batožinového priestoru.

Vpredu je sedan rovnaký ako hatchback. K plusom rátam veľké a pohodlné sedadlá, výbornú polohu za volantom, ktorá si ale vybrala svoju daň pri variabilite zadných sedadiel. Palivová nádrž s objemom 46 litrov sa totiž presťahovala z priestoru pod prednými sedadlami na bežnejšiu pozíciu pred zadnú nápravu. Vďaka tomu sa dala znížiť pozícia sedenia vpredu o 30 mm. Pozícia za volantom je teraz výborná a oveľa športovejšia. Nemalo to vplyv na nastupovanie a vystupovanie. Radiaca páka je pomerne vysoko a príjemne blízko volantu. Pripomienky nemám ani k ergonómii. Prístrojová doska vás doslova obklopí, ďalšie plus je v podobe obrovského a variabilného odkladacieho priestoru medzi sedadlami. Ich hladká koža nedrží telo dostatočne a šmýka sa.

Civic vďaka premiestneniu nádrže opustil po rokoch originálne riešenie zadných sedadiel Magic Seats, kde sa dali zodvihnúť sedadlá a vytvoril sa tak priestor pre veľké predmety, či bicykel. Teraz sa dajú už len klasicky sklopiť operadlá zadnej lavice dopredu, ako v iných autách. Po sklopení nie je ložná plocha úplne rovná.

Multimediálne rozhranie zaostáva. Ovládanie hlasitosti je tlačidlové, navyše dotykové. Určite lepším riešením je otočný ovládač. Našťastie je ovládanie zdvojené na volante. Keď som si prehrával hudbu cez USB port, audiosystém si nepamätal poslednú skladbu. Po každom naštartovaní motora sa začalo prehrávania znova od začiatku, čo po istom čase už začne liezť na nervy. Dôležité funkcie klimatizácie ovládajú tiež cez dotykový displej. Otočné gombíky by boli výrazne lepším riešením. Citlivosť dotykového displeja je malá a rozhodovanie mu trvá na dnešné pomery príliš dlho.

Na zadných sedadlách je miesta dostatok, hlavne pre cestujúcich do 180 cm výšky. Na kolená nadpriemerne, na hlavu tiež dosť. Vďaka vydutému čalúneniu stropu, ktoré v hatchbacku ukrýva pánty zavesenia zadných dverí (prečo ale ostalo aj v sedane, radšej nehádam), už 190 cm cestujúci majú hlavu takmer opretú o strop.

Pod kapotou aj nafta

Zo začiatku bola na výber iba dvojica zážihových motorov - ak nerátame ultimatívne ostrú verziu Type-R s motorom 2.0 i-VTEC Turbo. V ponuke je litrový preplňovaný trojvalec, alebo väčší, takisto preplňovaný štvorvalec s objemom 1,5 litra. Oba s variabilným časovaním ventilov VTEC. Hoci majú pri Civicu jasnú prednosť benzínové motory, oplatilo sa počkať - nechýba už ani naftový motor. Nad ním pravoverní (športovo orientovaní) fanúšikovia modelu Civic opovržlivo krčia čelo. Otázkou je, či oprávnene, alebo len „zo zvyku“?

Štvorvalec 1,6 i-DTEC je veľmi vydarený motor po stránke prejavu aj ekonomiky prevádzky. Má rovnaké označenie ako predchodca, no je po pomerne výraznej modernizačnej procedúre. Honda pripravila naozaj pozoruhodný motor. Najmä v súvislosti so všetkými emisnými limitmi a obmedzeniami, ktoré priam „dusia“ dnešné vznetové motory. Konštruktéri ale ani len nesiahli na AdBlue a všetky limity splnili aj bez močoviny. Motor má nový blok motora, oceľové piesty, ľahší kľukový hriadeľ, nové turbo a nový filter pevných častíc s vyšším obsahom striebra. Silnými vlastnosťami motora je kultivovaný chod a nízka spotreba. Pri bežnej, pokojnej jazde ani nepočuť, že jeho palivom je nafta. Pri razantnom pridaní plynu už počuť tvrdý dieselový chod. No je pomerne dobre utlmený, takže hluk do kabíny veľmi nepreniká. Ten sa objavuje skôr pri vyšších rýchlostiach od zadných kolies a hlavne pri sklopených zadných sedadlách.

V bežných podmienkach, keď sa stláča plynový pedál normálne, ide motor celkom ochotne a s chuťou do otáčok. Subjektívne sa mi zdal výkon vyšší, ako deklarovaných 88 kW. Zároveň je poznačený „chorobou“ dnešných čias – emisnými limitmi. Čo znamená, že jeho sila a ochota sa vytratí pri prudkom pridaní plynu. Motor však má letargický systém štart-stop. Pomaly sa vypína a ešte pomalšie štartuje. Na križovatke som pravidelne odchádzal posledný, lebo kým motor naskočí, všetci ostatní sú preč. Aj ma párkrát vytrúbili, že čo som taký „zaspatý“ – ešte dobre, že som nejazdil v Taliansku – tam by som si užil.

Priemerná kombinovaná spotreba počas testu sa dostala na hodnotu 4,8 litra, no jazda ustálenou rýchlosťou mimo mesta stlačila spotrebu na úroveň štyroch litrov. Naopak na diaľnici si motor „potiahol“ z nádrže priemerne 6 l/100 km napriek tomu, že pri diaľničnom maxime má vďaka 6-stupňovej manuálnej prevodovke menej ako 2 500 otáčok. Spotreba je vyššia, ako udáva výrobca podľa novej normy, ale hodnoty sú to príjemné. V porovnaní s benzínovými motormi má naftový motor dobré pružné zrýchlenie, ale zasa trocha dlhšiu odozvu od stlačenia plynového pedálu, po nástup účinku turbodúchadla. Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h je za 10 sekúnd. Chod manuálnej prevodovky si zaslúži pochvalu – dráhy sú krátke a presné.

Honda Civic sa najlepšie cíti v zákrutách. Sedan je na tom rovnako aj s naftovým motorom.. Podvozok je vynikajúci a dokáže hltať zákruty obdivuhodným tempom bez toho, aby mala posádka pocit nepohodlia. Aj keď naftový motor čiastočne uberá z charakteru modelu, výsledok je rovnaký. Volant sprostredkúva vodičovi dosť informácií vodičovi, správanie auta je ľahko predvídateľné a jasne čitateľné. Podvozok veľmi dobre filtruje nerovnosti a minimalizuje prenos rázov do karosérie.

Záver

Honda Civic napriek pár výhradám je dobré auto. Patrí určite k najlepšie jazdiacim sedanom nižšej strednej triedy na trhu. Je to celkom isto najlepšie jazdiaci sedan s naftovým motorom. Ten veľmi neubral z jazdného zážitku. Výborná je jeho oná dobrá vlastnosť – nízka spotreba. Honda Civic sedan s naftovým motorom pod kapotou je ideálne auto pre všetkých, čo radi a veľa jazdia a chcú zároveň ušetriť na palive.

Začiatok ceny sedanu pod 20 000 je tiež príjemný. Auto má veľa výbavy už v cene, škoda iba, že napríklad sledovanie mŕtveho uhla je až v najvyššej výbave. Skúšali sme práve takú, užili sme si hlavné LED svetlá. Sú podstatne lepšie, ako halogénové, ktoré majú nižšie úrovne výbavy. Rovnako bezkľúčové odomykanie a štartovanie je k dispozícii až od výbavy Executive, ktorá má napríklad aj upozornenie na vozidlá prichádzajúce zboku, predné aj zadné vyhrievané kožené sedadlá, dvojzónovú klimatizáciu, bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov, výkonnejší audiosystém s 10 reproduktormi a s výkonom 452 W, elektricky ovládané strešné okno, či LED svetlomety a pár ďalších prvkov.

Civic nezabudol jazdiť ani s naftovým pohonom, v zákrutách drží veľmi dobre stopu. Keď to „prepálite“ s rýchlosťou nájazdu do zákruty, predné pneumatiky pískajú, no auto nie je nedotáčavé. Celok je jasne neeurópskeho vzhľadu, ale práve to mnohých láka.

Technické údaje

Model: Honda Civic sedan 1,6    i-DTEC Executive
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1597
Výkon (kW/ot.):  88/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/2000
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 201
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km): 3,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4684/1799/1416
Rázvor náprav (mm): 2698
Objem batožinového priestoru (l): 519
Objrem palivovej nádrže (l): 46
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1437
Užitočná hmotnosť (kg): 363
Rozmer pneumatík: 215/50 R17
   
Základná cenníková cena (1.5 VTEC TURBO Comfort): 21 390 €
Základná akciová cena modelu: 19 890 €
Základná cena verzie: 25 090 €
Cena testovaného vozidla: 26 649 €
   
Konkurenti: Audi A3 sedan, Peugeot 301, SEAT Toledo  

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku