15.02.2019

TEST: Range Rover Velar 240D SE – aristokrat na cesty aj do terénu

Na prvý pohľad je to Range Rover. Ale trocha iný, elegantnejší a pripomína menší model Evoque.

Jeho meno nie je celkom neznáme. Vlastne začalo históriu modelu Range Rover. Koncom šesťdesiatych rokov 20. storočia sa v britskej automobilke Leyland začal rodiť úplne nový a prvý Range Rover. Myšlienka urobiť na vtedajšie pomery luxusný off-road bola dávnou predzvesťou dnešných modelov SUV. Keďže v automobilke nechceli, aby sa o chystanej novinke predčasne dozvedela verejnosť, trojdverový off-road dostal pracovný názov Velar. Je odvodený od latinského slovesa velare, čo znamená skryť.

Na verejnosti sa potom predstavil ako Range Rover so svojimi typickými, dnes klasickými hranatými tvarmi bez pridaného označenia. Meno Velar teda ožilo  až v prítomnosti a relatívne ešte stále novinka automobilky Jaguar Land Rover priťahuje pohľady všade, kde sa objaví. Je to podobné, ako ked sa objaví anglická kráľovná – ľudia obdivujú, vzdávajú .... a šepkajú si: to je on!

Velar je dizajnovo kdesi na polceste medzi menším modelom Evoque a najväčším Range Rover, tvarovo bližšie k „mslému“. Má výrazne veľké kolesá, v našom prípade až 21 palcové, relatívne úzke svetlá vo veľkej čelnej maske, pri pohľade z profilu nízku a klesajúcu líniu strechy a smerom dozadu aj mierne stúpajúcu líniu dverí. Jeho dizajn je doslova minimalistický s pár nenápadnými a jednoduchými prelismi na boku. No kľučky dverí zasúvajúce sa do dverí patria medzi najzaujímavejšie prvky.  Táto „fičúra“ má okrem dôrazu na dizajnovú čistotu SUV dobrý vplyv aj na aerodynamiku auta. Ak by ste si pod kľučkou „zabudli“ prst, nič sa nedeje, sila pri zasúvaní je prekvapujúco malá.

Gerry McGovern, šéfdizajnér Velaru vyznáva modernu a celý tím riadil pod ústredným mottom: Menej je viac... Že britské značky vedia robiť krásne automobily, netreba polemizovať. V tomto prípade poteší, že celkový vzhľad auta mal na starosti Peter Chovanec. Slovák, ktorý zodpovedal za dizajn exteriéru. Práca sa mu naozaj podarila. V súčasnosti nie je veľa krajších SUV na trhu, ako je práve Velar. Zaujímavosťou je, že si auto môžete objednať iba vo farbách čierna, biela, vínová a strieborná. Lenže odtieňov striebornej farby je hneď sedem a líšia sa zatmavením aj ľahkým zafarbením. Takže si asi predsa len vyberiete.

Prednej časti dominujú masívne full LED reflektory s funkciou vyrezávania protiidúcich objektov, ktoré dopĺňa veľká čelná maska. Až na tieto dva prvky je predok Velaru, podobne ako zvyšok karosérie, veľmi jednoduchý. Efektný minimalizmus sa uplatňuje i na profile, kde si môžete všimnúť zasúvacie kľučky dverí a len zopár jednoduchých prelisov.

LED predné svetlomety fungujú excelentne a vďaka funkcii Matrix „vyrezávajú“ svetlo mimo protiidúcich áut. Zadná časť auta je tiež minimalisticky jednoduchá. Koncové svetlá (zasa LED) spája čierny pás s nápisom Range Rover. Lakovaný čierny nárazník má kontrastný sivý pás a nechýba tiež náznak difúzora. Akýkoľvek uhol pohľadu zvolíte, budete sa pozerať na fešáka, ktorému nájsť konkurenciu vo svete SUV je naozaj ťažké.

Nielen (skoro) každý muž, ale aj takmer každá žena sa obzrú, čože to je za kus. Nuž, Velar. Pripomína slávneho britského agenta 007 – uhladený spôsobmi, vyzývavý činmi, každému mužovi i žene. Nie je však prvoplánovo pekný, ale sofistikovaný a prepracovaný. Tak, ako slávny britský agent.

Velar sa nenápadne odvoláva na svoj britský pôvod a perforácia sedadiel z luxusnej windsorskej kože je v tvare vzoru vlajky ostrovanov. Nenápadné, efektné, ale hlavne funkčné. Interiér Range Roveru je štýlový podobne ako aj exteriér. Vnútro je tiež v minimalistickom duchu, ale pritom veľmi moderné a s trojicou displejov. Jeden nahrádza prístroje pred vodičom v prístrojovom štíte, kde sa dá podľa dnešných zvyklostí meniť rozvrhnutie ukazovateľov aj informácie, ktoré chcete zobraziť.

Omnoho zaujímavejšie ale obe desaťpalcové obrazovky na stredovom paneli. Majú niekoľko zvláštností. Horný displej slúži na obsluhovanie infotainmentu a poteší, že sa dá nastaviť jeho uhol sklonu. Oceňujem to, lebo palubná doska nie je veľmi kolmá. Ak vonku svieti slnko, displej sa leskne, čo výrazne zhoršuje čitateľnosť. Naklopením sa to zlepší. Zaujalo ma nielen použitie luxusných materiálov na palube, ako je drevo a kov. Okrem surovín je na špičkovej úrovni aj remeselné spracovanie kabíny. Za konkurenciou vôbec nezaostáva a drahá koža s netradičnou farbou priam láka na dotyk.

Dvojfarebný, kožou čalúnený a hliníkom zdobený volant je nadpriemerný nielen vizuálne, ale aj funkciami. Dva ovládacie segmenty majú premenlivé ikony. Podľa toho, kde sa v menu nachádzate, ovládajú sa nimi iné funkcie. Priznávam sa, že spočiatku ma to pekne miatlo. Škoda, že sa Velar pobral po týždni „o dom ďalej“. Mať ho tak pár týždňov (alebo natrvalo!?), určite by som si zvykol.

Druhá obrazovka je centrom pre nastavenie auta a na pohľad upúta pozornosť dvoma otočnými ovládačmi, ktoré z nej vyčnievajú. Aj ich funkcie sa menia podľa toho, čo práve nastavujete. Netradičné riešenie – ale aj to odlišuje Range Rover od zvyšku konkurencie.

Grafika na oboch displejoch vďaka vysokému rozlíšeniu je na pohľad pekná. Ovládanie má logiku, ale tvrdím, že klasické tlačidlá a otočné ovládače fungujú rýchlejšie, ako keď musíte ťukať prstom na obrazovke. Zamrzí, že palubný systém nie je celkom svižný a občas mu trvalo kým vykonal, čo som chcel. No rozsvietený stredový panel s dvoma displejmi je efektný a hlavne netradičný. Mínusom je lesklý povrch, ktorý je ideálnym „lapačom“ odtlačkov prstov. Už po jednom dni bolo všetko „ucapkané“ od prstov. Riešením by bol iný povrch obrazoviek.

Na sedadlá platí jediné označenie – výborné. Majú nielen vyhrievanie a odvetrávanie, ale disponujú aj veľmi dobrou masážnou funkciou, kde sa dá nastaviť veľa parametrov.  Vďaka nim je cestovanie aj na dlhé trasy príjemné a keď si na masáž zvyknete, budete to využívať „furt a stále“. V druhom rade je na sedadlách trocha menej miesta, ako sa zdá pri pohľade zvonka. No so svojimi 190 cm som sa posadil s malou rezervou aj sám za seba.

Aby som nebol iba vo vytržení z nadšenia, ktoré toto dielo na kolesách šíri okolo seba. Kritiku si Velar síce veľmi nezaslúži, ale prekážalo mi že skoro celý stredový tunel je s lešteným čiernym povrchom. Okrem už spomenutého „priťahovania“ odtlačkov (alebo neustáleho leštenia, aby ich nebolo vidno) sa už objavili škrabance a prvá ryha. Chce to odolnejší, aj menej lesklý materiál, aby po 100 000 odjazdených kilometroch ho nebolo treba vymeniť.

Velar má okrem pôsobivého dizajnu a náloži technológií na palube aj excelentný pohon všetkých kolies. Hoci na prvý pohľad vyzerá, že na to asi ani nemá, Velar sa nezľakne ani tvrdšieho terénu. Dokáže auto dostať cez povrch pokrytý vrstvou bahna, alebo prejsť po piesku. Dokonca ešte aj na šmykľavom teréne a pri krížení náprav, kde boli v zábere len dve kolesá sa bez problémov dokázal pohnúť do kopca. Jednoducho myšlienka pôvodného Roveru zabalená do exkluzívnej ponuky funguje naďalej.

Velar tak nezostáva nič dlžný svojmu menu Range Rover a dokáže vás vyhrabať z rozmočeného blatistého terénu. Po umytí môžete rovno zamieriť k červenému kobercu na udeľovanie ocenení za eleganciu a štýl. Toto auto nie je iba bonbónik pre jazdenie po meste, ale plnohodnotné SUV.

Nemusíte sa ale obávať, že by vám pri jazde po diaľnici niečo chýbalo. Komfort jazdy je na vysokej úrovni, na dobrých povrchoch veľmi príjemný, ba doslova excelentný. Podvozok si však vďaka 21 palcovým kolesám celkom nerozumel s rozbitými cestami. Inak je v kabíne ticho aj pri diaľničnej maximálke a so spolucestujúcimi sa dá rozprávať bez zvýšenia hlasu.

Land Rover Range Rover Velar SE D240 má pohotovostnú hmotnosť takmer 1900 kilogramov. Nie je to teda vôbec ľahké vozidlo. Bude mu stačiť dvojlitrový vznetový štvorvalec vyladený na 176 kW (240 k)? Prepĺňaný motor vie Velar rozpohybovať celkom dynamicky. Nemá problémy ani pri predbiehaní. V rámci týždňového spolužitia sme sa dostali na priemernú kombinovanú spotrebu 6,4 l/100 km. Vzhľadom na veľkosť a hlavne hmotnosť auta je to takmer neuveriteľne dobá hodnota.

Ak teda premýšľať o šesťvalci pod kapotou, potom z dvoch príčin: chcete vyššiu prestíž a lepší krútiaci moment (akoby 500 Nm nestačilo...). To hlavne vtedy, ak by ste Velar používali nonstop plne obsadený, alebo by ste ním chceli ešte aj ťahať príves. Inak je na bežné jazdenie verzia D240 skvelou voľbou.

Je cena na hranici 100 000 málo, alebo veľa? Kto na to má, iste bude zvažovať. Na rozdiel od nemeckej a japonskej konkurencie je Velar nielen kusisko prémiového automobilu s impozantným zjavom. Obsahuje množstvo technologickej výbavy, výnimočne luxusný a výborne spracovaný interiér s kvalitnými a príjemnými materiálmi. Plusom je aj dostatočne výkonný motor, výborne pracujúca osemstupňová automatická prevodovka ZF a vzduchový podvozok. Ani konkurencia si nevypýta menej, skôr viac.

Na záver je tu teda otázka: Pre koho je Range Rover Velar vlastne určený? V prvom rade že pre tých, ktorí hľadajú veľmi slušný luxus, schopnosti SUV, no pre nejakú príčinu nepotrebujú sedemmiestny model Sport, či už predsa len príliš nóbl model Range Rover. Okrem toho milujú moderné veci – majú najnovší iPhone, používajú Mac, smart televízor a mnohé ďalšie technologické novinky. Pre nich je Velar ako uliaty.

Dokáže zaujať a oslniť dizajnom na prvý pohľad. Keď auto zamknete, nielen že schová kľučky dverí, ale aj klesne do najnižšej polohy svojich tlmičov a vyzerá ako športové kombi. Na diaľnici vie nahradiť aj luxusnú limuzínu. Nebojí sa však ani terénu, kde sa dokáže bez začervenania poriadne zašpiniť od bahna. Príplatkové vzduchové pruženie podvozka dáva autu svetlú výšku od 213 do 251 mm. Keby vám to nestačilo, dokáže sa aj brodiť vodou až do hĺbky 650 mm.

Technické údaje

Model: Land Rover Range Rover Velar SE D240
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1999
Výkon (kW/ot.):  176/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/1500
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Maximálna rýchlosť (km/h): 207
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná(l/100 km): 7,2/5,1/5,8
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km):  
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4803/2032/1665
Rázvor náprav (mm): 2874
Objem batožinového priestoru (l): 673/1731
Objrem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1916
Užitočná hmotnosť (kg): 669
Rozmer pneumatík: 265/45 R21
   
Základná cenníková cena modelu (Standard 2.0 180): 58 714 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie (SE 2.0 180): 68 004 €
Cena testovaného vozidla: 95 260 €
   
Konkurenti:

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku