09.11.2018

TEST: Land Rover Discovery 3,0 SDV6 – Panelák medzi obrami

Land Rover Discovery po dlhom čakaní prišiel aj do kompletného redakčného testu. Dokáže naplniť očakávania z prvej jazdy? A je lepší ako predtým?

Kto by si nespomenul na predchádzajúce generácie modelu Discovery? Auto zosobňujúce suverenitu, auto zosobňujúce slobodu, ale tiež auto, ktoré pôsobí ako nedobytná pevnosť, s ktorou môžete prekonať každú prekážku. Nová generácia Discovery chce ísť v šľapajách predchodcu. Robí to ale inou cestou.

Kým všetky predchádzajúce Discovery stavali na hranatom drsnom dizajne, nové Disco má všetky hrany vyhladené. Je ako sedliak v gumákoch, ktorý sa vybral do divadla do mesta. Aby zapadol, oholil si fúzy, naonduloval vlasy a obliekol maturitný oblek. Iba tie zablatené gumáky si zabudol vyzuť.

Zmena dizajnu je dramatická a hneď na úvod píšem, že mi úplne nevyhovuje. Staré Disco bolo nezameniteľné. Tak ako Disco druhej generácie, tak i tretie až štvrté Discovery nebolo možné s ničím zameniť. Auto, ktorého dizajnér mohol mať pokojne aj štyri roky, či zhruba také schopnosti, sa hlboko zapísalo do myslí motoristov túžiacich po veľkom priestrannom offroade, ktoré si zo sebou nesie všetko dôležité, ale nič zbytočné. Boli časy, keď to bolo aj moje vysnívané auto.

Fotografie z divokých častí Škótska, Írska, či Walesu. Test Jeremyho Clarksona, ale i mnohé ďalšie materiály dokázali pohnúť mojim presvedčením. Avšak iba do momentu, kým som neotvoril internety a nečítal diskusie o spoľahlivosti. Kým som z tých správ vytriezvel, chuť kúpiť Disco ma prešla, nízke ceny jazdeniek som odrazu videl v inom svetle a zo snovej reality som sa vrátil späť na zem. Ešte pár krát som si musel takto vyhliadnuť auto, aby som pochopil, že čítať internetové diskusie pred kúpou auta je iba spôsob ako stratiť elán. Odvtedy som sa stretol s niekoľkými bývalými i súčasnými majiteľmi a tí tvrdili svorne to isté. Ak mu dáš, čo potrebuje, funguje skvelo. Ak si kúpiš auto, na ktorého údržbu nemáš, vráti sa to tebe, alebo tomu, komu to predáš. Lebo toto nie je Felícia, ani Octavia I. Toto je komplikované veľké prémiové auto. Aj keď vyzerá, respektíve vyzeralo ako ruský tank.

Nová generácia je ešte komplikovanejšia. Je ale tiež už z princípu úplne iná. V princípe je totiž nové auto autom, nie offroadom. Offroad z auta urobili, a to práve vďaka pokroku v technológiách. Samonosná hliníková konštrukcia je azda najväčšou medzigeneračnou zmenou. Benefit je nesporný – nižšia hmotnosť. Auto zhodilo 460 kilogramov. To znamená nižšiu spotrebu, nižšie emisie, nižšie opotrebovanie viacerých komponentov. Prekvapivo to ale tiež znamená vyššiu tuhosť. Či to znamená aj vyššiu odolnosť, ukáže až čas. Zatiaľ sa zdá, že hliníková konštrukcia problémom ani zďaleka nie je. Veď ju už štyri roky využíva luxusný Range Rover...

Na jazdných vlastnostiach v teréne nová generácia nič nestráca. Nižšou hmotnosťou môže skôr získať. Auto je v teréne rovnako suverénne, rovnako schopné ako predtým. Jeho základných 215 milimetrov svetlej výšky je postačujúcich, prejazdový uhol 22,2° tiež hovorí správnou rečou. Na ozajstné terénne dobrodružstva samozrejme potrebuje adekvátne obutie, avšak vďaka pneumatickému podvozku znesie i ozaj extrémne situácie. Otázkou skôr je, či to znesie jeho majiteľ a jeho peňaženka.

Mne napríklad nikdy nešlo do hlavy, prečo sa s autami za desaťtisíce ľudia trepú do ťažkého terénu. Teda tam, kde jeden chybný pohyb môže znamenať estetické, ale i mechanické poškodenie akéhokoľvek vozidla.

Lebo tak, či onak, hmotnosť a cena hrá v neprospech týchto veľkých ex-ofroadov. Vie to každý jeden lesník, každý kto pracuje na údržbe objektov mimo spevnených ciest. Nie je otázka, či sa takéto auto do takého terénu dostane. Otázkou skôr je, ako často tam bude vedieť chodiť a koľko to bude stáť. A to je presne otázka, ktorá bráni nasadeniu týchto vozidiel v skutočne náročnej službe.

Hneď je teda jasné, že toto nie je lesník, pracovník, ani iný –ík. Je to vec statusu, prestíže a v neposlednom rade schopnosti zvládnuť cestu k majiteľovej horskej chate, či cestu na občasnú kontrolu zamestnancov ich manažérom. Je to ale tiež auto, ktoré, ak je to nutné a žiaduce, dokáže prejsť prakticky čímkoľvek. Rozhodne k tomu potrebuje kvalitné terénne obutie, no i bez neho dokáže čeliť nástrahám ľahkého terénu bez väčších obáv o poškodenie. Tak ako pravidlá mimo cesty hovoria, nejde o rýchlosť ale o rozvahu. Tej môžete mať vďaka kamerovému systému i vďaka elektronickým režimom systému Terrain Response 2 viac než rokmi ošľahaný majster terénu. Pretože samotný elektronickí asistenti dokážu nahradiť skúsenosti. Aspoň väčšinu z nich. Rozum ale nahradiť nedokážu a aj Disco je možné obrátiť takpovediac na budku.

Problémom nového Discovery a jeho oblých tvarov je, že stráca na rešpekte. Stráca na tvrdosti a bezohľadnosti nielen z hľadiska dizajnu, ale tiež z hľadiska použitých riešení.  

Získava ale na kráse. Lebo akokoľvek sa nám všetkým páčia hrany a "traktorovitosť" predchádzajúcej generácie, je nespochybniteľné, že nové Disco je krajšie, estetickejšie ako to staré. Žasnúť nad jeho zjavom, nad jeho dizajnom budete v akomkoľvek počasí, v akúkoľvek dennú hodinu. Medzi veľkými SUV je Discovery bezpečne najkrajšie.

Vďaka nižšej spotrebe paliva, vďaka nižšej hmotnosti a vďaka krajšiemu dizajnu nie je vyhradené iba relatívne úzkej skupine zákazníkov. Teraz si ho v garáži môže predstaviť ktokoľvek, kto túži po veľkom SUV. A v čom toto veľké SUV vyniká nad konkurentmi? V jazde mimo spevnených ciest, to mi bolo počas testu celkom zrejmé. Má možno nový prístup, ale gény nezaprie.

Konkurenciu dobieha a miestami aj predbieha tiež v komforte jazdy, v priestrannosti, v dizajne a v pocite luxusu.

Priestor

Veru, Discovery je dnes v tej istej kategórii ako Mercedes Triedy GLS a v tej istej kategórii v ktorej sa nachádza aj BMW X7, či Range Rover. Je jasné ktorá firma má kategóriu veľkých SUV lepšie podchytenú. Kým Nemci chcú priniesť najmä luxus, Jaguar Land Rover ponúka ako extrémny luxus v podobe všetkých verzií modelu Range Rover, tak užitočnosť a praktickosť s adekvátnou dávkou prémiovosti v podobe modelu Discovery.

Priestranný, pokojne až sedemmiestny interiér, obrovský batožinový priestor, mnohé praktické riešenia, pohodlie pre dlhé trasy i jazdné režimy s pneumatickým podvozkom pre výlety mimo ciest.

Interiér vozidla skutočne ponúka obrovskú dávku priestoru. Neponúka toľko luxusu ako Nemci a už vôbec nie toľko, koľko Range Rover, avšak i tu badať zreteľné zlepšenie. A to nielen v oblasti prístupu k detailom a v kvalite spracovania, ale tiež v dnes obľúbených kategóriách konektivity a zobrazovania. Disco nedobehlo v spracovaní Nemcov, no je k nim bližšie než predtým a navyše ponúka svoj alternatívny imidž a istú dávku drsnej Britskosti.

Status

Aj keď auto nevyzerá tak ako predtým, skúste k nemu pristúpiť naživo. Ani nemusí mať zdvihnutý podvozok a hneď je každému jasné, že toto auto si nekúpi hocikto. Stačí zmeniť farebné prevedenie na niečo serióznejšie – na sivú, čiernu, či zelenú metalízu a hneď sa charakter auta priostrí. Veru, táto oranžová je síce fajn pre prezentáciu, ale rýchlo sa okuká.  

K statusu patrí i pocit luxusu, pocit prémie, pocit nadradenosti. Tu je možno o niečo menší, kým v aute nesedíte. Aj preto, lebo je vysoké ako panelák. Avšak chyťte kľučku dverí, otvorte dvere, sadnite si do sedla za volantom, ohmatajte stredový tunel, chyťte do rúk volant. Pozrite sa na autá zaparkované naokolo. No a skúste vyjsť z parkovacieho miesta... To všetko hovorí jasnou rečou. Vy ste pánom situácie. Alebo si tak minimálne môžete pripadať. Egomajster 3000.

Jazdné vlastnosti

Keď to vyzerá ako ruský tank, asi to tak aj jazdí. A veru bude na tom kus pravdy. Na predchádzajúcu generáciu Discovery ste potrebovali zbrojný preukaz – ak ste z neho chceli vyťažiť maximum. Toto auto je viac people friendly. Nielen v teréne, ale najmä na ceste.

S päťmetrovým (4956 mm) a  dvojtonovým autom (2,3 t) sa aj tak nebude jazdiť ako s motorkou, ale jazdiť to vie slušne. Bočné náklony sú výrazné, ale nie extrémne a náhle sa vyhnúť prekážke je možné i s týmto autom. To, čo už nezvláda vodič, opäť zachráni technika. Asistenti nikdy nespia a pomôžu tam kde treba. Toto auto nebolo vybavené najpokročilejšími asistenčnými systémami podpory jazdy, malo len základný balík a viac nechávalo na vodičovi.

Jazda je primárne komfortná. Auto je nastavené skôr na pohodlnú jazdu. Na pneumatickom podvozku sa príjemne hojdá. V prípade potreby ale vďaka silnému naftovému šesťvalcu dokáže vyraziť vpred. Typický suverénny záťah naftových šesťvalcových trojlitrových motorov, ktorý dobre poznám z nemeckej prémie sa preniesol aj do štandardného Discovery. Na naftovú silu už netreba osemvalec známy ešte zo súčasného Range Roveru. Motor má maximálny výkon 306 koní a maximálny krútiaci moment 700 Nm. Discovery ale ponúka možnosť kúpy aj naftového štvorvalca so solídnymi parametrami. Jazdil som ho v aute menom Velar. Je to viac ako schopný motor, no úprimne povedané, do Discovery by som ho nedával. Toto auto potrebuje toto: 

Vďaka výraznému úbytku hmotnosti sa vie vysoké Discovery rozbehnúť skutočne rýchlo. Konkrétne dokáže zrýchliť zo 60 na 100 km/h za 5,96 sekundy. Z 80 na 120 km/h to zvládne za 7,09 sekundy. Tu už je zreteľnejšia ťažoba masívneho auta, ešte viac do toho vstupuje aerodyamický odpor. I tak je 7 sekúnd potešujúcich. 

Pokojné tempo s príležitostným predbiehaním v mixe pozostávajúcom najmä z diaľnic a okresných ciest s minimom jázd po meste, znamenalo na konci leta priemernú spotrebu 8,6 litra nafty na sto kilometrov. To je ozaj krásna hodnota. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h stúpala spotreba v priemere nad 9 litrov. Silný protivietor a odhodlanie držať ručičku tachometra na 140 km/h tlačilo spotrebu k 11 litrom. 

Až tieto vysoké diaľičné rýchlosti vpustili do kabíny zreteľnejšie množstvo hluku. Vysoké stĺpiky i veľké spätné zrkadlá kládli obtekajúcemu vzduchu veľký odpor a odhlučnenie už nedokázalo úplne držať krok. Pri rýchlosti 120 km/h si ale na D2 Disco narátalo orientačnú hlučnosť 65 dB. To je na tak veľké auto stále výborná hodnota. 

Silný motor je spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou od ZF. Hladké radenie, rýchle reakcie a solídna povesť. Keď to môže mať BMW, či Rolls Royce, môže to mať aj Land Rover. 

Finále

Land Rover Discovery si už nemôže hovoriť offroad, svoj status strácal naprieč generáciami a teraz oň prišiel definitívne. Je to veľké SUV s pneumatickým podvozkom, slušnou priechodnosťou. Má elektronických pomocníkov na to, aby dokázal aj bez veľkých príprav krátkodobo vzdorovať náročnejšiemu terénu. V skutočnosti je ale jeho revírom cesta. Je to pohodlné, tiché a prekvapivo úsporné vozidlo s vlastným štýlom. Najciteľnejšie sa od zvyšku sveta odlišuje vyššou hmotnosťou, veľkosťou, dizajnom a možnosťami nastavenia aj v teréne. Testované vozidlo nemalo žiadneho z moderných cestných asistenčných systémov. Malo ale dobre fungujúci a dobre vyzerajúci infotainment, kopu priestoru a vďaka senzorom a kamerám dokázalo vzdorovať aj mestskému manévrovaniu. Je to auto, ktoré medzigeneračne stratilo kus seba, aby získalo kus niečoho nového. Priblížilo sa Nemcom v mnohých oblastiach a znesie porovnanie s čímkoľvek, čo sa v okolí veľkých SUV objaví. Ak hľadáte veľké SUV, Nemci sa vám nepáčia a Američania vám nestačia, toto je zlatá stredná cesta. Zvládne veľa a pritom vyzerá dobre. I keď sa medzigeneračne zmenilo, je celkom zrejmé, že terénu sa vôbec nebojí. To sa o väčšine konkurentov povedať nedá. 7 z 10 bodov. 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku