2019-02-04 07:35:00
SEAT Ibiza FR 1.5
SEAT Ibiza FR 1.5 TSI
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: SEAT Ibiza FR 1.5 TSI EVO – emotívna hadimrška

Podoba s väčším Leonom je zaujímavá, ale hoci sa ponášajú na seba, je Ibiza iná. Šarmantná a oveľa viac hravá.

Môže za to aj jedenapollitrový benzínový motor pod kapotou. Predurčuje auto pre duchom mladých, ktorí nájdu v Ibize výborného partnera nielen na každodenné vozenie, ale aj pre možnosť dynamickej jazdy. Ibizu sme už v redakcii mali, ale v športovo ladenej verzii FR (Formula Racing) ešte nie. Papierovo to vyzerá na warm-hatch, ale je to naozaj tak?

Piata generácia najmenšieho modelu značky SEAT sa predstavila pred dvoma rokmi na autosalóne v Ženeve. Ako prvý z koncernových súrodencov (Škoda Fabia, VW Polo a Audi A1) vznikol na platforme MQB A0. Zo spomínanej koncernovej štvorice za najviac emotívne auto považujem práve Ibizu. Hoci sa SEAT snaží teraz hlavne svoje SUV modely čo najviac odlíšiť, v prípade Ibizy to je celkom naopak. Preto tá podoba s väčším modelom Leon.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Priznávam, že osobne ma to nevyrušuje, hoci na parkovisku z diaľky je problém odlíšiť oba modely od seba. Ibiza má teraz ostré hrany, prelisy a nová vizáž jej pristane a celkom zaujme. Najmä v kombinácii oranžová metalíza a spätné zrkadlá lakované čiernou farbou jej to náramne „sekne“.

SEAT Ibiza už aj v bežnej verzii patrí k najatraktívnejším modelom vo svojom segmente. Model s označením FR, ktoré podporuje športového ducha auta, má prepracované nárazníky, zadný spojler a koncovky výfukov integrované do zadného nárazníka. Škoda, že sú len imitácia. Ozajstný výfuk ústi pred ľavou „koncovkou“.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Auto má obuté špeciálne 17 palcové zliatinové disk kolies. Denné svietenie a zadné osvetlenie auta zabezpečuje LED technológia. V prípade akčných balíkov Plus sú k dispozícii pre dve najvyššie výbavy (teda aj FR) k dispozícii Full LED svetlá. Mala ich aj testovaná Ibiza. V interiéri zaujmú špeciálne tvarované predné sedadlá, kožou potiahnutý volant, hlavicu radiacej páky a páku ručnej brzdy. Obklad palubnej dosky je z imitácie kože.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Hneď ako som si sadol za volant, mal som pocit, že som v „ostrejšom“ aute. Prispievajú k tomu hlavne predné sedadlá s dobrým bočným vedením, nešportovo mäkkému čalúneniu a nadpriemerne dlhým sedacím častiam, ktoré ideálne podopierajú stehná. Športový volant má hrubý veniec a skosenie spodnej časti. Väčšina populácie do sedadiel doslova zapadne ako do obývačkového kresla - „ušiaka“. Objemnejším postavám sa však horšie vystupuje, lebo sedadlo vás doslova „vcucne“. Vďaka veľkému rozsahu posuvu sedadiel aj nastavenia volantu v dvoch smeroch si nájde správnu polohu za volantom vysoký, aj nízky vodič.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ddizajn interiéru je pomerne konzervatívny bez tvarových výstrelkov. Vo verzii FR s tmavými plastami, obkladom palubnej dosky z imitácie kože a ozdobnými lištami, napriek tvrdým plastom (čo je štandard v tejto triede) nepôsobí vôbec lacným dojmom. Jeho silnou stránkou je naopak kvalita spracovania a dobrá ergonómia. Je príjemné, že okrem 6,5 palcového stredového dotykového displeja sú okolo neho hardvérové tlačidlá. K dispozícii je aj príplatková 8 palcová uhlopriečka. Nenápadné ambientné LED osvetlenie interiéru (červené, alebo biele) oceníte hlavne pri jazde v noci.

Oceňujem aj výhľad z vodidla, kde nezacláňajú vonkajšie spätné zrkadlá hneď pri pomerne úzkom A stĺpiku. Je to plus pre bezpečnosť, lebo v tomto mieste sa inak dokáže schovať chodec, cyklista, aj celé auto. Zrkadlá sú však pomerne malé.

Zdroj: Jozef Vydra

Oproti minulej generácii Ibiza narástla. Je síce o zanedbateľné 2 milimetre kratšia – ale o 87 milimetrov širšia a rázvor sa zväčšil o 95 milimetrov. To prospelo jazdným vlastnostiam, aj vnútornému priestoru. V interiéri je vďaka novej platforme nadpriemerná porcia priestoru. Problémy nie sú pred, ani nad zadnými sedadlami. Batožinový priestor štandardne pojme až 355 litrov objemu. To je nielen o 63 litrov viac, ako mala predchádzajúca generácia, ale Ibiza predbehla dokonca nekorunovaného kráľa v segmente – Škodu Fabia (320 l). Ak zväčšíte batožinový priestor sklopením zadných sedadiel, je to bez rovnej podlahy s výrazným schodom.

 

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pod kapotou sú v ponuke najmä trojvalcové benzínové motory, nechýba už ale ani nafta a pohon na CNG s motorom 1,0 TGI. Dostali sme šancu vyskúšať auto s jediným benzínovým štvorvalcom, ktorý sa montuje výhradne do verzie FR. Je to 1,5 litrový motor TSI. Patrí k momentálne najlepším benzínovým štvorvalcom na trhu. Hoci má presvedčivý dynamický prejav, kde maximálny krútiaci moment má hodnotu 250 Nm, no Ibiza ani s ním nie je žiadny hot-hatch, či náhrada za pretekárske auto.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dá sa s ňou jazdiť celkom dynamicky, ale predsa sa len lepšie cíti pri jazde v meste. Problém jej nerobia ani okresné cesty, takisto diaľničné presuny. Najviac jej však naozaj pasuje jazda v meste a po okolí. Vďaka systému ACM (Active Cylinder Management) dokáže pri nižšom zaťažení (napríklad pri ustálene jazde) vypínať dva valce zo štyroch. Má to mať vplyv aj na spotrebu a emisie. Zmena sa nedá bežne rozpoznať - informuje o tom len nápis „eco“ medzi rýchlomerom a otáčkomerom a oznámenie: 2 valce vypnuté.

Motor má 110 kW, teda 150 koní. To je pre auto s pohotovostnou hmotnosťou pod 1200 kíl tak akurát. Je však zaujímavé, že kým spočiatku udával SEAT zrýchlenie z nuly n 100 km/h za 7,9 sekundy  a maximálnu rýchlosť 215 km/h, teraz sú v tabuľkách iné hodnoty: 8,1 a 212. Možno je to daň novej norme spotreby WLTP. Kombinuje sa výhradne so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Jednotlivé stupne má odstupňované dobre a radenie je bezproblémové.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Motor je pomerne veľmi slušne utlmený. Ak sa dostane do vysokých otáčok, už sa to trocha prejavuje aj v interiéri, ale nie je to žiadna symfónia odkazujúca na športovú jazdu. Motor veľmi dobre reaguje na stlačenie akcelerátora a Ibiza dobre zrýchľuje aj v stredných otáčkach. Krútiaci moment je posadený pomerne nízko – dostupný je od 1 500 otáčok, vďaka čomu je pomerne pružný.

Spotreba sa dostala v rámci testu pri mixe rôznych jázd na priemernú hodnotu 6,4 litra na 100 kilometrov. Pri jazdení po okresných cestách spadla pod 6 litrov. Naopak v meste si Ibiza FR vytiahla z nádrže priemerne okolo 7 litrov a na diaľnici o nejakú tú desatinku menej. Ani pri výrazne športovej jazde sme sa nedostali do dvojciferných hodnôt a spotreba bola mierne nad 9 litrov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Podvozok je v porovnaní so štandardom znížený o 15 mm, s tuhšími tlmičmi, silnejším stabilizátorom a tuhšou zadnou nápravou. Je celkom slušne odhlučnený. Keď však sklopíte zadné sedadlá, od zadných kolies už toho počuť podstatne viac. Mimochodom kolesá – najväčším (rozumným) osadením nech sú sériové 17 palcové. Príplatkové o palec väčšie by pri tvrdšom podvozku už ovplyvňovali ešte stále akceptovateľný komfort jazdy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Riadenie má primeranú spätnú väzbu, takže viete dobre odhadnúť, čo sa deje pod kolesami. Svižnému rezaniu zákrut sa Ibiza FR nebráni. Zvláda ich s primeraným (malým) náklonom. Hranica priľnavosti je pomerne vysoko, po prekročení limitu sa auto stáva nedotáčavým. Vďaka nízkej hmotnosti je auto dobre ovládateľné a jazdiť s ním je príjemné. Štandardnou súčasťou výbavy FR sú jazdné režimy Comfort, Eco, Sport a Individual. Ich účinok je ale viac kozmetický, ako ozajstný. Pomerne málo výrazne sa pri nich mení správanie motora a riadenia.

Nová Ibiza nemá asi najlepšie jazdné vlastnosti v kategórii malých automobilov, no to, čo ponúka väčšina áut neposkytuje. Je to auto, ktoré sa dá použiť bez kompromisov na každodenné jazdenie v meste aj mimo neho, ale aj na diaľnici.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

SEAT Ibiza 1.5 TSI púta zaslúženú pozornosť v atraktívnej, športovo ladenej verzii FR s upravenými nárazníkmi, zmenenou mriežkou chladiča, zadným spojlerom, výraznými (hoci nepravými) koncovkami výfuku, čiernymi vonkajšími spätnými zrkadlami a lištami okolo okien. Láka na kombináciu atraktívneho dizajnu, výkonného motora a veľmi dobrú ovládateľnosť. Nie je to warm-hatch a už vôbec nie hot-hatch. Prináša však emócie, ktorých sa v ostatných značkách koncernu dočkáme veľmi zriedka.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ostro rezané hrany typické pre posledné modely VW Group, výrazné predné svetlomety (v tomto prípade Full LED, zadné tiež LED svetlá) dodávajú vozidlu na atraktivite a modernom vzhľade. Benzínový štvorvalec s 1,5 litrovým objemom umožňuje každodenné používanie auta s príchuťou dynamiky. Ibiza FR jazdí veľmi dobre – je nadpriemerne stabilná a ľahko sa ovláda. Podvozok je v porovnaní s bežnou verziou síce vyladený pevnejšie, ale nie je zasa pri prejazde nerovností zbytočne tvrdý a neodskakuje ani s jednoduchou zadnou nápravou. Ak budete vyberať malé auto s dobrým dizajnom a slušnou dynamikou, nemali by ste SEAT Ibiza FR obísť pri výbere.

Technické údaje

Model: SEAT Ibiza FR 1.5 TSI EVO
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Výkon (kW/ot.):  110/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500 - 3500
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 212
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná(l/100 km): 6,3/4,4/5,1
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km): 5,6 - 6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4059/1780/1444
Rázvor náprav (mm): 2564
Objem batožinového priestoru (l): 355
Objrem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1186
Užitočná hmotnosť (kg): 504
Rozmer pneumatík: 215/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu (1,0 EVO Reference): 12 330 €
Základná akciová cena modelu: 10 830 €
Základná cena verzie: 13 158 €
Cena testovaného vozidla: 17 607 €
   
Konkurenti: Ford Fiesta, Opel Corsa, Škoda Fabia  

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku