TEST: SEAT Ibiza FR 1.5 TSI EVO – emotívna hadimrška
Podoba s väčším Leonom je zaujímavá, ale hoci sa ponášajú na seba, je Ibiza iná. Šarmantná a oveľa viac hravá.
Môže za to aj jedenapollitrový benzínový motor pod kapotou. Predurčuje auto pre duchom mladých, ktorí nájdu v Ibize výborného partnera nielen na každodenné vozenie, ale aj pre možnosť dynamickej jazdy. Ibizu sme už v redakcii mali, ale v športovo ladenej verzii FR (Formula Racing) ešte nie. Papierovo to vyzerá na warm-hatch, ale je to naozaj tak?
Piata generácia najmenšieho modelu značky SEAT sa predstavila pred dvoma rokmi na autosalóne v Ženeve. Ako prvý z koncernových súrodencov (Škoda Fabia, VW Polo a Audi A1) vznikol na platforme MQB A0. Zo spomínanej koncernovej štvorice za najviac emotívne auto považujem práve Ibizu. Hoci sa SEAT snaží teraz hlavne svoje SUV modely čo najviac odlíšiť, v prípade Ibizy to je celkom naopak. Preto tá podoba s väčším modelom Leon.
Priznávam, že osobne ma to nevyrušuje, hoci na parkovisku z diaľky je problém odlíšiť oba modely od seba. Ibiza má teraz ostré hrany, prelisy a nová vizáž jej pristane a celkom zaujme. Najmä v kombinácii oranžová metalíza a spätné zrkadlá lakované čiernou farbou jej to náramne „sekne“.
SEAT Ibiza už aj v bežnej verzii patrí k najatraktívnejším modelom vo svojom segmente. Model s označením FR, ktoré podporuje športového ducha auta, má prepracované nárazníky, zadný spojler a koncovky výfukov integrované do zadného nárazníka. Škoda, že sú len imitácia. Ozajstný výfuk ústi pred ľavou „koncovkou“.
Auto má obuté špeciálne 17 palcové zliatinové disk kolies. Denné svietenie a zadné osvetlenie auta zabezpečuje LED technológia. V prípade akčných balíkov Plus sú k dispozícii pre dve najvyššie výbavy (teda aj FR) k dispozícii Full LED svetlá. Mala ich aj testovaná Ibiza. V interiéri zaujmú špeciálne tvarované predné sedadlá, kožou potiahnutý volant, hlavicu radiacej páky a páku ručnej brzdy. Obklad palubnej dosky je z imitácie kože.
Hneď ako som si sadol za volant, mal som pocit, že som v „ostrejšom“ aute. Prispievajú k tomu hlavne predné sedadlá s dobrým bočným vedením, nešportovo mäkkému čalúneniu a nadpriemerne dlhým sedacím častiam, ktoré ideálne podopierajú stehná. Športový volant má hrubý veniec a skosenie spodnej časti. Väčšina populácie do sedadiel doslova zapadne ako do obývačkového kresla - „ušiaka“. Objemnejším postavám sa však horšie vystupuje, lebo sedadlo vás doslova „vcucne“. Vďaka veľkému rozsahu posuvu sedadiel aj nastavenia volantu v dvoch smeroch si nájde správnu polohu za volantom vysoký, aj nízky vodič.
Ddizajn interiéru je pomerne konzervatívny bez tvarových výstrelkov. Vo verzii FR s tmavými plastami, obkladom palubnej dosky z imitácie kože a ozdobnými lištami, napriek tvrdým plastom (čo je štandard v tejto triede) nepôsobí vôbec lacným dojmom. Jeho silnou stránkou je naopak kvalita spracovania a dobrá ergonómia. Je príjemné, že okrem 6,5 palcového stredového dotykového displeja sú okolo neho hardvérové tlačidlá. K dispozícii je aj príplatková 8 palcová uhlopriečka. Nenápadné ambientné LED osvetlenie interiéru (červené, alebo biele) oceníte hlavne pri jazde v noci.
Oceňujem aj výhľad z vodidla, kde nezacláňajú vonkajšie spätné zrkadlá hneď pri pomerne úzkom A stĺpiku. Je to plus pre bezpečnosť, lebo v tomto mieste sa inak dokáže schovať chodec, cyklista, aj celé auto. Zrkadlá sú však pomerne malé.
Oproti minulej generácii Ibiza narástla. Je síce o zanedbateľné 2 milimetre kratšia – ale o 87 milimetrov širšia a rázvor sa zväčšil o 95 milimetrov. To prospelo jazdným vlastnostiam, aj vnútornému priestoru. V interiéri je vďaka novej platforme nadpriemerná porcia priestoru. Problémy nie sú pred, ani nad zadnými sedadlami. Batožinový priestor štandardne pojme až 355 litrov objemu. To je nielen o 63 litrov viac, ako mala predchádzajúca generácia, ale Ibiza predbehla dokonca nekorunovaného kráľa v segmente – Škodu Fabia (320 l). Ak zväčšíte batožinový priestor sklopením zadných sedadiel, je to bez rovnej podlahy s výrazným schodom.
Pod kapotou sú v ponuke najmä trojvalcové benzínové motory, nechýba už ale ani nafta a pohon na CNG s motorom 1,0 TGI. Dostali sme šancu vyskúšať auto s jediným benzínovým štvorvalcom, ktorý sa montuje výhradne do verzie FR. Je to 1,5 litrový motor TSI. Patrí k momentálne najlepším benzínovým štvorvalcom na trhu. Hoci má presvedčivý dynamický prejav, kde maximálny krútiaci moment má hodnotu 250 Nm, no Ibiza ani s ním nie je žiadny hot-hatch, či náhrada za pretekárske auto.
Dá sa s ňou jazdiť celkom dynamicky, ale predsa sa len lepšie cíti pri jazde v meste. Problém jej nerobia ani okresné cesty, takisto diaľničné presuny. Najviac jej však naozaj pasuje jazda v meste a po okolí. Vďaka systému ACM (Active Cylinder Management) dokáže pri nižšom zaťažení (napríklad pri ustálene jazde) vypínať dva valce zo štyroch. Má to mať vplyv aj na spotrebu a emisie. Zmena sa nedá bežne rozpoznať - informuje o tom len nápis „eco“ medzi rýchlomerom a otáčkomerom a oznámenie: 2 valce vypnuté.
Motor má 110 kW, teda 150 koní. To je pre auto s pohotovostnou hmotnosťou pod 1200 kíl tak akurát. Je však zaujímavé, že kým spočiatku udával SEAT zrýchlenie z nuly n 100 km/h za 7,9 sekundy a maximálnu rýchlosť 215 km/h, teraz sú v tabuľkách iné hodnoty: 8,1 a 212. Možno je to daň novej norme spotreby WLTP. Kombinuje sa výhradne so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Jednotlivé stupne má odstupňované dobre a radenie je bezproblémové.
Motor je pomerne veľmi slušne utlmený. Ak sa dostane do vysokých otáčok, už sa to trocha prejavuje aj v interiéri, ale nie je to žiadna symfónia odkazujúca na športovú jazdu. Motor veľmi dobre reaguje na stlačenie akcelerátora a Ibiza dobre zrýchľuje aj v stredných otáčkach. Krútiaci moment je posadený pomerne nízko – dostupný je od 1 500 otáčok, vďaka čomu je pomerne pružný.
Spotreba sa dostala v rámci testu pri mixe rôznych jázd na priemernú hodnotu 6,4 litra na 100 kilometrov. Pri jazdení po okresných cestách spadla pod 6 litrov. Naopak v meste si Ibiza FR vytiahla z nádrže priemerne okolo 7 litrov a na diaľnici o nejakú tú desatinku menej. Ani pri výrazne športovej jazde sme sa nedostali do dvojciferných hodnôt a spotreba bola mierne nad 9 litrov.
Podvozok je v porovnaní so štandardom znížený o 15 mm, s tuhšími tlmičmi, silnejším stabilizátorom a tuhšou zadnou nápravou. Je celkom slušne odhlučnený. Keď však sklopíte zadné sedadlá, od zadných kolies už toho počuť podstatne viac. Mimochodom kolesá – najväčším (rozumným) osadením nech sú sériové 17 palcové. Príplatkové o palec väčšie by pri tvrdšom podvozku už ovplyvňovali ešte stále akceptovateľný komfort jazdy.
Riadenie má primeranú spätnú väzbu, takže viete dobre odhadnúť, čo sa deje pod kolesami. Svižnému rezaniu zákrut sa Ibiza FR nebráni. Zvláda ich s primeraným (malým) náklonom. Hranica priľnavosti je pomerne vysoko, po prekročení limitu sa auto stáva nedotáčavým. Vďaka nízkej hmotnosti je auto dobre ovládateľné a jazdiť s ním je príjemné. Štandardnou súčasťou výbavy FR sú jazdné režimy Comfort, Eco, Sport a Individual. Ich účinok je ale viac kozmetický, ako ozajstný. Pomerne málo výrazne sa pri nich mení správanie motora a riadenia.
Nová Ibiza nemá asi najlepšie jazdné vlastnosti v kategórii malých automobilov, no to, čo ponúka väčšina áut neposkytuje. Je to auto, ktoré sa dá použiť bez kompromisov na každodenné jazdenie v meste aj mimo neho, ale aj na diaľnici.
SEAT Ibiza 1.5 TSI púta zaslúženú pozornosť v atraktívnej, športovo ladenej verzii FR s upravenými nárazníkmi, zmenenou mriežkou chladiča, zadným spojlerom, výraznými (hoci nepravými) koncovkami výfuku, čiernymi vonkajšími spätnými zrkadlami a lištami okolo okien. Láka na kombináciu atraktívneho dizajnu, výkonného motora a veľmi dobrú ovládateľnosť. Nie je to warm-hatch a už vôbec nie hot-hatch. Prináša však emócie, ktorých sa v ostatných značkách koncernu dočkáme veľmi zriedka.
Ostro rezané hrany typické pre posledné modely VW Group, výrazné predné svetlomety (v tomto prípade Full LED, zadné tiež LED svetlá) dodávajú vozidlu na atraktivite a modernom vzhľade. Benzínový štvorvalec s 1,5 litrovým objemom umožňuje každodenné používanie auta s príchuťou dynamiky. Ibiza FR jazdí veľmi dobre – je nadpriemerne stabilná a ľahko sa ovláda. Podvozok je v porovnaní s bežnou verziou síce vyladený pevnejšie, ale nie je zasa pri prejazde nerovností zbytočne tvrdý a neodskakuje ani s jednoduchou zadnou nápravou. Ak budete vyberať malé auto s dobrým dizajnom a slušnou dynamikou, nemali by ste SEAT Ibiza FR obísť pri výbere.
|
AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
Komentáre k článku