30.11.2018

DLHODOBÝ TEST Renault Megane Grandtour GT Line – pohľad z kabíny

Pred časom predstavil kolega vo videu prvé dojmy a skúsenosti s autom, ktoré sme získali do redakcie na dlhšie, ako iba bežné, týždňové vyskúšanie.

Francúzi vždy vedeli robiť pekné autá. Od istého času tvrdím, že sa už naučili spojiť estetický dojem a kvalitu. Platí to aj v prípade Renaultu, kde zatiaľ posledná generácia modelu Megane Grandtour je syntézou dynamických proporcií a úžitkových vlastností. Nečudo, že má ambície konkurovať jednému z najpredávanejších modelov kombi na našom trhu.

Najnižšie a najširšie päťdverové kombi vo svojej kategórii zaujme už na prvý pohľad svojím dynamickým vzhľadom. O to viac vo verzii GT Line. V čase, keď sa do predajných priestorov prirútila špička ľadovca radu Mégane v podobe najšportovejšej a silnej verzia R.S., Renault uviedol aj GT Line. Akoby chcel využiť športovejšie vyzerajúci produkt, ktorý vyzerá ešte lepšie, ako bežné modely ostatných výbavových stupňov. Verzia GT Line totiž zdieľa niektoré štylistické prvky vnútri a zvonka s ostrejšou verziou GT od Renault Sportu. Žiaľ, tá už momentálne u nás nie je v ponuke.

Preto ak chcete mať auto, ktoré vyzerá nielen dobre, ale ešte aj trocha „štipľavejšie“, rozhodnutie pre túto verziu nie je krok mimo. Inak ale ide o pohodlný Mégane na každodenné použitie. V tom je zakódovaný predajný marketing modelu, ak po takom túžite - vyzerá ostrejšie, ale v skutočnosti nie je. Nie je to nič nemorálne, ani nenormálne. Aj konkurencia prichádza s podobnými riešeniami. Ako jeden príklad uvediem Volkswagen a jeho Golf R Line.

Ale poďme späť k autu od francúzskych tvorcov. Keďže sme ho skúšali a skúmali podstatne dlhšie, ako iba obligátny „rýchlikový“ týždeň, vieme o ňom viac, ako si za ten týždeň viete všimnúť. Či skôr uvedomiť. Že to, čo autu počas jedného týždňa tolerujete, či „odpustíte“, v tomto prípoade vypláva na povrch. Toto je beh na trocha dlhšiu trať. Počas neho si uvedomíme, čo zažíva človek, ktorý sa rozhodne pre daný model. Zistíme tak aj charakteristiky a vlastnosti auta, na ktoré sa naozaj dá prísť až po dlhšom používaní. Buď vám vyhovujú – a nevnímate ich, alebo niečo predsa nie je celkom v poriadku a začne to po čase obmedzovať, či prekážať.

Bolo by chybou myslieť si, že každé nové, teda dnešné (moderné) auto je úplne bez chýb. Tvrdím, že dnes sa už vzhľadom na regulácie, predpisy a normy nevyrábajú zlé autá- Platí však, že prichádzajú dobré – a lepšie. Renault Mégane Grantour určite patrí k tej druhej skupine. Nájdu sa však aj veci, ktoré nie sú celkom ideálne. Alebo povedané inak – niekomu môžu vyhovovať, niekomu neprekážajú a niekto ich vníma ako obmedzenie.

Toto platí hlavne v oblasti ergonómie – lebo nie sme všetci rovnakí. Niekto je vysoký, iný dlhonohý, niekto má kratšie ruky, či menej štíhly pás... Nájdu sa aj veci, ktoré si všimne každý užívateľ – ak nie hneď, tak po istom čase. Nepátrali sme po tom, aby sme hľadali chyby a nedostatky za každú cenu. Pár drobností sa našlo. S niektorými sa dá žiť, na niektoré zvyknúť a ďalšie nemusia stáť za reč.

K Mégane GT Line nedostanete motor s objemom 1,8 desatín litra, ktorý je vyhradený pre poriadne nabrúsený model RS, ani „jedna šestku“, ktorou disponoval model GT, ktorý sa však potichu vytratil z ponuky. Paradoxom je, že keď sme preberali auto na test, vedeli sme, že v ponuke končí aj jeho turbom  podporovaný motor s objemom 1,2 litra a s výkonom 97 kW (130 k). Nahradil ho motor TCe 160 GPF s objemom 1,3 litra a s výkonom 117 kW (160 k), ktorý už má filter častíc. V označení modelu TCe 130 EDC tie posledné tri písmenká označujú automatickú 7 stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Nie je zlá. V normálnom, či komfortnom režime hlavne pri studenom počasí však trocha váhala s radením a hlavne rozbeh bol trocha „skackavý.“ Prekvapila však v režime Sport, keď radila ako švajčiarske hodinky presne a bez váhania a napriek hendikepu výkonu dávala subjektívne pocítiť lepšie zrýchlenie, ako papierových 10,8 sekundy z nuly na 100 km/h.

Napriek tomu, že sa auto tvári ako športiak, nemá výkon na rozdávanie a jeho dynamika je síce slušná, ale nie nadpriemerná. Pri jazde po meste, ale aj na diaľnici, či cestách 1. triedy je jazda tichá, s dobre odhlučneným motorom aj podvozkom. Spotreba sa na diaľnici pohybovala okolo 8 litrov na 100 kilometrov, po okreskách v teplých mesiacoch sme dokázali jazdiť za necelých 6,5. Ako prišli nízke teploty, kúrenie išlo neraz naplno. Mám pocit, že v tomto smere nemá Megane Grandtour takmer žiadnu rezervu. Aj preto bolo časté vyhrievanie predných sedadiel. Vďaka tomu stúpla aj priemerná spotreba z dlhodobo ustálenej hodnoty 7,0 – 7,1 na 7,6 a v meste sa vyšplhala na 7,8 litra na 100 kilometrov. Čo pri 50 litrovej nádrži nedáva šancu na veľký dojazd.

Výlučne pre GT je vyhradený špecifický optický paket nárazníkov, doplnkov v laku „Dark metal“ a odlišných sedemnásťpalcových kolies. Za osemnásťpalcové sa tiež pripláca, ale môžete si ich objednať aj pre výbavu Intense. Od GT sa vizuálne líši inou maskou chladiča a výfukovou koncovkou. Vlastne dnes je „gétečkovým“ zástupcom už len verzia GT Line. Nazval som si ju súkromne GT Light – ako odľahčené „gété.“

Vzhľadu exteriéru pomohli aj zatmavené zadné okná, spomínané detaily vo farbe sivá Dark Metal, predný nárazník v štýle modelu GT a zadný difúzor. Nechýba tiež označenie príslušnosti „GT Line“ na blatníku a na veku kufra. Keď sme pri ňom – musím spomenúť jednu z predností modelu: Renault Megane Grandtour poskytuje nielen štýl, ale aj mimoriadne modulárny dizajn a rekordnú nakladaciu dĺžku.

Po sklopení zadného sedadla a preklopení predného sedadla spolujazdca môžete naložiť rekordne dlhý náklad - až 2,70 m. No nie v tejto verzii, kde sa predné sedadlá nedajú preklopiť dopredu - bránia im v tom vysoké okraje. Na druhej strane, dobre držia telo v zákrute. Tak je to vždy - niečo za niečo... Auto inak ponúka viac než len modularitu vďaka konfigurovateľnému a rozumne vybavenému batožinovému priestoru. Poteší výklopná „zádržná“ zadná časť podlahy, aby vám  veci nevypadli z kufra po otvorení piatych pomerne vysoko výklopných piatych dverí. Plusom je, že sú na nich rukoväte na oboch stranách, takže je jedno, ktorou rukou ich zatvárate.

Potešila ma úplne rovná podlaha (pod ňou rezerva a miesto na všelijaké drobnosti), dostupné oporné siete, háčiky a bočné úložné priestory v zadnej časti batožinového priestoru. Takže pobalíte veľké veci, aj drobnosti. V kabíne je pomerne hlboká schránka v stredovej konzole pod lakťovou opierkou a ešte ďalšie miesto pred ňou a pred radiacou pákou prevodovky, kde môžete mať každodenné drobnosti.

Pre milovníkov športovej atmosféry v interiéri je k dispozícii Pack GT Line Interiér, ktorý má modré detaily. Označenie GT Line nájdete v interiéri na dvierkach odkladacej skrinky pred spolujazdcom. Podľa voľby profilu sa mení aj podsvietenie vo dverách a na stredovom tuneli, ale prevažuje modrá farba. Aj na prešívaní sedadiel a ďalších detailoch. Skvele to ladilo s modrou farbou karosérie.

Veľmi dobré sú anatomicky tvarované predné sedadlá s integrovanými opierkami hlavy a látkovým čalúnením. Sedí sa v nich pohodlne a pomerne nízko, čo však môže spôsobovať problémy menej ohybným pasažierom. Môžu byť tiež v kombinácii materiálov kože a alcantara, no tie látkové sa ukázali v chladnom počasí ako výhoda. Napriek vyhrievaným predným sedadlám si sadnúť do „vymrazeného“ auta na kožené sedadlá je silný zážitok. Podobne v lete je to opačný extrém, keď je koža rozhorúčená a sedadlá nemajú ventiláciu, aby ste sa ochladili.

Chladí aj športový volant GT potiahnutý kožou Nappa, ktorý nie je vyhrievaný a chrómované obloženie stredového tunela, ako aj hlavne hlavica radiacej páky, aj. Vykurovanie (predných) sedadiel je trojstupňové: najvyšší, nižší stupeň a vypnuté. Určite sa prihováram za pridanie ešte jedného, najnižšieho stupňa, takto je regulácia pomerne málo presná a treba často prepínať medzi nižším stupňom vyhrievania a vypnutým stavom. Najvyšší stupeň je vhodný na rozohriatie. Pomerne dlho trvá, kým začne prúdiť horúci vzduch z konca stredového tunela pre cestujúcich na zadných sedadlách. Tí majú dosť miesta  na kolená, aj nad hlavou, línia strechy sa zvažuje v kombi pomaly.

Na záver tejto časti hodnotenia otázka: viete v čom Megane Grandtour exceloval? Bol to pokoj a ticho v kabíne. Také dobré odhlučnenie motora a podvozka neponúkne veľmi často ani vyššia stredná trieda, nie ešte rodinné kombi. Ak nevymetáte každú veľkú dieru na ceste, nemáte šancu spoznať, po ako zlom povrchu práve idete. To je jasný dôkaz, ako vedia Francúzi vyladiť podvozok. S novou generáciou sa vylepšil aj jazdný prejav. No ak ste milovníkom jazdy plyn-brzda, asi si to nevšimnete.

Zostali nám ešte niektoré nespomenuté vlastnosti, možnosti a parametre, takže k nim sa dostaneme pri ďalšom pokračovaní a hodnotení modelu Renault Megane Grandtour GT Line.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku