2017-07-14 10:45:00
Renault Mégane Grandtour Energy
Renault Mégane Grandtour Energy dCi 130
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Renault Mégane Grandtour Energy dCi 130 Bose – rodinný univerzál

Od druhej polovice roka 2016 sa ponuka štvrtej generácie Renaultu Mégane rozrástla o karosársku verziu kombi.

Nový Mégane nemá s tým predchádzajúcim po stránke dizajnu takmer nič spoločné. Vari okrem znaku na kapote. Inak je celkom iný. Má novú agresívnejšiu a športovejšiu prednú časť, prelisy na dverách karosérie a zadnú časť dosť podobnú na väčší Talisman.

Línie prevzaté práve z tohto modelu však nepôsobia až tak ohromujúco, či skôr ladne, ako práve u väčšieho súrodenca. Hoci je pravdou, že táto generácia je o poznanie krajšia vo všetkých troch karosárskych verziách.

Viac sa mi v rodine Meganov páči model Grand Coupé, teda sedan, čo sa tvári skoro ako kupé. No aj na kombi verzii dizajnéri zapracovali. Museli sa popasovať s mohutnou masou zadnej časti. Zvládli to so cťou. Praktická verzia býva väčšinou istou formou kompromisu - tu sa podarilo urobiť auto, ktoré má štýl. Navyše získalo do vienka okrem praktických parametrov dva zásadné. Autu  prospeli. Nielen vďaka tomu je Mégane Grandtour v nižšej strednej triede jedným z najvýraznejších zjavov.

Zdroj: Jozef Vydra

Prednosť vo veľkosti

Kombi sa s tradičným názvom Grandtour po technickej stránke príliš neodlišuje od hatchbacku. Má tiež celkom nový interiér, ktorý je na prvý pohľad drahý a kvalitný. Máte pocit, že nielen pripomína prémiový dizajn. Sedí sa pomerne nízko, takže kto je zvyknutý na staršie francúzska autá, bude tým možno trochu zaskočený. Stredový tunel s integrovanou lakťovou opierkou vodiča akoby objímali z pravej strany. Čo je však významné, zmenený je charakter podvozka, takže si užijete jazdu. Tých vecí je oveľa viac. Interiér Grandtour je dostatočne priestranný. Bodaj by nie. Grandtour  je o 58 mm nižší a zároveň o 45 mm dlhší, no dôležitý je predĺžený rázvor - oproti predchodcovi narástol o 9 mm na 2712 mm.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ak to porovnáte s hatchbackom, je to o 43 mm viac. Celkom logicky je na zadných sedadlách viac miesta na kolená cestujúcich. Hovoria o tom aj čísla. Lebo tentoraz som to nenechal na subjektivite a použil som meradlo: Aj pri úplne vzad posunutých predných sedadlách je vzdialenosť od zadnej plochy ich operadiel k operadlám zadnej lavice 620 mm. Ak predné sedadlo posuniete úplne dopredu, zväčší sa na 860 mm. Hatchback ponúkol 540, respektíve 760 mm. Takže kombiverzia je na tom výrazne lepšie. Predsa ju tu ale jedno ale: ak si dá vodič sedadlo do najnižšej polohy, už sa pod ne nedostanú nohy cestujúceho za ním. Takže „nafúknutie“ v zadnej časti prospelo, ale nie je celkom dokonalé. Zvláštnosťou je možnosť preklopiť operadlo pravého predného sedadla. Vytvorí sa tým ložná plocha s dĺžkou 2700 mm. Je to súčasťou paketu Modularita, ktorá sa síce vo verzii Bose objednať nedá, ale autu táto funkcia nechýbala.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V aute je dosť veľkých odkladacích priestorov, ale ergonómia by si zaslúžila viac pozornosti. Za nepraktické považujem automatické zamykanie pri bezkľúčovom prístupe. S prístupovou kartou vo vrecku vystúpim spoza volantu a kým prejdem k zadným dverám alebo k batožinovému priestoru, auto sa zamkne. Trocha dlhšia časová odozva, či oneskorenie, alebo menšia citlivosť (hovorí sa tomu hysterézia) by určite bola skôr plusom. Renault sa to snaží kompenzovať jednoduchým priložením ruky ku kľučke – hoci aj v rukavici, ale to tiež nie je optimálne riešenie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ovládanie žiaľ hlavne dotykové

Navigačno-zábavný systém (už sa udomácnil názov Infotainment, no nie je ani slovenský, ani francúzsky...) svojim jednoduchým ovládaním celkom jednoznačne (a suverénne) predbehol ďalšiu francúzsku konkurenciu. Na výšku orientovaný displej pomáha pri navigácii a je prehľadný. Reaguje pomerne rýchlo, aj tlačidlá sú dostatočne veľké. Lenže – zasa sme pri detailoch. Keď sa rozhodnem ovládať klimatizáciu, musím sa k nej preklikať a na displeji zmiznú hodiny a teplota... Ešte že teplotu možno meniť samostatnými kruhovými ovládačmi. Našťastie nechýba tlačidlo samočinného režimu „Auto“. Všetko ostatné sa rieši cez dotykovú plochu. Prijal by som, keby namiesto dotykových funkcií ich bolo viac priamo ovládaných tlačidlami, či otočnými ovládačmi. Lebo napríklad hoci má samostatné tlačidlo aj funkcia rýchleho odmrazenie čelného skla, po jej aktivácii sa ventilátor roztočí na najvyššie otáčky. No inde bežné súčasné zapnutie kompresora klimatizácie nečakajte. Musíte ho aktivovať manuálne. Na to sa potrebujete prekliknúť do príslušného podmenu. Je pravdou, že stačí ťuknúť prstom na najnižší riadok displeja, kde sa indikuje činnosť klimatizácia/kúrenie. Určite by to bolo s tlačidlom jednoduchšie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pri jazde v noci je nepríjemné dosť intenzívne podsvietenie prístrojového štítu. Pokus o stmavenie je tiež komplikovaný. Aj táto funkcia sa ovláda cez rozhranie R-Link 2. Ešte že sa netreba prehrabávať cez rôzne podmenu. Treba kliknúť na prostredné z trojice tlačidiel na pravej strane obrazovky. Potom si vyberiete, čo chcete stmaviť. Keď to poznáte, je to „brnkačka“, inak zbytočne komplikované.

Ozaj, ešte čosi – auto malo vyhrievaný volant. Teda čiastočne. Boky áno, zvyšok nie. Čo to robí pri jazde v meste s častým prehmatávaním, si domyslíte. Ku kúreniu ešte jedna poznámka – aj keď som nastavil najvyššiu teplotu, efektívne pracujúci motor nevytváral dostatok zvyškového tepla na vykúrenie interiéru. Pri teplotách okolo -20° Celzia to teda je pri dlhších cestách „veselé“...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Odveziete pol domu

Batožinový priestor má na rozdiel od hatchbacku veľmi slušných vyše 500 litrov v základe. Je celkom praktický. Má dĺžku 880 mm, šírku dokonca 1100 mm a výška nakladacej hrany je 600 mm nad vozovkou. Príjemné sú tiež priestory po bokoch, potešila sieťka na oddelenie kufra a kabíny, hoci bola za príplatok. Pomerne veľký priestor pod dnom však vo výbave Bose zaberá subwoofer. Na rad preto prišla namiesto rezervy len dofukovacia súprava. Krycie zadné plátno sa roluje jednoducho po stlačení zadnej časti. Prijal by som však, rovnako aj v Talismane, radšej pevné zadné plató. Toto riešenie mi v aute, ktoré vyzerá pomerne luxusne, pripadá lacné. Poviete si detaily. Veď hej, ale niekedy sú rozhodujúce. Alebo rozčuľujúce. Prípadne potešujúce... K nim patria napríklad: jednoduchá funkcia predných masážnych sedadiel, automatické prepínanie diaľkových svetiel, cúvacia kamera a dobre, naozaj dobre hrajúca audiosústava Bose s 10 reproduktormi. Najradšej som jazdil sám a počúval hudbu dobre „vypeckovanú“.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jazda ako v perinke

Na rozdiel od neveľmi výrazného, ba dokonca v porovnaní so súčasným modelom až mierne mdlého predchodcu s „gumovou“ spätnou väzbou je nový Mégane vážne iná káva. Má síce na jednej strane povestný „francúzsky“ podvozok, teda dostatočne komfortný pre pohodlnú rodinnú jazdu. Pridaním lepších sedadiel, slušného radenia a lepšieho riadenia poskytuje oveľa vyššiu úroveň jazdy. Zdalo sa mi (aj spolucestujúcim) že je dosť mäkký pre bežné jazdenie. Mal som pocit že spomedzi ostatných z rodiny je dokonca najmäkší. Nuž, rodinné auto má poskytovať komfort...

Aj sa snaží, doplnková výbava je rozsiahla, testované auto bolo vybavené (príplatkovo) skoro všetkým, na čo si spomeniete. Takže príjemné a komfortné cestovanie nie je iba snom, ale realitou. Aj vďaka veľmi dobre odhlučnenému motoru a podvozku.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Apetít mierne nad údajom výrobcu

Papierové hodnoty spotreby už na prvý pohľad vzbudzujú nedôveru: jazdiť sa takýmto autom za 4 litre na 100 kilometrov? Kolegovia naprieč Európou dosahovali spotrebu od 5,4 po vyše 6 litrov. Tentoraz sme nekontrolovali spotrebu dotankovaní, spoľahol som sa na palubný počítač. V iných redakciách ukazoval spotrebu v priemere približne 5,5 litra. Hoci som auto nijako nešetril a počas jazdenia bolo pomerne výrazne chladno, kombinovaná jazda po slovenských cestách, diaľniciach aj mestách ukázala priemernú spotrebu 5,1 litra na 100 km. Je to slušné, no ak spotreba stúpne, budete častejšie zastavovať na čerpacej stanici – nádrž má len 47 litrov. To by ale teoreticky malo vystačiť na vyše 800 kilometrov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záverečné hodnotenie

Najnovší Mégane je vo verzii hatchback podľa mňa čisto emotívna záležitosť. Zameraná na dizajn. Aj na jazdné vlastnosti. Grand Coupé mu je dosť podobný, ale hoci sa tvári ako kupé, je to v prvom rade limuzína zameraná aj na nižšiu manažérsku klientelu. Nuž a kombi Grandtour by malo byť až v prvom rade o praktickej stránke. Má pár múch, ktoré vás môžu rozčuľovať. Dúfam, že zmiznú s najbližším faceliftom. Napriek tomu vyzerá veľmi dobre, tiež veľmi dobre (a podotýkam, že ticho) jazdí a v nami skúšanej verzii má aj veľmi dobrú spotrebu. Takže v týchto parametroch Renault svoj najdôležitejší model vybavil veľmi slušne a boduje. Možno aj u vás.

Technické údaje

Model: Renault Mégane Grandtour Energy dCi 130 Bose
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 6 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  96/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 198
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,6/3,6/4,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4626/1814/1449
Rázvor náprav (mm): 2712
Objem batožinového priestoru (l): 521/1504
Objem palivovej nádrže (l): 47
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1394
Užitočná hmotnosť (kg): 558
Rozmer pneumatík: 205/50 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 13 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 19 490 €
Cena testovaného vozidla: 25 140 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku