24.10.2018

TEST: Honda PCX 125 - vynovená klasika a titul kráľ mesta

Opäť som dostal možnosť vyskúšať PCX-ko so 125 kubíkovým motorom. Zmenilo sa niečo od posledného stretnutia a jázd? Bol som zvedavý.

Svojím dizajnom patrí PCX medzi to krajšie, čo sa potuluje po našich cestách. Pomerne agresívny dizajn a športový vzhľad podporuje najmä veľký, pôvodne do X tvarovaný predný svetlomet, ktorý má svoje korene vo veľkej Honde VFR 1200F.

Reflektor má výbornú svietivosť a je vybavený aj denným svietením, ktoré sa však stráca práve vo svetle dvojice stretávacích svetiel, tie sa totiž nedajú vypnúť.

Predný štít sa môže zdať malý, veľmi dobre však rozráža vzduch aj pri maximálnej rýchlosti, ktorej hodnota sa pohybuje niekde na hranici okolo 100 km/h v sólo obsadení. Vo dvojici poklesne asi na 90. Aj pri daždi zmoknete len od ramien hore, pri mojej výške nad 190 cm mi trocha fúkalo na kolená, ale zostali suché.

Prístrojový panel je naozaj prehľadný, ponúka rýchlomer, indikátory smeroviek a start&stop systému, kontrolku teploty motora a na mini displeji sú ešte aj najazdené kilometre, tripmaster a ukazovateľ paliva. Celkom to stačí, po kritike pridali od nového modelového roku ešte aj hodiny, čo poteší.

Ocenil som hlavne veľké kontrolky smerových svetiel. Aj cez deň som si hravo všimol zabudnuté zapnuté smerovky, ktorými som zbytočne miatol vodičov idúcich za mnou. Totiž ovládanie smeroviek na riadidlách má prehodenú pozíciu s klaksónom oproti „veľkým“ motocyklom. Preto som zo začiatku viac trúbil ako odbočoval...

Spínacia skrinka je chránená špeciálnou západkou. Tá sa otvára pomocou špeciálnej matice na opačnej strane kľúča. Asi som občas pôsobil skôr ako zlodej skútrov, kým som si odomkol otvor na spínačke. Pri slabšom svetle to nejakú chvíľku totiž trvá. Kým nie je skúter váš, že by ste mali úkon natrénovaný aj po pamäti, pár dní na „nácvik“ nestačí...

Pri určitej polohe kľúča v spínacej skrinke sa dvojicou tlačidiel otvára veko palivovej nádrže a odomyká zámok sedadla. Pod riadidlami je neuzamykateľná skrinka vhodná na dočasné uloženie kľúčov, puzdra okuliarov a podobne.

Skrinka je to síce praktická, aspoň mi nič nevypadlo z vreciek, ale je úzka tak akurát na ženskú ruku. Mal som problém vytiahnuť kľúče, ktoré boli až na jej dne.

Sedadlo jazdca i spolujazdca je viac ako pohodlné a výborne pohlcuje nerovnosti vozovky, ktoré tradične nedokážu úplne odfiltrovať malé skútrové kolesá. Celkovo je posed na PCX-ku veľmi pohodlný, bočné lišty slúžiace ako stúpačky sú dostatočne široké.

Jednotku by som dal tichému a živému motoru, ktorý pre 125-ku poskytuje výborný výkon i krútiaci moment. Vďaka elektronickému vstrekovaniu je spotreba paliva na úrovni okolo 2 litrov na 100 km, navyše Honda prvý raz priniesla do sveta skútrov novinku z automobilov. Honda PCX je totiž vybavená vypínateľným systémom Štart-Stop, ktorý automaticky vypína motor pri zastavení. Znižuje spotrebu paliva hlavne v mestskej premávke.

Motor skútra má zníženú hmotnosť absenciou klasického štartéra aj vďaka novému štartéru ACG, ktorý zároveň slúži aj ako alternátor. Alebo by sa dalo povedať, že alternátor, ktorý slúži ako štartér... Motor sa pri zastavení po troch sekundách vypne, ale až po zohriatí. Naskočí rýchlo a bezhlučne okamžite po pridaní plynu. Zaujímavá je zvuková kulisa, pri štartovaní úplne chýba zvuk štartéra. Motor skrátka „zrazu ide“.

Pohon zadného kolesa motorom je dnes už klasický prostredníctvom variátora. Zadné koleso je odpružené dvojicou tlmičov. Honda sa vôbec nezdá, že by bola určená len do mesta a plavne prekonáva aj dosť rozbité cesty. Do PCX-ka zabudovali brzdný systém CBS. To znamená, že keď zabrzdíte zadnou bubnovou brzdou, aktivuje sa aj predná kotúčová a brzdenie je oveľa účinnejšie.

Celkovo je pocit zo skútra veľmi pozitívny. V tomto prípade sa stretli vyspelá technika a priaznivá cena. Navyše výborne jazdí, málo „žerie“ a čo je asi to najdôležitejšie: je pre všetkých. Totiž netreba si naň robiť vodičák ako na veľkú motorku.

Technické údaje

Model Honda PCX 125
Typ motora Štvortaktný kvapalinou chladený 2-ventilový jednovalec SOHC
Vŕtanie x zdvih 52,4 x 57,9 mm
Zdvihový objem (cm³) 125
Kompresný pomer 11:1
Výkon (kW/ot.): 9/8 500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 11,8/5 000
Maximálna rýchlosť (km/h): 110
Spotreba (l/100 km): 2,1
Spúšťanie motora elektrické
Prevodovka variátor
Dĺžka/šírka/výška (mm): 1923/745/1107
Rázvor náprav (mm): 1313
Výška sedadla (mm): 764
Svetlá výška (mm): 137
Objem palivovej nádrže (l): 8
Pneumatiky - predné 100/80-14M/C 
Pneumatiky - zadné 120/70-14M/C
Odpruženie - predné 31 mm teleskopická vidlica, zdvih 89 mm
Odpruženie - zadné kyvná vidlica s dvoma tlmičmi, zdvih 84 mm
Brzdy - predné 220 mm kotúčová trojpiestiková
Brzdy - zadné 130 mm bubnová
Prevádzková hmotnosť 130 kg
   
Cena motocykla 2 890 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Drobný

Komentáre k článku