25.05.2016

Inovovaná HONDA PCX125 je pre modelový rok 2017 plná vylepšení

Najobľúbenejší európsky skúter v objemovej kategórii 125 cm³ plní od sezóny 2016 emisnú normu EURO4.

Nečudo, že s dojazdom 375 kilometrov (vďaka mimoriadne úspornému motoru s technológiou Idling Stop a so spotrebou 2,1 l/100 km), prémiovými LED svetlami, variabilitou a komfortom ide o atraktívny motocykel. Oslovuje zákazníkov v celej Európe.

Model PCX125 je od roku 2013 každoročne najpredávanejším európskym skútrom. Za jeho úspechom stojí recept, ktorý značka Honda zdokonaľuje už niekoľko rokov. Svojím výrazným a moderným dizajnom elegantne zapadne do náročného životného mestského štýlu a vďaka svojim kompaktným rozmerom si nájde cestu v rušnej premávke a umožní vždy ľahko zaparkovať. Pohodlná poloha za riadidlami, schránka na uloženie integrálnej prilby pod sedadlom a špičková kvalita spracovania prispievajú k extrémnej úrovni komfortu, z ktorého názov PCX vychádza.

V roku 2010 sa stal model PCX prvým jednostopovým vozidlom vybaveným technológiou Idling Stop, o dva roky neskôr sa stal prvým skútrom v Európe vybaveným mimoriadne úsporným motorom Honda eSP („enhanced Smart Power“). Jedným z dôvodov popularity PCX je aj vysoká hodnota za vynaložené prostriedky nielen pri kúpe, ale aj po celý čas prevádzky.

Základom identity modelu PCX je dômyselný a športový vzhľad kombinovaný s vynikajúcim komfortom. V roku 2014 prešiel model mnohými vylepšeniami a získal dynamickejšie a modernejšie línie, ktoré doplnilo osvetlenie tvorené výhradne LED svetlami. Pribudli taktiež doplnky zvyšujúce komfort jazdca, ako je 12 V zásuvka, výstražné svetlá či hodiny.

Vzhľad modelu PCX125 odráža moderné technológie použité pri jeho výrobe. Prináša viacero detailov, ktoré zvyšujú jeho úžitkovú hodnotu a komfort. Kompaktné rozmery umožňujú jazdcovi ľahko sa „preplitať“ mestskou premávkou, zatiaľ čo jeho poloha s nohami „vnútri“ stroja zvyšuje komfort a prispieva k pocitu bezpečia. Športovo ladené kompaktné duálne LED svetlomety poskytujú distribúciu svetla v usporiadaní tlmené - diaľkové - tlmené. Ukazovateľ smeru, zadné svetlo a osvetlenie evidenčného čísla sú tiež z LED diód, ktoré menším prúdovým odberom znižujú zaťaženie motora. Výstražné svetlá sú súčasťou štandardnej výbavy.

Do schránky v ľavej časti kapotáže sa zmestí fľaša s vodou alebo plechovka s nápojom. Je v nej aj 12 V zásuvka na nabíjanie mobilného telefónu. Pod sedadlom je odkladacia schránka na integrálnu prilbu a stupňovité sedadlo má pružinu, vďaka ktorej zostane po otvorení držať vo zvolenej polohe. Výška sedadla je veľmi priaznivých 760 mm, zatiaľ čo výška potrebná na obkročenie stroja je iba 540 mm. Sedadlo aj viečko palivovej nádrže sa dá jednoducho otvoriť tlačidlami, otvor pre kľúč zapaľovania je kvôli vyššej bezpečnosti vybavený uzávierkou. Všetky údaje na prístrojovom paneli sú zobrazované v úhľadnom a premyslenom formáte. Ako ukazovateľ rýchlosti slúži podsvietená ručička pohybujúca sa okolo LCD panela, v ktorom sa nachádza otáčkomer, počítadlo prejdených kilometrov, ukazovateľ stavu paliva, ukazovateľ spotreby a hodiny.

Ľahký a kompaktný kvapalinou chladený dvojventilový motor SOHC so zdvihovým objemom 125 cm³ sa vyznačuje odolnosťou, vynikajúcim výkonom aj akceleráciou (0 – 50 km/h za iba 5,4 s) a v neposlednom rade taktiež tichým, hladkým chodom a nízkymi emisiami CO₂. Pôsobivá je spotreba, aj bez použitia systému Idling Stop iba 2,1 l/100 km (v režime WMTC). Dojazd je tak vďaka osemlitrovej nádrži 375 km. Motor využíva technológie s nízkym trením a riešenia, ktoré zlepšujú odolnosť motora voči klepaniu. Katalyzátor so 400 komorami je umiestnený vo výfuku. „Zubatá“ liatinová vložka s drobnými povrchovými výstupkami eliminuje prípadné deformácie a zmeny priemeru vŕtania valca. Toto riešenie znižuje napätie v piestnych krúžkoch, čím dochádza k zníženiu trenia. Valivý odpor vnútri prevodového ústrojenstva klesol vďaka použitiu troch hlavných ložísk s nízkym trením. Elektronicky riadený bezkefkový štartér je integrovaný priamo na koniec kľukového hriadeľa a slúži ako štartér aj ako alternátor. Tým, že motor roztáča priamo, odpadá hluk daný zapojením prevodov či ozubených kolies.

Voliteľná funkcia Idling Stop motor po troch sekundách chodu na voľnobeh automaticky vypne a po otočení rukoväťou plynu znovu ihneď naštartuje. Použitie tejto funkcie je veľmi jednoduché vďaka alternátoru s integrovaným štartérom a systému spätného natočenia. Vracia kľukový hriadeľ späť do polohy pred nasatím vzduchu. Dekompresný mechanizmus potláča odpor roztáčania kľukového hriadeľa kvôli kompresii. Systém Idling Stop má funkciu sledovania stavu batérie, umožní vypnutie systému, aby sa predišlo jej nadmernému vybíjaniu. Motocykel je vybavený výkonnou batériou YTZ8V s dlhou životnosťou. Prevodovka V-Matic s variátorom využíva tichý a odolný hnací remeň vyrobený z nedávno vyvinutej a vysoko elastickej gumy, ktorý zaisťuje účinný prenos sily na zadné koleso.

Honda PCX125 má dostatočne citlivé ovládanie, ktoré jazdcovi umožní preplietať sa hustou premávkou, ale ktoré bude zároveň dostatočne stabilné a komfortné na to, aby jazdec aj spolujazdec mali vždy potrebné pohodlie. Odolný rúrkový rám, krátky rázvor kolies 1 315 mm a geometria riadenia – sklon vidlice 27° a závlek 86 mm – spoločne tvoria riešenie, ktoré spĺňa uvedené požiadavky. Pohotovostná hmotnosť je 130 kg, polomer otáčania je iba 2 m, čo umožňuje jednoduché manévrovanie na stiesnených miestach, zatiaľ čo päťlúčové 14" kolesá z hliníkovej zliatiny zvyšujú stabilitu a dodávajú jazdcovi istotu. Od roku 2017 je model vybavený pneumatikami Michelin City Grip; predná má rozmer 90/90-14 a zadná 100/90-14.

So zdvihom 100 mm je 31 mm teleskopická vidlica schopná pohltiť množstvo nerovností a prispieva k istote jazdca; dva zadné tlmiče poskytujú hliníkovému kyvnému ramenu zdvih 75 mm. Kombinovaná brzdová sústava Honda (CBS) rozdeľuje brzdnú silu medzi predný 220 mm kotúč s trojpiestovým strmeňom a 130 mm zadnú bubnovú brzdu. Pri zošliapnutí páky zadnej brzdy sa časť brzdného účinku prenáša aj na predné koleso, brzdenie je tak hladké a progresívne.

K dispozícii bude celá súprava príslušenstva, vrátane zámku s alarmom Honda, štítu, zadného nosiča, 26-litrového horného boxu, platne pre horný box, U-zámku, vonkajšej krycej plachty, lišty na výfuk či samolepiek na kolesá. V ponuke je šesť farieb: biela perleťová „Cool“, čierna perleťová „Nightstar“, strieborná metalická „Moondust“, červená perleťová „Sienna“, matná karbónová sivá metalíza a hnedá perleťová „Havana“.

Jozef Vydra
ZDROJ: Honda

Komentáre k článku