09.10.2018

TEST: Nissan Micra 1.0 Acenta – malé veľké auto

Už dávno nie je tým, čím bývala. Nie je to už mikro auto, ako napovedá jej názov, ale dosť povyrástla.

V niektorých častiach Ázie a v Latinskej Amerike sa tento model uvádzal pod menom Nissan March. Názov Micra, ktorým sa prezentuje aj v Európe, je odkazom na rozmery tohto malého mestského auta. Prvá generácia z roku 1982 bola len 3,7 metra dlhá a vážila 635 kg.

Súčasná Micra sa od prvej generácie diametrálne líši. Nemá toho veľa spoločného ani s predchádzajúcou, štvrtou generáciou, ktorá na rozdiel od predchodkýň v Európe akosi nezabodovala a bola takpovediac do počtu. Lákala maximálne ženy, lebo jej guľaté tvary nezaujali mužskú populáciu. Hlavná orientácia najmä na ázijské trhy jej neprospela. Na malé európske hatchbacky strácala najmä vo veľkosti a výkone.

Micra pritom bola kedysi úspešný model, hlavne jej tretia generácia. Druhá Micra v poradí dokonca získala v roku 1993 titul Auto roka. To sa dovtedy nepodarilo žiadnemu japonskému modelu. Lenže čo bolo, bolo, terazky je tu piata generácia. V jej prípade možno hovoriť o zlome, či skôr o revolučnej zmene. Takou ešte Micra doteraz neprešla. Vďaka tomu má nasmerované medzi najlepšie modely v triede.

Odštartovala to štúdia

Všetko sa to začalo v roku 2015, keď sa na autosalóne v Ženeve predstavil koncept Nissan Sway. Vtedy si mnohí vraveli, že ak bude aspoň podobne vyzerať aj sériová podoba, bude to úžasné. Takmer nikto ale nečakal, že sa tak aj stane! Piata generácia Nissanu Micra sa predstavila v roku 2016 na autosalóne v Paríži.

Na trh prišla začiatkom roka 2017. Reakcie na ňu boli celkom pozitívne. Zrejme nikdy predtým nebol malý hatchback taký moderný a zaujímavý. Päťdverový hatchback sa vyrába vo Francúzsku, Thajsku a v Indonézii. Auto však na prvý pohľad vyzerá ako trojdverové. Kľučky zadných dverí sú šikovne schované do atypického dizajnu C-stĺpika karosérie. Vďaka jeho čiernej časti sa zdá, že sa strecha nad autom vznáša.

Dizajn

Vzhľadovo vyzerá ako technologicky vyspelý automobil bez kompromisov. Má bez jedného milimetra rovné štyri metre a celková šírka je 1,7 metra. Piata generácia so sebou priniesla výraznú zmenu dizajnu. Nová generácia útočí na zmysly všetkých. Dynamické a ostré hrany vôbec v ničom nepripomínajú jemný dizajn predošlej generácie. Vpredu a vzadu sú ostré svetlomety s LED technikou, nami skúšané auto na 16-palcových kolesách malo plechové disky a ozdobné puklice. Dodali autu nekonvenčný vzhľad aj bez zliatinových diskov.

Interiér

Vo vnútri je to už trocha menej výrazné, ako pri pohľade zvonka. Ale zaujmú dobré materiály príjemné na dotyk a rozumné rozmiestnenie ovládacích prvkov. Rozmerný čelný panel palubovky je mäkký. Nielen vonkajšok, ale aj interiér sa dá v Nissane vo veľkej miere prispôsobiť vášmu vkusu. Meniť sa dá takmer akákoľvek farba. Základ je v podobe čiernej prístrojovej dosky, dverí a čiernych sedadiel.

Na volante vidno príbuznosť s inými väčšími modelmi značky. Dobre padne do ruky, no funkčné tlačidlá by mali byť ergonomickejšie. Príklad: pri nastavovaní hlasitosti sa tlačidlá rozoznávajú problematicky a treba kontrolný pohľad – čo vlastne nastavujem

Medzi prístrojmi je veľký farebný displej. Hlavný dotykový s doplnkovými mechanickými tlačidlami je na stredovej konzole. Nastavenie sedadla a volantu je štandardné, takže pozícia za volantom je akurátna aj pre vyššie osoby. Sedadlá sú pohodlné a majú dobré bočné vedenie. Udržia tak telo aj v zákrute. Čalúnenie pôsobí takmer luxusne. Ostatné materiály sú prevažne dobré, plastové obklady dverí sú tvrdé a nepoddajné. Pred radiacou pákou prevodovky je obrovský odkladací priestor. V malom aute sa to náramne hodí.  Prečo toto nevedia ponúknuť aj ostatní výrobcovia?

Micra už nie je malé auto, ale štandardný hatchback s pomerne priestranným interiérom. Hoci sú vzadu tri miesta, reálne sa za seba posadia pasažieri s výškou okolo 180 cm. Vpredu je priestoru mierne nadštandardne viac, ale na úkor miesta na zadných sedadlách, hlavne pre kolená spolucestujúcich. Batožinový priestor má na tento segment veľmi slušných 300 litrov.  Po sklopení zadných sedadiel narastie na výborných 1004 litrov.

Ako jazdí malá – veľká Micra

V ére turbomotorov sme si zvykli na poriadny záťah už v nízkych otáčkach aj pri malých motoroch. Tu je rozbiehanie pomalšie, zdalo by sa, že je auto lenivejšie. No je to v prvom rade o zvyku. Bez turbomotora sa musíte s Microu opäť naučiť jazdiť. Jazda po meste aj pri tejto veľkosti auta celkom príjemná, tlmiče dobre reagujú na normálne nerovnosti a nevytrasú vás.

Micra sa v ostrých zákrutách primerane nakláňa, iba mierne sa prejavuje ako nedotáčavá. Riadenie je celkom presné, dovoľuje aj slušnú zábavu. Stále zostala necnosť z minulosti: citlivosť na uvoľnenie akceleračného pedála. Keď je motor vytočný napríklad na 4-tisíc otáčkach a uberiete plyn, autom trhne.

Jazdnými vlastnosťami však patrí Micra vo svojom segmente ľahko nad priemer. V tom urobila generačný skok. Jednoduchá vlečená zadná náprava robí dobrú službu na kvalitnom povrchu, no je limitom pri nerovnostiach, hlavne v zákrutách. S nimi si nerozumie a na takom povrchu zadná časť odskakuje. Ale to je vlastnosť daného riešenia a problémy s tým majú aj iné modely: malé esúvéčka a menšie autá s týmto typom nápravy. Inak je podvozok nastavený príjemne tuho a do interiéru nepreniká výrazný hluk z prejazdu nerovností. teda kým nenarazíte na nejakú hlbokú jamu . Vtedy sa už ozve výrazné buchnutie.

Micra vždy patrila medzi veľmi obratné autá. To jej aj zostalo. Účinok posilňovača riadenia je pomerne silný. S manévrovaním a parkovaním preto nemajú problém ani slabšie ženské ruky. V meste je to ešte v poriadku, ale mimo neho, na diaľnici a vôbec pri dlhších jazdách sa s takto nastavenou Microu necítite veľmi komfortne.

Pod kapotou najslabší motor

Nissan Micra môže mať naftový 1,5 litrový štvorvalec s výkonom 66 kW (90 k) a 220 Nm, alebo rovnako výkonný preplňovaný benzínový trojvalec s objemom 0,9 litra so 150 Nm krútiaceho momentu. Základnou pohonnou jednotkou, ktorú sme mali v aute aj my, je 1,0 litrový benzínový trojvalec bez turba. Ten dosahuje výkon 52 kW (71 k) až pri vyše 6000 otáčkach a maximálny krútiaci moment má 95 Nm. S tým súvisia aj jazdné výkony. Stačia na využitie Micry ako mestského auta.

Hoci papierovo nie je výkonný, dokáže sa Micra z križovatky pekne odpichnúť. Na rozbeh však potrebujete aspoň 2000 otáčok, pri ktorých je nižšia spotreba, ako v oblasti maxima krútiaceho momentu (3500 otáčok). Často pri ich prekročení ukazuje počítač, že už máte preradiť na vyšší stupeň. Daňou za to je však dramatické zníženie pružnosti motora. Radiť rýchlosti päťstupňovej prevodovky teda treba pre zachovanie dynamiky jazdy pomerne často. Dráhy páky radenia sú dosť dlhé, radenie je pomerne tuhé a páka je dosť vysoká. Na všetko z toho som si však za týždeň postupne zvykol.

Motor treba pri potrebe dynamickejšej jazde vytáčať aspoň na 3500 otáčok, ale aj vyše 4000. Nečudo, že má drsnejší zvukový prejav a jeho chod nie je príliš kultivovaný. Vhodný je hlavne na pokojnú jazdu mestom. Jazda rýchlosťou nad 80 km/h je stále bezproblémová, ale do interiéru začína prenikať hluk. Nielen aerodynamický. Pri rýchlostiach nad 100 km/h už dosť výrazne počuť zvuk motora. Spotreba v meste je zhruba rovnaká, ako píše výrobca (6,2 l/100 km). Na diaľnici stúpla skoro na 7 litrov, na okreskách medzi mestami bola pod 5 litrovou hranicou. Priemer reálne okolo 5,5 litra na odjazdených 100 kilometrov je slušná hodnota.

Ak si zvyknete na špecifiká motora a udržiavate ho v optimálnych otáčkach, je Micra celkom dynamická a pomerne pružne reaguje na zrýchlenie. Ale nečakajte zázraky s takým malým motorom a výkonom.

Záverečné zhodnotenie

Nissan Micra má svoje plusy najmä v dizajne karosérie, aj v interiéri. Pozitívne treba hodnotiť variabilitu a objem batožinového priestoru v rámci kategórie. Je to je šikovné mestské auto, kde sa nedostatky týkajú predovšetkým jeho nepreplňovaného litrového motora. Nie je to žiadne výkonové delo, ale aj na jeho vlastnosti sa dá zvyknúť.

Micra je zaujímavé auto, ktoré už vyrástlo z detských nohavíc. Je doteraz najväčšia, má viac priestoru, je technologicky vyspelejšia. Je to päťdverový hatchback so štartovacou cenou pod 10 000 eur. Má aj svoje muchy a nedostatky, ale vzbudzuje sympatie, ktoré väčšinu nedokonalostí dokážu zmazať.

Forma trocha predbieha obsah, vidno to hlavne pri motore a v interiéri, ale so špecifikami mestského auta sa vysporiadala celkom v pohode. Úrovňou technickej výbavy siaha aj na autá o triedu vyššie. Najnovšia Micra sa Nissanu podarila.

Technické údaje

Model: Nissan Micra 1.0 Acenta
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 5 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  52/6300
Krútiaci moment (Nm/ot.): 95/3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 158
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 16,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,4/4,7/5,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3999/1743/1455
Rázvor náprav (mm): 2525
Objem batožinového priestoru (l): 300
Objem palivovej nádrže (l): 41
Pohotovostná hmotnosť (kg): 977
Užitočná hmotnosť (kg): 425
Rozmer pneumatík vpredu: 205/45 R 17
Rozmer pneumatík vzadu: 205/45 R 17
Základná cenníková cena modelu : 9 690 €
Základná cena verzie: 11 740 €
Cena testovaného vozidla: 13 470 €
   
Konkurenti: Ford Fiesta, Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza, Škoda Fabia, VW Polo

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku