25.09.2018

TEST: Suzuki Swift 1.0 BoosterJet SHVS – zábavné, šikovné auto

Swift v súčasnej podobe sa v našej redakcii v tomto roku už mihol – a zaujal.

Bola to verzia s litrovým motorom a s automatickou prevodovkou. Konštatovali sme, že je to auto vhodné do mesta: primerane malé na zaparkovanie, mrštné pre dobrú dynamiku jazdy a úsporné. Okrem toho aj zábavné. Kto sa chcete dozvedieť viac, načerpáte informácie z testu modelu 1.0 Boosterjet.

Platí o ňom všetko, čo som vtedy napísal a tvrdil. Aj ten záver, že sa k nám chystá aj malá revolúcia v podobe modelu s rovnakým motorom, ale päťstupňovou manuálnou prevodovkou a technológiou SHVS (Suzuki Hybrid Vehicle by Suzuki).

Posledná generácia Swiftu sa totiž prispôsobila súčasnosti a okrem množstva techniky sa ponúka aj vo verzii s hybridným pohonom. Teda hybrid to je, ale nie tak celkom... Suzuki pritom predviedlo hybridný Swift už v roku 2009. Nami skúšaný model sa nabíja iba rekuperáciou. Dáva o tom vedieť biela ikonka na otáčkomere. Hybridný Swift nejazdí na elektrinu a technológia SHVS má iba minimálny vplyv na jazdu. V lepšom prípade zlepšuje spotrebu, väčšinou pomáha systému štart-stop. To všetko dokáže malá líthium-iónová batéria, ktorá mierne „prikuruje“ k zážihovému motoru. Na to, aby „potiahla“ celé auto čisto iba na elektrinu, hoci len pár sto metrov, je však slabá. Je pritom kuriózne, že celý elektrický systém váži iba 6 kilogramov...

Malý vzrastom, veľký vlastnosťami

Suzuki Swift si dlho držal povesť praktického ale zábavného mestského automobilu, s ktorým sa dajú vymetať okresky plné zákrut, aj úzke mestské uličky. Ako na nás ale zapôsobila posledná generácia s litrovým trojvalcom BoosterJet a hybridným SHVS systémom? Priznávam sa, že hoci som bol naň zvedavý a tešil som sa, zároveň som sa trochu aj bál, ako to dopadne. No už po prvých metroch to bolo príjemné zistenie s úsmevom a konštatovaním, že je to dobré.

Nechcem na tomto mieste opisovať všetky vlastnosti auta. To som už urobil v predchádzajúcom teste vozidla s automatickou prevodovkou, kde si postrehy môžete prečítať. Dnes sa zameriam prioritne na rozdiely, či skôr vlastnosti pohonu. No predsa len pár slov aj o dizajne. Pri pohľade z boku zaujme pomaly stúpajúca spodná línia okien. Okná zadných dverí sú zatmavené a v hornom rohu dverí je šikovne umiestnená a na prvý pohľad zamaskovaná maskovaná kľučka. Na ňu nadväzuje úzky tmavý pruh, ktorý prechádza dp čierneho lemovania okna piatych dverí. Zadná časť auta je geniálne jednoduchá. K jej najvýraznejším prvkom patria natiahnuté koncové svetlá.

Celkové proporcie auta jasne naznačujú výborný pomer medzi vonkajšími rozmermi a vnútorným priestorom. Už na prvý pohľad je Swift široký a nízky s kolesami posunutými čo najviac do rohov karosérie. Je to tak štýl motokáry, čo sa prejavuje na jazdných vlastnostiach. Na ne má pozoruhodný vplyv a nízka hmotnosť auta. Oproti predchádzajúcej verzii sa podrobilo radikálnej „odtučňovačke“ a zhodilo zhruba 120 kilogramov. Na dobré dynamické vlastnosti potom stačia aj motory s nižším výkonom. Spoločne to má vplyv aj na spotrebu. Ale o tom trocha neskôr.

Interiér a výbava

Ihneď po nasadnutí príjemne prekvapí priestorová veľkorysosť vpredu a sedadlá. Sú komfortné a pomerne mäkké. Napriek tomu ponúkajú prekvapujúco dobré bočné vedenie. Nemusíte sa báť, že by ste z nich „vypadli“ ani pri slalome, či jazde po cestách plných zákrut. Interiér pôsobí celkovo dobrým dojmom. Japonský interiér môže zaujať aj v Európe. Opticky dobre pôsobí volant s kruhovým stredom a sploštenou spodnou stranou. Mohol by mať trocha hrubší venie a menší priemer – ale nemusí. Zvyknete si naň pomerne rýchlo. Tvrdé plasty na prístrojovke veľmi nepotešia priaznivcov mäkčených materiálov. Ale lícujú presne, je to skôr o pocitoch – a samozrejme o cene. Veď základná cena auta je pod 10 000 eurami.

Vzadu je miesta trocha menej. Veď čo by ste čakali od auta kratšieho ako štyri metre? Napriek tomu, že je nový Swift trocha kratší ako predchodca v kufri má viac miesta. Na zadných sedadlách sa celkom slušne odvezú dvaja dospelí cestujúci. Len priemerná výška posádky ba mala byť asi tak do 180 – 185 centimetrov. Mám viac a sám za seba som sa posadil už len s „pomocou obuváka“. Hlavným problémom bolo miesto na kolená. Pre vzrastom menších to ale nebude problém. Suzuki Swift sa hodí ideálne do mesta a na kratšie trasy. Horšie to už je, ak sa vyberiete vo štvorici na dlhšiu cestu, dovolenku, či výlet. Základ batožinového priestoru totiž pre štyroch veľmi nestačí.

Jazda vo dvojici, či trojici už prináša oveľa viac miesta aj pre batožinu. Po sklopení zadných sedadiel, ktoré už nemajú takmer žiadne bočné vedenie tela, vzniká dosť výrazný schod. Dno kufra je pomerne hlboko, čo komplikuje nakladanie, či vyberanie batožiny cez pomerne vysokú hranu batožinového priestoru.

Motor, pohon, jazda

Po naštartovaní sa pod kapotou ozve zvuk dobre utlmeného trojvalca. Pri jazde s nízkymi otáčkami je neočakávane pokojný a napriek trojvalcovej koncepcii takmer bez vibrácií. Swift dokáže jazdiť aj pomeste na najvyšší,  piaty prevodový stupeň. Nápoveda vás neustále nabáda radiť čo najvyšší stupeň, hoci ešte to nie je potrebné. Na druhej strane – pri jazde maximálnou povolenou rýchlosťou po diaľnici sa motor krúti 3100 krát za minútu. Je teda dostatočne rýchla a motor zároveň veľmi pružný.

No Swift nie je určený pre dlhé jazdy po diaľnici. Hodí sa predovšetkým do mesta a jeho okolia, kde sa litrový Boosterjet odmení veľmi dobrou spotrebou. Pri veľkej snahe to bude za menej ako 5 litrov aj vďaka mikrohybridnej  sústave SHVS. Jej súčasťou je reverzibilný alternátor, poháňaný remeňom. Pri brzdení rekuperuje kinetickú energiu. do akumulátora. Tá sa potom využíva hlavne v prospech systému štart-stop. Malou mierou však pomáha pri zrýchľovaní aj samotnému motoru. Celková spotreba bola 5,4 litra, o pol litra mnej, ako v prípade automatickej prevodovky a bez systému SHVS.

Adaptívny tempomat, aj strážca nárazov

Spomínal som to v teste auta s automatickou prevodovkou, musím aj teraz – asi jedna z vecí, ktoré mi na aute prekážali, bola až príliš precitlivená reakcia asistenta, ktorý upozorňuje na riziko nárazu s automatickým brzdením. Často sa „plaší“ už aj pri jazde popri rade zaparkovaných áut a neraz celkom nečakane „dupne na brzdu“. Prvý raz som sa poriadne vyplašil. Škoda, že sa nedá jeho citlivosť zmierniť v nastavení. Iba vypnúť, čo tiež nie je systémové riešenie...

Na záver také malé zamyslenie: kam sa to ten náš svet uberá? Swift prijal nové technológie. Našťastie  s rozumom a mierou. Pritom ich vôbec nepotreboval. Lenže predpisy, zákony – to všetko tlačí výrobcov do riešení, ktoré sú zbytočne drahé, komplikované a ťažké. Swift to však rieši s noblesou a pokojom. Na nič sa nehrá a drží krok s dobou.

Napriek svojej veľkosti patrí svojimi vlastnosťami, výbavou a množstvom asistenčných systémov skôr k väčším autám. Mladá rodina s jedným dieťaťom už ale začne riešiť, kam s kočíkom. Pre dvojicu je ale ako stvorený. Nuž a najviac oceníte rozmery Swiftu pri parkovaní v meste.

Technické údaje

Model: Suzuki Swift 1,0 BoosterJet SHVS
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 998
Prevodovka: 5 stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  82/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 170/2000 - 3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,8/4,0/4,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3840/1735/1495
Rázvor náprav (mm): 2450
Objem batožinového priestoru (l): 265/579/947
Objem palivovej nádrže (l): 37
Pohotovostná hmotnosť (kg): 925
Celková hmotnosť (kg): 1380
Nosnosť (kg): 455
Rozmer pneumatík: 185/55 R16 
   
Základná cenníková cena modelu: 9 999 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 14 899 €
Cena testovaného vozidla: 15 299 €
   
Konkurenti: Hyundai i20, Mazda 2, Toyota Yaris

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku