TEST: BMW 220d Coupé Sport Line – aj v naftovej verzii dravec
Všetky autá nie sú iba praktické, účelné, úsporné a veľké pre rodinu. Občas je dôraz na pôžitok z jazdy a dobrých jazdných vlastnostiach.
Tak dajako sa dá charakterizovať BMW radu 2 kupé. Práve to som mal možnosť ochutnať. Vrásky na čele spôsoboval druh pohonu – naftový motor pod kapotou. Ako to ide dohromady? Podľa mňa mu nesadne tak, ako benzínový motor, ale aj s dieselom sa dá zabaviť.
Keď v roku 2014 pribudli v ponuke mníchovskej automobilky dva modely BMW radu 2 Grand Tourer a 2 Active Tourer, predstavili novú koncepciu pohonu: priečne uložený motor poháňajúci prednú nápravu. To fanúšikovia ostro kritizovali. Lenže oba modely sú rodinné vozidlá, kde na pohone až tak nezáleží. Automobilka z Mníchova našťastie ponechala svojmu najmenšiemu kupé klasickú koncepciu pohonu.
Pri kupé dá objednať pohon všetkých kolies xDrive k verziám M240 a 220d, kabriolet môže mať štvorkolku len vo vrcholnom benzínovom šesťvalci. V našom prípade to však bolo o úplnej klasike – s pohonom zadnej nápravy.
Štýlová dvojka
Nové BMW radu 2 Coupé a Cabrio prešlo v roku 2017 faceliftom, ktorý rovnako ako pri rade 1 prinieslo novú výbavu a modernizovaný infotainment. Nové sú svetlá, maska chladiča a napríklad tiež vstupy vzduchu. Za príplatok je možné mať predné LED hmlové svetlá.
Dizajn dvojky bol vždy celkom zaujímavý, no teraz je skutočne štýlový. Auto teraz dosť výrazne pripomína staršie modely BMW, čo je podľa mňa dobre. Podobá sa nielen tvarom, ale aj celkovým výrazom na malé a mrštné BMW radu E30 alebo E36. Tie sú dnes už síce históriou, ale vždy dobre vyzerali. Toto vozidlo je akoby reinkarnáciou obidvoch starších modelov, iba v novom uhladenom dizajnu s prídavkom komfortných prvkov a pridaných nových technológií.
K zmeneným tvarom výrazne prospela modrá farba Seaside Blue. Za túto farbu si treba priplatiť 713 eur. No stojí to za to. Vďaka nej auto priťahovalo pohľady okoloidúcich. Dokonca spôsobovalo bolesti krku. Ľudia sa totiž za ním veľmi často obracali. Že sa to najviac stávalo fanúšikom značky, chápem. Že mohli na ňom oči nechať aj mladé slečny, pripisujem práve značke, farbe a tvarom (auta), nie vodičovi... Ten (som) si užíval emócie a radosť tiež – ale z jazdenia.
Toto už dobre poznáme
V interiéri všetko „po starom“. Ak máme na mysli dobre známe, klasické usporiadanie kabíny. Dizajn je celkom v duchu BMW, takže ak poznáte iné modely BMW, viete presne, kde čo je. Interiér je spracovaný kvalitne, materiály sú na pohľad príjemné, na dotyk jemné. Možno by mohol byť ešte viac prémiový – ale vlastne načo? Toto auto je v prvom rade o športových ambíciách, nie o komforte.
Napriek tomu sú predné sedadlá nielen športové, ale aj komfortné. Majú veľmi dobré bočné držanie tela s manuálnym dofukovaním bočných vankúšov. Výborne podržia telo k úzkych zákrutách. Ani po dynamickej dlhšej jazde som nevystupoval spoza volantu unavený. Je to aj vďaka priestoru, ktorý je na prednom rade sedadiel naozaj výborný. Akurát že po nastúpení do dvojkového BMW z predchádzajúceho MPV som mal pocit, že sedím skoro až na zemi. Trocha menej miesta, hlavne nad hlavou je aj na zadných dvoch sedadlách. Keďže kupé má iba jeden pár dverí, je nastupovanie dozadu slušný akrobatický výkon, najmä pre vyšších pasažierov. Napriek tomu, že zadné miesta neoplývajú nadbytkom miesta, aj zhruba 190 cm vysoký cestujúci vydrží cestovanie bez výrazných obmedzení. Osobne mám dlhšie nohy, takže tam to už bolo natesno, ale ak nemáte v rodine basketbalistov, štyria ľudia sa odvezú relatívne veľmi pohodlne. Až ne tie problémy s nastupovaním a o čosi väčšie s vystupovaním.
Jazdiť rýchlo - aj s naftou pod kapotou
Veľa ľudí tvrdí, že pod kapotu športového kupé diesel nepatrí. Áno aj. Predsa len, športový zážitok, ktorý sa od takéhoto auta očakáva, stále kladie na piedestál benzínové motory. Pri preberaní auta do týždňovej starostlivosti som bol skeptický. No už prvé kilometre s týmto autom dali za pravdu tým čo nedajú dopustiť na naftový pohon. Nejde iba o to, že auto malo výbornú odozvu riadenia. Motor a naladenie 8-stupňovovej športovej automatickej prevodovky StepTronic (mimochodom za príplatok 2222 eur) sú zosúladené perfektne. V tom je BMW naozaj dobré. Auto je výborne ovládateľné, má presné riadenie, veľmi dobrý podvozok, účinné a (až veľmi) citlivé brzdy a pohon zadnej nápravy. Je to auto pre ľudí, ktorí si chcú jazdu užiť. Vyskúšate raz a potom nechcete nič iné, ako jazdiť a jazdiť. Testovaný model mal aj možnosť zmeny jazdného režimu. Sú štyri – EcoPro, Comfort, Sport a Sport+.
Naftový štvorvalcový dvojliter má slušný výkon 140 kW (190 k). Výborný je však maximálny krútiaci moment 400 Nm už od 1750 otáčok. To je na bežné denné jazdenie viac ako dosť a stačí aj na poriadne aktívnu jazdu. Umožňuje sa aj poriadne vyblázniť. Vďaka krútiacemu momentu dokážete „hodiť zadkom“ aj na suchom asfalte. Na vlhkom povrchu sa dá pekne driftovať. Ale lezie to pekne do peňazí. Pre vyššiu spotrebu, ale aj väčšie opotrebovanie pneumatík. Motor si s hmotnosťou 1 450 kg poradí bez problémov. Z nuly na stovku ste za 7,1 sekundy a maximálka je 230 km/h. Čo mi však prekážalo, je zvuk motora. Jednoducho mi tam „nesedí“ a ten naftový motor pri bežných prevádzkových otáčkach neznie dobre. No čo už!? Tiché vrčanie benzínového šesťvalca je už iba sen. Dvojkové kupé má totiž už len troj a štvorvalce. Plusom je, že BMW zachovalo aj 2 viditeľné koncovky výfukového potrubia, ktoré sú naozajstné a nie iba atrapa.
Autu síce chýba samosvorný diferenciál, ale ani bez neho nebola núdza o zábavu. Športová prevodovka radí hladko, plynulo a precízne. Výborne sa prispôsobuje štýlu, akým jazdíte. V režime Sport/Sport+ je reakčný čas výrazne kratší a radenie je agresívnejšie. Potešila možnosť manuálneho radenia rýchlostí – či už joystickom, alebo páčkami pod volantom. Prijal by som, keby boli trocha väčšie.
Benzín, či nafta – to je otázka
Osobne mi je benzínový pohon milší, ale je nemálo ľudí, ktorí jazdia mesačne veľké porcie kilometrov a nechcú byť každú chvíľu na čerpacej stanici. Na druhej strane aj s dieselom sa dá jazda pekne užiť. Čo ma poriadne prekvapilo, je fakt, že čím viac som motor vytočil, tým viac sa správal „benzoidne“. Najmä v okolí 3000 až 4000 otáčok znel už „skoro ako benzín“ – a hoci jeho zvuk prenikal do kabíny, bol na počudovanie celkom príjemný. Ale jazdiť neustále takto? To asi nie, nedoplatili by sme sa na nafte.
Spotreba – rozdiel medzi želaniami a realitou
Výrobca udáva veľmi nízku spotrebu (4,1L/100 km). Realita je však celkom iná. Počas normálnej jazdy v meste bola spotreba tesne nad 7 litrov na 100km. S ľahkou nohou na cestách 1. triedy medzi obcami som ju dokázal stlačiť aj tesne pod hranicu 5 litrov. No nie nadlho, lebo potenciál auta vám umožňuje jazdiť poriadne dynamicky. Kľukaté cesty a horské serpentíny si s týmto kupé dokonale užijete. Napríklad na Pezinskej Babe som si poriadne užíval jazdu a palubný počítač sa dostal tesne nad 10 l/100k.
Čím dlhšie a viac jazdíte, tým rýchlejšie chcete isť. Lebo podvozok, hoci je športovo tvrdší, zasa výborne drží stopu. Pri diaľničnej maximálke 130 km/h je apetít malého kupé na úrovni 6 litrov na sto kilometrov.
Záver
Nič nie je zadarmo. Ani v tomto prípade. Nami skúšaná verzia 220d sa začína na sume 36 450 €. Konečná cena aj s príplatkami je 49 341. To už ani náhodou nie je málo peňazí. Dostanete za to auto, ktoré neparkuje za každým rohom a dá sa s ním užiť poriadna jazda s pomerne nízkou spotrebou. Je teda iba na záujemcovi, či prijme takéto riešenie, alebo sa obzrie po niečom inom. Možno trocha väčšom. Napríklad po trojkovom rade. Ak ho „vyšperkuje“ výbavou, môže pokojne zaplatiť ešte viac.
BMW 220d Coupe Sport Line ma príjemne prekvapilo. Zásadnou vlastnosťou tejto dvojky je v prvom rade radosť z jazdy. Tá sa niekedy nedá zaplatiť takmer ničím na svete. Zaujímavá kombinácia karosérie kupé, naftového motora a športovej prevodovky si zaslúži pozornosť. Je totiž efektívna – dokáže byť úsporná a keď treba, tak aj primerane dravá. Dokonca aj bez toho, aby mala pod kapotou výhradne výkonný benzínový motor. Pasuje mu aj nafta, ale ten zvuk je jednoducho niečo iné, ako by som chcel. No vám možno bude znieť ako rajská hudba pre vaše uši...
|
AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
Komentáre k článku